George med Liemannen bakom axeln

Ett gott skratt förlänger livet…..

Posted in survivaL by georgeschottl on augusti 3, 2013

Jag har just insett att ett gott skratt ibland kan vara ett rent helvete!

Jag har under mitt första försök att utöka min livskvalitet och min förmåga att röra mig med en ganska vanlig medicin, nämligen Betapred/kortison.
Det visar sig att kortisonet tar bort ca 75% av smärtorna och problemen med kramperna efter någon dags användning.
Livet blir nämligen helt fantastiskt.
Jag får tillbaka mina lungor (de procent som är kvar efter att ccancern tagit sin del i skatt) och kan andas nästan obesvärat, jag kan hålla i en bok och jag kan faktiskt hålla i min mobiltelfon och SMS:a utan stöd av en vägg eller kudde.

Så vi hade ett första försök, vi skulle köra bil till Göteborg, min älskade systerdotter som levt i Berlin i tre år flyttade direkt till Göteborg, och vi skulle besöka dem!
Vi förberedde oss, vi planerade för alla möjliga problem som skulle kunna dyka upp, vi bokade rum på min favorithotellkedja Rica Hotels i Göteborg, Rica Hotel No 25.

Skulle det gå åt helvete så hade vi ett rum till mig som jag kunde vila i.

Två dagar innan avresa (vi pratar alltså om 2,5 timmars bilresa, det är allt) började jag med min  stora dos Betapred!
När vi väl satte oss i bilen för att köra på onsdagen kände jag mig som Stålmannen!
Jösses vad jag skulle turista med min älskade fru och älskade dotter!

Vi kom till Göteborg och checkade in på hotellet, allt var perefekt!
Kroppen fungerade och sömnen i jensensängarna var total!
Torsdagen var vikt åt Liseberg! Vi skulle åka det hela familjen och jag skulle parkeras på ett kafé och inte överanstränga mig trots att jag måste bra!
En fantastisk och otrolig hotellfrukost med massor av frukt och kaffe inmundigades och vi skulle bara upp till rummet för att plocka på oss våra saker och……………………………KRASCH!
Kroppen lade bara av!
Nada funktionare!
Out of order……
Med tanke på hur jag mådde dagarna innan som en riktig stålman funderade jag kort om det möjligtvis fanns Kryptonit i kaffet….

Dagen då resten av familjen hade roligt på Liseberg tillbringade jag i sängen, med konstanta smärtor och varken liggande, sittande, hukande eller stående på huvudet hjälpte!
Musklerna i bröstkorgen som sköter andningen var i värst skick så varje andetag var som knivar.

Dagen efter då vi skulle resa hem igen var supermankänslan tillbaka, kroppen fungerade precis som den skulle!

OK, nu kommer problemet.
Avtrappning av Betapred, nu har jag varit utan Betapred i 4 dagar och jag har tillbringat dessa fyra dagar i soffa eller säng, varje steg smärtar, till och med köttet under naglarna gör ont.
Värsta priset har två segrare, andningsmusklerna och magmusklerna och jag har insett att skratta kan var en plågsam upplevelse.

Jag tittade på komedishowerna på TV från Apollo Hammersmith i London, tyvärr är dessa stand-up artister så förbannat roliga att jag förstod hur en mask på kroken känner sig!

Jag skrattar och gråter om vartannat, varje skratt leder till att musklerna krampar i massiva smärtor och magmusklerna likaså!

Ett gott skratt förlänger livet?

George

 

25 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Irene said, on augusti 3, 2013 at 22:30

    Åh, vad synd…men trots allt en del positiva saker….du klarade resan bra, natten o frukosten var
    kanon! Jättetrist att du missade Liseberg, men du kanske får ta det lite lugnt ett tag till? Du kämpar så himla
    starkt att jag blir andlös, själv har jag inte hälften av din kämpaglöd….kramar!

  2. Eva Blom said, on augusti 3, 2013 at 22:41

    Jag är glad att du skriver när du kan!! Går in på bloggen varje dag för kolla om du orkat skriva! Det är uppmuntrande att läsa det du skriver! Så fortsätt at skriva när du kan!!
    Hälsningar, Eva.

  3. Sara said, on augusti 3, 2013 at 23:05

    Hej George,
    Du är så härlig! Ger positiv energi till oss alla – trots din situation.

    Kram till dig och lilla familjen.

  4. Caroline said, on augusti 3, 2013 at 23:09

    Gott att höra av dig o skönt att veta att du funnit en väg att få paus från smärttopparna. Trist dock att tajmingen m resan slog så fel, nåväl dit o hemresan hade ni ju tillsammans!

  5. Mia said, on augusti 4, 2013 at 08:37

    Min stora respekt och beundran till dig och din familj. Ni är makalöst fantastiska!

  6. Gunilla Nilsson said, on augusti 4, 2013 at 09:08

    Huvudsaken att du fortfarande efter allt kämpande orkar att planera och genomföra resor och viktigast av allt skratta och Ja ett skratt förlänger livet det vet väl du om någon🙂
    Hoppas du kan hitta en balans i medicineringen

  7. maria said, on augusti 4, 2013 at 09:17

    Men vilken kraft och styrka du har!! Beundransvärd……Hoppas värken klingar av och att du orkar med en del av allt du vill göra!! (egentligen önskar jag att du orkar allt-men vet att när kroppen sviker så måste man välja sina aktiviteter…..-det är bara så….)

