George med Liemannen bakom axeln

Tusan också, tumörcellerna är fortfarande aktiva

Posted in survivaL by georgeschottl on mars 27, 2013

Jag har funderat de senaste dagarna på hur mina värderingar har påverkats utav min cancer, jag vet ju att det har varit omvälvande förändringar i mina värderingar och prioriteringar i mitt liv från diagnostillfället, likaså har dessa värderingar förändrats och justerats allteftersom beskeden om min överlevnadsmöjlighet har förändrats.
Det första året, från 2006-10 fram till 2007-07 när beskedet hela tiden var att jag bara kunde förvänta mig mellan tre till sex månaders överlevnad var min inställning till livet och viljan klart abstrakt.
Jag har inte så mycket önskemål om hur jag med vilja förändrade min syn på livet och kampintensiteten för att överleva för det var en fruktansvärd tid.

När jag väl kom ur miljön som gång på gång påtalade att jag inte skulle överleva länge till, ibland handlade beskeden från överläkarna på medicinen 4:a i Malmö om att jag bara hade dagar att överleva, två gånger sade samma idiotiska överläkare till mig att ”jag borde ta kontakt med min familj och prata med dom att jag bara har två till tre dagar kvar att leva”
Den verksamhetschefen på Medicinen 4 i Malmö som anställt den överläkaren borde får en spark på kulorna!

Det var när jag hamnade i Lund som luften och ljuset åter kom tillbaka i blicken, jag kunde få luft utav lugnet och den fantastiska harmonin jag kände bara genom att träffa helt nya överläkare på Thoraxonkologen som hjälpte mig med bara ett par fåtal ord.
Att det är två mil mellan dessa två sjukhus, mellan Lund och Malmö är det bara två mil, men det är en stor avgrund och ofantligt stor skillnad i hur man blir stöttad, upplyft och vilka förutsättningar man får för att kunna sätta upp en kamp mot cancerns framfart!
Jag är övertygad om att jag inte skulle ha överlevt så här länge om jag varit kvar i Malmö med de ständigt mörka beskeden och utsikterna om min egen överlevnad!

Malmös sjukhus har ju fantastiskt bra kliniker med otroligt kompetenta läkare och sköterskor inom andra områden, jag har sprungit på läkare på SUS Malmö som är extraordinärt duktiga och har en änglalik syn på livet och hur man skall hjälpa patienter, likaså så har ju vår erfarnhet utav RMC i Malmö varit otroligt positiv och imponerande.
Hur kan det vara så stor skillnad från klinik till klinik?

Jag är i allafall tacksam för att jag är kvar på Thoraxonkologens på SUS Lund.
Jag har nu fått tillbaks svullnaden och vätskandet i buk och lungsäck!
Det betyder att tumörcellehelvetena fortfarande inte gått i dvala!
Min kropp och immunförsvar får fortfarande stryk utav starka dumma cancerceller som vägrar ta semester!
Jag måste vinna denna kampen, jag måste få cellerna att åter gå i dvala om jag skall överleva detta!
Melodin ”sov du lilla videung” klingar i min skalle, det låter som ”sov du lilla cancercell” hela tiden!
Hade jag inte varit kvar på Thoraxonkologen hade jag nog inte haft styrkan och viljan att inte bli rädd, jag orkar ta denna smällen att känna buken svullna utav vätska, jag känner hur vätskan trycker mot mina stackars lungor som kämpar så hårt för att få luft!
Jag har styrkan tack vare Öhman och Griph, tack vare Ing-Marie och de andra sköterskorna, jag har styrkan tack vare mina föredömen!

Tack för att Ni är som Ni är!
Tack för att Ni ger Liv, för att Ni lindrar, för att Ni försöker bota….

George

24 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Åse said, on mars 27, 2013 at 11:17

    Vilken styrka sen! Du är helt makalös och en förebild för oss alla! Att det ska vara en sådan kamp!
    Tacksamt att det finns goda människor inom vården som kan tillföra både kunskap och medmänsklighet.
    Önskar av hela mitt hjärta att det blir en tillbakagång av de elaka så att du kan återfå dina krafter nu med en gång.
    Ingen av oss vet vad som väntar i morgon, det gäller att ta vara på dagen, sina nära och solen.
    Önskar er en solig lugn påsk.

