George med Liemannen bakom axeln

Orken, styrkan…..var är ni?

Posted in survivaL by georgeschottl on mars 7, 2013

Just nu är jag på väg ned på knä.

Just nu är jag på väg till min 6:e och avslutande behandling med Carboplatin och Alimta.

Just nu kämpar jag med att hitta viljan, att hitta orken och stävja oron för vilka problem jag kommer att upptäcka under resans gång med denna avslutande behandling.

 

Besvikelsen var stor när jag för några dagar sedan insåg att jag inte har fått den där sista återhämtningsveckan där kroppen reser sig som en fågel Fenix från Cytostatika-askan.
Jag har alltid med glädje uppskattat när kroppen vaknar till liv ca 14-15 dagar efter behandlingen, lite grann som en knopp i sommarsolen som sakta vecklar ut sig.
Att på något sätt känna att livet återkommer till kroppen, att man kan sluta inta så starka morfinpreparat, att kroppen på något sätt säger: jag förlåter dig för att du använt cytostatika, här har du livet tillbaka!

Detta skedde ej denna sista vecka, knoppen är fortfarande kraftfullt stängd, smärtorna sliter i min kropp som taggtråd i muskler och organ, syran i tarmar river som krossat glas.
Styrkan och viljan, kraften och kärleken till livet svajar, när jag tittar på min älskade Freya så känner jag en otrolig kärlek men också en rädsla för att förlora…..

Jag vet på ett logiskt plan att denna 6:e och avslutande behandling är livsviktig, det är inget jag kan säga nej till, jag kan bokstavligen säga att den är livsviktig!!!
Men jag har nu efter den 5:e behandlingen sett min mage svälla på grund utav vätska i buken och lungsäcken, jag har sett min högra hand mer och mer likna en boll och jag kan inte längre knyta högerhanden på grund utav den enorma svullnaden.
Att min högerhand har blivit opåverkad kan jag ej förklara, det är en enorm visuell skillnad mellan mina båda händer.
Stasis-smärtorna som påverkade mig så starkt under 2007 och 2008 har också börjat återkomma sporadiskt nu, vilket är ett stort skäl till att jag inte kan skriva på bloggen längre, jag kan bara sitta på stolen i några minuter innan smärtan blir för outhärdlig och jag måste åter lägga mig i soffan eller sängen.

Jag vill ha ett värdigt liv!
Jag vill bryta ned denna meningen, för att kunna ha ett värdigt liv måste jag först och främst ha ett LIV!
Därför SKALL jag ta den 6:e behandlingen oavsett vilka skador som kommer att överraska mig.
Därefter kommer värdigheten, jag skall bita ihop, jag skall fokusera på att inte känna sorgen, förnedringen, smärtan eller tillåta fantasin skapa cancermonster som inte finns.
Jag skall bara stå ut!

Jag skall bara göra detta som en stolt äkta make och en stolt fader!

Jag skall uthärda allt i kärlekens namn!

Jag skall inte gå ned på knä, jag skall kanske svikta lite men jag skall alltid åter resa mig med stolt och med rak rygg!

George

 

PS
Pappa, ursäkta att jag skrämde livet ur dig, jag förstår att det måste ha varit fruktansvärt att höra mina skrik och ljud från när jag krampade så. Det var inte meningen att du skulle höra när jag arbetar med mina smärtor…..
Dumma telefoner som ringer upp automatiskt….

60 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Linda said, on mars 7, 2013 at 09:31

    Här kommer lite cyberork från mig. Jag hejjar på dig. Kämpa nu, uthärda…Förstår att du lider och har ont…Beklgar verkligen att du måste utstå en sådan smärta. Det är orättvist…

    Men tänk om…..tänk om det är den sista behandlingen som är den som gör att allt vänder…den som är viktigast…

    Häng kvar…kämpa på…

    Hoppas at vi som följer din blogg kan ge lite energi och ork..

  2. Anne-Marie Klevebäck said, on mars 7, 2013 at 10:44

    Jag är förstummad över din styrka. Men även du starke man har rätt att svikta och det är bara du som vet vad du har att kämpa för – i det är du ensam. Önskar dig den bästa av utgångar – håller tummarna.

    Styrkekramar och hopp till dig, Sara och Freja

    Ammi

  3. Jessica said, on mars 7, 2013 at 11:06

    Du är en sann hjälte som kämpar och kämpar och vägrar ge upp. Jag har själv två underbara döttrar och jag förstår din kämparglöd, jag hade också kämpat med näbbar och klor för att få leva kvar med dem. Hoppas innerligt att sista behandlingen är den som gör att det vänder, man orkar inte hur mycket smärta som helst. Jag håller alla tummar och tår jag har. Styrka!!!

  4. Anette Olsson said, on mars 7, 2013 at 12:40

    Oj oj vad jag känner med dig! Hoppas hoppas det går vägen…
    Håller tummar , tår och skickar varm och innerlig kram om styrka och bättring..

