George med Liemannen bakom axeln

Tuffa dagar, tuffa veckor men underbara besked.

Posted in survivaL by georgeschottl on april 21, 2013

Jag har varit extremt orolig över min  nya tredje variant utav extrem smärta.
Under de senaste 20 veckorna har jag ju genomgått en ny andra omgång cytostatikabehandling, under dessa veckor har jag återfått två av de olika smärttyperna som uppstod under min 20 veckors behandling under 2007.
Dock och tack och lov har smärtorna och svullnaderna inte blivit lika markanta och kraftfulla nu 2013 som behandlingen 2007.
De smärtorna som återkommit är ju nervhuggen samt muskelsvagheten och därmed smärtorna när musklerna lägger av att fungera.

Svullnaden har också överraskat mig, den är inte alls lika kraftfull som under behandlingen 2007 och här kommer överraskningen, den har bara påverkat högersidan.
Min högra arm, mitt högra ben, min högra hand har blivit påverkad men inte ett skvatt har blivit påverkat på vänstersidan…..

Nya förändringar i min kropp….jag har fått fruktansvärt ont i magen.
Trots att jag ibland är uppe i väldigt höga smärtstillande doser så kliver smärtan igenom i magen precis som doften utav surströmming!
Inget påverkar den smärtan och inget stoppar den!
Nu har smärtan i magen gått så långt att jag inte kan köra bil längre vissa dagar, jag måste ju anpassa smärtstillande medicinen till en lägre dos och inte riskera att min bilkörning blir påverkad.
Ett stort antal av dessa dagar kan jag alltså inte köra bil eftersom smärtan kräver starka mediciner och då kan jag inte köra bil.
Jag kan inte heller köra bil UTAN smärtstillande eftersom smärtorna är så pass starka att jag inte klarar av att fokusera på trafiken eller att inte rycka till av smärthuggen…
Med andra ord ett stort fint exempel på moment 22….

Jag har funderat på vad orsaken är till varför jag har ont och eftersom levern ligger på det området där jag har ont har min hjärna och logik gett mig svaret…tumör i levern.
Jag vet ju om att jag hade mesotheliomtumörer liggande på levern enligt besked från läkarna på Medicinen 4 i Malmö så jag gissar på att en av dessa tumörkullar har vuxit sig så pass stor under årens lopp att den har brutit in tillväxten i levern.

Hjärnans fantasi är stark, starkare än logik och sunt förnuft…..hjärnans fantasi får näring utav rädsla!
Hjärnans fantasi får styrka och kraft utav min skräck och oro för att lämna Sara och Freya, att inte längre få se min syster, mimmi och pappa.
Hjärnans fantasi målar upp den värsta bilden när den får näring utav cancerskräcken!
Jag har blivit lurad av min egen hjärna, JAG har lurat min egen hjärna genom att mata den med min egen oro, jag har matat min egen hjärna med min  rädsla!
Och min hjärna har glufsat i sig rejält!

Jag har INGEN tumör i levern!
Däremot har medicinerna påverkat mina tarmar att gå i sekventiell koma!
Delar av mina tarmar har åkt på semester, gått i ide, supit skallen i bitar, sovit över, varit komatose!
Därför har jag haft ont!, fruktansvärt ont!

Jag har nu i fredags varit på läkarbesök och fått besked på att dessa 20 veckor har varit värt allt!
Jag är så lycklig!!!
Ni kan inte ana hur lycklig jag är!
Så mycket skit, så mycket smärta, så mycket mental frånvaro och trötthet, det har varit värt det! För andra gången i mitt liv!

De tre tumörerna som vi mäter på, de tre riktigt farliga tumörerna har alla krympt!
Från 24 mm till 20 mm vid luftröret, från 18 mm till 13 mm vid hjärtat och den tredje mättumören kommer jag inte ens ihåg…..
Hehe, och ingen tumör i levern!
TJOHOOOOOO!!!

Nu återstår för mig att försöka motverka skadorna på kroppen och komma igång igen med att träningssimma för att få igång max kapacitet på de 18% jag har kvar utav lungkapaciteten..

Sara, Freya och jag är lyckliga, sara är på jobbet med en fot som är stukad, hon halkade IGEN, denna gång i Freyas rum och hon hoppar omkring här hemma på ett ben! Ändå åker hon till jobbet!
Likaså har hennes hosta blivit värre igen, Sara har hostat hela natten så pass mycket att hon har klökts i sömnen…..jag har aldrig hört en sådan kraftfull hosta, någonsin…..

Ja, livet är förunderligt.

