George med Liemannen bakom axeln

Jag vaknade upp på Sjukhuset……igen

Posted in survivaL by georgeschottl on november 2, 2014

Igår fick jag göra det mest underbara, jag fick sova en natt hemma, jag fick krama och leka med vår underbara Freya, jag fick umgås, prata, skratta och le med min älskade Sara.

Dagen vara bara underbar, umgås och konversera med andra vuxna som inte gick omkring i vita sjukhusklänningar.

Men, det kommer alltid ett men! Jag hade efter dammsugning på apoteken i både Malmö och Lund efter min antibiotika i tablettform fått tag på ett ersättningspreparat i Lund (Apoteksreformen har verkligen extremt försämrat förmågan att få tag på medicinerna vi patienter behöver, kringsförsäljning, öppettider och service har blivit bättre men själva huvudbehovet, själva produkten som apoteken skall tillhandahålla fungerar inte längre, för normalsjuka svenskar med förkylning eller flunsa fungerar det, men nästan ALLA cancerpatienter tycker att försämringen är markant eftersom vi patienter måste leta på flera apotek efter mediciner vi ofta måste få tag på samma dag som de skrivs ut!)

Tyvärr reagerade min kropp kraftfullt på den nya medicinen som ersatte intravenös antibiotika med rejält kraftfull smärta i strupen. Det verkade som om det blev någon sorts frätskada i matstrupen, jag utgick från att gelatinbehållaren hade lösts upp eller gått sönder i strupen och släppt ut något som min kropp reagerar på.

Därför funderade jag inte så mycket när jag 6 timmar senare skulle inmundiga min ljuvliga curativa lilla ”pilla”. När tabletten åkte ner i halsen var det samma djäkla reaktion igen. Inom tio sekunder började matstrupen och magsäcken brinna, tänk er en halsbränna, fast halsbrännan beror på radioaktivt bränsle från reaktorn i Tjernobyl……och med härdsmälta! Jag pendlade mellan 6 och 8 på smärtskalan. Det var bara att inse att jag måste ringa 1177, svaret blev lite oroande! Svaret från 1177 var, det kan vara en kemisk reaktion, du måste omedelbart åka till akuten så att inte din matstrupe och magsäck bränns sönder!

Jag lade på luren, släckte lampan och lade mig i min goa säng och som gott hela natten, jag flydde mentalt! På morgonen var jag öm och hade en väldigt mild halsbränna, febern var dock snart 39 grader……..som jag svor, som jag försökte komma på lösningar på att slippa göra det där samtalet som jag redan på förhand bara skulle leda till en endaste sak, att åter bli inlagd igen på infektionskliniken! Jag fick åtminstone en natt i min egen säng, en natt med min älskade familj.

Jag vill inte tråka ut Er med historien om samtalen med olika läkare, om resan till sjukhuset eller om akutens händelser, det enda jag nu vill berätta är att jag inte är hemma.

Jag är nu åter inlagd på infektionens avdelning i Lund och jag bara drömmer om att få komma hem igen

George

58 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Janet Berntsson said, on november 2, 2014 at 09:56

    Ursäkta språket…..säger bara Fan också, att det inte ska kunna fungera. Det är ju så viktigt att kunna få vara hemma hos familjen……

  2. Lena Sjöström said, on november 2, 2014 at 09:57

    Stackars George!
    Önskar att du kan få lite lugn o ro med de dina. Du är en kämpe och fantastisk på att delge oss din starka kamp. Vi, hela familjen, var ute på havet i går och sänkte Min älskade Roffes urna i havet och 51 vita vackra blommor, för våra 51 år tillsammans, nu börjar Roffe sitt nya liv som Delfin.
    Sänder härmed de varmaste kramar till Dig och fina Familjen, Roffes Lena

  3. eva said, on november 2, 2014 at 10:13

    Du tröttar väl aldrig ut någon med dina berättelser. du har ALL rätt att klaga. Vilka perspektiv jag får när du berättar. Du är en STOR kämpe. Önskar dig och din familj ALLT GOTT

  4. Maddy said, on november 2, 2014 at 10:58

    Men jisses! Ska du aldrig få lite lugn o ro? MÅSTE hela sjukregistret med biverkningar landa på just dig ? Du hingår väl snart i inventarierna på avdelningen…. Önskar av hela mitt hjärta att du får komma hem till de dina och stanna där.Snart! Helst nu! Var rädd om dig!

