George med Liemannen bakom axeln

Jag har för ont för att klara av att skriva…JUST NU!

Posted in survivaL by georgeschottl on juli 14, 2013

Min kropp följer förloppet efter denna omgången Cytostatika precis som den gjorde vid förra omgången som jag gjorde 2007!
Kroppen har inte svullnat på samma sätt men däremot är smärtan i muskler en konstant faktor nu!
Jag klarar av ytterst få saker själv längre, att fylla på mediciner i veckolådan är med pauser flera gånger eftersom min vänsterarms muskler helt plötsligt bestämmer sig för att ta semester och åka till Kuala Lumpur!

Att duscha kräver planering och tidsschema!
Att schamponera håret funkar i några sekunder därefter är det en-armstekniken som gäller, en arm i taget i några sekunder tills att musklerna lägger av!

Känslan är ungefär som en massiv dos utav mjölksyra hälls in i blodsystemet och smärtan blir för massiv. Även nervernas signaler till att genomföra saker försvinner. Håller jag i en kopp kaffe för länge så tappar jag koppen när armen sakta sjunker ner mot låret!
Problemet är ju att hjärtat är en muskel, likaså musklerna som driver andningen, även dessa muskler påverkas dramatiskt!
När det händer flåsar jag som en blåsbälg och världen snurrar rejält!

Jag vet om att kroppen fungerar som den skall eftersom jag inte har dessa problem när jag går på höga/stora kortisondoser eftersom då upplever jag varken smärtor, muskler som slutar fungera eller att jag flåsar!

Så orsaken ligger som en kemisk orsak, tyvärr är den orsakad utav de olika cellgifterna!

Vi har gjort allt, röntgat lungor, hjärta och kärl och allt ser ut som det skall!!

Det kom ett förslag på att jag skulle lägga ned bloggen som gjorde mig så inihelvete förbannad!
Det är cancern som gör att jag inte klarar av att skriva på bloggen varje dag!
Det är smärtan som gör det svårt att överhuvudtaget gå till datorn varje dag!
Jag har försökt att skriva via Ipad eller Iphone men mina armmuskler lägger av där också!

Men att lägga ned bloggen kommer jag inte göra, inte när jag är hindrad av min värsta fiende, fienden som invaderat min kropp!
Så att lägga ned bloggen är som att acceptera döden, att acceptera att jag lägger av!
GLÖM DET!

Jag medicinerar mig kraftigt för att kunna åka bil, eller kör korta kortiondoser för att kunna göra vissa saker själv!
Men kortison är inget som jag får gå på i en konstant kur, det enda som är tillåtet är korta låga doser.

Så kom inte med fler förslag säger jag till den personen som kom med förslaget att lägga ned bloggen, speciellt när det är huvudorsaken som hindrar mig att skriva!

Detta inlägg har sammanställts vid 7 olika tillfällen, vid 7 tillfällen har jag komponerat detta enda brev!

Jag kommer ju tillbaka, jag blir ju bättre och jag räknar med att smärtorna kommer att vara en del av mitt liv i ytterligare 7-10 månader!
Så länge hade jag dessa typer av extrema smärtor 2007-2008!

PS
Jag har fått besked på röntgen om hur det var värt detta 6 månaders helvete med cellgiftsbehandling, svaret är ett rungande JA!
Röntgen visar på en noll-utveckling på den senaste röntgen!

Så det så!

George

42 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Gunilla Nilsson said, on juli 14, 2013 at 11:22

    Underbara George vilken kamp men en kamp som du ska vinna🙂 vinna tid med din fantastiska familj. Hoppas, hoppas värken kan lugna ner sig och underbart att behandlingen ännu en gång hjälper även om priset är högt. Tack för att du orkar skriva
    Styrkekramar i mängder
    Gunilla

  2. Monica Carlsson said, on juli 14, 2013 at 11:27

    Tack för att du skriver, tack för att du aldrig ger upp,Tack för all styrka och starka ljusa energier du ger!!!
    Vi är många som tänker på dig, många som sänder tankens kraft till dig, för det är det ända vi kan göra för dig, vi finns och vi önskar dig så jäkla mycket styrka och läkning utav din kropp och själ. Allt,Allt Gott önskar vi dig / Monica.

