George med Liemannen bakom axeln

Jag bränner ren viljestyrka…..

Posted in survivaL by georgeschottl on januari 16, 2014

De senaste dagarna har jag bränt ren viljestyrka, smärtan är som en lysande bländande fyr i min hjärna. Jag har provat så oerhört många olika typer utav smärtstillande preparat som i sin tur gett andra bieffekter. Nu har jag bara enorma mängder morfinplåster men de räcker absolut inte till för att dämpa smärtorna.

Jag har i de senaste dagarna varit sängliggande eller liggande i soffan för det gör för ont att röra mig. Ändå har jag av någon anledning tilltro till framtiden, ändå är jag lugn och lycklig. Någon gång måste ju denna bländande smärta släppa, någon gång måste jag kunna sova en hel natt utan att smärtorna håller mig vaken. Av någon djävla anledning är jag ändå lycklig….

Det känns som om jag inte riktigt förstår var jag finner min viljestyrka och min glädje någonstans, jag borde inte vara lycklig med tanke på att mina dagar är ett cancer fyllt liv på väg att ta slut med en rejäl dos massiv smärta, varför är jag fortfarande lycklig?

George

40 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Christina said, on januari 16, 2014 at 14:43

    För att trots allt det onda, all smärta och allt annat plågsamt du måste gå igenom, så lever du här och nu och har fantastiska vänner och familj och din underbara fru och din älskade lilla dotter hos dig….Jag har ofta fått frågan då Malin var sjuk och efter hennes bortgång att hur orkar du??? Man orkar… För man har inget val… Och Lycklig det är man av vetskapen att vara omgiven av alla nära och kära. Måtte du kunna få något som tar bort din smärta nu bara. Skickar all världens styrkekramar till dig och din fina familj. Må så gott du bara kan du underbara kämpe!!

    • Lisa said, on januari 17, 2014 at 17:29

      Jag tänker samma sak. Du är lycklig för att du har världens finaste familj runt omkring dig. Sen tror jag att vetskapen om att du levt ett härligt liv gör dig tillfredsställd. Jag önskar dig en fin helg med dina kära , en helg utan onödig smärta!!! Kramar Lisa

  2. Isabella said, on januari 16, 2014 at 14:48

    Det borde inte vara lätt att vara lycklig din situation. Men jag tror att du känner lycka eftersom du har mening med ditt liv. Och meningen med livet för din del, är din underbara fru och lika underbara dotter. Den kärleken är större än smärtan.
    Tänk vad skönt det hade varit om du sluppit smärtan. Jag hoppas av hela mitt hjärta att de smärtstillande medlen ska hjälpa och smärtan ska släppa sitt grepp. Så du orkar njuta ännu mer av din familj och annat fint.
    Kram!!

  3. Elin said, on januari 16, 2014 at 15:01

    Usch vad jobbigt för dig med smärtan! Går det inte att prova med morfinpump? Får du någon hjälp av smärtteamet på sjukhuset? Skönt att läsa att du är lycklig trots den trista mardröm du och familjen lever i. Kram till dig och dina flickor.

  4. under tiden lever jag said, on januari 16, 2014 at 16:00

    Säger som Isabelle här ovan. Meningen med livet. Finner man sin mening så överlever man smärta. Har du läst Meningen med livet av Victor Frankl? Gör det. Kram och finn ro i din lycka så överlever du detta också!

  5. Lena Moberg said, on januari 16, 2014 at 16:38

    Ja var får du din starka kraft ifrån …du är en av dem ja beundrar att du orkar dela med dej ….hoppas att de sker ett under o dina smärtor försvinner ! Kram till dej …

  6. eli said, on januari 16, 2014 at 16:46

    starkt skrivet, brorsan! älskar dig!

  7. Karin said, on januari 16, 2014 at 17:04

    För att du väljer att vara det! Inte många människor skulle klara det i din situation, men du gör det! Det är så imponerande och jag hoppas och tror att din inneboende styrka kommer att göra att du besegrar både smärtan och cancern. Hälsningar Karin

  8. Ingrid Björklund said, on januari 16, 2014 at 17:51

    Håller med Karin: för att du väljer det!!!! Jag har också upptäckt att så är det. Om man ger upp, så är det kört! Så, heja på dej, TUFFING! KRAM!

