George med Liemannen bakom axeln

Ledsen och undrande

Posted in survivaL by georgeschottl on augusti 29, 2010

När jag fick min diagnos 2006-10 av min läkare sade han något speciellt som jag långt senare reagerade över…
I detta lilla rummet där jag fick höra vilken typ av cancer jag har, hur stor spridningen var, hur illa det var och hur jobbig min sista tid kommer att vara, i detta lilla rum fick jag höra av denna underbara läkare att man missat chansen att rädda mig tidigare….
Han sade att man diskuterat röntgenbilder på min ursprungstumör, den första synliga tumören, modertumören , man hade redan diskuterat röntgenbilder både 2003 samt 2004, långt före min diagnos.

Detta var min läkare ytterst upprörd över, att man inte gått vidare tidigare när man sett de första tecken på cancern.

Man avskrev förändringen i mitt tarmkex, den ”vita” förtjockningen som en rest av en tidigare operation samt att jag var för ung för att ha cancer…
Orsaken till att man röntgade mig båda dessa åren var för att jag var en risk-patient eftersom jag hade haft njurcancer 1996…….

Trots detta så ansåg man att man inte skulle göra en biopsi på mig och att livet bara skulle fortsätta.

När jag senare kollade om mitt minne från de fruktansvärda timmarna stämde med verkligheten, jag kollade om det verkligen stämde att man hade diskuterat min ursprungstumör så långt innan.
När den bara var en ensam tumör kunde man opererat mig och tagit bort monstret från min kropp!
När den var ensam kunde man opererat mig och räddat mitt liv från denna mardrömsresan
När den var en ensam liten tumör kunde man de facto räddat mitt liv….
Nu har jag metastaser från halsen ner till höften, höger lunga, tarmar, tarmkex, på vänster njure, på levern, fler lymfkörtlar är angripna, spridningen är som sagt stor!

Jag fick rådet att söka ersättning från Landstingen Ömsesidiga Försäkringsbyrå, den täcker kostnader som uppstått om man missat något i vården som försvårat för patienten. Om man missat något som gjort att patientens situation försämrats av missen i vården.
För detta kan man få en ersättning…

Nu har jag fått svaret!
Efter ett års väntan har svaret kommit! Avslag!
Det är helt ok för röntgenläkare att diskutera förändringar i patienters kroppar utan att man går vidare, det är helt ok att man struntar i tumörer som min!
Det är helt OK att man inte går vidare med fler undersökningar även om patienten har en tidigare cancerhistoria!
Ersättning avslages eftersom förfarandet är OK enligt LÖF….
Man får att alltså räkna med att det inte är fel att röntgenläkarna struntar i att gå vidare med fler undersökningar även om patienten har en tidigare cancer-historik och att det finns förändringar som syns på röntgenbilderna.

Vad krävs för att man skall anse att det är felaktigt beslut?

George

Kontemplerar över om jag har fel i min åsikt, är jag orättvis?
Var det rätt av LÖF att ge avslag?
Ledsen och undrande, har jag fel………

53 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Kristina said, on augusti 29, 2010 at 22:10

    Usch, så hemskt. Så här ska man inte behandla människor. Det är fruktansvärt.

    Självklart så har du inte fel, Georg, tro inte något annat.

  2. Mia said, on augusti 29, 2010 at 22:18

    Detta är minst sagt sanslöst. ÖVERKLAGA!!!

    • Josef Boberg said, on augusti 31, 2010 at 19:59

      Det är att förspilla sin energi till engen nytta, tror jag…

  3. majacaroline said, on augusti 29, 2010 at 22:19

    Vad är det för slags människa/människor bakom beslutet. Förstår inte deras resonemang, elakt, grymt och orättvist. Vad krävs?

    Nej George, DU har inte fel, DU har ALL rätt!!!

  4. Tina said, on augusti 29, 2010 at 22:21

    Hej goa George!

    NEJ du har inte fel och NEJ du är inte orättvis!!!

    Det här är ju helt oförsvarligt. Jag sitter här och läser och tror inte på det jag läser – det finns ju bara inte! Hela mitt bröst, min hals och min mage är en enorm klump av förtvivlan just nu. Tårarna rinner ner för mina kinder, likt en tsunami, som Hans och du brukar säga.

    Hur kan man finna ord för att kommentera detta?