George

37 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Gunilla Nilsson said, on april 21, 2013 at 11:05

    Underbara besked, du har gett de elaka monstrens en rejäl käftsmäll. Fantastiskt! Du är så bra i din beskrivning av vad rädslan ger oss för hjärnspöken som i sin tur ökar rädslan osv…… Hoppas att du nu kan bli kvitt stor del av smärtorna, komma in i lunken igen och njuta av vår och sommar.
    Kram

  2. Birgitta Carström said, on april 21, 2013 at 11:39

    Underbart att höra att ditt lidande har gett resultat, större kämpe än dig har jag aldrig hört talas om än mindre träffat, önskar nu att dina smärtor lindras och att du kan njuta av vår och sommar med din härliga familj.
    Önskar er allt gott, vad ni gått igenom kan nog ingen förstå som inte själv upplevt det.
    Kram på er.

  3. Annika said, on april 21, 2013 at 11:41

    Vilket underbart besked! Stort grattis och njut av att din kamp återigen ger resultat. Keep fighting and fuck cancer! Kram från Annika

  4. Lena Moberg said, on april 21, 2013 at 13:32

    Vilket glatt besked hoppas att du får återhämta dej nu ! ….. Du är en kämpe …..! Lycka till ! Lena

  5. INGAMAJ NOGERSUND said, on april 21, 2013 at 13:43

    VILKET VÅRBESKED FÖR ER ALLA 3 OTROLIG KÄMPAGLÖD
    TÄNKER PÅ ER O FÖLJER MED VAD DU SKRIVER
    VÅRKRAMAR INGAMAJ I BLEKINGE

  6. Gabriella said, on april 21, 2013 at 16:07

    åhhh vad underbart att höra🙂 Hoppas Sara kryar på sig också!

    Stor Kram

  7. Anna-Carin said, on april 21, 2013 at 16:39

    Du är bara helt otrolig George, det är sån glädje mitt i allt ditt jobbiga att få följa din kamp, ditt sätt att tänka o hantera de hemska biverkningarna är imponerande. Har själv återfall i bröstcancer sen 2010 o vet hur viktigt det är att ha viljan o kraften att hitta det allra minsta lilla positiva som hjälp att komma vidare i det livet som man älskar. Fortsätt att kämpa o rå om varandra i er lilla familj, kram

  8. Anne-Marie Klevebäck said, on april 21, 2013 at 16:49

    GRATTIS George ♥ Jag vill tro att det är din inställning till livet och din okuvliga vilja att stå emot cancermonstret som är orsaken till det positiva beskedet. Fortsätt att njuta av livet och din familj.
    kram

  9. Berit said, on april 21, 2013 at 17:13

    George, härligt att höra och nu har även våren kommit!!!!!

  10. Ninni said, on april 21, 2013 at 18:45

    Du må ju vara ett mirakel! Din härliga livslust är del i det miraklet. Fortsätt kämpa för jag gillar att läsa dina blogginlägg.🙂
    Kram.

  11. Åsa said, on april 21, 2013 at 19:04

    Jagär så glad för eran skull kram Åsa

  12. Vera said, on april 21, 2013 at 19:37

    Du är riddaren av livet. Hjälten vi alla ska lära av. Blir så glad….Men förstår att allt har ett pris. Kram i stora lass din envetne kämpe!! ❤

  13. Jessica said, on april 21, 2013 at 19:49

    Jippi!!!! Stor kram till hela fina familjen // Jessica🙂

  14. Caroline said, on april 21, 2013 at 19:53

    Underbara nyheter! Grattis!

  15. Olle Siöland said, on april 21, 2013 at 19:55

    Jag blir SÅ glad när du skriver att du är lycklig!
    Jag blir lycklig när du är så glad och sprudlande i ditt berättande.
    Likt Rocky reser du dej igen, precis innan signal för knockout ljuder.
    Tänker ofta på dej och din familj.
    Dr Olle S.

  16. Mia said, on april 21, 2013 at 20:26

    Det du skriver gläder oss otroligt mycket! Kramar

  17. Linda said, on april 21, 2013 at 20:58

    är så glad för din skull.

  18. Millan i Skåne said, on april 21, 2013 at 21:05

    Jag ger dig lite beröm. Du skriver så j…a bra.
    Jag får en viss insikt hur det kan vara för dig även om jag aldrig kan förstå hur det är. Jag gillar din humor🙂
    Och jag är glad för din och familjens skull att din tuffa behandling gett resultat.

  19. Kajpek said, on april 21, 2013 at 21:33

    Härligt besked att tumörerna har krymt🙂

  20. Irene said, on april 21, 2013 at 23:30

    Man har ju hoppats/väntat på ett positivt besked….åh, vad härligt!
    Nu kan ni tillsammans njuta av våren o sommaren.
    Be Sara gå till sin doktor o få hostmedicin så hon slipper ha det så jobbigt…har själv
    haft det likadant ända sen jul, men det finns medicin som hjälper!
    Kram till er alla….Irene

  21. Douglas Lindström said, on april 22, 2013 at 07:24

    Pust! Va glad jag blir. Sköt om G’mannen!

