George med Liemannen bakom axeln

Den farliga fantasin….

Posted in survivaL by georgeschottl on april 3, 2012

Jag och en annan medlem i den gruppen som heter Stödet arbetar lite med att svara på frågor i ett Forum som Stödet har.

Nu för några dagar dök det  en person med signaturen ”ledsenfru” och hon sökte hjälp hos oss.
Hon och hennes make hade precis fått besked via en röntgenundersökning att hennes make hade en förändring i ena lungan i närheten av ryggraden.
Hon fortsätter att skriva om att hon är ledsen och skriver även om att hennes make har rökt sedan tonåren och röker fortfarande.
Hon undrade hur det går om man får cancer och hur man skulle hantera beskedet.
Hon berättade om oron och att de håller känslorna inom sig, blundar för paniken eller bara gråter hela tiden.
Beskedet om förändringen i lungan verkar ha gett en enorm smäll på tryggheten i livet.

Jag insåg när jag läst hennes rop på hjälp att det här faktiskt inte hade bekräftats, jag insäg att det problemet detta paret slogs mot var själva fantasin, de slogs i förväg mot ett eventuellt cancerbesked…..

Jag skrev följande svar:

Hej Ledsen fru.

Jag heter George och är själv patient med tre tumörer i höger lunga vilket jag haft sedan min diagnos 2006-10.

Det är en svår situation ni båda är i just nu eftersom ni slåss mot en fiende man aldrig kan besegra, nämligen fantasin!
Ni vet ej ännu vilken typ av förändring som finns och vilken typ av fara förändringen innebär.
Det är svårt att slåss mot fantasin speciellt som en av de möjliga svaren kan vara lungcancer.

Så börja med att prata om hur man hanterar denna rädslan, alla vi patienter har gått igenom processen att försöka blunda för fantasins fruktansvärda påverkan närman väntar på svar från läkare och vård.

Tänk på att den mest fruktansvärda fienden som kan dyka upp i cancerväg, alltså lungcancer i svår form har en chans att botas, att vinna över fantasin är lönslöst!
Så försök att vänta iskallt på svaret, det är mycket svårare att göra det än att säga rådet men vi alla har varit där i denna stress och fruktansvärda väntan.

Om det skulle vara en cancerform kan det även vara en benign form som går att bota helt, så mitt råd är att vänta på svaret och sedan kommer följande råd!

När ni träffar läkaren för svar så gäller följande:
Ta med papper och penna så att ni kan skriva ned svaren och informationen!
Har ni en diktafon som går att spela in samtal på så ta med den.
Ni kommer nämligen vara jättestressade när det är dags för läkarsvaret och patienter i det läget brukar missa ca 40% av alla viktig information!

Sedan när ni fått svaret så börja med att skriva här så stöttar vi till hundra procent

George

 

Idag kom det ett svar från en överlycklig fru, ett svar som de nog aldrig trodde skulle komma….

Igår ringde läkaren till min man det var en svulst det känns så skönt. Nu skall ryggen magnet röntgas så får vi se vad de kan göra. 
Detta forum har verkligen berört mig och har läst mycket här jag önskar alla lycka till. Och nu skall vi skänka pengar till cancer forskningen för det behövs verkligen pengar till forskning. 
Jag kommer säkert tillbaka hit och läser hur det går för er. 
Önskar alla en glad påsk och massor med kramar till er ❤❤

 

Kan det få ett lyckligare slut?
Så skönt för dem.
Och ett sådant tydligt budskap att aldrig ta ut sorgen i förskott och att ALDRIG låta fantasin ta över totalt!
Fantasin kan vara ett fantastiskt hjälpmedel, men kan också vara en fruktansvärd fiende!