  3. Eva said, on juli 14, 2013 at 11:31

    Helt rätt George.
    Funderade på om det finns nån app eller nåt så man kan diktera in det man vill skriva och åtminstone sedan bara klippa och klistra in det här. Läkarna har ju ett sånt program på sjukhuset. som heter nåt på speechMike
    Vet inte om det vore nåt för dig?
    Du är otrolig i din kamp – och vinner men lider.

  4. Karin said, on juli 14, 2013 at 11:46

    Förstår att det är tufft nu. Cellgifter är verkligen ”gifter”.
    Fortsätt kämpa som du gör.
    Lyssna inte på idioter som föreslår att du skall lägga ner bloggen. Varje inlägg ifrån dig är något jag ser fram emot m absolut inget krav att du ska vara här för jämnan. Du ska ju orka o måste prioritera saker. Det ända är att jag blir lite fundersam när det gått allt för länge mellan inläggen, undrar hur du mår. Men ta det lugnt o ta hand om dig och familjen. Du är unik.
    Kram Karin

  5. Ingrid Björklund said, on juli 14, 2013 at 12:29

    Stå på dej!!! Du sporrar mej! Jag längtar tills du kommer igen! Till dess sänder jag en stor KRAM!

  6. anette said, on juli 14, 2013 at 12:43

    <3<3<3<3<3 massa hjärtan, bara så!

  7. Helene Liberth said, on juli 14, 2013 at 13:52

    Kämpa för sjutton! Ge upp och sluta skriva var det dummaste jag hört på länge! Jag är f ö medicinsk sekreterare (läkarsekreterare) och skriver ut journaler från diktat, jag gör detta hemma på distans. Vill du så ska jag gladeligen skriva ut det du dikterar! Jag är inte insatt i det tekniska, men jag tror att det går att göra via en smartphone. Vill du ha hjälpen så kan jag kolla upp detta och sedan skriva in det du dikterar i din blogg? Du har min mejladress, hör av dig om det låter intressant!

    Kämpa!

  8. Anneli said, on juli 14, 2013 at 14:44

    Du är bäst george, sluta aldrig skriva, skulle verkligen sakna dej och att få följa din/er kamp, kämpa på, du kommer fixa det här, all min kärlek till dej/er KRAM

  9. Berit said, on juli 14, 2013 at 15:45

    Tack och kram!

  10. Kersti Holmberg said, on juli 14, 2013 at 15:58

    Hej George!
    Du tog dig tid att prata med mig på telefon för ett par veckor sedan. Jag har samma sjukdom som du och du ska veta att jag inspirerades så oerhört av din kämpaglöd. Du är en stor förebild för alla som slåss mot sin cancer. Så håll ut tills det vänder och du börjar må bättre! Din värme och din humor ger mig och många andra styrka att tro på att det ska gå bra – du behövs eftersom läkarkåren inte ger så stora förhoppningar.
    Jättemånga kramar till dig och till din härliga familj.

  11. Laila said, on juli 14, 2013 at 17:12

    Underbara George, jag skickar en mjuk kram till dig. Din blogg ger så mycket styrka till flera av oss som är sjuka.

  12. Mia said, on juli 14, 2013 at 19:31

    Kan bara ge dig en virtuell styrkekram och önska dig allt gott!

  13. Barbro Axelsson said, on juli 14, 2013 at 19:38

    Heja, heja, heja!!!! Stå på dig!!!

  14. Madde said, on juli 14, 2013 at 23:11

    Det är bra George! Ge f-nskapet på nöten! DU vinner matchen! Envisa, underbara människa!
    Och jättekul att röntgen svaret var bra! Keep on !
    Kram Madde

  15. Lotten said, on juli 14, 2013 at 23:17

    George så härligt att höra att det inte visar någon förändring på röntgen!! Ditt kämpande ger resultat. Jag är så tacksam för att du skriver när du orkar och kan. Lägg de krafter du har på att vara med din familj!!
    Din blogg är fantastisk, precis som du!!
    Styrkekramar!!!

  16. Karin said, on juli 14, 2013 at 23:53

    All kärlek och styrka till dig och din familj.

  17. Iréne Orrenskog said, on juli 15, 2013 at 01:05

    Heja George! Du är fantastisk!!!!!!

  18. Gabriella said, on juli 15, 2013 at 02:30

    Härligt att höra George!! Jäklar vad envis du är😉 !!! Kram

  19. Tanja said, on juli 15, 2013 at 05:38

    Vilken cellgiftkombination är det som orsakar ett sådant lidande för Dig?