    Stum och tillintetgjord, men ändå vill jag att du ska veta att du ständigt är i mina tankar, all min kraft är din.
    Önskar jag kunde hjälpa dig, hela dig och tala om att allt kommer att bli bra!

    Med tanke på hur stark och oerhört mirakulös du har varit hittills – så kan jag bara säga att jag hoppas att du fortsätter kämpa i samma anda. Jag och tusentals andra finns bakom dig som stöd!

    Många varma styrkekramar
    Tina

  5. Sara H said, on augusti 29, 2010 at 22:23

    Nä fy sjutton vad arg jag blir…och rädd…. Så här får man bara inte göra…!!!

    Det kanske krävs att man är mänsklig…VEM kan ta ett sådant beslut och tycka att det är OK??!! och vad är det som då inte skulle vara OK undrar jag dessutom??

    Du är en fighter George, kom ihåg det!!!

    Sparka, kicka…..
    //SaraH

  6. Madde said, on augusti 29, 2010 at 22:55

    Det hela är så in absurdum idiotiskt dumt av LÖF att de borde skämmas ända ner till fotknölarna !
    Överklaga !!!
    Ska läkare få göra så här / så som de gjort på dig : vad farao ska vi DÅ ha läkarna till ??????? Får man bolla så här med människor hur som helst ?
    Lite lotteri ? !” I dag är vi seriösa o tänker till ….”
    ”I morgon tar vi och bara sveper över rtg bilder o journaler o går sedan ut o spelar golf…”
    Lite så får man känslan av ! Jag blir milt uttryckt UPPRÖRD av att läsa hur det handlagts i ditt fall.

    OBS !! Det finns naturligtvis läkare som är rent ofattbart duktiga o seriösa osv……men de som INTE är det……

    Överklaga George ! Ta en advokat ! Finns det ingen här som har en advokat som billigt kan hjälpa George att driva detta ? Det skulle kunna bli ett prejudikat med tanke på Georges koll på det hela…..

    Ha det bra George o Sara !
    Kram Madde

  7. Christel said, on augusti 29, 2010 at 23:03

    Varför gjorde inte sjukhuset en Lex Maria anmälning? Har du kollat? Har du själv anmält det hela?

  8. ulla said, on augusti 29, 2010 at 23:20

    Hej George, förstår hur Du känner över att behöva ”kämpa” med detta, själv kämpade jag LÄNGE och med flera överklaganden ang. vår dotters bröstcancer, men fick till slut rätt vilket innebar att vår dotter fick ekonomisk ersättning så länge hon levde, men vad hjälpte det, vi (föräldrar, man, 2 barn) förlorade henne endast 35 år gammal, man måste verkligen kämpa för att inte bli bitter över vad vi råkat ut för, läkaren däremot fick ENDAST en erinran och kan därmed arbeta vidare som om inget hänt, men å andra sidan så får vi aldrig tillbaka henne även om läkaren skulle fått ett strängare straff, för mig skulle det räcka om han erkände att han hade begått ett misstag, jag tycker absolut att Du ska överklaga, det är ju trots allt ditt LIV det handlar om, jag önskar Dig och de dina all lycka till …..STYRKEKRAMAR

  9. Mirjana said, on augusti 29, 2010 at 23:22

    Hej!

    Man får alltid avslag, sen räknar de med att du ska tröttna på att överklaga och ge upp. Eller dö innan du bevisar att du hade rätt. Men jag skulle aldrig ge upp.
    Så här står det i boken Oddsen till trots- om att överleva cancervården, av Ulf Brånell (sidan 169)
    ”…..men om ett motsvarande försening skulle ske i ett fall som ditt, men bero t ex på att läkaren missat diagnosen, eller du kommit bort i rullorna, och fallet hamnar i Patientskadenämnden, då skulle det bli en helt annan bedömning.*

    * ”Vad som är viktigt att ha i åtanke är att en försenad diagnos inte alltid leder till skada. Det finns inte någon skada om en försenad diagnos inte innebär några konsekvenser för patienten. En tidigare korrekt ställd diagnos vid t ex bröstcancer behöver inte innebära en annan behandling än kirurgi, radioterapi osv. Om patienten kan visa att en försenad diagnos lett till att tumören växt lämnas alltid en ideell ersättning för psykiska skador på ca 25.000 kr. Båda rättsfallen visar tydligt vikten av och svårigheten i att kunna bevisa att en försenad diagnos har inneburit konsekvenser för patienten”.