  5. Marie said, on november 2, 2014 at 16:46

    Meeen va faan! Fast va go du ä som släckte lampan o gav din kropp en natt i din egen säng.Du är så häftig!!Men finns det inga fungerande hemteam som kan komma o ge dig det du behöver hemma?

  6. Annis said, on november 2, 2014 at 17:21

    Det är ju själva fan att det ska krångla för dig hela tiden😔😡 Skönt att du fick vara hemma en natt hos dina älsklingar iallafall. Hoppas du snart får komma hem igen, stor kram till kämparnas kämpe

  7. Andy said, on november 2, 2014 at 17:33

    It sounds like you had a wonderful time at home, let’s focus on that and hope that the ”heartburn” goes away.
    You are the strongest, in body and soul, a big hug and lots of love.

  8. Helena said, on november 2, 2014 at 18:03

    Fy satan!
    Styrke kram härliga människa

  9. Annette Bagger said, on november 2, 2014 at 18:30

    Jävla skitcancer, jag som blev så glad för att du skulle få vara hemma med dina nära och kära. Hoppas du snart få komma hem igen!

  10. Ewa Larsson said, on november 2, 2014 at 19:43

    Vilken otur du har. Skulle önska att det snart var slut på allt elände som drabbar er. Att bara leva vanliga dagar med vanliga besvär men det ser ut som att det var längesen det var en så dag.Hoppas nu att de får bukt med det här så fort som möjligt och att du får uppleva en alldeles normal dag för dig. Det måste vara jobbigt för Sara o Freya som ser sin man o pappa så sjuk. samtidigt bara stå bredvid utan att kunna påverka bara följa flödet. Tänker på er och din pappa och alla andra som oroas av ditt tillstånd. Kram saknad på tisdag.

    • Kinna said, on november 2, 2014 at 22:03

      Oh, så skönt att någon uppmärksammar familjen, vilket jag har gjort tidigare. Det är så lätt att bara inrikta sig på den sjuke och glömma bort att det även är familjens sjukdom.

  11. inkan88 said, on november 2, 2014 at 20:13

    Säger som nån annan. FAN liksom!! Jag skickar allt i styrkeväg som jag har till dig ! Jag ber, svär och tja tillber alla andra gudar också. Kämpa på ! Vi ska ”kloa” ut ”djävulen” så du får åka hem igen. MegaStorKram från mig och alla katter och massor av klor skickas till helvetet som gör såhär mot dig och dina kära.

  12. Emilia said, on november 2, 2014 at 20:46

    Kämpa på George! Hoppas att du får hjälp som du har behov av så att du kan åka hem till din familj. Tänk inte på att du tråkar ut oss utan ventilera dina upplevelser, känslor och tankar, Det betyder massor för min del att du skriver och ger livstecken. Önskar dig förbättring så att du kan byta ut sjukhusmiljön mot det kära familjelivet!

  13. Mia said, on november 2, 2014 at 20:55

    Hej fina modiga människa. Jag följer dig i din blogg sedan länge…men skriver väldigt sällan ngt. Men måste bara skriva att fy fan vilket helvete du går igenom, det går nog inte att föreställa sig!! Beundrar att du trots allt orkar att kämpa så som du gör! Förstår varför du gör det, men förstår även hur tufft du måste ha det! Hur tufft det måste vara att inte kunna få vara nära dina kära!! Beundrar din styrka ditt mod. Du inspererar mig, att läsa din blogg ger mig styrka, ger mig ”jävlar anamma” känsla, när det sviktar för mig. Har för 3 dagar sedan operarat bort mitt ena bröst efter en nyupptäckt bröstcancer…..den fysiska och psykiska smärta jag går igenom efter upptäckten i augusti går inte att beskriva. Jag håller mig stark och modig utåt och mot min familj men inom mig svajar det mycket mer än än jag själv förstår😒 och därför på ngt konstigt sätt känns det som att när jag läser dina inlägg att du ger mig rätten att vara ledsen, orolig att vara mig själv på riktigt! Men du ger mig även styrka och mod…..att faktiskt snart kunna säga till mina nära å kära att jag är skit rädd, att jag gråter när ingen ser….att jag ibland känner rädsla för min framtid, att kanske jag måste lämna mitt liv, min man mina barn och mina vänner och syskon. Även om vi inte känner varandra känns du som en cyber vän som ger mig så mycket! Jag tänker ofta på dig och det helvete du och din fina familj går igenom.. Men visst är det ok att ”gnälla”?!!! Visst är det ok att inte alltid vara stark och modig?!! Visst är det ok att känna sig ledsen för att inte kunna vara med sin familj!!! ? Hoppas och önskar av hela mitt ❤️ att du snart är hemma igen!! Varm kram Mia

