George med Liemannen bakom axeln

Jag behöver hjälp utav Er läsare och Sherlock Holmes samt Malmö Simhall

Posted in survivaL by georgeschottl on februari 4, 2013

Jag har under många år undrat över en händelse i mitt liv.
Det är många år sedan det skedde och jag känner att jag behöver veta slutresultat av mitt agerande.

Så jag tänkte ber Er läsare om hjälp att leta efter informationen, det kanske finns någon som som Ni känner som var inblandad och kan berätta hur historien slutade, om den slutade väl eller om det slutade illa….
Vad jag vill veta är om en person, en man som då för ca 30 år sedan i åldern 25 till 35 års åldern överlevde eller avled!

Så här är bakgrunden.
Det skedde för ca 30 år sedan i Malmö med Malmö simhall, det som nu är Aquakul.
Jag tränade ganska intensivt när jag var mellan 12 till 18 år med att simma, jag tävlade som yngling och det gick faktiskt ganska bra för mig.
Så det var ofta jag var på Malmö simhall, kanske tre dagar i veckan.
Valet av bassäng berodde på var det just de dagarna var minst antal folk och var man hade lagt träningsbanorna, ibland var det den gamla 25 meters banan och ibland var träningen i den nyare 50 meters bassängen.

Detta skedde i den gamla 25 meters bassängen, och vid den grundare sidan närmast ingången från duscharna.
Jag hade precis kommit in i gamla bassängområdet och var på väg till 25 meters bassängen när jag ser en man ligga och flyta med ansiktet nedåt i vattnet.
Det fanns ett litet ”rosa moln” utav utspätt blod runt hans huvud och han rörde sig inte alls.
Det var ganska lite folk i hallen och ingen person hade uppmärksammat att det låg en kille och flöt med ansiktet nedåt i vattnet.
Jag hoppade i vattnet så nära den avsvimmade killen som möjligt och fick tag på honom, vände på killen och lade armen om honom för att simma iväg med honom till bassängkanten, samtidigt som jag ropade på badvakterna….som inte hörde ett smack där de satt i sitt lilla bås….
När jag väl kom fram till bassängkanten med den skadade så fick jag ett perfekt grepp om den skadade killens nacke och vänstra ben och lyckas alltså lyfta upp honom på bassängkanten samtidigt som mina rop på badvakterna innehåller mer svavelosande svordomar än rop på hjälp!
När jag väl lyft upp honom så inser jag att killens bröstkorg inte rör sig, han andas inte och i samma sekund anländer två stycken badvakter som också inser att han inte andas.
En av de båda badvakterna påbörjade mun mot mun räddning och jag ligger i vattnet och inser att jag är helt blodig, när jag lyfte upp killen på bassängkanten strömmade det blod från hans sår i huvudet ner på mig.
Det såg nog värre ut än det egentligen var eftersom vatten har en tendens att lura ögonen och man tror att det blodfärgade vattnet är mycket mer än det egentligen är!

Men jag kände mig ändå lite obehaglig till mods med allt blod och jag kände att jag inte kunde göra mer för den skadade killen eftersom han var under badvakternas vård nu.
Jag är osäker på om de hade fått igång andningen men jag tog mig i alla fall upp på torra land och gick iväg för att duscha bort blodet och byta om, adrenalinet gjorde att jag kände mig lite skakig.

I alla fall, jag duschade, klädde på mig och åkte hem helt utan att veta om killen överlevde eller inte?

Så nu är frågan, är det någon av Er som känner någon som arbetade på Malmö simhall förr i tiden eller som kanske känner någon som överlevde eller dog utav närkontakt med bassängens botten med huvudet ( på den grunda sidan)
Jag skulle gärna vilja veta vad som hände med killen! Så är det någon Sherlock där ute som kan lista ut vem det var så hör gärna av Er antingen via bloggen eller maila mig!

George

9 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Peb said, on februari 4, 2013 at 16:51

    Har du kollat med simhallen om dom har gamla personalregister på badvakter kvar? Tidningsartiklar om händelsen? Registreras alla olyckor i badhusen nånstans kanske? Bara några tankar… Lycka till!

  2. Lensbabie said, on februari 4, 2013 at 21:29

    Vilken rysare…hemskt!
    Ta din lokala tidning till hjälp. Berätta historien för dom. Dom brukar vara väldigt duktiga på att hitta eller hjälpa till att hitta någon som vet.
    Lycka Till 🙂

  3. Sara said, on februari 4, 2013 at 23:13

    Min svärmors far var vaktmästare där, tror det var ca då, han har dock avlidit men svärmor arbetade på lite olika badhus i Malmö och hon vet kanske något!

  4. Gunnbritt said, on februari 5, 2013 at 07:44

    SDS har register på alla nyheter

  5. Annika Leo said, on februari 5, 2013 at 20:55

    Varför är detta viktigt för dig helt plötsligt efter 30 år?? Kanske man inte kan förstå om man inte lever i din situation så klart. Ta tillvara det du har nu istället och grotta inte ner dig i det förrflutna. Lägg krut på att planera för dig och din familjs framtid istället för att reda ut vad som hände för så längesen.

  6. Annika said, on februari 5, 2013 at 21:18

    Jag kan mycket väl förstå att du funderar över detta. Har man tid för sig själv och är sängliggandes till stor del, så snurrar tankar både hit och dit. Har man dessutom liemannen på axeln, passerar hela livet i revy lite då och då. Du var ju, om han överlevde, hans enda chans att överleva eftersom badvakterna inte reagerat och det är mycket stort!
    Lycka till med sökandet!
    Och en stor varm kram!

  7. Ewa Larsson said, on februari 5, 2013 at 22:37

    Visst funderar jag över händelser när jag var ung.Jag jobbar med massor av saker men tänker bakåt ibland och undrar hur gick det för den osv.George engagerar sig i alla människor och har en stor beundran från oss alla.Sen är vi alla nyfikna.

  8. Maria said, on februari 6, 2013 at 11:22

    Ju äldre jag blivit ju mer tänker jag på det som var??? Stämmer mina minnen??Jag funderar och rotar bland det som var för länge sen-det hjälper mig att njuta av nuet och förstå en mängd sammanhang som jag tidigare aldrig ens tänkt fanns….Så fortsätt och tänk tillbaka ibland och sen framåt igen……
    I morgon åker min bästis till sjukhuset för att få sina svar på röntgen och provtagningar….. Hon har också cancer i bla lungorna som är kronisk. Vi träffades igår och jag tyckte hon var piggare än på flera år…..
    Hoppas du slipper massa smärta och kan njuta av livet med din familj!

  9. Kristin said, on februari 15, 2013 at 14:41

    Fick du något svar på din fråga, nu blev ju jag också nyfiken på hur det gick för mannen.


Lämna en kommentar