    Ur Patientens rätt till ersättning vid skada inom hälso- och sjukvård. En analys i problematiken med patientskadelagen. Författare: Emma Danielsson Internationella handelshögskolan i Jönköping, maj 2007.

    Hoppas du har någon nytta av det här och att du fortsätter kämpa… för mig är det solklart att du har rätt till ersättning. Och då menar jag inte tröstande 25.000 utan skadestånd.

    kram//Mirjana

  10. Kajsa/Spenatmamman said, on augusti 29, 2010 at 23:23

    Kan man överklaga någonstans? Det låter ju helt bisarrt att man kan göra på det viset…

  11. Anon said, on augusti 29, 2010 at 23:32

    Du hör ju själv hur sjukt det låter, klart att du har rätt. Det är vården och dess syn på risk och patientens rätt att få bli ordentligt undersökt som förstås är fel. Man kan fundera på varför det överhuvudtaget röntgades när de inte var beredda att följa upp fynden. Med den tillämpade logiken så betyder det att cancrar hos yngre patienter aldrig upptäcks i tid – och det kan väl ändå inte vara så som vården skall fungera?

    Vad tror du hade hänt om man agerat på motsvarande sätt i t.ex. USA?

    På den sista kommentaren ovan kan jag bara själv säga att vården tyvärr både ytterst sällan och ytterst ogärna anmäler brister och fel. Och möjligheten att ”få rätt” och upprättelse som drabbad är liten.

  12. Frida Söderström said, on augusti 29, 2010 at 23:48

    Låter ju komplett vansinnigt!! Jag har ingen koll på vilka instanser som finns och så, men det måste ju absolut gå att överklaga! Så här kan det bara inte få vara! Vad är det för poäng med att gå på kontroller om man inte kontrolleras??
    Nä, överklagan är det enda rätta!
    Kramar till dig o Sara

  13. Hans Malmberg said, on augusti 30, 2010 at 06:31

    Mirjanas kommentar är så rätt.
    George, du är en kämpe, tar fram uppgifter och lär dig själv och oss också
    mycket att tänka på. Det svåra är att kämpa utan bitterhet.
    Det är förskräckligt hur det kan gå till, kampen att få rättelse
    är medlet för att det inte skall hända igen.
    Du har en armé med dig, George.
    Hälsningar från ”den gamle mannen”.

  14. eva said, on augusti 30, 2010 at 07:41

    Ja man blir kallsvettig av bara tanken på att en del läkare leker med våra liv. Stå på dig George, du har rätt.
    Är väl läge att kräva röntgenbilder och hela journalen att ta med till en second opinion.

    eva.

  15. Ima said, on augusti 30, 2010 at 10:15

    Jag blir förbannad över en del läkares nonchalans vad gäller denna grymma sjukdom.
    Dina läkare finns i den kategorin!

    När man känner sig felbehandlad och inte lyssnad på kan man antingen vika sig på grund av orkeslöshet att slåss mot alla ”jättar”, eller så finner man styrka i ”orättvisan”.
    Du har nog, eller med största sannolikhet rättare sagt, alla på din sida.
    Orkar du överklaga, gör det!
    Så här får man inte behandla människor och det finaste vi har, våra liv.

    Ima

  16. anette said, on augusti 30, 2010 at 10:23

    Nej du har inte fel.Helt otroligt hur det kan vara så här

  17. Lina said, on augusti 30, 2010 at 10:24

    George, jag finner inga ord. Det är katastrofalt och klantigt och ja…. jag vet inte. Orättvist och inhumant.

    Du är INTE orättvis, inte på något sätt. Du har all rätt till ersättning för detta!

    STOR KRAM och hoppas att du finner styrkan att överklaga detta helt komplett galna avslag…

  18. Anette said, on augusti 30, 2010 at 10:51

    DU har helt rätt! Så här får det inte gå till. Förstår att det inte är lätt att kämpa för en sån här sak, helst när man inte mår bra. Men jättebra att DU tar upp det. Jag hoppas att tidningarna gör stora rubriker av det. Kanske får en sån här sak NÅN läkare att tänka till lite extra nästa gång. DU har säkert redan räddat minst ett liv genom dina ord!!

    /Anette

  19. Helena said, on augusti 30, 2010 at 10:59

    Jag är inte förvånad..