  14. Caroline Sjögren said, on november 2, 2014 at 22:39

    Tack för dig blogg 🙂 du är en sann hjälte en tuff och modig man som bevisat att inget är omöjligt ! Jag hittade din blogg för två år sedan då jag själv 49 år gammal fick diagnosen obotlig lungcancer ! Mitt liv blev ett enda kaos, idag två år sedan lever jag med min cancer som med cellgifter håller det i schack.? Men ibland sinar den där kämpa glöden i mig ,då går jag alltid in på din blogg…här finner jag en sån positiv kämpar glöd från dig, allt du går igenom samt allt som går att göra för oss med en lungcancer ..det ger mig positiv energi,jag blir glad av att det finns så mycket kunskap och medicineringar som kan bli aktuella även för mig,men bara vetskapen om att det finns gör att jag känner mig lugnare och får kraft och ork att kämpa vidare motCancermonstren som vi fått! Nu hoppas jag innerligt att det snart vänder med dig att din infektion i magen ger med sig så att du får komma hem till din älskade familj 🙂 det är hos nära och kära som man mår bäst och jag är så lycklig att jag har ett sådant socialt nätverk som sluter upp omkring mig det gör allt lättare, vette tusan hur jag skulle klara detta elände utan min familj och vänner! Krya på dig nu min hjälte så du snart är hemma i din säng igen , och hos din lilla dotter ! Önskar dig all lycka håller tummarna för dig !
    Kram Caroline Sjögren från Värmland

  15. Camilla Råsberg said, on november 2, 2014 at 22:45

    Millan i skåne: Men vad f-n. Lite längre tid kunde du väl fått tillbringa med familjen innan du fick åka till sjukan. Hoppas de kan hjälpa dig så du snart får vara hemma igen.

  16. Mimmi said, on november 3, 2014 at 14:01

    Ja men det var väl tusan också!! Hoppas det vänder nu och att du får åka hem till de dina igen

  17. tiptip said, on november 3, 2014 at 17:23

    Ja skit med den där reformen. man kan köpa massa bra hudkrämer men inte det som verkligen behövs uppenbarligen.

  18. Maria said, on november 3, 2014 at 18:14

    Hoppas det inte är en dröm och att du snart får komma hem och stanna hemma!

  19. Elisabeth said, on november 3, 2014 at 20:43

    Så onödigt! Så orätt! Så inte rättvist!
    Fina du! Kämpen beyond!!! ❤

  20. Anders said, on november 4, 2014 at 20:50

    Tusen styrkekramar till dig och din familj!

  21. Anna Wihlborg said, on november 6, 2014 at 11:09

    Sluta aldrig drömma, George ❤

  22. Mia said, on november 8, 2014 at 21:12

    Så oerhört tufft du har det nu, George. Jag hoppas så innerligt att du (och familjen) ska få en lång period med balans i livet där inga nya komplikationer tillstöter och där du får vila. Hemma förstås. Varm kram!

  23. S said, on november 9, 2014 at 00:34

    Åh neeej, hade hoppats på att du skulle få vara hemma ett tag nu (eller helst jättelänge)!! Kollar in här varje dag o hoppas på ett nytt inlägg, blir lite orolig att det tillstött ngt mera ;(? Önskar dig allt gott och massor med tid för din härliga dotter o fru….<3! Kramar!

  24. Susanne said, on november 11, 2014 at 23:39

    Kan du möjligen få hjälp av hemsjukvården och få AB iv hemma?

  25. Maria said, on november 16, 2014 at 11:31

    2 veckor sedan ditt sista oroväckande inlägg. Hoppas du mår lite bättre och att du har fått komma hem igen. *styrkekramar*

  26. linda said, on november 17, 2014 at 06:14

    Kom bara att tänka på dig….

