George med Liemannen bakom axeln

Den bästa presenten är…..

Posted in survivaL by georgeschottl on juni 24, 2013

Jag fick en underbar upplevelse på midsommar.
Jag fick ett SMS.

Det kan verka vara obetydligt med ett SMS, bara några ord som inte går att skriva med vacker font eller på färgat papper.
Det är är därför kanske upplevelsen var så underbar.
Det var bara avskalade rena ord, inget annat!

För en tid sedan blev jag kontaktad utav en dotter till en Mesoteliompatient som verkade ha gett upp, hon blev ganska dåligt, riktigt dåligt behandlad utav sina läkare och patienten fick inte ens rätt behandling för att kunna kontrollera bieffekterna utav den cytostatikabehandlingen hon fick.
Patienten tillbringade livet som en konstant spyende varelse utan en chans till ljusglimtar.
Beskeden om hennes urusla chans till överlevnad överöste henne konstant, all chans till hopp dödades med bestämdhet utav vårdens  representanter! All chans till hopp skulle utraderas!

Då skickade dottern ett SMS till mig med frågor om sin moder, hon berättade om sin mors situation och om behandlingar och problem.
Jag blev mer eller mindre rosenrasande när jag hörde hur det gick till i denna del av landet!
Lugnt och systematiskt började jag tänka efter när jag hörde hur modern mådde och reagerade och därefter ringde jag bpde dotter och moder med en hel drös frågor och uppmaningar om hur man bör förhålla sig till läkare och behov av mediciner.

Detta var för några veckor sedan!

Nu på midsommarafton som den vackraste presenten, som den ljuvligaste bukett liljekonvaljer kom orden framför mig via detta enkla sätt att framföra ord, via SMS.

Tårarna strömmade nedför mina kinder när jag läste att hoppet åter fanns i modern, att medicinerna jag gett tips om hade fungerat och att stora delar av tumörerna hade försvunnit!
Mamman mår efter omständigheterna mycket bra (hur bra man nu kan må efter en sådan cytobehandling).

Kära du, du dotter som skrev SMS:et, Ni skall ej behöva tacka mej, styrkan finns inom Er båda att ställa krav, styrkan att ifrågasätta finns inom Er!
Jag har inte gjort något speciellt för Er, Ni tog steget att ringa mig men ni kunde lika gärna ha ring någon läkare.
Jag hade bara äran att få lov att bli inblandad, men det finns massor av människor här i Sverige som kan hjälpa, det viktiga är att det är NI som jagat rätt på hjälp!
Styrkan är Er, och ingen annans!
Kom ihåg det att Er vilja kan så mycket mer, den kan styra över livet!

Men jag är tacksam för Ert SMS och jag gläds ofantligt åt Er!

George

23 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Anna-Carin said, on juni 24, 2013 at 10:15

    Har man möjlighet att inspirera och hjälpa det allra minsta så känns det skönt ända in i själen. Skönt att du också mår bättre nu, du är helt otrolig i din kamp tsms med Sara o Freya. Kram till er alla

  2. Gunilla Nilsson said, on juni 24, 2013 at 17:55

    Georg förstå vad du gör, vad du åstadkommer, så mkt mer än alla de doktorer denna kvinna mött. Vet att detta är bara en av många du hjälp genom att vara klok och välinformerad samt ha talets gåva🙂

  3. Karin i Lund said, on juni 24, 2013 at 19:09

    Fantastisk berättelse. Bedrövande (sjukvården som hon hade mött den) och upplyftande (din insats och utvecklingen) på en gång. Det är fint att det finns medmänniskor. Och det känns ofta fint att vara medmänniska också. Äkta win-win.

  4. Maggan said, on juni 24, 2013 at 19:11

    Vilket vackert inlägg du har gjort här George. Det visar din storhet som människa. För utan dig och ditt engagemang vet ingen hur det gått för denna mamma. Så det var du som ingav hoppet och gav dem styrkan åter att kämpa. Tack för att det finns sådana människor som du.Jag förstår hur lycklig denna dotter kände sig. Detta forum att kunna nå och hjälpa människor är ju helt underbart. Önskar dig och din lilla familj en fin sommar. En stor Kram

  5. Birgitta said, on juni 24, 2013 at 22:16

    Vilken underbar och omtänksam människa du är, George!

  6. Ewa Larsson said, on juni 24, 2013 at 23:25

    Glädjen är stor och du har gjort en bra insats.
    Men var fanns alla läkarna innan du hjälpte dem att ringa ringklockan och säga nu är vi här. Det är tur att det finns pålästa med människor. Skönt att du är hemma.

