George med Liemannen bakom axeln

Kvar som inlagd på SUS Lund

Posted in survivaL by georgeschottl on juni 19, 2013

Diagnosen har kommit!

Precis när jag har börjat kunna gå igen, precis när jag börjat kunna använda mina händer och armar efter flera månaders orörligt liv i soffa och säng kommer nästa katastrof .

Min rädsla att den extrema smärtan som fått mig att svimma vid fem olika tillfällen skulle bero på förbannade äckliga skelettmetastaser var obefogad. Det är fortfarande illa eftersom jag har fått ett diskbråck på kota C5/c6 och trycker inåt mot ryggmärgen .

precis när jag börjat se en framtid med att kunna röra mig mer, börja med sjukgymnastik i varmvattensbassäng, lämna mitt orörliga liv som jag verkligen hatar. Jag har levt ett orörligt liv sedan november då vi började med senaste Cytobehandlingen.

Nu kommer nästa problem, orörlighet kommer att vara en ny nödvändighet, med maximal träning för benen…. Det är allt, annars kan skadan förvärras.

Det viktiga är att hitta rätt smärtstillande lösning, jag svimmade senast igår när jag försökte gå på toaletten. Problemet är att morfinpreparat inte biter på nervskadesmärtor. Som det är nu an jag inte köra bil eller ens hålla i en kaffekopp, jag använder enbart högerkanten för det är den delan av mina båda armar som fungerar.

 

18 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Gunbritt said, on juni 19, 2013 at 09:34

    Hoppas de finner ett bra medel mot smärtan
    själv har jag morfin men inte hjälper det på rygg och ben😦

    Kanske mycket att önska men hoppas kan man ju alltid, att du får fira Midsommar hemma med din familj
    Många goa kramizar tikk er alla
    Gunbritt

  2. Lena Moberg said, on juni 19, 2013 at 10:07

    Livet är inte rättvist på något sätt ….önsakar att du snart blir bättre !

  3. Kicki said, on juni 19, 2013 at 10:46

    Min vän ska behandlas för nervskadesmärtor i Uppsala. Han ska få inopererat en liten manick i ryggmärgen som han trycker på vid smärta. Den ska då blockera smärtsignalerna på väg upp till hjärnan.

  4. Douglas the bro' Lindström said, on juni 19, 2013 at 11:03

    Stackars krake! Gör de något ingrepp för att lösa problemet? Se fram mot en gratis vaxning. Kanske skulle passa på och köra en brasilian!🙂🙂 Kram G’mannen

  5. Nonna said, on juni 19, 2013 at 11:23

    Usch jag vet vad du talar om George, jag har två diskbråck i nacken, man ser dem fortfarande på rtg efter snart 13 år, smärtor till och från även nu, men i akutskedet är det fördjävligt rent ut sagt. Fick mina DB på en solsemester utomlands då jag simmat mycket man tror att det fanns ett ”förstadium” och att sen simningen belastade och tryckte ut diskarna så de buktade och tryckte mot ryggmärgen, har även osteofytbildningar som trycker o växer in mot ryggmärgen.
    PRECIS vad du INTE behöver men så klart bättre prognos än tumörer. Jag åt Tramadolpreparat som tog udden av det värsta. Du måste få hjälp av en ortoped/smärtläkare snarast men det kanske du har fått redan.
    Hoppas det klingar av snart – för det gör det – men innan dess ska man ju också orka leva!
    Finns en bra FB-grupp jag är med i för ryggsjuka hör av dig om du vill vara med där ( sluten grupp) mycket erfarenhet och peppning och det kan man behöva.
    Kramar Nonna

  6. Annika said, on juni 19, 2013 at 14:45

    Hej!Vet hur du har det,har själv nervskador efter 3 diskbråck och en kotfraktur.Fråga om lyrica skulle va nåt för dig.Funkar bra för mig.

  7. Ingrid Björklund said, on juni 19, 2013 at 17:33

    Tänker på dej och hoppas på snar lindring för dej! Sänder dej en stor KRAM! Ingrid B.