  20. maria said, on juli 15, 2013 at 08:50

    Vilken styrka vilken kraft!! Du är enastående och dina ord sätter sig i min själ! Att själv bestämma hur man vill/ska göra är ju en självklarhet! Hoppas nu att resten av sommaren kan vara varm och skön på alla sätt för dig och din familj! Massor av styrka! Maria

  21. Emma said, on juli 15, 2013 at 10:36

    Du är helt fantastisk! Jag hejjar på dig! Kram

  22. Anna-Carin said, on juli 15, 2013 at 11:08

    Hej George!! Blir ledsen när jag läser att du har denna hemska smärta MEN blir desto gladare att läsa att giftet håller tillbaka tumörtillväxten OCH hur du reagerar när någon ber dig sluta med bloggen. Tanken bakom förslaget är säker välment men bloggen är din ventil där du kan o får lufta dina tankar, frustration, rädsla, glädje o allt övrigt du går genom. Blir glad när det kommer några rader om hur du har det och är övertygad om att det hjälper dig i din kamp mot den värsta fienden man kan ha. Ta hand om dig o familjen och jag hoppas innerligt att du hittar någon form av livskvalité mitt i all smärta, det är du verkligen värd. Många varma kramar/ Anna-Carin

  23. m said, on juli 15, 2013 at 13:26

    Vi sparkar Norton på pungkulorna som skrev det dumma inlägget!! George, vi ger dig och din familj en stor kram och du är jordens kämpe!! Du är fantastisk, du har stor empati för andra människor och kämpar inte bara för din egen skull utan även för andras trots att du själv är så sjuk. En varm kram och hoppas din värk snart går över så du får njuta av din familj som sommaren!

    Maria

  24. Maria said, on juli 15, 2013 at 17:41

    Underbara du som kämpar så för dig och din familj. Klart du inte ska lägga ner bloggen. Vilket skitsnack! Den hjälper säkert dig och så många andra också. Kram till dig och din familj.

  25. Martina said, on juli 15, 2013 at 17:57

    Fortsätt kämpa George! Never give up! Kram

  26. Kajek said, on juli 15, 2013 at 19:44

    Härligt att röntgen gav ett bra besked🙂 Trist med all smärta, jädrans cellgifter men samtidigt är det det enda sättet att ge cancercellerna på nöten (hoppas att de mår mycket sämre än vad du gör)
    Fortsätt med din blogg så länge du känner att det är betydelsefullt för dig. Kramar

  27. tiptip said, on juli 15, 2013 at 21:58

    Bra krigat ju. Och blogga när du orkar och kan. alla inlägg alltid nice att läsa.

  28. Ossie said, on juli 15, 2013 at 22:53

    Känns finemang att du har ork att bli förbannad!
    Snyggt rutet!
    Pilutta cancer och biverkningar!
    Stor kram på dej

  29. Märta said, on juli 16, 2013 at 00:17

    Oj vad jag stör mig på människor som lägger sig i folks bloggar på det sättet som ”Norton” gjorde! Klart att du ska fortsätta med din blogg, den är ju DIN, du skriver vad/när du vill/kan och det behöver ingen annan lägga sig i.
    Vi andra, vi uppskattar dina inlägg, förstår när du inte orkar och hejar på dig i kampen George vs cancerdjäveln! Gott att det onda har bitit på fulcellerna, hoppas att smärtorna ger med sig snart.

  30. Sara said, on juli 16, 2013 at 03:09

    Såååååååååååååååååå KUL att höra att trots allt skit du är med fortfarande. Björnkram till dig!

  31. Kerstin said, on juli 16, 2013 at 21:00

    Ge ALDRIG upp! Folk har så mycket synpunkter alltid. Skit i det

  32. Anne-Marie Klevebäck said, on juli 16, 2013 at 21:41

    heja George! Nej lägg inte av med bloggen. Den ger oss andra så mycket. Grattis till det positiva röntgensvaret. Och skit i dem som tycker du ska lägga ner bloggen. Fortsätt att kämpa för din egen och familjens skull – önskar dig all lycka KRAMAR

  33. Singelmamman said, on juli 16, 2013 at 22:49

    Blir glad av att läsa att du fått positiva besked. Hoppas att du orkar skriva i bloggen även i fortsättningen. Även om det blir en mening i taget.

  34. KJ said, on juli 17, 2013 at 02:25

    Vad glad jag blir över det positiva beskedet! Håll ut!