  8. Maria said, on augusti 4, 2013 at 09:31

    Underbar beskrivning av en högst påfrestande situation🙂
    Betapred är bra för mycket, men efteråt känner man sig snabbt överkörd av en ångvält…

  9. Anna-Carin said, on augusti 4, 2013 at 09:50

    George, du är helt otrolig… Än en gång visar du vad jävlar anamma betyder!!!! Synd bara att kroppen havererade till ”dagens höjdpunkt” o att du har sån smärta nu. Men för att hitta det positiva så var det ju himla skönt o kul att ni kunde komma iväg överhuvudtaget o att du fick känna denna ”stålmanskänsla”. Ha det så bra du kan och njut av de bra dagarna med familjen. Stor kram❤

    • Lova said, on augusti 4, 2013 at 12:28

      Hahaha…herreguu vad jag skrattar…tårarna rinner och jag förstår ju dig. Lever själv med div..usch…vill inte ens tala om det. Men Carboplatin är inte helt främmande i denna kropp och du fattar! Så fantastiskt att du fick vara stålmannen ett tag iallafall. Take Care! Lova

  10. Maggan said, on augusti 4, 2013 at 13:10

    Underbara du…inspiratör för såååå många människor. Må du hitta en balans med kortisonet så det funkar i din vardag. Kram från en beundrarinna

  11. Karin said, on augusti 4, 2013 at 22:07

    Det är fantastiskt hur du mitt i din kamp orkar försöka och tro på livet och se det vackra som finns. Själv är jag fysiskt frisk, men kämpar mot psyket som hela tiden vill dra ner mig i mörker. Din vilja och ditt mod är en inspiration i den kampen. Du lär mig att jag kan välja själv.

  12. Ewa Larsson said, on augusti 5, 2013 at 22:28

    Vad roligt att du skrev lite igen och att du mått bättre .Betapred tiden då kunde jag uträtta storverk dygnet runt.
    Synd att bakslaget kom när ni skulle ha en liten sem.tripp. det är så sorgligt att du har sån värk du har lidigt nog i din värk. Skulle önska att det kommer nån medicin snart helst nu som tar bort det värsta av smärtorna helst helt och hållet. Du är duktig som orkar kämpa men du två vapendragare hemma som ger dig energi till att orka. Ni kämpar bra tillsammans. Kram o god natt

  13. Eva said, on augusti 7, 2013 at 12:33

    Hej Varför kan du inte gå på Prednisolon istället en tid, vad spelar det för roll? Varför vill de inte sätta in dig på det? Jag har tagit prednisolon i 6 år och hade inte klarat det utan. Fråga doktorerna, dina leder och muskler får vila. Prova och fråga Kram Eva

  14. Märta said, on augusti 10, 2013 at 00:24

    Håller tummarna för att supermannakänslan snart tittar in till dig igen! Du är världens kämpe!

  15. I mitt huvud said, on augusti 10, 2013 at 10:37

    Vilken fantastisk människa du är som orkar skriva om detta, och dessutom med humor!!! Stor styrkekram från mig

  16. Emilia said, on augusti 10, 2013 at 20:34

    Vet ej om skrattet förlänger ens liv, dock du har lyckats på ditt eget sätt. Din otroliga livsvilja, envishet och förmåga att fånga dagens glädjepärlor trots all smärta som du utsätts för dagligen är mer än beundransvärt. Kämpa på vidare! Hoppas innerligt att du får ork så småningom för vidare uppdatering.

  17. Elisabeth said, on augusti 13, 2013 at 22:44

    Det var så länge sedan jag var här hos dig men slås på bara några sekunder av den fantastiska gnistan du har, absolut den i särklass största jag läst, sett, mött – nånsin! Finaste George.
    Jag är så ödmjukt tacksam att du orkar lägga så stor energi på vår enormt trasiga sjukvård, jag vågar tro att du gör skillnad.
    Hoppas det är okej att skriva Kram, för det vill jag.
    Kram till er alla tre!

  18. Annika Leo said, on augusti 21, 2013 at 16:43

    Längesen nu… Hoppas att du har fått hjälp med smärtorna. Det ska man ju va så duktig på i det här landet har jag hört. Ingen ska behöva ha ont… vare sig i kropp eller själ. Men det betyder kanske att man är helt nerdrogad och inte medveten? Hoppas på några ord från dig i alla fall när du kan.

  19. Josef Boberg said, on augusti 22, 2013 at 10:58

    Varje gång jag är här – så blir imponerad av Din trots allt optimistiska syn på Dina möjligheter. Så länge som Du är sådan – så går det säkert vägen – även om vägen kan vara smärtsam.

    ALL LYCKA TILL ❗

    • Josef Boberg said, on augusti 24, 2013 at 12:53

      Mediciner i all ära – för att hålla sjukdomen ”stången” – men har Du provat med att äta mera av artegen mat som ”medicin” ?

  20. Annica said, on augusti 22, 2013 at 22:56

    Blir så berörd av din styrka och positiva inställning. Det räcker långt. Du är en fantastisk människa. Jag hoppas att du får njuta av din fina familj. Skickar många varma kramar till dig och din familj❤🙂

  21. Annica said, on augusti 22, 2013 at 23:03

    Blir så imponerad och berörd av din styrka. Du är en fantastisk människa. Jag önskar att du får många fina upplevelser med din fina familj. Skickar många cyberkramar❤

  22. Gunilla said, on augusti 24, 2013 at 08:23

    Saknar dina inlägg men förstår om du inte orkat
    Önskar dig all LYCKA

  23. Ulrika said, on augusti 27, 2013 at 20:17

    Är inne på din blogg varje dag & kollar om du har skrivit ett nytt inlägg.
    Hoppas du bara myser med de dina & inte har tid att skriva.
    George du & dina ord är saknade.
    Styrkekramar / Ulrika


Kommentera