  9. Eva said, on januari 16, 2014 at 18:05

    Du har haft ett bra liv❤️

  10. Helene Öhman said, on januari 16, 2014 at 18:11

    Usch, det låter skit-pissigt.. (ett uttryck jag sällan använder, men som känns rätt i denna vidriga situation.) Och ändå lät du så glad och positiv när vi talades vid i telefonen. Hur orkar du? Det där med församlingsaftonen, vi kan hålla den ”öppen”…Kom om du pallar….22 maj, är det OK för dig…? Massor av styrkekramar….Helene, prästen

  11. Majsan Archibald said, on januari 16, 2014 at 18:30

    Du är en helt fantastisk människa! Du orkar sprida glädje trots din smärta och diagnos. Det finns inte ord att beskriva dig och din storhet.

  12. Andy said, on januari 16, 2014 at 20:15

    Good Luck bro! Maybe some of this energy comes from Freya, she is a bit of a whirlwind and contagious with her joi de vivre, happiness and laughter! Take good care of yourself as best you can.

  13. Helena Wiklund said, on januari 16, 2014 at 20:39

    George, gamle gode vän, det gör ont i hjärtat att läsa om din smärta. Kärleken och inte minst till barnen är nyckeln till lycka. Du har bekämpat både cancer och smärta tidigare. Du kan göra det igen! Många kramar från Spanien<3<3<3<3<3<3

    • georgeschottl said, on januari 19, 2014 at 12:39

      Tack du underbara!
      Det betyder mycket för mig!
      Kom ihåg att njuta av livet varje dag och att speciellt njuta av de små tingen, det vardagliga.
      Kram till er alla i Hispania!

  14. Massimo e Antonella said, on januari 16, 2014 at 20:42

    Because, George, you are not alone. Because, George, you are a unique, phantastic person who always searched for answers. Because, George, you are full of love….and we love you so much, because ….….. Massimo and Antonella

  15. Caroline said, on januari 16, 2014 at 22:10

    Beundrar dig verkligen för just din förmåga att se vardagen från den positiva sidan. Begriper inte hur men djupt imopnerad!

  16. Margreth Fransson said, on januari 16, 2014 at 22:31

    Du är en så helt otrolig människa. Blir så ledsen att du har så ont😦 hoppas det snart blir bättre. Kärleken ä stark övervinner allt. Varma kramar till dej o dina två flickor.

  17. Birgitta said, on januari 17, 2014 at 00:50

    Tror det är för att du har sådan livslust med en förmåga att se dagen som den är och utan bitterhet. Du tappar inte ditt hopp och du har de bästa omkring dig som gör ditt liv meningsfullt. Du klarar av att vara i nuet och du gör ett fantastiskt jobb bara genom att kunna komma åt din viljestyrka och din glädje. Njut så mycket du kan där i soffan av dem du älskar mest. Må de finna en bättre smärtlundring dock. Kramar till dig och din familj från Birgitta

  18. Åsa said, on januari 17, 2014 at 13:05

    George, för att du VILL vara lycklig och för att du har dina nära och kära omkring dig som trots allt gör det möjligt för dig att vara lycklig. Du är en otrolig kämpe och förebild. Många kramar till dig och Sara! /Åsa i Halland

  19. Gunilla said, on januari 17, 2014 at 19:57

    Kärleken övervinner allt! Du är en förebild hur du väljer att möta svårigheter inkl smärtan. Hoppas du kan få lite lättnad och att helgen blir bra

  20. Anne-Marie Klevebäck said, on januari 17, 2014 at 22:45

    Du kan verkligen ingjuta hopp och glädje i andra människors liv. Tack för det och för att just du finns.Önskar dig en smärtfri tillvaro. Kram

  21. Mia S said, on januari 17, 2014 at 23:01

    Jag läser, förfäras, fascineras, imponeras. Du är verkligen ”one of a kind”, George!

  22. Annica said, on januari 18, 2014 at 00:20

    Georg – du är en fantastiskt människa. En kämpe av obeskrivlig styrka. Jag har följt din blogg länge. Det här är det första inlägget som återspeglar en känsla av att du håller på att ge upp. Jag förstår att du har obeskrivlig smärta (även om jag inte kan sätta mig in i den) och att kroppen håller på att ge upp. Men tidigare har du hållit en stark vilja att kämpa. Håll kvar den. Du är så stark, och har en fantastisk familj. Hoppas du får njuta av den länge än. Många kramar.

  23. Helene i Häggeby said, on januari 18, 2014 at 12:26

    Fråga inte varför – njut av lyckan!

  24. Annika said, on januari 18, 2014 at 12:40

    Utan humor och kärlek vore du fattig och bitter! Du har som sagt, en mening med ditt liv!
    Kram!

  25. anna said, on januari 18, 2014 at 14:07

    Du har kärlek.❤

  26. eva jehrn said, on januari 19, 2014 at 00:10

    Din dotter och din fru ger dig kraft att uthärda, och jag önskar att du får leva länge än, bara du orkar uthärda och andra mediciner kan hittas.

