George med Liemannen bakom axeln

Tömning! Check!

Posted in survivaL by georgeschottl on januari 25, 2014

Jag skulle ha blivit tömd mellan klockan 9 och 14,00.
Jag skulle ha blivit tömd på mellan 5 och 7 liter.
Jag skulle ha blivit tömd med en långsam hastighet.
Jag blev tömd mellan 10,00 och 12,00
Jag blev tömd i en rasande hastighet innan Överläkare H Griph stoppade tömningen för säkerhets skull.
Jag blev tömd på ca två tredjedelar av vätskan.
Jag blev tömd på 12 liter vätska från buken.

Det var en otrolig upplevelse att tömmas på vätskan som samlats i min bukhåla på grund utav kroppens försök att spola bort tumörceller som försöker sätta fast sig på bukhinnan.
Kroppens försvar är att försöka spola bort de där otäcka cancerceller med resultatet att jag har en mage som svullnar upp till majestätiska proportioner.
Man räknade med att få ut kanske 7 liter vätska som skulle rinna ut långsamt under en längre tid, kanske fram till klockan 14,00.

ICKE!
Jag hade ett underbart team som satte in röret in i bukhålan, snabbt, smärtfritt och smidigt, jag märkte knappt något överhuvudtaget under själva ”sticket”.
Men sedan……..det formligen forsade ut vätska som var lite gul och grön skimrande från galla som trängt ut i bukvätskan.
Det fanns absolut ingen koagulation som det finns när man tömde min lungsäck 2006.
Ja, därefter fanns det inget stopp på vätskans enorma hastighet och mängd, jag räknade tiden en gång när syster Helena hade bytt påsen, 7 minuter senare vår påsen full igen.
Det blev totalt 8 st påsar som vardera rymmer 1,5 liter.
Klockan 12 så kom överläkaren Griph och stoppade själva tömningen för säkerhets skull så att mina organ som blivit vana att plaska omkring i vätska fick behålla sin lilla sjö att simma omkring i.
Det är minst 5-8 liter vätska kvar i buken…
Det betyder att jag gått omkring med motsvarande ett 20 liters mjölkförpackning inuti min mage.
Inte faan konstigt att varje steg gjort ont!
Inte konstigt att mina magmuskler har haft en himla konstig 90 gradig vinkel där magmusklerna sitter fast i själva bäckenet.

Nu så vill jag bara tömma ut de där sista literna som finns kvar, jag vill ha en mage som alla andra, jag vill inte ha en mage som skvalpar.
Men jag har förstått riskerna med att tömma buken på all vätska, jag har förstått vilka ofantliga problem som kan uppstå med ökat tumöraktivitet och ökad vätskeproduktion.
Alla snabba åtgärder är farliga, långsamt och kontrollerat är den vägen min läkare vill gå, och jag uppskattar det.
Vi hade en vadslagning, jag och mina sköterskor, själv så satte jag 50 kronor på att jag skulle tömmas på 9 liter vätska, Cecilia M vann vadslagningen med 10 liter i tömning, Cecilia, du får min 50-lapp när vi träffas nästa gång, inkassering från Helena och I-M sköter du själv, eller hur!
Så smidigt, så enkelt och så snabbt tömningen  gick, tack alla för den upplevelsen!

George

32 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Annika said, on januari 25, 2014 at 18:21

    Så förbenat ont du måste haft😦 Må bättre och nu kan du säkert kramas lättare : )

    Varm vinterkram!

