George med Liemannen bakom axeln

Äpplet faller ej långt från trädet…hoppas jag

Posted in survivaL by georgeschottl on april 9, 2013

Jag och Sara har diskuterat mycket om hur vi har påverkats av våra föräldrar  hur vi kanske kommer att bli lika som våra föräldrar även om vi önskar det eller ej, arvet är givet…

Hade jag blivit lite mer lik min far hade jag blivit glad!
Hade jag fått hans integritet som tvingade in honom in i ett nytt land och en annan värld hade jag blivit tacksam!
Hade jag fått pappas envishet hade jag blivit ytterst förvånad (han är tusen gånger mer envis än jag)
Hade jag fått pappas snällhet och förmåga att göra gott hade jag åter blivit tacksam!
Det är mycket som imponerar hos min fader, han har överlevt riktigt krig, han har överlevt det kalla kriget som var en del utav hans vardag, pappa har klarat sig från att torteras, fängslas eller att avrättas……

Min far har en optimism, en godhet och en vilja att göra gott som jag alltid blir imponerad utav!

Självklart har han även negativa sidor, jag har ärvt hans långsinthet! (jag och pappa kan vara arga och sura i veckor!)
likaså har både pappa och jag en konstig förmåg att alltid säga att vi bättre än vi egentligen gör, när pappa går till läkaren för något allvarligt fel så börjar pappa träffen med ” jag mår jättebra, jag är egentligen helt frisk…..”
Griph, en av mina läkare säger att jag har en tendens att måla upp en falsk bild där jag verkar må ypperligt trots att jag är i totalt risigt skick…..
Min far är fantastisk och underbar, jag har haft en fantastisk barndom och uppväxt!
Det som imponerar mest är pappas totala ödmjukhet och nästan totala tro på att alla människor är goda!
Jag hoppas att jag blir mer som min far!!

Kram pappa
George

6 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Mia said, on april 9, 2013 at 10:36

    Ja, din far ar verkligen en speciell person – och det ar du med!!🙂

  2. maria said, on april 9, 2013 at 11:35

    Ju äldre jag blir ju mer ser jag min mamma i mig…. inte alla gånger det jag ville ta efter, men det sitter starkt i min ryggrad….. För någon månad sen träffade jag och min syster en syssling som vi träffade som barn-nu är vi 60+, känslan när jag såg sysslingen och hennes rörelsemönster-var så stark!! Så jag som alltid trott stenhårt på miljöns påverkan på oss inser nu att generna finns också!! Det var som att se min mosters dotter…( moster hade inga barn och var då förstås kusin till vår syssling) Så visst finns våra gener med och sätter spår. Mamma hade bra sidor också, otroligt social, orädd- ibland till en gräns av dumdristighet, hon var tanten som slängde att ”busarna” på tunnelbanan….
    Underbart att ni ser vad som påverkat er i era liv och hur ni sen påverka lilla Freya!

  3. douglas.lindstrom@gmail.com said, on april 9, 2013 at 18:04

    Du är allt det där… envis, långsint. Ha ha😉

    Jag avser inte förringa din pappas många härliga sidor G’mannen. Men faktum är att du har alla de bra sidorna som även pappsen har.

    Hahaha, att förklara sig frisk infört ett redan väl uppskjutet läkarbesök, är något jag känner igen. Manligt eller ej…

    Med vänliga hälsningar Douglas Lindström

    Mark och Miljö AB Mobil +46 707 422 972 douglas.lindstrom@gmail.com

    Skickat från min HTC

  4. Ewa Larsson said, on april 9, 2013 at 20:05

    Din pappa är så bra hur var din mamma då? Säkert väldigt bra eftersom din pappa är så bra.Har du ärvt något av henne?´Du skapar nyfikenhet. Hoppas nu att du är på bättringsvägen och Sara o Freya med.Själv har jag fått en liten Max i fredags, de lämnade BB idag.Allt gott som vanligt önskat jag er

  5. Annika said, on april 10, 2013 at 16:45

    Envis som en ja, jag vet inte vad, åsnor ligger i lä jämfört med dig, eftersom du i princip redan borde ha dött med denna prognos du fått för ett bra tag sedan. Men humor underlättar.
    Själv har jag en 85 -årig far som egentligen borde gå och göra ett minnestest, men han säger alltid att han glömmer bort det….

    Skickar en varm kram med önskan om att ni mår så bra ni kan🙂

  6. Anne-Marie Klevebäck said, on april 11, 2013 at 21:42

    Sådan far sådan son !
    kram Ammi


Kommentera

