George med Liemannen bakom axeln

En skrämmande insikt!

Posted in survivaL by georgeschottl on augusti 23, 2010

Jag har idag efter en biltur med min kära Sara och vovvarna insett en skrämmande sak!
Jag är något nästan skamfullt (enligt en väldigt snäv definition)

Jag insåg idag att jag har blivit något klart definierat efter att jag har ändrat mina intag av smärtstillande tabletter.
Jag har ändrat intaget av mina smärtstillande eftersom jag ansåg att jag var för påverkad och beroende av tabletterna.
Med tanke på mina skador på levern efter cellgiftsbehandlingen så är min maxdos också en del lägre än normaldosen, med andra ord så måste jag ibland ”hushålla” med tabletterna för att klara dagens smärtor!
Detta har hindrat mig ofta att göra saker på kvällarna eftersom jag inte kunde ta fler smärtstillande tabletter!

Så jag bestämde mig för att minska dagsdosen, den reguljära dosen och acceptera de högre smärtnivåerna som jag kallar normala, men med en fördel, att jag har fler tabeletter att utnyttja senare på kvällen vid behov.
Detta resonemanget skulle göra mig mindre beroende och med större frihet att kunna klara av kvällsaktiviteter!
Jag har nu testat min teori, och den STÄMMER.
Lite mer smärta på dagarna, men jag kan göra mer på kvällarna, jag är inte lika låst längre!
Tjohoo!

Alltså tillbaka till resonemanget om den skrämmande insikten!
1)
Jag har alltså mer smärta men jag gillar situationen!
2)
Jag vill fortsätta med denna medicinineringslösningen trots en något ökad smärtnivå på förmiddagen!

Slutsats:
Jag är en masochist! (när jag berättade denna skrämmande insikt asgarvade Sara så pass mycket att det var risk att hon skulle köra av vägen!)
Jag gillar situationen med den ökade smärtnivån! Ergo Masochist!

Tänk på den!
George

18 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ewa Larsson said, on augusti 23, 2010 at 23:20

    Jag har missat att gratta er för jag visste inget och du har missat mig så det jämnar ut sig.Kram Ewa

  2. Ligans talesman said, on augusti 24, 2010 at 07:48

    hahaha Du är för skön.

  3. Elisabet said, on augusti 24, 2010 at 13:05

    Vad stark du är!! Kämpa vidare..

    Har för en månad sen fått veta ja har livmodercanser i sammanband med ultraljud..
    Väntade barn.. Blev inget nu.. Men har turen o ha två sen tidigare..

    Denna gång kom vår ängel o sa till att något var fel så tiden fanns att göra något (hoppas) för att ja ska finnas för mina barn…

    Maila om du vill ha lösen till bloggen

  4. Maria said, on augusti 24, 2010 at 14:23

    Haha!
    Masochist kanske du är, men fullt förståeligt att inte vilja känna sig lika påverkad av tabletterna och dessutom ha lite bonustabletter kvar att ta till framåt kvällen!

  5. Tina said, on augusti 24, 2010 at 18:21

    Hej George!

    Du är bara så underbart härlig!!!

    😀

    Styrkekram
    Tina

  6. Gunilla said, on augusti 24, 2010 at 20:14

    Du är fantastisk!!! Kram

  7. Kristina Birkesten said, on augusti 25, 2010 at 00:09

    George!

    Läser stadigt din blogg och vill gärna kommentera, peppa dig och Sara men orden räcker inte.
    Jag skriver väl som det är då: jag har inget bra pepp att komma med men förundras över din enorma humor, livsvilja och glädje och tackar dig för allt du delar med dig av till oss läsare!

    Sänder en varm kram till er båda (alla tre)
    Kristina

  8. Karin said, on augusti 25, 2010 at 08:25

    Du är bara för härlig. Tack för din fina blogg. Njut nu av kvällarna med förhoppningsvis lägre smärtnivå.
    Kram till er
    Karin

  9. purno87 said, on augusti 25, 2010 at 18:44

    very good

  10. Catharina said, on augusti 25, 2010 at 20:29

    Hahaha! Härligt!

  11. Magda said, on augusti 26, 2010 at 00:13

    Du är bara helt makalös!
    Riispekt!
    /Magdalena

  12. S said, on augusti 26, 2010 at 10:12

    Men hallå det är underbart att du får Sara (och oss andra) att skratta hysteriskt ibland…. men snälla gör det inte när hon kör. Det vore så otroligt sorgligt om ni skulle skadas eller dö i en bilolycka pga skrattanfall… Var sak har sin tid så var bara rolig när det inte involverar framförande av fordon 🙂

  13. Linda said, on augusti 26, 2010 at 20:19

    Skriver som jag ser att flera redan har skrivit (utan att härmas, för det var faktiskt precis vad jag tänkte skriva ändå) – du är för härlig!! 🙂

    Skönt att du inte behöver ha så ont om kvällarna och kan hitta på saker om du känner för det!

    Kramar i massor!

  14. Elisabeth said, on augusti 26, 2010 at 20:49

    Go George go!!
    🙂 Kan inte låta bli att börja skratta när jag läser om din hushållning med smärtlindringen.
    Njut av livet. Som ”Anna” sa; Livet är ett oskrivet blad för oss alla.

  15. Berit said, on augusti 27, 2010 at 12:29

    Hej!

    Jag är ju själv svårt cancersjuk och måste tacka dej för din strålande humor. Jösses vad det lättar att få skoja om ”skiten”. Något för smärtkliniken kanske… att skola människor till ny läggning.

    Tack för dagens skratt!

    Berit

  16. Inkan o Ligan said, on augusti 27, 2010 at 21:10

    *ler* Jag tror det bor en liten maschoshist i oss alla ibland.

  17. IngridMarie said, on augusti 27, 2010 at 23:35

    Härligt att läsa dina ”filosofiska” smärt tankar! Nu undrar bara jag av nyfikenhet, eftersom min make även han är drabbad av cancer, och har mkt smärtor i skov vad är ”normalt” för dig? Ja jag vet att det är olika för olika människor men det är alltid intressant att höra, man har ju ingen att fråga rakt av! Tack för dina ord

    • georgeschottl said, on augusti 28, 2010 at 14:10

      Hej IM

      Problemet började mellan 5:e och 6:e cellgiftsbehandlingen, samtidigt som min lever och njurfunktion mer eller mindre stängdes av, funktionen för båda organen återkom som tur var inom 30 timmar….

      Efter den dagen har jag:
      Muskelsmärtor, oavsett ansträngning eller situation förutom absolut stilla-liggande kommer det som ”brinnande” känslor i muskler från nacke, axlar, armar, rygg, glutus….

      Ledsmärtor, speciellt fingerleder, nyckelben, axlar, handleder och ryggkotor.

      Benhinnor, och där är det smalben, revben, övrarmar, underarmar, smärtan är exakt densamma som i mina leder så jag är övertygad att det är samma problem, alltså leder och benhinnornas smärtor.

      Utan medicinering så ligger jag på 2-7 på smärtskalan, med medicinering ligger jag på 1-6, allt beroende på vad jag gör och hur ”bra” eller ”dålig” dagen är.

      Det finn en klar koppling till aktivitet, ju aktivare jag är desto bättre perioder har jag, likaså värme är skönt för både muskler och led/hinnor

      Lycka till med din make
      George


Kommentera