  27. Meb said, on januari 19, 2014 at 09:16

    Jag känner ju inte dig, men bloggen genomsyras av din livslust, din kampanda (dels din egen kamp men även i engagemanget för andra!) och framförallt kärleken både till och från dina nära. Det tror jag är en stor anledning till att du trots allt grymt med sjukdomen, ändå är lycklig! och det i sin tur gör säkert att du klarar det tuffa och hårda mkt bättre! Nu hoppas jag att du vinner fajten även denna gång!

  28. Therese said, on januari 19, 2014 at 11:45

    Kram!

  29. tiptip said, on januari 20, 2014 at 11:02

    För att du är en människa som älskar tror jag. Allt som är bra och fokuserar på det och har en ljuvlig dotter och underbar fru. och har klarat pärser tidigare med samma fokus.

  30. Mikaela said, on januari 20, 2014 at 11:53

    Hittar inga bra ord att skriva men det första som dyker upp är att du är en enorm fighter. Jag som ändå är frisk har svårt att tänka så positivt som du gör, sen kan jag förstå att du måste vara nere vissa dagar. Tänker ofta på dig trots att jag aldrig har träffat dig.

  31. SaraH said, on januari 20, 2014 at 12:14

    Du orkar för att Du är Du! Underbara människa🙂

  32. Anders said, on januari 23, 2014 at 21:28

    Säkert för att du har styrkan av en oxe och hjärtat av en titan du beundransvärde man!

  33. Karin D said, on januari 24, 2014 at 08:49

    Du är en kämpe och delar med dig både av kärlek och frustation om hur världen ser ut. Du är en riktig fighter!
    Tänker på dig ofta och har följt dig sedan himlen runt hörnet. Du är en riktigt härlig kille! Njut av att du känner lycka och krama om lilla Freja och de dina. Tack för att delar med dig av dina verk. Med stor varm kram fr Karin

  34. Lisbeth said, on januari 24, 2014 at 12:59

    Du är som en nallebjörn, alla kramar dig.!
    När man är omtyckt och älskad är man lycklig, du har din lila familj hos dig
    Känns som du vet vart det är på väg nu men jag hoppas du har fel och ett under sker
    Kram
    Lisbeth

  35. Julia Andersson said, on januari 24, 2014 at 20:43

    Georg, jag vet inte om du minns mig; Julia, Jenny Anderssons lillasyster. På synthartiden då du jobbade på Olgas i Pildammarna. Du som person gjorde så gott intryck på mig, jag såg dig som en av de goda människorna i världen. Bra att ha med sig i sina unga tonår. Jag förstår att du är på väg annorstädes och jag önskar dig allt gott. Skulle du kunna hälsa Peter Gaunitz från mig? En vän som i november 2012 gick vidare till någon annan värld på grund av sin hudcancer. Han såg fram emot sin resa vidare, men jag och många med mig saknar honom mycket. Fast jag tror faktiskt att jag mött honom igen efter det, hur underligt det än låter.
    Tack Georg.
    Kramar från Julia

    • georgeschottl said, on januari 25, 2014 at 12:02

      Hejsan Julia, underbart att läsa dina ord, speciellt dina ord om att jag är god och att jag överförde den tanken om godhet till dig.
      Det ger mig en otroligt lycklig känsla.
      Jag lovar dig att den dagen då jag går vidare så skall jag göra mitt yttersta att hälsa Gaunitz från dig, dock så hoppas jag att jag kan skjuta den dagen framför mig i många ytterligare år, min avsikt är ju att hålla mina löften till dem jag älskar, jag har lovat min älskade fru Sara att vi skall jaga varandra i rullstol med vattenpistol på ålderdomshemmet. Jag försöker alltid hålla mina löften….
      Du får dock lova mig att du också skall leva ett lyckligt liv, ett lov med glädje och trygghet!
      George

  36. Maria said, on januari 24, 2014 at 21:48

    För att du är en fantastisk människa med en underbar inställning till livet. Du är dessutom lyckligt lottad, du omges av massor med kärlek från din fina familj. Hoppas ni får goa och bra stunder i helgen!

  37. Christian H said, on januari 27, 2014 at 07:15

    Hej gamle skolkamrat. Jag tittar in här mellan åt om jag har sagt att jag skulle göra. Det är inte all läsning jag kan eller vill ta till mig men även denna gången ser jag en fin liten dotter på bild som liknar sin pappa och som hon säkert vill ha dig med länge i sitt liv. Din styrka är fantastisk George.Ge aldrig upp den. Sköt om dig.

    Mvh,
    Christian H.


Kommentera

