George med Liemannen bakom axeln

Ljuger VA-Syd? Avloppsvatten i Lunds dricksvatten igen?

Posted in survivaL by georgeschottl on april 13, 2013

Jag blir lite orolig över hur mycket som är sant över problemet med dricksvattnet i Lund!
Jag har ju tidigare råkat ut för att 1995 druckit avloppsvatten direkt från vår kära vattenkran.
Vi var många tusen som i kranskommunerna (inte centrala Lund) som blev rejält matförgiftade men vi kunde ej hitta källan.
Då på den tiden drev jag en restaurang i Lund med ca 1000 till 1200 ätande lunchgäster på dag.
Många av mina gäster blev dåliga och skyllde självklart på min restaurang, men det visade sig att det var mångfalt flera som blev sjuka som aldrig ätit lunch restaurangen.
Jag gjorde en rejäl undersökning och skickade iväg ca 40 prover för provtagning på både mat och personal men alla prover visade negativa svar.
Så jag utgick att någon leverantör hade skickat dålig sallad eller groddar restaurangerna i lund eftersom just groddar och sallad står för majoriteten av alla matförgiftningar i Sverige.

Men ack vad fel jag hade!

Orsaken hade dolts och mörkats av vattenbolaget i Lund…..

Ca 8 månader senare visade det sig att någon ansvarig tekniker på vattenbolaget i Lund hade kopplat en ledning fel och avloppsvatten hade kopplats samman med dricksvattenledningar som då påverkade vissa delar av Lund med omnejd!

Ingen ursäkt eller ersättning kom för att man hade mörkat orsaken och inte erkänt varför felet uppstått!.

Så därför litar jag inte på att det inte är samma fel igen! Likaså så bör det vara samma folk som jobbar kvar och en mörkning behöver inte vara osannolik igen…

George

 

Ytterligare en klart lysande stjärna har hamnat på Himlen, en stjärna som lyser klart för sina tre söner och deras familjer.
Stjärnan kastar sitt ljus över sin familj och guidar också oss cancersjuka på rätt väg.
Tack för dina visdomsord från min barndom, tack och farväl PE och lys starkt!

5 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Meb said, on april 13, 2013 at 14:40

    Bedrövligt att det inte ska gå att lita på dricksvattnet, som ju faktiskt är en av våra viktigaste livsmedel..och även klassat som det.
    Vi fick strul med vårt vatten för 2 år sedan, detta upptäcktes dock och larmades om innan någon blev sjuk..tack vare noggranna mätningar. Däremot tog det 5 veckor att fixa till det..vilket var 5 krångliga veckor.

  2. Gunbritt said, on april 14, 2013 at 15:33

    Vad hette din resturant och var i Lund låg den?

    Hoppas du har lite vårkänslor i dag, underbart väder
    Ha en fin söndagskväll
    Gunbritt

    • georgeschottl said, on april 14, 2013 at 20:58

      Hej Gunbritt. Det handlade om på den tiden Ideons Restauranger samt Etablissemanget. ( med betoning på ”Eta”)

      Skickat från min iPhone

      • Gunbritt said, on april 15, 2013 at 18:35

        Tack🙂

  3. Ewa Larsson said, on april 16, 2013 at 07:29

    Tråkigt och orättvist.Varför ska det vara så svårt att få rätt mot stat o kommun?
    Varför är livet så orättvist för?Min vänninas son är nu enstjärna bland många, helt plötsligt utan förvarning.


Kommentera