    När min mor, våren 2004, fick diagnosen bröstcancer och blev opererad var man osäker på om detta var själva huvudtumören. Trots upprepade önskemål och frågor om vidare undersökning, scanning av andra organ och övriga kroppen, fick hon besked att detta inte var allmän praxis.

    Sommaren 2004, alltså bara några månader senare, blev min mor snabbt sämre och under hösten upptäcktes ett flertal olika tumörer. Man opererade bort livmoder, äggstockar, delar av tarmen och delar av magsäcken. Fortfarande fick hon inte en enhetlig diagnos från de läkare hon kom i kontakt med. Livet blev ett virrvarr av cellgifter, strålning och hormoner.

    Mor dog den 16 aug 2006. Hon kom aldrig tillbaka till arbetet igen och hann inte ens gå i pension. Fortfarande utan en enhetlig diagnos. Bröstcancer och lymfom, men ständigt fick hon höra att hon var ett medicinskt mysterium. Vi, familjen, frågade efteråt varför man inte gått vidare med undersökningarna redan våren 2004, som vi bett om, och fick till svar (ett generat och krystat svar) att detta inte var allmän praxis..

    Så, George, det är nog så att man kan tveka, konstatera att något inte står rätt till, men välja att inte gå vidare. Istället väntar man på den stora smällen (tumören) och hoppas kunna ge en ordentlig diagnos då! Praktiskt!

    Klart du ska överklaga! Om inte annat är du en medial person och kanske kan väcka debatt i flera sammanhang!

    Stor kram till dig!!

    /Helena

  20. Ada said, on augusti 30, 2010 at 13:43

    Det låter ju inte klokt! Överklaga, finns inget annat, klart du ska överklaga!
    Ge dig aldrig!!!
    kram
    Ada

  21. Lilette said, on augusti 30, 2010 at 13:44

    Jag förstår din frustation fullständigt, man känner sig hjälplös och vet inte vart man ska vända sig. Jag hoppas att du har kraft att trots allt överklaga detta beslut, anmäla rtg-läkare till HSAN, skicka det vidare till Socialstyrelsen, våra politiska partier och ställ dem alla mot väggen om det verkligen får gå till sådär.

    Varför inte starta en namninsamling här på bloggen, på facebook om du har någon, i de större kvällstidningarna mer mera med mera.

    Min dotter har en vännina som sökte för drygt 1 år sedan för en hudförändring, hon fick besked att det var en bening förändring. Ett drygt halvår senare blev hon sjuk och då visade det sig att hon hade tumörer i hela kroppen. Nu för tre veckor sedan gick hon bort.

    Det kan ju inte vara sant att man kan få göra så som de tydligen har gjort mot dig, jag blir så besviken över hur Sverige som ju ska vara ett land med bra sjukvård kan låta sådant här vara ok.

    Många styrkekramar till dig och hoppas du har kvar din viljestyrka, goda humör, kraft att få till stånd en förändring. Håller på dig!!
    Kram

  22. Lilette said, on augusti 30, 2010 at 13:46

    Det ska vara vänninas mor som sökte för hudförändring, ursäkta!

  23. Ewa Larsson said, on augusti 30, 2010 at 13:52

    När min man fick stroke och skickades hem dagen efter så lämnade vi in en anmälan till HSAN och fick svaret:att eftersom de inte gjort något hade de inte gjort fel.
    Stroken var i okt. efter mycket skrivande från mig till sjukhusdirektörerna fick han läkare som tog sig an honom och proppen hittades i maj året efter och då fick han den adekvata vård han skulle haft i okt.
    Det var kuratorn på neurologens rehabavd. som gkjorde anmälan.
    Min man visste inte vad han hette,var han bodde, högerarmen förlamad delvis.Han frågade om han kunde köra bil hem det gick bra sa läkaren.Som tur var så kom hans föräldrar upp och tog hand om honom.Själv var jag chockad och satt på jobbet och sen skulle jag gå till honom då var han redan hemma.
    Sjukhusledningen svarade att de hade lärt sig mycket så att det här inte skulle upprepas i framtiden men samma sak har hänt ett flertal gånger och en del med dödlig utgång.
    Vi kan inte vara sjuka utans vi behöver vara ”friska” för att få rätt vård.
    Därför är det så bra att du finns som orkar strida,ta reda på saker,och publicera så mycket.Ha det bra.Ewa

  24. Helen said, on augusti 30, 2010 at 16:57

    Hej du underbara människa!

