George med Liemannen bakom axeln

Hemma, normal och inga skrik av smärta längre….nästan

Posted in survivaL by georgeschottl on juni 23, 2013

Nu är jag hemma igen, jag låg ju i en sjuksäng på avdelning 5 på SUS Lund.
Livsviljan fanns ej längre med samma styrka, det låg en skugga av intensiv smärta över mig och och det låg ytterligare en tung matta utav olika morfinpreparat som läkare och sköterskor skulle sänka mig med.
Men tyvärr så fungerar morfinpreparat  inte på nervsmärtor, trots att det var enorma mängder morfin som användes för att få mig  att sluta skaka utav smärta,
sluta skrika utav smärta,
sluta gråta utav smärta.

På onsdagen blev det bara värre, det strålade ut i båda armbågarna, ut i fingerspetsarna, det strålade ut smärta ut i tummar och axlarna kändes som om de var fyllda med rostiga kantiga muttrar.

På kvällen fick jag en ny sorts behandling utav onkologens smärtenhet, man vände blad på något sorts sätt och satte in en annan typ av behandling.
Lycka!
Lugn!
När jag vaknade på Torsdags morgon, kunde jag lyfta ena armen mot lampan för att tända ljuset…..UTAN att skrika av smärta.
Jösses vilken skillnad!
Som det är nu så känner jag fortfarande muttrarna i axlarna, jag känner att det strålar ut i fingerspetsarna men själva smärtsensationen finns inte där.
Tack Cecilia M på smärtenheten! Stort tack!
Livsglädjen kom åter på sekunden!

Enligt min sjukgymnast sitter diskbråcket inne i ryggradskanalen och är riktat framåt mot min bröstkorg.
Läkarna ville inte vara lika exakta med precis var i disken mellan kota C5 och kota C6 som bråcket sitter.

Apropå sjukvård så tycker jag synd om personalen på 5:ans avdelning, att sommarbemanningen och att bristen på 84 vårdplatser inte skall påverka patientsäkerheten är en direkt lögn!
De personer som säger att bristen på personal och att det inte saknas vårdplatser inte skall påverka patientsäkerheten är direkta lögnare.
Jag har själv sett hur man har på 5:an avdelning slänger in ny personal som aldrig varit i vården tidigare.
Vi var fyra personer på vår sal, tre av oss räknade på missar och brister och kom upp i över 34 st missar på de få dagar som låg där.
Det var småmissar blandat med grova missar, självklart mestadels småmissar.
De mer rutinerade äldre sjuksköterskorna sprang benen av sig och mer eller mindre gick på knäna för att ta hand om patienter men också samtidigt lära upp ny personal parallellt!
Läkarna hade inte tid att dyka upp på rond så vi låg där vissa dagar utan att ens få veta något om varför och hur  ovh vad som var fel i våra kroppar eftersom vi inte fick rondande läkare.
Till slut fick jag en dansk och trygghetsgivande läkare som dök upp flera gånger för att kolla hur jag mådde samt för att ge information.
En glädjande person förutom en undersköterska,  älskvärd mor med duktig dotter som tecknade vackert var en nyutexaminerade sjuksköterska vid namn T som betedde sig som en rutinerad, trygg och extremt van sjuksköterska, T du har framtiden given!

Till Regions Skånes politiker så kan jag bara säga att förtroendekapitalet ni en gång hade i sjukvården är borta, Ni skadar vården, Ni dödar patienter och Ni ökar lidandet med Era vansinniga beslut!
Tänk om. Gör om.  Gör rätt!

George

 

14 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Douglas Lindström said, on juni 23, 2013 at 12:18

    G’mannen, jag beundrar din ork och gnista. Tänk om alla hade ett uns av den… kanske skulle bli skitjobbigt med alla som ständigt orkade ifrågasätta, hålla benhårt på det man tror på och att aldrig ge upp. Men fasiken va du i ditt, inte lidande men utav ditt lidande, visar oss andra vad kämparglöd är för något. Jag är stolt över att du är min vän, jag är glad över att du är min äldsta barndomsvän oavsett… Som sagt, keep up the good work.

    ´”Always look on the bright side of life…vissel vissel vissel”

    Är nere en sväng, men måste jobba. Men om några veckor är jag nere igen… då får du se till att bjuda på kaffe. Krama din underbara och lilla prinsessan. / D

  2. Maria said, on juni 23, 2013 at 13:00

    Välkommen hem, hoppas att smärtlindringen har gett dig all livsgnista tillbaka!
    Njut nu av sommaren och av din fina familj.

  3. tiptip said, on juni 23, 2013 at 13:27

    Härligt höra du är hemma och mår bättre
    ja sjukvården eller rättare sagt sjukvårdspolitiker och admin rent slem som verkligen har förstört sjukvården
    och fortsätter förstöra den
    slå ihop sjukhus, röra till allt, sälja ut, handla upp lägst bjudande men som inte kan leverera

  4. Caroline said, on juni 23, 2013 at 16:52

    Skönt att smärtorna är under hyfsad kontroll o framför allt skönt att läsa att du har fått energi åter och är hemma. Go George!