Hälsningar från både Sara och mig som båda ligger till sängs med feber, luftrörsinflammation och massiv hosta

George

9 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ulrika said, on april 3, 2012 at 15:05

    Så klokt skrivet!
    Fantasin är totalt omöjlig att besegra, och den är vild, totalt galen när den får för sig det. Inget förnuft i världen råder på denna fiende. Tack och lov att den också kan vara en väldigt god vän. Hjälpa till att drömma oss bort, att hitta lösningar på små och stora problem.
    Krya på er!
    Jag hoppas att ni hinner bli så pass friska att ni kan njuta lite av påsken i alla fall.
    Glad Påsk!
    //Ulrika

  2. Anne-Marie Klevebäck said, on april 3, 2012 at 16:58

    Vilket bra svar OCH så enkelt det låter, men vi är många som har en förmåga att måla fan på väggen. Jag är en av dem. Nu ska jag börja tänka om och jobba på detta. TACK!

    Kramar till hela familjen och krya på er.

  3. SaraH said, on april 3, 2012 at 21:11

    Krya på Er, nu får det vara nog med sjukdomar för er!!!

    Vilket fint svar du skrev till henne och vad skönt att höra att de fick glädjande besked. Jo att man missar information när läkaren talar kan jag hålla med om, det är inte lätt att förstå allt och sen så fastnar man på det man förstår och det kanske inte alltid är det viktigaste…hmmm…att man sen inte insåg att man inte förstod allt förrän man gått därifrån är ju också ett dilemma.

    Se till att bli friska och ha en riktigt trevlig påsk.. Ler åt minnet av de roliga äggen du lade ut bilder på förra påsken, de var för härliga

    Kram SaraH

  4. Madeleine Eriksson said, on april 3, 2012 at 21:35

    Vilken kanonbra uppfinning det här med forum är. Jag har fått mkt hjälp och stöttning på forum som kretsar kring alkoholberoende, då min kille har drabbats. Jag hade noll information och kunskap om detta. Men så snubblar jag in på forumet och nu är jag mkt påläst, har stöttning av andra anhöriga, kanonbra verkligen när man som mest behöver det.
    Blir så glad när jag läser att det finns forum kring cancer också.
    Tror det hjälper många människor längs resans gång och stödet blir så tydligt.
    Krya på er nu lagom innan påsk så ni orkar fira lite.

    Kram Madde

  5. Lili said, on april 4, 2012 at 06:29

    Så väldigt fint skrivet – och så sant!! Värsta tiden är att vänta på besked…när beskedet väl kommer så kommer ju allra oftast även en handlingsplan. Då kan man göra listor och gå ett steg i taget. Krya på er båda två!! 🙂

  6. Gunilla said, on april 4, 2012 at 19:00

    kan bara stämma in med alla andra, verkligen bra tänkt och skrivet av dig och en bra påminnelse till mig och säkert många andra att försöka att inte ta ut sorger i förväg då de kanske aldrig kommer och om de gör det så finns det inget som heter ”bättre förberedd”

    Hoppas ni får en snorfri Påsk utan tjuvar och ljugande Larm firmor
    Gunilla

  7. Ewa Larsson said, on april 4, 2012 at 22:21

    Jag talar med en människa en gång i veckan, oftast en timma varför jo en läkare sa du har två år kvar att leva.Människan jag väljer att kalla den så får kraftig behandling och mår dåligt samtidigt som det hela tiden ekar två år ,två år.Fattar aldrig en del männislkor vilka hopputsugare de är?Kan läkarna få hoppåfyllningsutbildning månntro.Därför är det så roligt att läsa om människor som blir upprättade till livet igen.Sen är du en mästare på att svara.
    Jag blir så ledsen när jag läser att ni är sjuka hela tiden det är långt kvar till tvåårsdagen.
    Har nu två söta snusisar som sover på golvet på ”mormors hotell” min lägenhet.Hoppas att vi inte får deras hemska hosta.vi har varit på restaurang med dem idag och de uppförde sig exemplariskt.Imorgon ska de leta ägg runt Uppsala slott.Glad Påsk till alla på Georges Blogg och som alltid en stor kram till fam. Schottl.

  8. Ingrid. said, on april 5, 2012 at 17:18

    Önskar er en Fridfull Påsk!
    Mvh:Hallandskusten.

  9. Lisbeth said, on april 5, 2012 at 19:57

    Det var väl rädslan de slogs emot


Lämna en kommentar