    Klart du inte har fel, detta är så oerhört kränkande att det liknar inte nåt.

    Ibland undrar jag vad som är dessa instansers arbetsuppgifter. Att kränka, förringa och misstro sjuka människor. Kanske att få oss att önska att vi levde på ”den gamla goda tiden” då man sonika slängde sig ner för ättestupan. Fy, säger jag de borde skämmas!

    Hoppas du/ni orkar driva detta vidare för det verkar ju helt klart att det är nån som inte vet vad den sysslar med som fattat detta enligt mig urbota idiotiska beslut.
    Tycker som några tidigare att du gått kan rida på vågen av ditt kändisskap och basunera ut detta i all media som finns tillgänglig!

    Behövs det skrivas på namnlistor är jag med!!!

    Glöm inte att mitt i all turbulens detta besked säkert medfört att ta väl vara på varandra.

    Styrkekramar till er båda/ Helen

  25. Claara said, on augusti 30, 2010 at 17:24

    George, det e okey o vara ledsen & undrande ibland, inte lätt att alltid vara stark.
    Du har inte fel alls, kämpa vidare du mångas vår ”Gladiator” 🙂
    Massa kramar till Alla i familjen

  26. Maria said, on augusti 30, 2010 at 18:54

    Än en gång blir jag bedrövad över sjukvårdens agerande. (Jag har egna erfarenheter från min lilla dotters akuta sjukdomstid och har därför svårt att lita på att man alltid blir undersökt ordentligt, även om det i hennes fall inte handlade om cancer.)

    Jag kan förstå att läkare diskuterar med andra, men att sedan inte göra något mer… det är ofattbart. Läkaren har ett eget ansvar i processen och jag kan bara hålla med övriga – överklaga om du kan det!!!

  27. annelie said, on augusti 30, 2010 at 19:23

    Det var det värsta jag hört!!!
    Neej du har inte fel DE har fel!
    Vad har vi deras kunskap till om de inte går vidare med även minsta misstanke. Måhända flertalet frias men de må vara hänt bara man fångar den/de som inte frias vid kommande undersökning/biopsi.
    Vi tar årligen PKU-prov på alla nyfödda barn. Av de 100.000st som föds har 50st nån av de sjukdomar vi letar efter! 50!! den %satsen är inte stor men tillräckligt viktig att hitta. Skulle vi sluta ta de proverna med då? för att det är så få som man fångar??
    Nää vet ni vad.
    Jag blir matt..
    Debatt tack!
    HEJA PÅ GEORGE!

  28. Karin said, on augusti 30, 2010 at 19:30

    Klart du ska överklaga. Jag jobbar med försäkringar (dock inte dessa du pratar om) men du borde kunna vända till ARN (allmänna reklammationsnämnden) det är dessutom gratis för dig och du behöver inte anlita någon dyr advokat. Lycka till

  29. annika said, on augusti 30, 2010 at 20:26

    Nä, George!! Du har RÄTT! Ge dig inte!

  30. Sus said, on augusti 30, 2010 at 21:25

    Men herregud!
    Jag har en vän vars son har leukemi. Detta har han haft flera år. Mamman lever ensam med honom och har vårdat honom under alla år. Nu får han en massa följdsjukdomar och har inget immunförsvar.
    Mamman har sökt om fortsatt sjukskrivning. Avslag.

    HON ÄR JU INTE SJUK!

    Hoppas du får upprättelse.

  31. Johanna said, on augusti 30, 2010 at 22:15

    Hej!

    Jag känner dig inte och har inte läst så mycket mer än det här inlägget och din presentation. Många känslor väcks hos mig.

    Den första känslan var vrede. Hur kunde de göra så fel mot dig? Hur kan de påstå att det var okej? Det är INTE okej. Du har rätt.

    Det andra känslan var resignation. På min blogg skriver jag om en helt annan kamp, min kamp för att få rätt att få behandling för att få ett syskon till min dotter. Det jag lärt mig om systemet skrämmer mig. Det jag trodde var ett samhälle som i huvudsak gjorde rätt visade sig innehålla delar jag inte ville veta om. Delar som resulterar i berättelser som din, mer eller mindre avsiktliga lagbrott och ett system som till varje pris håller sig självt om ryggen.