    • Eva Isgren said, on februari 1, 2014 at 19:32

      George, jag beundrar dig för din kämparglöd och att du trots alla smärtor och obehag orkar vara positiv. Jag donerade stamceller i november 2013 till en svårt sjuk man i England, via Tobiasregistret. Det känns bra att jag kanske har räddat livet på en medmänniska. Önskar att samma möjlighet fanns för alla sorts cancer sjukdomar. Må så gott du kan. Kram Eva

  2. Annette Bagger said, on januari 25, 2014 at 19:19

    Fy fan vad du får genomlida😥

    • georgeschottl said, on januari 25, 2014 at 21:51

      Inte lider jag av detta kära du! Jag blev ju tömd, livet är lättare och smärtorna i magen lindrigare, detta var ju en bra och god händelse………sedan or jag faktiskt lite halvstolt över mängden vätska……
      Kram

  3. Anne-Marie Klevebäck said, on januari 25, 2014 at 22:08

    otroligt att man kan ha sååå mycket vätska i magen. Hoppas du mår bättre nu när den är väck.

  4. Sara said, on januari 25, 2014 at 23:51

    Hej George,

    Du skriver alltid med glimten i ögat. Men du genomlider saker i livet som jag inte ens kan föreställa mig.

    Tack för din fina blogg.

    Önskar dig och din lilla familj allt gott.

    Kram Sara en av dina läsare.

  5. S said, on januari 26, 2014 at 00:19

    Förstår vilken lättnad du känner efter att ha blivit av med all denna vätska!
    Alla vet ju vilket magknip man kan få av lite gaser….och detta med vätskan kanske är x 100. på
    smärtskalan..
    Så hoppas du blir av med resten oxå snart….:)
    Kram,kram!

  6. Barbro said, on januari 26, 2014 at 13:09

    FANTASTISKA människa Du är!!!
    Önskar Dig och familjen allt gott!!!

  7. under tiden lever jag said, on januari 26, 2014 at 13:36

    Åh vad skönt! Good for u! Det är fräckt när man som du börjar att bli tacksam för det lilla… eller ja… stora i ditt fall hehe. Hoppas att du får lite lugn i magen nu iaf. Kram!

  8. Märta said, on januari 26, 2014 at 19:33

    12 liter! Herregud vad mycket det måste ha spänt och buktat ut! Fantastiskt att sjukvården kan ”fixa” sånt här. Nu kommer det förhoppningsvis att kännas lättare ett tag.

  9. ingamaj NOGERSUND said, on januari 26, 2014 at 22:20

    TÄNK VAD VI KAN STÅ UT MED!!!! MODIGE DU O HELA LILLA FAMILJEN HOPPAS ATT ALLT ORDNAR SIG KRAM PÅ ER

  10. Sussi said, on januari 27, 2014 at 10:18

    Kan man säga grattis ?? Ja det tycker jag, GRATTIS GEORGE !!!! Nu blev livet lite lättare, på mer än ett sätt.

  11. Ingrid Björklund said, on januari 27, 2014 at 23:04

    Lyckliga du! Jag förstår din känsla av att det för en gångs skull är positivt.
    Själv har jag bara fått negativa besked i dag och är väldigt ledsen. I början på december var min behandling slut med ganska gott resultat. Ingenting kvar i levern och det hade inte växt i lungorna. Gå nu hem och koppla av, så kallar vi dej vecka 5 och ser vad som hänt, sa läkaren. Men kan det inte växa mer på den tiden undrade jag! Nej det händer inte så mycket på så kort tid, fick jag till svar!
    I dag var alla metastaserna större!
    Fan, fan, fan! Som du lärt mej; Jag hatar cancer!
    tänker på er och önskar dej ”Lycka till” med resten av tömningen. Hoppas att det går lika bra och sänder dej en stor
    KRAM!

  12. Caroline said, on januari 29, 2014 at 22:38

    Oj, wow! Hoppas du får må bättre nu när du lättat p lasten!
    Kram

  13. Annica said, on januari 30, 2014 at 14:20

    Din blogg vidgar mina horisonter. Skapar förståelse för det ofattbara, döden.
    Visar vad livet e g e n t l i g e n handlar om. Kärlek, gemenskap och glädje.
    Förmågan att tänka positivt. Att se det lilla i det stora.
    Hur erövrade du ditt förhållningssätt till livet?