  2. Mia S said, on mars 27, 2013 at 11:43

    Så otroligt ledsamt att läsa att dina cancerceller inte knäcks av cyton. Du är fantastisk som orkar uppbåda mental styrka och en positiv livssyn trots de omständigheter du tvingas leva under. Jag tänker inte skriva kämpa, kämpa – du är förstås lika fantastisk även de dagar du inte orkar ta någon kamp. Hoppas nu att smärtkliniken kan hitta mediciner som dämpar dina smärtor så att du får fira en någorlunda skön påsk med familjen.

  3. Douglas Lindström said, on mars 27, 2013 at 18:12

    Du är stark, du sprider hopp, fotsätt vännen… Jag blir glad att Lund finns.

  4. Caroline said, on mars 27, 2013 at 20:15

    Tack till dig som är en underbar inspirationskälla för både sjuka och anhöriga!

  5. Marie Lundqvist said, on mars 27, 2013 at 20:36

    Du är en fantastisk medmänniska, jag känner så med dig/er. All kärlek, styrka och kraft vill jag sända dig. Hoppas cellerna somnar snabbt.❤

  6. Annette Bagger said, on mars 27, 2013 at 21:15

    Jag blir alldeles matt, finner inga vettiga ord, fan vad du får genomlida önskar så att de förbannade cancercellerna kunde dö och låta din kropp få vara ifred, du är en sann hjälte, beundrar dig så oerhört mycket. Hoppas du vinner kampen!

  7. Kajpek said, on mars 27, 2013 at 22:06

    Jädrans cancerceller😦 Måtte de somna eller ta en lång semester, helst för evigt. Påskkramar

  8. Madlene said, on mars 28, 2013 at 09:13

    Ber för dig att cancercellerna går i dvala igen, att de hittar någon ny medicin som fungerar eller att aktiviteten bara stannar av helt plötsligt. MVH Madlene

  9. Madlene said, on mars 28, 2013 at 09:21

    Har du spridning utanför lungorna? Det finns väl inte möjlighet till transplantation antar jag men med din kämparglöd kanske du lyckas driva igenom det ändå?
    Madlene

  10. Katarina Johansson said, on mars 28, 2013 at 09:45

    Hej, George.
    Har aldrig kommenterat här förr, men läser varje dag sen jag såg dig på tv i serien som gick.
    Du verka vara en underbar kille och jag blev så ledsen när jag ser att monstren inte vill vila. Du är en så go människa och med humor mitt i allt det jobbiga, önskar så att du får ha en bra påsk med familjen. kram till hela familjen från Katarina

  11. Karin said, on mars 28, 2013 at 10:35

    Vet inte vad jag ska säga. Ville bara ge ett tecken på att vi är många som tänker på dig och önskar dig och din familj allt gott.

  12. Gunnbritt said, on mars 28, 2013 at 18:37

    Nu blev dock lite ledsen, överläkaren Med 4 i Malmö är en mycket bra läkare (jag har jobbat där)
    tråkigt att vätska kommer, låter inte bra men så länge de kan tappa så…..

    Ha en fin Påsk

  13. Jessica said, on mars 28, 2013 at 19:21

    Känns bra att de tar bra hand om dig på ett bra sätt. Du är en ödmjuk, empatisk människa och jag hoppas verkligen att du mår bättre snart så du får komma hem till din fina fru och dotter. Önskar att jag kunde göra något för dig/er. Kram Jessica

  14. Anne-Marie Klevebäck said, on mars 28, 2013 at 19:30

    Håller tummarna för dig och hoppas att du ska orka kämpa vidare. Du har ju en del att kämpa för så du ger dig inte frivilligt. Önskar dig styrka att kämpa vidare,