  5. Eva said, on mars 7, 2013 at 13:26

    Fy vad du och din kropp får uthärda😦 . Håller tummen för dig och din fina familj george. Du är min hjälte🙂. Skickar styrkekramar till dig Sara och Freja. Kram

  6. Monica Hultberg said, on mars 7, 2013 at 13:33

    Vad du är fantastisk, fortsätt att KÄMPA!!!!!!

  7. Mia S said, on mars 7, 2013 at 13:53

    Käre George, du kämpar som en tiger. Åh, vad jag önskar dig återhämtning och dagar med livskvalité. Varmaste kramen!

  8. maria said, on mars 7, 2013 at 14:12

    Hoppas du snart blir fylld av kraft och att allt onda försvinner….
    Du går igenom en sån tuff kamp…..och att du ibland tvivlar eller fasar för smärtan är väl bara mänskligt…
    Nu ska jag ut på stan och ta en fika med min bästa vän-hon har varit på sjukhuset idag för behandling av kronisk cancer i både lungor och skelett-för ett år sen trodde jag aldrig att vi skulle kunna ta en sväng på stan igen……men nu fungerar det och jag är så tacksam för all forskning som leder fram till att även cancerpatienter kan ha ett ”drägligt” liv- All styrka och kärlek till dig och din familj

  9. Sussi said, on mars 7, 2013 at 14:19

    Tack George för att du ändå skriver. För att du använder din energi till att berätta för oss. Nu skickar vi dig massor av styrka ! Det kanske sviktar lite i knäna, men sen reser du dig och bara visar den jävla cancern var skåpet ska stå !! Tack !

  10. Christina said, on mars 7, 2013 at 14:45

    Underbara fina George!! Jag önskar så att man kunnat avlasta dig med alla dessa smärtor och ta över dem för ett tag så att du hinner hämta andan… (självklart önskar jag ju mest i världen att du inte skulle haft en enda av dem). Att leva med dessa ständiga smärtor tror jag ingen kan förstå hur det är eller ens tänka sig och jag önskar så att du skall slippa detta onda snart och att det vänder så att du kan få njuta av våren och solen som förhoppningsvis är på väg. Du är så otroligt fantastisk och en sann hjälte och jag skulle vilja skicka all styrka i världen till dig och din familj! Sök på nätet på låten ”Fuck Cancer” som Malins pojkvän Daniel gjort tillsammans med sina bröder åt organisationen Ung Cancer. För det vill vi verkligen säga åt all cancer. ”FUCK CANCER”!!!!
    Bamsekramar och styrka!!/Christina

  11. Ingrid said, on mars 7, 2013 at 14:52

    Till dig George o familj:Amor vincit omnia.
    Kram.

  12. Nonna said, on mars 7, 2013 at 15:18

    Önskar dig all lycka nu med sista behandlingen kanske är det som i kaffereklamen ”plötsligt händer det”!!
    Kämpa kramar till er alla tre…

  13. Mia said, on mars 7, 2013 at 15:27

    Fy farao vad skall man säga?! Att du ska behöva ha det så!
    Önskar så att du ska bli frisk, stark, pigg, smärtfri.
    kram

  14. Anette said, on mars 7, 2013 at 15:36

    Skickar en stor kram från en trogen läsare som, tyvärr, alltför sällan kommenterar!!!!!

  15. Gun Johnson said, on mars 7, 2013 at 16:04

    Det finns bara en hjälte-kämpe……Du är den! Hoppas den 6:e omgången ger bra resultat. Styrkekramar till familjen också!

  16. Christina said, on mars 7, 2013 at 16:18

    Jag läser din blogg med stor vördnad och beundran. Jag beundrar din styrka och din livskraft i allt det svåra och smärtsamma du måste gå igenom. Eftersom du är så stark i din vilja att leva så ska du se att du fixar detta! Jag hoppas och önskar att du snart ska slippa all smärta och få bli frisk och kunna njuta av din fina familj som finns vid din sida. För det är du verkligen värd!

  17. Mia said, on mars 7, 2013 at 16:29

    All styrka och alla tankar till dig och din familj. Du klarar det!!

  18. Ebba said, on mars 7, 2013 at 16:36

    Tänker på dig och skickar många styrkekramar.

  19. Anki said, on mars 7, 2013 at 17:40

    Jag blir helt rörd av att läsa det du skriver. Du är verkligen en man som sticker ut från mängden. Jag fick en a-ha upplevelse av att se vilken kämpar anda du har. Det här fixar du vet du. Har du kämpat så här länge så är det inte förgäves på nåt sätt!! Det sägs att hoppet är det sista som överger en men i ditt fall så lägger vi till ENVISHET, KÄMPAGLÖD,OCH ETT STORT JÄVLARANAMMA!!! Håll i hatten cancern, lien är svingad!

