George med Liemannen bakom axeln

inlagd på SUS Lund….

Posted in survivaL by georgeschottl on september 6, 2014

Jag har haft en konstig sommar. Tanken var att umgås med familj och vänner, gamla och nya vänner men istället har sommaren varit en konstant följd utav *vanliga* sjukdomar. Ryggskott, ischias, bronkit, annan typ  luftrörsinflammation och nu, som grädde på moset slår vi till med en rejäl lunginflammation.

Dessa små presenter har hållt mig borta från Susannes makes underbara matlagning, Max familj och grillning med Douglas. Jag har alltså missat att träffa alla mina fina vänner i somras.  Nu idag har jag blivit lite mer pigg från min snabbresa med ambulans för att slippa 40 grader på termometern, nu när alla mediciner fått mig att bli feberfri, fått ned pulsen från 120 till lite mer normala 70 och att syresättningen lämnat 80% för att klättra upp till toppen igen ( fast med O2 i slang i näsan, syre alltså)

En rolig sak är att jag har hamnat på en avdelning med enbart proffs, jösses vad kompetenta sköterskorna är, det är roligt att se hur väl vården fungerar trots urusla löner och kassa vårdgivare. Jag hörde att en avdelning stängdes några minuter innan jag lades in inatt. På grund utav personalbrist. …..skrämmande dåligt skött utav toppen på SUS.

Ja, nu kommer tröttheten igen, innan jag går måste jag bara skriva om gubben i sängen mittemot. Han har ingen faktisk aning om vilken fantastisk tur han har!

Han ramlade ned från ett bygge för några år sedan, då vid undersökningen så upptäckte man att han hade ett anerysm på stora kroppspulsådern, detta åtgärdades och gubben fortsätter därför på årliga kontroller och då upptäcker man en pytteliten tumör i lungan. Denna testas och visst är det lungcancer och han opereras omedelbart. Han hinner inte ens in i cancervärlden, han garanteras nästan cancerfrihet…..nästan och han behöver inte ingå i den gruppen som kommer oroa sig över om de tillhör de 15% som överlever eller de 85% som avlider. Jösses vilken tur han har haft!

Vi höres.

George

 

 

14 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Anette said, on september 6, 2014 at 19:01

    Så härligt att få höra av dig igen även om sommaren inte kanske har varit den bästa för dig…..blir så glad över alla snälla ord du skriver om sköterskor….ofta får man bara skäll….sällan någon som talar om att man gör ett bra jobb! Hemkommen från mitt jobb på Akuten nu och sitter med värkande ben och ingen ork att göra något. Älskar mitt jobb, men ibland kan det bli för mycket med att vara lite personal och patienter (och anhöriga) som man inte kan göra till lags. Önskar att du får en fin höst och att du får må, om inte bra, så i alla fall skapligt!! Kram…..

  2. Lena Sjöström said, on september 6, 2014 at 19:32

    Kämpa på George!
    Lyckönskningar Lena o Rolf

  3. Douglas Lindström said, on september 6, 2014 at 19:36

    Ja min käre vän. Sommaren har varit konstig… vi hann inte träffas. Men det vore ju fan om vi inte kan få till det i höst. Sagt och gjort. Jag lägger en extra dag och gör en långhelg av det. Så mår du på topp får du ta hand om mig hemma hos er och jag får chans att gulla med er alla, dig med. Jag hinner till och med en småviltsjakt med pappa. Jag hör av mig när jag kommer. Se till att ta hand om dig och dina underbara.

  4. Lena Lindahl said, on september 6, 2014 at 19:39

    Krya på dej George!

  5. Lena Moberg said, on september 6, 2014 at 19:53

    Äntligen ett livstecken! Ja du kämpar o krigar…en fantastisk kille som du är värd all vård du kan få hoppas su snart mår bättre !😘

  6. Mia said, on september 6, 2014 at 20:58

    Allt gott och all värme till dig och din familj ♥️

  7. Anne-Marie Klevebäck said, on september 6, 2014 at 21:03

    Hoppas att du snart får komma hem och att du kan träffa dina vänner igen. Kram

  8. Caroline said, on september 6, 2014 at 21:19

    Hade ju såklart hoppats att du fått en bättre sommar men håller tummarna för att det blir en mild höst som ger möjlighet till sköna helger i goda vänner sällskap. O framför allt att hälsan håller sig stabil så du får välja vardagen. Tack för uppdateringen!

  9. Ingrid Björklund said, on september 7, 2014 at 12:40

    Gott att höra av dej igen! Själv bestämde jag mej för att göra uppehåll med all behandling över sommaren. Och du anar inte så bra jag har mått och så jag har njutit av värmen. Till och med badat på Tylösands handikappbad i 22 graders vatten! Men naturligtvis har det växt och nu sitter jag här med massor av rektioner och biverkningar. Om jag inte hade dej, så tror jag att jag hade gett upp! Men i morgon fortsätter jag med nästa jävla behandling och vet att jag blir en zombie den närmaste veckan. Men till JUL räknar jag med att få en chans att slappna av igen! Se nu till att bli kry du också, för vi behöver dej, hela tiden. Sänder många, stora KRAMAR!

  10. Maria said, on september 7, 2014 at 14:38

    Hoppas du snart är tillräckligt pigg så att du kan komma hem igen. Det är dags att du får en paus från infektionerna, så att du får mer tid tillsammans med nära och kära. Ta hand om dig.

  11. Ingrid said, on september 7, 2014 at 20:35

    Önskar dig snar bättring så du kan få komma hem till din kära fru och dotter/kram

  12. Camilla Råsberg said, on september 7, 2014 at 22:45

    Härligt och få läsa ett inlägg från dig! Trist att sommaren inte blev som du tänkt. Att få umgås med nära och kära är ju liksom kryddan här i livet.

  13. Mia said, on september 8, 2014 at 12:54

    Även om jag inte tycker att det känns rätt att skriva krya på dig vad gäller cancern kan jag i alla fall med eftertryck göra det angående lunginflammationen. Krya på dig!!

  14. tiptip said, on september 9, 2014 at 16:46

    nice att du haft tid ork att blogga lite. hälsa allt och alla


Kommentera