    Med vänliga hälsningar Douglas Lindström Hälsoskyddsavdelningen Stockholm Stad

    douglas.lindstrom@stockholm.se

    Skickat från min iPhone

    21 apr 2013 kl. 10:47 skrev George med Liemannen bakom axeln :

    > >

  22. Ewa Larsson said, on april 22, 2013 at 10:02

    Härligt! Du kanske får göra som oss använda färdtjänst även om motståndet är hårt, men vi kommer framåt ialla fall. Har varit skönt i vinter att ha färdtjänsten.
    Tråkigt att Sara nu inte är frisk men hon blir det så småningom.Kram

  23. Helena Wiklund said, on april 22, 2013 at 10:36

    Underbart – du har gjort det igen! Sköt om er, njut av våren och låt inte hjärnspökena lura dig. Många kramar till er!

  24. Kajsa Hedberg said, on april 22, 2013 at 12:58

    Mind over matter. Igen och igen. Jag känner en ödmjuk beundran inför din livsvilja och kämpaglöd. Grattis till de goda beskeden. Skönt att smärtan fick utdelning (i form av krympande tumörer). Jag fortsätter att hålla tummar och tår för dig – för Sara och för Freya. Ett par extra tummar är alltid bra. Lycka till med din rehab. Kram Kajsa

  25. Madlene said, on april 22, 2013 at 13:02

    Grattis !! Jättebra !!!
    Hoppas du får många bra och härliga sommrar !!!!

  26. Maria said, on april 22, 2013 at 18:52

    Mot alla odds, helt otroligt att behandlingen har gett en så bra effekt! Hoppas nu att magsmärtor avtar så att du kan få chans att återhämta dig ännu mer.

  27. Ingrid said, on april 22, 2013 at 20:54

    Många hjärtliga ”Vårkramar” till dig o din älskade familj.
    Kram.

  28. Kim said, on april 22, 2013 at 21:05

    Jaaaaa! Hurra för dig, dina kära och för livet!
    Underbart!

  29. L.H. said, on april 22, 2013 at 21:47

    Jag gläds med dig över att tumörerna krympt. Det vore ju själva f-n om de inte hade tagit stryk av all skit som måste in i din kropp. Önskar många fina vår- och sommar dagar till dig och din familj, mycket går att avnjuta liggandes i en solstol – fågelkvitter, blomdoft, solens värme. Hoppas att du får lite styrka tillbaka snart.

  30. Karin Malm said, on april 22, 2013 at 23:18

    Så underbart George! Jag hejar på dig, följer dig på bloggen och håller alla tummar jag har! Må smärtan dra dit pepparn växer. Hälsningar från Karin

  31. Tina said, on april 23, 2013 at 00:30

    Underbart underbart underbart underbart underbart underbart underbart!! Jag ler med hela hjärtat för din och din familjs skull.

  32. Carina said, on april 23, 2013 at 11:57

    Grattis ! Blir så glad för din skull ( & din fam). SJälv fick ja också postivia besked förra veckan . Tarcevan har hjälpt och vätskan i lungsäcken har minskat jätte mycket. Ska få göra en kontrast nu och kolla om cancerområdet minskat i lungan. Vi får kämpa vidare. Ha det gott🙂

  33. Åsa said, on april 23, 2013 at 19:01

    Gott att höra George!

  34. Veronica said, on april 23, 2013 at 23:47

    Jag har länge följt din blogg i tysthet. När jag läser om dig och din kamp tänker jag på min mammas moster. Hon hade i unga år tuberkulos, opererads, överlevde men med bara en halv lunga. Till detta tillkom senare astma, men tjejen, kvinnan, damen och senare krutgumman bodde hela livet i en omodern stuga utan indraget vatten. Hon tog själv upp vatten ur en brunn med en kafeburk (sådan klassisk i plåt) fastspikad på en lång stör, tog in ved och eldade för värme och att kunna laga mat.

    Jag som så många andra såg dig och din kamp på TV. Nu vill jag uttrycka min glädje över bloggar och internet. Tidigare ficknmanni bästa fall ett ”vad hände sen” program eller en notis i kvällspressen när det händer något de anser vara värt att ta upp. Men nu, nu kan jag själv välja att engagera mig i de livsöden som berört mest, det är fantastiskt och bäst av allt är att få dina ord och inte en artikel skriven för att sälja lösnummer.

    Det var med lycka jag läste denna senaste av poster i din blogg! Det är så fantastiskt och förunderligt och hemskt vad du tvingats igenom och att du dessutom orkat och klarat av att så generöst dela med dig – det är ett privilegium att följa dig och din familj.

  35. maggan från götet said, on april 24, 2013 at 19:32

    Oj va glad jag blev av att läsa din blogg idag: Du den störste kämpe jag känner!!!! Jag gläds så med dig o din familj. Vilka kämpar ni är!!! Fantastiska. Varma kramar till en underbar familj, som kämpar så.

  36. Linda Karlberg said, on april 26, 2013 at 05:53

    Vad underbara nyheter!!!!!!!!

  37. Ansi said, on april 27, 2013 at 22:49

    Fan vad glad jag blev av att läsa d här!! Well freaking done!!!


Kommentera

