George med Liemannen bakom axeln

Orry Main, hjälten Patrick Swayze har slutat sparka på cancerkulor

Posted in Uncategorized by georgeschottl on september 15, 2009

En av mina hjältar, killen som alltid gjorde rätt, tänkte rätt och bara var förbannat rätt trots att han inte existerade i verkligheten var ett ledljus för mig. Skydda de svaga, djävlas med de stygga!

Orry Main, spelad av Patrick Swayze var en hjälte för oss i gänget från Malmö, vi har skapats och formats av North and South, precis lika mycket som våra fruar och flickvänner formats av Dirty Dancing…..Jaja, vi har ju formats allihopa av Ghost. Det måste jag erkänna!
Gemensamt för alla de filmerna är att Patrick Swayze har spelat i huvudrollen!
Pancreascancer är lömskt, pancreascancer är ondskefullt, pancreascancer är det förbannde skiten som tog livet av Orry/Patrick.

Under min tid i sjukhussvängen sprang jag på en av mina bästa leverantörer,  mannen som ägde bageriet som gjorde Sara´s och Min bröllopstårta, han hade fått pancreascancer. Vi satt i provtagningsrummet på MAS där ALLA skall lämna sina prover, väntrummet rymmer ca 80 personer. Jag och Kaj satt där och pratade om våra dödsbesked ganska högljutt, det är nämligen en tryckande tystnad i dessa väntrum och folk blev väl nyfikna om vad vi pratade om. Vi var ju så öppna och ärliga om våra dödsbesked. Det var ju vår ventil, att släppa ut ånga. Det var ju något unikt att prata med någon annan som förstår hur man tänker, någon annan som VET, och som KÄNNER exakt lika som en själv. Efter en kvart av dialog, skratt och tankeutbyte så reagerade vi båda, det var dödstyst i väntrummet, 80 personer lyssnade intensivt på vad vi sade, alla dessa personers öron stod ut som om de var släkt med Spock. Kajs prognos var ju lite bättre än min, detta var innan studien ens existerade och då var ju min prognos 100% dödligt, (vilket den officiellt fortfarande är eftersom studien inte är officiell) Men Kaj bakar nu himlens bästa tårtor och jag garanterar, Patrick sitter och smaskar med en tårtbit i varje näve, skrattar sitt typiska charmiga skratt och tänker på filmen Ghost.
Kaj var en hjälte lika mycket som Patrick, inte lika snygg, och Kaj dansade definitivt inte lika bra som Swayze. Men hans tårtor var lika mycket konstverk som Patricks dans!
Samma typ av cancer, och Kaj klarade inte sig lika länge som Patrick slogs för sin överlevnad.
Så jag grät, sådan saknad när Tårtbagaren Kaj gick bort, saknaden efter föredömmet Orry Main är lika stort!

8 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Åsa said, on september 15, 2009 at 12:00

    Så vackert skrivet.
    En stor skådespelare har somnat.

  2. Lina said, on september 15, 2009 at 14:20

    Hej George

    Jag följde dig och din fru i Himlen kan vänta och jag har svårt att i ord säga hur djupt ni berörde mig. Är helt övertygad om att om någon överlever emot alla odds är det Du. Jag kom på mig själv med att fån le flera gånger när jag såg er. Kanske låter märkligt men er lycka smittar.

    Varma hälsningar

  3. Kerstin said, on september 15, 2009 at 16:32

    Fint.

  4. Annette said, on september 15, 2009 at 16:46

    Orry Main , jag ler och minns – tack för ditt fina minnesord på två hjältar i ditt liv.

  5. Anette said, on september 15, 2009 at 20:56

    Denna förbannade sjukdom,kan inte bättre säga.Den tar ingen hänsyn eller känner förbarmande för någon eller något.Den tar gamal som ung,hatar denna sjukdom,jag har också blivit drabbad,Meningeom,inte alls lika allvarlig som din,men sitter illa till o därför görs inget innan symtomen visar sig.”ska man ha cancer så är det här den bästa”sa min läkare.Kyss mig i arslet,tänkte jag,men sa det inte,väluppfostrad som man är.Många kramar

  6. Catrine said, on september 15, 2009 at 21:12

    Det är inget du behöver tacka för, tycker alla som kan borde försöka uppmärksamma det så att något händer. Hoppas innerligt att någon kommer se till att löftet hålls!

    Och du…jag kan faktiskt se sjukhuset och helikopterplattan från mitt köksfönster =)
    Lev väl!

  7. Petra said, on september 15, 2009 at 21:58

    Hej George!
    Tack för att du kommenterade så fint i min blogg! Tycker att ni är fantastiskt starka människor som vågat dela med er av ert liv.
    Tänkte kolla med dig om Himlen kan vänta finns på DVD eller något sådant, jag skulle så gärna vilja serien igen. Du kanske inte vet det förresten!

    Stora kramar till dig!

  8. Johanna said, on september 15, 2009 at 22:15

    Hej George!

    Jag är så glad att du börjat blogga! Tack! Du och de andra var en stor inspiration i programmet och du är det även här! Man påminns om det viktiga, prioriterar lite bättre och blir bara irriterad på det som man låter sig bli irriterad på.

    Varma hälsningar
    Johanna


Lämna en kommentar