  35. Ewa Larsson said, on juli 17, 2013 at 21:25

    Jätteskönt att se lite text igen. Personen som tyckte att du skulle sluta skriva skrev det av omtanke. Finns det ingen talmaskin som sen skriver ner på datorn? Då skulle du slippa den kraftiga muskelansträngningen. Det är hemskt att det är som det är. Du ger andra mod och hopp att kämpa vidare, visar att det går fast det är ett helvete. Skulle önska att jag kunde skicka lite till några av din kämpaglöd. Några som tyvärr givit upp.
    Stora kramar till er alla+ pappa.

  36. Grete said, on juli 18, 2013 at 22:01

    GEORGE STÅ PÅ DEJ, KRAM FRÅN BORLÄNGE🙂

  37. Jeanette said, on juli 19, 2013 at 13:12

    Självklart ska du fortsätta! Det finns ju program där man kan tala in text också. Härligt med beskedet. Jag upplever också kortison som smärtlindrande fast det ger mig också smärtor då jag blir stel i kroppen av de efteråt. Jag tycker att Snri-preparat har lite samma effekt men mildare förstås och därmed inte lika effektiv. Det innehåller ju noradrenalin som ju liksom kortison är stresshormon.
    Och ‘stänger av’ en del smärtsignaler till hjärnan.

  38. Carina Jönsson said, on juli 21, 2013 at 21:16

    Underbart att läsa att behandlingen gör nytta men så himla tråkigt att du har sådan smärta, hoppas, hoppas att du snart skall bli av med denna smärta, tar ju sådan oerhörd kraft av dig. Jag gillar din blogg skarpt, kommenterar inte så mycket men läser, läser, ler och blir oxå förbannad ibland hur det kan gå till! Känner mig tyvärr omgiven av cancer, har en kär och go kollega/vän som förlorade kampen i april och vi har en vän till familjen som förlorade kampen i december. Just nu i skrivande stund kämpar våra kära grannar för att överleva. Kommer aldrig, aldrig att glömma hur det var när vår älskade son kämpade mot cancern, endast 16 ½ år gammal. Jag har skrivit på din blogg tidigare. Självklart känner jag en enorm tacksamhet att allt hitintills gått bra! Det är nu sex år sedan han insjuknade, är på barnonkologen avd 64 med jämna mellanrum som representant för barncancerföreningen, vi bjuder på fika/mat på onsdagarna. Tyvärr, tyvärr är det gott om barn/ungdomar och föräldrar därj. Samtidigt känns det bra att vara där och hjälpa till, sonen har också varit med flera gånger. Sänder dig/er en stor stor varm kram via cyberspacen. Du är en hjälte Geroge. Kram Carina

  39. Mia S said, on juli 26, 2013 at 08:40

    Du har det tufft, George. Åh, vad jag önskar dig smärtfria dagar så att du kan leva gott med din fina familj!

  40. Lili said, on juli 27, 2013 at 08:37

    Skickar ljusa, glada, varma tankar till dig och dina. Hoppas att små moln av lycka seglar in och ut i dina dagar. En dag i taget, en behandling i taget. Har sagt det förr men det tål att upprepas… Vi finns här i etern å hejar på dig. Goda tankar till er alla från Los Angeles. lili

  41. maggan från götet said, on juli 27, 2013 at 19:09

    Tänk att det alltid skall finnas såna som ska vara så rediga. Ska vara så duktig o redig, o tala om va andra ska göra!!! Ja tyvärr blir vi aldrig av med såna: Jag blir bara så irriterad. Varför läser han din blogg över huvud taget. Nä nog pratat om en sådan obetydlig person. Den som betyder nåt här är du George tillsammans med din underbara familj, som finns för dej varje dag, o lite vi också som bryr oss om dej. Du ä så fantastisk!!! Finner i din svåra situation ändå tid till att skoja.Du är en helt otrolig människa. Jag ä så ledsen att du har ont. Får hoppas det blir bättre snart.

    varma styrkekramar maggan

  42. milla said, on juli 28, 2013 at 21:39

    Du är en sån otrolig förebild för alla, vilken kämpe du är. Du ger andra hopp o tro. Jag har aldrig sett ”himlen kan vänta” och vill gärna se den, men hittar inte den någonstans på nätet. Om någon vet var den finns så hojta gärna till. Skickar många styrkekramar till dej o din familj.


Kommentera