    Ammi

  15. Ewa Larsson said, on mars 28, 2013 at 19:54

    Inte roligt att läsa om att du fått vätska igen.Hoppas att det ordnar sig att du får ner cancercellerna i dvala.
    Att bara få negativa besked gör att vi tappar livsgnistan och den är det viktigaste av allt.Hoppet har lika stor betydelse och jag förbannar alla läkare som är så kvicka att utmäta vår livslängd.Det är bara cancerpatienter som får sin tid utmätt alla andra slutar sina liv utan att tiden är utmätt.Skärpning önskas hos läkarna.
    Skönt att Ing-Maire och Ronny Öman finns de kanske skulle ut och lära andra hur de ska bete sig.
    Önskar er som vanligt allt gott och trots alla besvär en Glad Påsk.
    Hur har det gått med Sara?

  16. Therese said, on mars 28, 2013 at 21:01

    Kram och en innerlig önskan om att det snart
    vänder till det bättre igen! Glad påsk till dig
    & din familj.

  17. Annika said, on mars 28, 2013 at 22:19

    Tänkte även på vaggvisan som Trollmor sjunger för sina barn ”Oh aj aj aj aj buff! Den passar även för Sara i dessa dagar nu när blåmärkena börjar gå i allt snyggare färger. Önskar och hoppas att ni ska må bra under påsken.
    Kram på er!

  18. Linda said, on mars 29, 2013 at 00:18

    Jäkla cancerceller..skicka dom till blåkulla!

  19. githmadde said, on mars 29, 2013 at 07:30

    Hej. Haft en svårt sjuk släkting i cancer, Sarkom, som också fick liknande bemötande i Malmö. Blir så ledsden när jag läser detta. En stor påskkram till dig och din fantastiska familj. Ett påskägg fyllt med en smärtfri dag till dig, det hade jag önskat jag kunde skicka. Kämpa på och ha en så fin påsk ni kan..

  20. tiptip said, on mars 29, 2013 at 09:26

    ja slåss mot dom bara

  21. Lova said, on mars 29, 2013 at 15:42

    Du är så stark och känslig! Förmedlar med smätsam tydlighet. Du har blivit min vän. Kan komma på mig inne på ica, på macken, nere i tvättstugan, att jag tänker ” fan alltså, Georg e måste klara detta”. Lena

  22. Irene said, on mars 29, 2013 at 23:46

    Ja du,vad säger man? Du har kämpat o upplevt så mkt mera än vad ngn trodde!! Du har kämpat som en galning o vunnit många år….du har fått din fina dotter…..du har INTE levat förgäves hur det än går nu. Klart vi alla hoppas på att du ännu en gång går segrande ur striden…..men uppmaningen att du ska ”kämpa på” känns så aninglsös och oförstående…klart du kämpar, klart du vill leva!! Cancern är tyvärr en hemsk sjukdom, den tar ingen hänsyn och den går inte att beveka….hur det än går har du gjort stort avtryck i människors hjärtan….inte många människor kan säga det! Kramar till er alla….<3

  23. Kim said, on mars 30, 2013 at 02:44

    Fuck cancer! Heja dig!

    Kärlek till er❤

  24. maria said, on april 4, 2013 at 09:04

    Att ens läkare och teamet runt om förstår en och har kunskap är så viktigt-det är viktigt vid all sjukdom och självklart viktigare än någonsin om man måste slåss som du…..Min livskamrat och man har också allvarliga sjukdomar även om det inte är cancer-hans läkare på sjukhuset, är så klok och ibland har jag ringt och vi har diskuterat mediciner och vad jag läst, jag som är helt novis i detta avseende-men jag kan min man efter mer än 30 år…. Då säger denna kloka överläkare-intressant tanke, den ska jag diskutera med mina kollegor men vi prövar den medicin du föreslår!! Jag blir så glad när han som läkare är så trygg i sin roll att han vågar lyssna på mig….. Hoppas du nu får må bättre och att ni kan njuta av den nalkandes våren!!
    ( I dag ska jag fika med min bästis- när hon ibland tycker att ”hennes” lungcancer och allt annat är tufft så brukar jag lyfta fram dig och hur du kämpar….liksom lite pepping..)


Kommentera

