George med Liemannen bakom axeln

Chemo brain och tösabiten får glass

Posted in survivaL by georgeschottl on oktober 10, 2013

Jag har fått nya problem efter den 22 veckor långa Cytostatikahandlingen, jag har blivit mer man…..enligt min systers definition av män!
Jag nämligen blivit ännu mer korkad!
Eftersom vissa personer tycker att män föds med ett handikapp, de har nämligen blivit födda som män, så har jag ytterligare blivit extra mycket man!
Jag har nämligen blivit ännu mer korkad än jag föddes in i denna världen!
Diagnosen heter Chemo brain och man har just bland mesoteliom patienter sett att patienter känner sig ‘foggy’, att man inte hittar ord, att man har extrema koncentrationssvårigheter och har klara minnes problem!
( Den nya word press programmet gör något med automatik som jag HATAR! Den särstavar alla ord den kan, jag som får variga sår på benen utav särskrivningar!)
I alla fall, tillbaka till Chemo brain, prognosen är att jag kommer att vara extra mycket man i minst ett år, i vissa fall försvinner det först efter flera år……

Lilla underbara tösen Freya hade brännande skållhet feber igår, idag tack och lov är febern nästan helt borta men ändå så skall hon få lite,ytterst lite glass för att febern skall gömma sig för den kalla glassen!

UPPDATERING om Freya: tyvärr når Freya även idag Torsdag nästan gränsen på 40 graders feber, om vi inte haft maxdosen febernedsättande hade vi gått över gränsen på 40 grader med gissningsvis 1 grad

Jag har återigen prövat ett smärtstillande preparat som heter Gabapentin, förra gången jag provade preparatet avbröt jag efter 48 timmar eftersom jag blev osannolikt aggresiv, eftersom jag ytterst sällan ens blir arg så blev jag skrämd utav hur hjärnan blev påverkad!

Denna gången varnade jag alla i min omgivning om eventuell ilska och fortsatte i lite mer än en vecka, men det visade sig att det fanns ytterligare en effekt som var outhärdlig, själva nervsmärtorna i fingrar, händer, leder och fötter försvann nästan men de övriga smärtorna i lunga, mage, muskler och övre leder trefaldigades smärtorna till otroliga nibåer.
Nu har jag avslutat preparatet och väntar med spänning på nästa preparat som jag börjar med på måndag.

George

23 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Johan Olsson said, on oktober 10, 2013 at 15:09

    Jag bara ÄLSKAR att läsa dina inlägg! Och du är en rolig klok man! Hejja dig gubben

  2. Annika said, on oktober 10, 2013 at 17:32

    Blir så imponerad av din kämparglöd så en eld verkar blek i jämförelse!

    En stor varm höstkram från de Värmländska skogarna!

  3. Gunilla Nilsson said, on oktober 10, 2013 at 20:19

    Ja inte märks det ngt ”foggy” i ditt inlägg🙂 och din ork att prova nya vägar är fantastisk. Barn ska ha mycke glass när de är sjuka. Tre barn och mycke glass har vi🙂

  4. Marie said, on oktober 10, 2013 at 21:38

    Du är inte en riktig man, för de är inte medvetna om att de är korkade😉 Heja dig, det är underbart att läsa dina inlägg!
    Kram från Marie i Lund

  5. malinmitti said, on oktober 11, 2013 at 00:19

    Chemo brain eller cytohjärna… ”Kärt” barn har många namn. Känner väl igen mig, i symptomen alltså, inte i hur det känns att ha fötts som man =) Är det ett klarlagt medicinskt faktum att hjärnan påverkas av cyton i sig, eller beror de ”mentala” biverkningarna på att vi blir trötta och slitna av behandlingarna tror du?

    Jag har inte kommenterat på din blogg tidigare men läst den då och då och även, så klart, följt dig i Himlen kan vänta. Du och din resa är en stor inspiration och jag vill tacka för att du delar med dig.

    Hoppas du får bukt med smärtan snart!

    Vänligen,
    Malin

  6. Mari said, on oktober 11, 2013 at 03:49

    Skönt att höra av dig!

  7. Mia said, on oktober 11, 2013 at 08:16

    Vilken kämpe du är, du är fantastisk!
    Hoppas att de hittar ett smärtstillande som funkar!

  8. patrik said, on oktober 11, 2013 at 08:23

    Hej,
    Stum av allt jag läst om dig, finner inga ord. Vilken glöd vilken gnista.

  9. Minna.Makkonen said, on oktober 11, 2013 at 21:39

    Jag har två barn, och jag har haft samma barnmorska på BVC för båda. Hon är fantastisk, och ger råd när det behövs och slussar vidare till barnläkare med tid samma eller nästa dag när det är nödvändigt.

    När det gäller barn och feber, är hennes råd att kyla ner. Duscha/bada så kallt som barnet accepterar (i duschen kan man reglera ner temperaturen successivt). Gå ut med barnet i vagn med lätta kläder och låt det bli kallt/frysa. Funkar även på vuxna, så klart, men budskapet är att man inte skall vara rädd för att ta ner barnets kroppstemperatur genom att svalka från ”utsidan” så att säga.

    Om jag vore du, skulle jag alltså ge paracetamol för att ta ner febern medicinskt, samtidigt som jag skulle bearbeta den utifrån, alltså i duschen/badkaret eller genom att gå ut med lite mindre kläder på än ”vanligt”.