    Den tredje känslan är beundran. Du verkar ha en imponerande kraft, en vilja vidare och framåt trots en situation som skulle få de flesta att lägga sig ned och ge upp. Du kämpar mot alla odds och den kampen för dig vidare i ett liv som ändå har en mening.

    Grattis till den kommande bebisen! Och grattis till dig som är du.

  32. Carina said, on augusti 31, 2010 at 00:17

    Hej!!
    Man blir rent ut sakt förbannad, biter och besviken. Men man älskar livet och sina nära o kära så man lämpar på. Där finns inga ord hur j..la ledsen o arg man blir. Om du orkar så ge dom så det svider och smärtar. Undrar om dom själv skulle vilje ha det så här, önskar ingen annan skall gå igenom denna hemska förbannade sjukdom, men ibland tror jag att dom höga där uppe skulle behöva det för att fatta.

  33. JM said, on augusti 31, 2010 at 00:25

    Vården har missat mitt bröstcancer december 2007. Augusti 2009 fick jag beskedet bröstcancer med flera smittade lymfkörtlar! Tyvärr orkar man inte klaga och överklaga när man befinner sig i svåra situationer. Jag skulle bli glad om du överklaga det, eller varför inte gå ut i media.

    Hoppas du får upprättelse.

  34. Tuvan said, on augusti 31, 2010 at 00:28

    Store man
    Det finns inga ord, lämpliga att skriva här över hur jag skräms o skäms att man kan ens kan tycka att man inte begått fel !!!!!!!!
    ÖVERKLAGA…. kontakta patientnämnden o be om juridisk hjälp (kanske du redan gjort), Försök att få en eller flera specialistläkare inom din diagnos/sjukdon, att skriva medicinskt utlåtande o skicka med, angående hur du har det just nu plus hela din sjukdomshistorik. Skriv även själv, låt även Sara skriva om din/er situation (kanske du/ni redan gjort)
    Vet att du är en mycket stor man, som inte låtit denna vetskap om missarna grävt ner dig o din familj i fullständig förtvivlan, som säkert många skulle hamna i.
    MEN du har verkligen rätt i att känna dig arg besviken. Låt denna känsla ge dig bränsle att göra en ”stor o bestämd” överklagan…. för du ska inte finna dig i annat än ett bifall i din ansökan.
    Hoppas även du gjort en anmälan till patientnämnden o socialstyrelsen.
    Stora, på-puffande kramar, så du inte ger upp mot LÖF
    och en stor varm till er alla fem

  35. Malin said, on augusti 31, 2010 at 11:05

    Hej George!
    Jag kanner inte deig, men har foljt dig genom din blogg ett tag, och ar full av beundran .

    Detta beslut ar TOTALT oacceptabelt! jag har inte bott i Sverige pa over 20 ar, men jag undrar om det inte finns mojlighet att overklaga vid europeiska ”myndigheten/domstolen?

    Jag bor i Frankkrike , och har (och manga manga andra lander) ar Sverige sett som en forebild nar det handlar om kunskap inom sjukvard etc

    Vad JAG ser, med min svenska familj, mina vanner med sjuka familjemedlemmmar etc, ar att det ar ett totaly KAOS i Sverige, om jag jamfor med ett land som Frankrikre.

    Jag tror det ar viktigt att detta kommer ut, utanfor Sveriges granser, att informationen sprids, och fa se hur andra lakare eller professorer reagerar (hade agerat) vid ett sadant tillfalle. Ta det har vidare George! Sverige ar INTE ett ensamt land langre, utan tillhor europa!
    Jag tror pa dig, fortsatt med ditt javlar anamma!
    halsningar fran paris.
    Malin

  36. Sofia Wange said, on augusti 31, 2010 at 20:57

    Jag håller med dig George! Vad krävs för att man ska anse att det är ett felaktigt beslut?!
    Säger som flera andra: ÖVERKLAGA!
    Sofia

  37. Maria A said, on augusti 31, 2010 at 22:09

    Man tror inte det är sant. Varför kan läkare göra sådana ödesdigar felbedömningar utan att behöva stå till svars? Jag tycker du skall öevrklaga (om du orkar). Så här får det inte gå till.
    Många kramar Maria A

  38. Nina said, on september 1, 2010 at 16:17

    All denna ilska och bitthet i kommentarerna… Alla som någon gång försökt tolka en lungröntgen bild vet hur otroligt diffust det är och inte ens de som är specialister och har många års erfarenhet och kompetens gör alltid ”rätt” tolkningar. Meningen ”att man inte gått vidare tidigare när man sett de första tecken på cancern” är därför inte nödvändigtvis helt korrekt, hade man misstänkt att det var första tecken till cancer hade man ju givetvis gått vidare.