  5. Mia said, on juni 23, 2013 at 17:09

    Så skönt för dig att du fått smärtlindring och att du kommit hem till familjen.
    Håller tummarna att det är ”nåck” nu.
    Ja, det är ingen tvekan om vart man ska lägga sin röst i valet nästa år.

  6. Vera said, on juni 23, 2013 at 19:46

    Du är värd nån slags pris. Fanns ett nobelpris för människor som kämpar utöver det vanliga och som dessutom i dom svåraste stunder tänker på andra…..jaa då skulle priset vara ditt. Respekt!❤

  7. Annika said, on juni 23, 2013 at 20:01

    Vilken fighter du är, både för din egen del och för andras!
    Faktiskt önskar jag att stor del av de som sitter på en bestämmande post, typ regeringen, själv skulle få vandra in i vår drabbade situation. Känna på ett uns av den smärta som vi dras med och de skulle INTE få någon vård . slut. Jo, kanske få plats i ett sköljrum och bli bortglömd, (vilket jag själv drabbades av i Västerås).

    Cannaboider, är vad jag hört, något av det bästa som biter på nervsmärta.
    Hoppas och önskar ni har det bra hela familjen!

  8. Ewa Larsson said, on juni 23, 2013 at 22:00

    Skönt att du kommit hem.Bra att de fått bukt med smärtorna.Du får stå ut med så mycket men din styrka ligger i att du är så envis.Vi har en gemensam vän som kämpar lika hårt som du och jag kan inte annat än beundra er två för er kamp.
    Sjukvården nedmoteras i hela Sverige i Uppsala blir det revolution snart alla klagar.Folk avskedas köps ut på sakliga grunder.Hoppas verkligen alliansen åker ut i nästa val.
    Till Almedalen är en inbjuden som jag tycker är en svag politiker.Får se vad de tycker som ska till Rundabordskonferensen.

  9. Gunilla Nilsson said, on juni 23, 2013 at 22:42

    Härligt ”gamle” georg tillbaka med spets i kommentarerna och med livsglädje, skönt att smärtorna är under kontroll. Hoppas nu resten av sommaren kan få ge dig kraft.

    Gunilla

  10. Ingrid Björklund said, on juni 23, 2013 at 23:33

    Så skönt!
    Jag har tänkt på dej varje dag och undrat hur du hade det!
    Hoppas nu att du snart är igång och peppar oss!!!!!

    Jag tycker att det är uselt med vården och jag gjorde liksom du, när jag var därinne. Dessutom är det så att jag själv jobbat i vården och såg hur våra änglar kämpade!

    Det värsta är att det är människorna själv, som valt att ha det så i samhället.

    Nu har jag bara en önskan och det är att jag får leva till slutet av september nästa år och få uppleva förändringen. Men det kommer inte att bli lätt för de som ska ta över denna röra!!!

    Själv har jag inte fått någon form av behandling i denna månaden på grund av för lite vita blodkroppar. Så jag undrar om mina metastaser förökar sej mer nu? Ska fråga på nästa behandling den 3 juli.

    Ha det nu så gott du kan och du vet att vi är många som håller tummarna och vill att er lilla familj ska få må bra.. KRAM!

  11. Lena Moberg said, on juni 24, 2013 at 12:39

    Nu håller vi tummarna …..hoppas att du snart mår bättre ! Tycker du är fantastisk….

  12. SaraH said, on juni 25, 2013 at 00:49

    Härligt att du är hemma igen…ibland har man ”tur ” att få rätt personal så att man får rätt hjälp….ibland får man inte den hjälp man behöver för att den personal som ska kunna hjälpa en inte får de resurser den behöver..tyvärr.. Det finns av alla folkslag inom alla kategorier… En del hittar rätt och en del förstår inte vilket felval den gjort.

    Du är rätt för Dig… HEJA dig

  13. Jessica said, on juni 26, 2013 at 16:39

    Jag hoppas medicinerna är effektiva!! Det finns lyckligtvis mediciner snäppet över morfin. För om och när det kan behövas.

  14. Anna said, on juli 2, 2013 at 00:13

    Jag vill att du ska veta att dina ord gör skillnad i mitt liv, och jag hoppas att det gör det för andra som liksom jag arbetar i vården eller för de som likt min allra bästa vän kämpar mot en spridd cancer. Och att politikerna dödar sjukvården (och, hemska tanke även patienter) på grund av okunskap har jag också sett på nära håll. Blir glad av att läsa dina ibland mycket kritiska åsikter mot sjukvårdspolitiker. Jag har arbetat i vården i mer än 20 år, och många gånger blivit förtvivlad över att det inte är patienten som är i centrum utan det är pengarna. Man får aldrig, aldrig glömma att varje patient är en människa och ska bemötas som det också och inte som ett objekt som kostar pengar. Kämpa på, du inspirerar.


Kommentera