    Varm kram från
    Annica i Göteborg

  14. Caroline said, on februari 11, 2014 at 17:15

    Hej, hoppas du har det ok. Tänker på er.
    Kram

  15. Maria said, on februari 12, 2014 at 20:45

    Hoppas du ligger i soffan och kollar på OS, förhoppningsvis med minde smärtor. Samtidigt så blir jag lite orolig när det inte kommer några nya inlägg… Hur mår du?

  16. Åsa said, on februari 12, 2014 at 20:54

    Hej George,
    Tänker ofta på dig och din fantastiska familj! Hur har du det? Längesedan vi stötte på varandra i något sammanhang…
    Åsa

  17. Annika Leo said, on februari 13, 2014 at 16:53

    Hej
    Undrar hur du har det. Har du fått några nya besked efter tappningen?
    Ha det så bra och uppdatera oss när du kan och vill.
    Annika

  18. Gertrud Nilsson said, on februari 14, 2014 at 19:59

    Önskar så att det positiva med vätsketömningen håller i sig och att Du kan var nära din kära familj i dag på alla hjärtans dag och ha det riktigt riktigt kärleksfullt och mysigt! Stor Kram Gertrud
    (Jag miste min pappa för 4 år sedan i den vidriga, lömska sjukdomen du med drabbats av.)

  19. Anne-Marie Klevebäck said, on februari 14, 2014 at 23:08

    Saknar dig – dina härliga inlägg – kram

  20. Barbro said, on februari 16, 2014 at 07:32

    Du ger mening åt så många…
    Vi som inte är sjuka,får Din fantastiska livsvilja till oss!
    Att uppskatta LIVET som det är!
    Du fantastiska GEORGE!!!

  21. Ewa Larsson said, on februari 16, 2014 at 21:08

    Att uppskatta livet är du bra på.Tror att många svårt sjuka patienter är bättre på att uppskatta livet än de som är friska. Du är bra på att ge hopp till alla. Hoppas att du nu är frisk och hela famKkram

  22. Benita said, on februari 18, 2014 at 18:12

    Går in här och tittar ofta. Inget inlägg? Hoppas det inte betyder att du inte mår så bra. Saknar dina positiva fina inlägg?:)

  23. Anna Mossberg said, on februari 21, 2014 at 10:36

    Blir orolig nu när du ej skrivit på så länge!! Håller tummar å tår för att allt är bra med dig å familjen!

  24. Erik said, on februari 22, 2014 at 14:16

    Hoppas allt är bra med dig och din familj George, trots att det var ett tag sen du skrev.
    Mvh
    Erik

  25. Anette Hellström said, on februari 23, 2014 at 01:55

  26. maggan från götet said, on februari 23, 2014 at 12:55

    Tittar varje dag efter nytt inlägg. Undrar så hur du mår! Hoppas allt är bra. Stora varma kramar till dej o din familj.

  27. sandra said, on februari 23, 2014 at 18:29

    Oj nu börjar jag bli orolig! Hur är de George?

  28. Benita said, on februari 23, 2014 at 19:29

    Samma här. När man följer en blogg, går man in och tittar om det kommit något nytt inlägg. Om det inte kommer på länge, blir man orolig och blir ledsen. Har följt dej George länge och man vill ju inte att du ska må så dåligt att du inte orkar skriva ett par rader. Kanske någon av dina närmaste skulle kunna lugna ner oss.om det skulle vara så illa att du inte orkar. För det känns inte så skojigt att tjata heller om du inte orkar eller har lust att höra av dej..

  29. Emilia said, on februari 24, 2014 at 22:17

    George! Du finns i mina tankar dagligen. Undrar hur du mår.

  30. Karin said, on februari 25, 2014 at 16:49

    Hej på Dig i vårsolen!
    Jag är orolig för dig och familjen då set var ett tag sedan du uppdaterade din blogg…
    Vet ju med det sista inlägget att du kämpar och jag hoppas du fortfarande gör det.
    Tänker på Dig/ Er!
    Kramar från vårligt Närke


Kommentera