    Men det är klart att man bli ledsen. Och att man, för all del, har rätt att vara det. Visst är det trist att det inte finns någon mirakelmaskin i sjukvården som utan biverkningar och utan höga kostnader skulle ställa alla diagnoser snabbt och korrekt…

    Men överklaga! Känner du att det känns som det rätta för dig är det självklart att du ska överklaga!

    Jag tror dock på acceptans. Cancer är ett jävla skit. Men det hjälper inte att skylla på någon när man väl fått det. Speciellt inte då situationen i sjukvården är som den är med hets över ekonomin och framförallt med brister i tekniken. Det är såklart lätt för din nya läkare att i efterhand tolka din gamla röntgenbild som början till cancer, med facit i hand…

    Och alla arga och bittra kommentarer: det GÅR inte, jag säger det igen för att verkligen betona, det GÅR INTE att remittera alla vidare till dyra undersökningar. Det finns inte oändligt med pengar. Tänk om alla som kom in på en vårdcentral med huvudvärk skulle remitteras in för CT eller MR… Det skulle för övrigt bara leda till att många fullt friska människor skulle utsättas för strålning helt i onödan, vilket i sig ökar risken för cancer

    Jag hoppas verkligen att det löser sig för dig och att Lanstingens Ömsesidiga Försäkringsbyrå ger dig ersättning om du är berättigad att få den, om det är så att det var en riktig klåpare till läkare som gjorde din bedömning. Och önskar dig och alla som drabbats av cancer lycka till och styrka till er!

    Kramar

  39. Elin i Malmö said, on september 1, 2010 at 16:37

    Om inte du får ersättning för DET, vem FAN får det då??? Ursäkta språket…

  40. Karin said, on september 1, 2010 at 23:42

    Det finns inte ord för vad jag tänker. Det som hänt dig FÅR inte hända igen. Hoppas du orkar överklaga beslutet. Det är så viktigt att få rätt .
    Kram/K

  41. Tuvan said, on september 2, 2010 at 01:28

    ”Lite mothugg”
    Förlåt…. brukar inte gå i gång… MEN….

    Det är inte ”vem som helst” som försöker tolka RTG-bilder… det är specialutbildade Radiologer dvs Läkare som gått specialistutbildning efter sin AT med minst 5 år. det är därför ett stort fel, om inte dessa förändringar nämnts i RTG-svaren, 2003 o 2004.

    Det är även fel av den läkare/läkarna som beställt o tolkat RTG-svaren (om förändringar angetts) att inte skicka dig vidare på fler undersökningar när du var en ”KÄND” cancerpatient.

    Kram från en ilsken o bitter medmänniska

  42. Ligans talesman said, on september 2, 2010 at 08:59

    Herregud !!!!!!????
    Finner inga ord. Läkaren som inte gick vidare har alltså gett dig en dödsdiagnos (sorry 😦 ) och det är ok ?????
    Alla fattar ju att pengar vare sig kan ge dig eller de dina ett liv tillbaka eller ta bort allt ont som hänt under dessa år. Men att avslå ????????
    Ja, då undrar jag också , VEM får ett positivt besked då ??
    Kramar i massor !

  43. Margit Randén said, on september 2, 2010 at 15:32

    Jag kände vid jultiden 2006 en knöl i magen, ungefär som en liten tomat, och rådfrågade i januari min allmänläkare. Hon klämde och kände och skrev en remiss, men det tog allt som allt fem månader innan jag blev opererad för en apelsinstor tumör i tjocktarmen. Den hade brutit igenom tarmväggen, och jag fick genomgå cellgiftbehandling hela hösten. Läkaren sa senare att hon önskade att hon hade drivit på mer redan från början, för då hade kanske inte detta behövts. En god vän som jobbat som läkare i USA sa att där skulle man ha undersökt dagen efter remissen, opererat nästa dag och sluppit allt efterarbete. När man hör sådant här undrar man vad vår sjukvård håller på med?