  27. Benita said, on november 17, 2014 at 17:45

    George hur har du det? Man hoppas innerligt att det blivit bättre sedan förra inlägget. Hoppas i alla fall att du fått komma hem till dina kära.<3

  28. margreth fransson said, on november 18, 2014 at 13:31

    Tänker så på dej och förståss på din fina familj. Önskar man
    kunde göra nåt..faaan också så maktlös man är. Hoppas du är hemma med din familj. O att du mår bättre. Varmaste kramar.

  29. Maria Nilsson said, on november 18, 2014 at 22:11

    Tänker på dig! Hoppas du mår bättre. ✨✨🌟

  30. Annika arkevid said, on november 22, 2014 at 12:09

    Livstecken? Det är så tyst här på bloggen…

  31. Solveig said, on november 22, 2014 at 18:06

    Nu är vi nog många som oroar oss för dig! Hoppas läget är någorlunda OK!

  32. patrik said, on november 26, 2014 at 07:22

    Hoppas innerligt att läkarna och din vilja löser din svåra situation.
    Måtte du få komma hem till familjen och fira jul.

  33. Solsken said, on november 27, 2014 at 10:37

    Kram till dig George! ♥

  34. Benita said, on november 27, 2014 at 16:53

    Nu blir man igen så ledsen och orolig då det inte hörs någonting från dej George…..

  35. johan said, on november 27, 2014 at 17:36

    😦 Man blir ledsen i ögat när man läser din blogg. Må gud och alla cancerdödande mediciner du får
    slå sönder och samman dina cancerceller så att du får vara med dina nära och kära. Lycka till
    på sjukhuset George.

  36. Margareta Hemert said, on november 27, 2014 at 22:55

    Tänker på dig George. Hoppas Du är hemma hos Din kära familj. Styrkekramar.

  37. S said, on december 1, 2014 at 01:29

    Klart vi förstår att bloggen inte är högprioriterad just nu…men du ska veta att du finns i våra tankar och att vi hoppas du har krafter kvar att kämpa mot denna vidriga sjukdom!! Mest av allt hoppas vi att du kan fira alla helgerna hemma med din goa familj….<3

  38. Kerstin said, on december 1, 2014 at 23:12

    Tänker på dig och fina familjen! Kram till er!

  39. nina said, on december 2, 2014 at 09:07

    Varmaste kramen till dig o din familj😘

  40. Benita said, on december 3, 2014 at 16:23

    George är kanske nu mycket sjuk eftersom han inte orkar skriva. Tänkte den hemska tanken att tänk om han gått bort. Meddelar månne någon här på bloggen? Hoppas, hoppas innerligt att det inte är så, men den här tystnaden verkar oroväckande..:(.

    • ienannandelavlinkoping said, on december 3, 2014 at 16:36

      ja, jag tänker detsamma. . man blir orolig 😦

    • Kerstin said, on december 4, 2014 at 20:50

      Om George är så sjuk kommer vi att få veta det genom massmedia, om inte annat. Dock har jag en känsla av att vi som försökt göra vad vi kan för att stötta kommer att få veta det här också, isåfall i sinom tid.

    • Åsa said, on december 5, 2014 at 02:45

      Vissa tankar ska kanske stanna vid just det, tankar…. Hitta ett annat forum för att ventilera dessa är du snäll! Kram till George med familj!

    • Linda said, on december 5, 2014 at 10:09

      Snälla alla ni på sjukdomsbloggar som håller på och hetsar efter inlägg hela tiden och ”analyserar”, sluta med det! Jag mår på riktigt dåligt av att läsa sånt här, det känns inte omtänksamt alls faktiskt.
      Om ni helt enkelt inte tycker ni får uppdatering snabbt nog så räcker det ändå med att skicka en hälsning utan spekulationer. Det är inte ni som är sjuka så ha lite respekt, tålamod och lugn. Hoppas George mår bra och är med sin fina familj!

      • Maggan said, on december 5, 2014 at 11:06

        Linda, jag håller helt med dig i allt som du skriver. Jag tycker inte heller det låter som en omsorg utan mer som en girighet när man börjar spekulera.Jag mår också dåligt när jag läser dessa inlägg och de passar absolut inte in på Georges blogg. En varm hälsning till dig George och din fina familj.