    Har funkat klockrent på mig själv, min dotter (nu 19 år) och min son.

  10. Lilian Villesford said, on oktober 12, 2013 at 15:46

    Vet du. Det är inget roligt att läsa om dig. Lägg ner din blogg och lev i nuet istället. Ta tillvara på dagarna. Ut och motionera så ni kommer ner i vikt både du och din fru för då skulle ni orka mer. Och du skulle må bättre av minst 30 kg viktnedgång.

    • Ingrid Björklund said, on oktober 12, 2013 at 17:55

      Vem tvingar dej att läsa? Låt oss som har glädje av detta få ha det i fred!

    • Annika Leo said, on oktober 16, 2013 at 13:00

      Ett av dina problem är ju enkla att lösa. Sluta läs bloggen! Men du har nog andra djupare problem som nog är svårare att komma tillrätta med. Hur kan man säga till en cancersjuk som knappt kan hålla i telefonen eller lyfta sitt barn att han ska ut och motionera??? Typisk kommentar från en på fyllan känns det som…

    • Erik said, on oktober 18, 2013 at 12:06

      Lilian Villesford, ta din oförskämdhet någon annanstans, stick, försvinn kom aldrig tillbaka till den här bloggen är du snäll! Såna nonchalanta översittare som du gör mig heligt förbannad!!!

      • Erik said, on oktober 18, 2013 at 12:10

        P.S George gör sitt bästa utifrån sin kropps förutsättningar, varje dag varje timme varje sekund! Det förstår nog dom allra flesta som följer den här bloggen!!

    • Maggan said, on oktober 23, 2013 at 17:32

      George, överallt finns det elaka missunnsamma människor som bara vill förstöra och som inte har något sunt förnuft i sitt huvud. Jag hoppas du hoppar förbi denna trista kommentar eller att du inte bryr dig. Som tur är är de flesta människor snälla och inkännande. Tyvärr, finns det några få undantag. men dom struntar vi i
      Kram Maggan

    • Anne-Marie Klevebäck said, on november 12, 2013 at 22:24

      Lilian vilket cyniskt uttalande! SKÄMS! Vilket djävla råd du ger – är det nån som tar vara livet så är det väl George. OCH vad vet du om deras ork. FY så LÅGT!

  11. Janne Svendsen said, on oktober 12, 2013 at 20:53

    Fuck you Lillian Villesford

  12. Sara said, on oktober 13, 2013 at 03:10

    Så jag känner igen det jävla symptomen av cytostatika behandlingen! Det är snart tre år sedan och symptomer har inte försvunnit, bara blivit värre. Det värsta är att min onkolog inte berättade någonting.Jag trodde att jag håller på att blir dement eller få Alzheimers. Tills jag såg en dokumentär på Kunskapskanalen. Hamn pratade om mig. Förra året träffade en läkare som lyssnade och skickade mig till utredning – röntgen, benmärg prover m m. Allt var negativt. Så till slut de var enig att det var Chemo brain, trots att det inte gå att bevisa rent klinisk. Så det är bara att lära sig att leva med. Det värsta är när man har ett avtalade tid en viss dag och minne registrera den fel, plötsligt du är hos läkare eller vem det kan vara på helt fel dag eller tid trots att du har läste den mer än en gång. Sista gäng detta händ var ett bröllop. Tur att sambo blev misstänksam och kollade erbjudan. Rolig att komma och ingen bröllop.(det är imorgon.) Nu kan vi skratta åt men då jag bara gröt. Kan inte skriva utan stavningsprogram. Tänker säga en sak och det kommer andra order. Lista är långa.

    Och du ”alias Lilian Villesford” (du kunde vara lika modig att skriva ditt riktiga namn som du är för att kränka människor).Du är här bara för att få uppmärksamhet. Har sett din typ på flera blogg om cancer.Gå till en psykiater, det är vad du behöver och kom tillbaka när du få din cancer (tunga kanske?) då kanske vi ge dig en plats för att tycka synd om dig. Nej! du förtjänar inte. Bär dem ensam långt långt härifrån.

    Stor kram för dig .Sara e Freja

  13. Marie Ivarsson said, on oktober 13, 2013 at 15:53

    Du är lika fantastisk som alltid och jag önskar dig allt gott! Kämpa på George! Stor kram från mig.

  14. Eva said, on oktober 13, 2013 at 20:24

    Vad har du för problem Lillan Villesford?

  15. Elisabeth said, on oktober 13, 2013 at 23:40

    Otroliga George. Otroliga lilla familj! Jag kan inte ens med den djupaste delen av min fantasi förstå vad det är för helvete du genomgår för att få vara nära dina kära länge, länge till.
    Kärlek och respekt i mängder!

  16. Erik said, on oktober 18, 2013 at 11:47

    George!
    Nu var du lustig, du har en mycket hög intelligens, det märks tydligt på ditt sätt att formulera dig i och din kvicka, finurliga humor!
    Hoppas du mår OK efter omständigheterna.
    Hälsn
    Erik

  17. Susanne Alenius said, on oktober 20, 2013 at 02:29

    Jag fick också prova Gabapentin mot värk. Vanligtvis glad och snäll jämt, vaknade plötsligt ARG inombords. Slutade efter två veckor. Hoppas ni hittar nåt annat att testa som fungerar och underlättar livet. Kramar till hela familjen


Kommentera