  44. Carina Jönsson said, on september 2, 2010 at 18:14

    Det är ju INTE klokt, jag tycker definitivt att du skall överklaga, det är ett beslut och väldigt många beslut går att överklaga. Gör det, överklaga! Håller alla tummar och tår att någon vettig människa får detta i sin hand och inser att du har RÄTT till ersättning.
    Heja George!
    Hälsningar från Carina Jönsson, Andreas mamma

  45. Simone said, on september 2, 2010 at 23:00

    Ja, fy f-n rent utsagt!! Avslag???? Idioter!! Min man är dubbelamputerad o fick nyss avslag på parkeringstillstånd, med motiveringen:”Han kan ju gå 200 m”! Nu är detta inte att jämföra med ditt avslag, men jag vet hur mycke energi det suger!! Jag håller FÖRSTÅS på dig, och hoppas att du orkar överklaga, och sen kan njuta av hösten!!
    Kram!!

  46. Lillan said, on september 3, 2010 at 21:40

    Hej
    Jag förstår din frustration och skulle vara lika besviken som du. Orkar du överklaga så ska du göra det.
    Du har inte varit inne på din blogg på flera dagar, hur mår du?
    Kram

  47. Maria said, on september 3, 2010 at 23:29

    Hej!
    Det går långt mellan dina inlägg just nu… Jag funderar också på hur du mår, men hoppas så klart att du har haft fullt upp med annat (roligt) och inte haft tid för oss bloggföljare…?!

  48. Therése said, on september 4, 2010 at 10:29

    Godmorgon till er båda två + 3.. 😉

    Vädermässigt har helgen inletts strålande underbart och jag hoppas att den fortsätter likadant även imorgon igen.

    Kramar om er alla!

    /Therése.

  49. annelie said, on september 4, 2010 at 18:58

    Kan inte låta bli att kommentera NINA´s inlägg:
    ”Och alla arga och bittra kommentarer: det GÅR inte, jag säger det igen för att verkligen betona, det GÅR INTE att remittera alla vidare till dyra undersökningar. Det finns inte oändligt med pengar. Tänk om alla som kom in på en vårdcentral med huvudvärk skulle remitteras in för CT eller MR…”

    Varför går inte det?
    Alla med huvudvärk har inte en genomgången njurcancer ( som i georges fall) Alla med huvudvärk behöver inte remitteras till CT eller MR utan kan med en god anamnes-upptagning kanske härledas till andra diagnoser än hjärntumörer MEN de vars huvudvärk kan kombineras med en historia av cancer/tumörer ELLER de med andra kompletterande symtom eller icke avtagande HV borde gå vidare till CT/MR. Har man haft en njurcancer och är en riskpatient så ska man gå vidare med sådant man inte vet vad det är eller I ALLA FALL följa upp det med en ytterligare kontroll efter ett tag, inte släppa det hela. Å om jag får fråga: vad kostar sen inte den efterföljande cancervården? Med alla eventuella operationer,cytostatika,smärtlindrande behandling, sjukskrivningar, vårddygn på sjukhuset ( vilket absolut inte är billiga!) samt framförallt: ALLT LIDANDE!
    Jag vet att ekonomin inte är oändlig men det är också en prioritetsfråga VAD läggs pengarna på och vad är vi villiga att betala var och en för våran gemensamma sjukvård?

    ..

  50. Madde said, on september 5, 2010 at 12:01

    Hoppas allt är OK: du har inte varit inne på bloggen på några dagar nu..
    Kram Madde. Umeå

  51. Disa said, on september 7, 2010 at 21:16

    Hej.

    Tack för en bra blogg med ett allvarligt innehåll. Och tack för att du delar dina erfarenheter med oss.
    Jag har inte kommenterat här tidigare men nu kan jag bara inte låta bli.
    Det där avslaget var ju helt åt skogen. Man kan ju undra vad som skall behövas för att bli berättigad till ersättning om inte detta räcker ?! Jag hoppas det går att överklaga, även om jag misstänker att det kanske inte ger något och tar massa ork från er båda två, men det där är bara så fel, så fel. Jag tycker bara inte att de skall få det så lätt, de som bestämmer. De kan gott lägga lite mera arbetstid på att gå igenom ärendet igen och förhoppningsvis ta sitt förnuft till fånga.
    Lycka till med kampen, både denna och den andra!

    Hälsningar,
    Disa.

  52. Annika said, on september 23, 2010 at 23:17

    Du har 100% rätt!!!!!!! Jag blir mållös!!! Helt otroligt! Kan du överklaga?


Lämna en kommentar