  41. Annica said, on december 3, 2014 at 21:21

    George – många varma kramar och tankar. ❤ Hoppas du får bra tid med familjen. Varma hälsningar från Umeå ❤

  42. Elin said, on december 4, 2014 at 17:48

    Tänker på dig och att det var så länge sedan du skrev. Många varma kramar till dig och familjen.

  43. Benita said, on december 5, 2014 at 13:08

    Ser att mitt inlägg har fått många ”arga” svar. Det har absolut inte varit meningen att såra någon. Jag har läst Georges blogg från början och tycker han är en mycket humoristisk och verkligen en stark människa Tänk att orka kämpa och ännu till ge kraft åt oss andra som gnäller för minsta krämpa. Jag önskar precis som alla andra att George är hemma hos sina kära.Av förståeliga skäl orkar man väl inte skriva om man är mycket trött och sjuk. Ingen av oss överlever livet och vem som helst kan gå bort när som helst, men när George är så sjuk som han är och inte hörs på en längre tid börjar man ju tänka att meddelar någon här på bloggen om det värsta händer(vilket jag ju absolut inte vill att ska ha hänt).Jag bor i Finland och kan inte läsa i massmedia och är George så ”känd” att massmedia skriver om honom?
    Jag önskar George och alla andra läsare här en God Jul och hoppas George firar den hemma med sin söta dotter och fru. Man vågar inte kommentera om det missförstås. Jag är ledsen 😦

    • Erik said, on december 5, 2014 at 13:16

      Hej
      då tycker jag det är bra så när du förklarat dig, jag har läst tidigare kommentarer från dig och det står helt klart att du skrev ovanstående i välmening och inte alls hade någon intention att såra eller förarga någon. Sen håller jag med om att det inte var så lyckat att spekulera om en ev bortgång,men då är det bra så, så var inte ledsen Benita.
      God jul George, hoppas du får en fin jul.
      Hlsn
      Erik

    • Edward said, on december 5, 2014 at 13:43

      Det finns tyvärr en beröringsskräck kring döden i vårt samhälle, och jag anser att vi borde våga prata mer om döden än vi gör. Och nej, döden är faktiskt inte det värsta som kan hända. Fråga exempelvis dom som åker till Schweiz för att avsluta sina liv.

    • linda said, on december 5, 2014 at 15:47

      Jag förstår vad du menar, men jag vill bara att ni tänker efter lite. Hur det känns för George att läsa såna kommentarer.. Bara för att han kanske inte skrivit på ett tag, eller har fullt upp med annat?

      Jag har läst en del sjukdomsbloggar och även om de är skrivna av människor som inte uppdaterar ofta så börjar folk, så fort det gått några veckor, att ”tro det värsta” i kommentarerna. Så onödigt bara! Ibland känns det som om en del är så förbannat nyfikna, jag menar inte just dig utan allmänt.
      Hoppas att du mår bra George och får en fin jul!!

  44. Cecilia Lindskog said, on december 5, 2014 at 16:49

    Alla ovanstående inlägg visar egentligen bara en sak..
    ATT VI TÄNKER PÅ DIG GEORGE ❤

  45. Sara said, on december 5, 2014 at 21:26

    Hej George! Tänker och håller tummen för dig. Stor kram, Sara

  46. Emilia said, on december 7, 2014 at 22:01

    Hoppas att du har fått lov lämna sjukhuset och är hemma igen omgiven av familjens kärlek.
    George, du finns i mina tankar när jag cyklar i ur och skur. Du ger mig inspiration och mod att motivera människor till attitydförändringar.
    Fortsätt och kämpa på mot cancerfan!

  47. Edward said, on december 9, 2014 at 11:34

    Hur är läget George? Här är vi lämnade i en tom mörk bloggrymd där ingen hör ropen från följarna.

  48. Lisbeth said, on december 9, 2014 at 18:21

    Du fina lilla Bamsebjörn, önskar dig allt gott och hoppas du är hemma hos de dina och allt är så bra det bara kan vara
    Hoppas du firar jul med din fina familj ❤
    Kram till er alla

  49. Ulrika said, on december 9, 2014 at 21:41

    Massor med kramar till dig o din familj. Hoppas du mår så bra du kan göra. /Ulrika


Lämna en kommentar