  7. Bitty Lundkvist said, on juni 25, 2013 at 00:05

  8. Andy said, on juni 25, 2013 at 11:52

    The man sure can write! Not even google translate managed to botch this beautiful blog🙂

  9. Jessica said, on juni 25, 2013 at 23:02

  10. Karin said, on juni 26, 2013 at 07:40

    Önskar dig och alla andra kämpar en fortsatt skön sommar. Fyll på alla batterier som går. Kram till dig och din familj.

  11. Bettan said, on juni 27, 2013 at 13:31

    What goes around comes around!
    Följer din blogg och din kamp och hoppet till mänskligheten ökar när man vet att det finns människor som du.
    Nu ska jag gå och sätta nytt smink för det jag hade försvann när jag läste detta inlägg😉
    Hälsningar från Luleå =)

  12. Lena Ehrling said, on juni 27, 2013 at 15:48

    Önskar dig och din familj en skön sommar

  13. Ewa Larsson said, on juni 27, 2013 at 19:51

    Tittar på Rapport och ser hur det är i Lund på sjukhuset.Där verkar mycket att göra för oss patienter, två har dött pga platsbrist. Förskräckligt hur ska de bli för oss sjuka? Då är det bra med en stark röst från Skåne som höjer upp sin röst och penna och talar om hur det ska va.Kram

  14. viveka said, on juni 27, 2013 at 21:46

    Läst om ditt diskbråck. Cervikala (dvs i halsryggen) diskbråck opereras av neurokirurger vid Rygglkirurgiska kliniken i Strängnäs. Skonsam mikrokirurgi och kort vårdtid. Är själv anhörig till mycket nöjd patient. kolla deras hemsida. http://www.ryggkirurgiska.se

  15. AKW said, on juni 29, 2013 at 05:26

    Härligt, och vilken tur att du fanns och gick att få tag på! Samtidigt djupt störande och oacceptabelt att vården inte förmår ge människor den hjälp som faktiskt finns! Jag har själv jobbat inom privat vård, och för ett år sedan gått över till offentlig sektor. Jag är förfärad och bedrövad varje dag över att vi förväntas koka soppa på en spik – det jag VET går att göra för patienterna för att hjälpa dem, kan jag inte utföra eftersom jag inte tilldelas resurser för det. En kalender med fem dagar rymmer inte den långa lista med patienter som var och en borde få det hen har rätt till och behov av, utan kanske bara en bråkdel. Det är min tanke när jag läser om felande läkare och slarv inom sjukvården. De som inte varit inne i vårdsvängen kanske inte inser att det handlar om att rikta kritiken uppåt, mot dem som bestämmer – högre tjänstemän och framförallt politiker. Jag vill inte ha ett privatiserat ego-samhälle utan ett där alla får del av kakan på ett rättvist sätt, och där vården bedrivs med rimliga villkor och ordentliga resurser. Du gör mycket för den kampen George, tror jag. Lycka till vidare!

  16. githmadde said, on juli 3, 2013 at 00:55

    Helt fantastiskt…du är en underbar människa…må så bra som du kan..

  17. Berit said, on juli 8, 2013 at 23:28

    hoppas allt är OK!

  18. Jess said, on juli 9, 2013 at 00:29

    Du ger mig hopp:) kram till dig och din fam❤

  19. Kinna said, on juli 13, 2013 at 09:18

    Var är du George ? Börjar bli orolig………

  20. maggan från götet said, on juli 13, 2013 at 23:00

    George vill bara önska dej o din familj en fin sommar!!! Hoppas av hela mitt hjärta att allt ä bra. Fast kan ärligt säga att man blir lite orolig när inga inlägg kommer, du har skämt bort oss.
    Varmaste kramar till dej o din familj.

  21. Norton said, on juli 14, 2013 at 09:44

    George är sjuk och har ont men klarspråk är oftast bäst. Nu blir säkert några arga men det får vi leva med: Lika bra att lägga ner den här sk bloggen. De gånger det skrivs något numera är det ofta något opersonligt eller ointressant kring landstinget i Skåne eller liknande. Mitt råd är att avsluta bloggen lite snyggt en dag när du orkar.

    • Ewa Larsson said, on juli 17, 2013 at 21:29

      Underlig kommentar ska den vara nån slags tröst eller bara allmänt klagande. Sjukvården och landstinget angår oss alla. De behöver vi alla när vi är sjuka och då är det viktigt att någon bevakar och skriver om det. Vi som är och har varit mycket sjuka vet det.

      • Ewa Larsson said, on juli 17, 2013 at 21:31

        Dumt att vara nyfiken och trycka blev en gilla fast helst skulle det vara ogilla.


Kommentera