  8. Eva said, on juni 19, 2013 at 19:06

    Hur kan det komma sig att alla pratar om sina egna smärtor istället för att stötta dig? Har själv upplevt det många gånger, det räcker med att man säger att man har ont i huvudet så talar alla om hur ont de hade igår eller förrgår! Nu är det bara du som gäller och du ska krya på dig så fort det är möjligt, du kommer igen!!
    Kram

  9. tina said, on juni 19, 2013 at 19:38

    Upplever att de som skriver gör det för att hjälpa till, inget annat. Det är ju det de gör stöttar med olika råd för smärtlindring, kan inte se att det är något annat, det du nämner är en helt annan sak.

    Stå på George, du är stark och ska klara det här, något annat finns inte.

  10. Nonna said, on juni 19, 2013 at 20:54

    Ja jag skrev för att berätta att det kan hjälpa med Tramadolpreparat och det finns många fler mediciner mot nervsmärtor, att tillsynes små ”övningar” kan utlösa diskbråck och att det finns hopp om snar bättring – inte för att sätta mig själv i centrum eftersom jag vet att du George är starkast av oss alla när det gäller positivt tänkande o uthärdande av ondskan själv! Önskar dig George allt det bästa det hoppas jag verkligen Du förstår! Något litet internt krig här behöver du verkligen inte! Kram!!

  11. Madlene said, on juni 19, 2013 at 22:07

    Jag har också erfarenhet av Tramadol som hjälpte mig oerhört vid diskbråck, tack och lov, men det är olika vad som hjälper, men missa inte att prova Tramadol. Mår du illa av det, fortsätt ändå för illamåendet kan ge med sig.
    Hälsningar Madlene

  12. Fredrika said, on juni 21, 2013 at 01:54

    Skickar massor med extrakramar till dig och dina fina flickor.
    Hoppas du snart slipper ha så ont.
    Kram Fredrika
    ystad

  13. Ossie said, on juni 22, 2013 at 10:41

    Allt gott till dej, George!
    Har följt dej sen jag såg dej i Himlen kan vänta!
    Din inställning och öppenhet imponerar stort!
    En inspiratör av sällan skådad dignitet!
    Håller tummarna så det knakar!
    Kram tiil er alla från Åsa

  14. Ewa Larsson said, on juni 22, 2013 at 11:01

    Vad tråkigt ska det aldrig ta slut.Hoppas att de kan hjälpa dig på bästa sätt.Det är jobbigt att läsa att det aldrig blir riktigt bra, nya grejer jämt.
    Synd om er alla.Hoppas att du är hemma nu över midsommar.”Gör digbrakramar” i massor skickar jag.

  15. Mona Rosenberg said, on juni 23, 2013 at 08:56

    Hörde precis att du mår lite bättre nu o det kändes ”GÖTT” att höra. Kramar🙂

  16. Åsa gilbertson said, on juli 7, 2013 at 21:49

    Hej min pappa hade jobbigt med sina nervsmärtor, han hade metastaser på ryggraden. Det strålade ut i armen och morfinet hjälpte inte. Det är ju inte samma men har ju med nerv smärta att göra. Då fick han hjälp av ett opium preparat som hette palexia är det något du fått prova annars tycker jag att du ska be om det. Det kan vara värt ett försök iallafall. Lycka till

    • georgeschottl said, on juli 8, 2013 at 09:58

      Hej Åsa och tack för ditt svar!
      Det uppskattas väldigt mycket!

      Det är ju så att olika patienter reagerar på olika sätt när patienten prövar preparatet!
      Därför blir jag väldigt glad att din far fått hjälp utav Palexia.
      Jag hade nämligen en ovanlig reaktion när jag prövade Palexia, direkt även på inkörningsdosen som var låg blev jag extremt aggressiv.
      Jag var aggressiv i de dagarna jag testade Palexia och kände själv att jag måste sluta med detta preparatet för min egen och andras säkerhet….


Kommentera