  20. Barbro said, on mars 7, 2013 at 17:40

    DU ÄR STARK,FANTASTISK OCH SUVERÄN!!!
    KÄMPA PÅ, VI TÄNKER PÅ DIG OCH DIN FAMILJ…
    1000 STYRKEKRAMAR!!!

  21. INGAMAJ NOGERSUND said, on mars 7, 2013 at 17:46

    KÄMPA MEN FÖRSTÅR ATT DU HAR DET HEMSKT
    KÄMPA FÖR DIN LILLA FAMILJ O ALLA ANDRA SOM HAR CANSER
    HÄLSNINGAR FRÅN ETT KALLT BLÅSIGT NOGERSUND

  22. tina said, on mars 7, 2013 at 18:51

    Jag blir rörd av att läsa det du skriver. Att det kan vara så jävligt. Ur allt detta ska det komma något bra, det måste vara så. All kärlek till dig.

    kramar

  23. Ida said, on mars 7, 2013 at 19:09

    Tänk så hårt den hemska cancern går åt din kropp men tänk också så lite den har påverkat din inre kraft och verbala förmåga. Tänk att du kan förmedla med ord vad du genomgår. Det ger kraft och hjälper andra att förstå hur cancer påverkar och hur man ska behandla. Nu önskar jag dig all kroppslig kraft i hela världen!

  24. En annan Eva said, on mars 7, 2013 at 19:14

    Jorden är rund men på ytan är det backar och dalar. Vi måste ta oss upp för backarna för att komma till vägen ned. Du verkar ha kommit till en ovanligt tuff uppförsbacke – men snart ser du krönet och då vet du att backen ned är där.
    Och solen som syns kommer hjälpa dig en aning genom sin dragningskraft.

  25. SaraH said, on mars 7, 2013 at 19:14

    Det finns inte ord till att säga det jag känner….jag önskar så att du slapp lida och undrar v a r f ö r du ska behöva utstå detta……

    Önskar jag kunde sända MASSOR av ork och styrka till dig och håller alla mina tummar och tår för att du orkar stå ut även denna gång.

    STOR styrkekram till dig och din familj

    //SaraH

  26. Fredrika said, on mars 7, 2013 at 19:50

    Oh vad du kämpar! Din dotter kommer att förstå vilken kämpe hennes pappa är, hur mkt han älskar henne!

    Skickar massor med styrka till dig.
    Kram Fredrika

  27. Lotten said, on mars 7, 2013 at 20:31

    Skickar styrkekramar till dig och din familj!!!

  28. Emilia said, on mars 7, 2013 at 20:36

    Har följt din blogg ganska länge och du finns i mina tankar. Önskar dig ett värdigt liv tillsammans med din fina familj! Önskar dig ett smärtfri liv utan cancermonstret! Kämpa på, George!
    Hälningar Emilia

  29. Karin said, on mars 7, 2013 at 21:50

    Skickar all kärlek och styrka jag kan både till dig och din familj och hoppas att du får hitta din ork på nytt.

  30. Ingrid Hellberg said, on mars 7, 2013 at 22:19

    Håller tummarna för att allt ska gå så bra som möjligt att biverkningarna inte blir värre. Samt att cellgifterna gjort ett bra jobb. All kärlek till dig och din familj

  31. Caroline said, on mars 7, 2013 at 22:29

    Du tappre man, jag kan inte föreställa mig hur du orkar ta dig igenom alla dessa smärtor. Jag önskar dig allt gott och väl, förstår att du kämpar för att få tid med din familj och livet.
    Jag tänker att detta är ett väldigt personlig åsikt jag vill framföra och kanske den passar bäst bara för dina och Saras ögon.
    Fina du, jag beundrar att du kämpar på ett sätt som få skulle orka så missförstå mig inte, och stort tack för att du delar med dig. Ibland är dock livet jävligt orättvist och lidandet för stort. Man får lov att släppa taget, det är inte att ge upp, det är inte att ge cancern vinst det är bara att förhålla sig till situationen och acceptera nuläget070-674 88 33. Du är en jättefin pappa och man men just nu verkar dygnen bara bestå av att uthärda vanvettiga smärtor. Jag förstår och beundrar ditt val att genomlida ytterligare en behandling, men ville bara peka mot en dörr som är ok att titta in genom eller i alla fall prata om.

    Många kramar till er båda från en dotter som förlorade sin mamma i cancer.

  32. Anna said, on mars 7, 2013 at 22:41

    Jag sänder en hälsning och önskar att smärtan snart går över. Jag är full av beundran inför dig och din kamp. Tänker på dig o din familj.

  33. Maria said, on mars 7, 2013 at 22:52

    Ta hand om dig! Hoppas våra tankar på dig,
    kan bära dig lite längre i din kamp för livet och alla små stunder av lycka du är så väl värd!

  34. Danielle said, on mars 7, 2013 at 23:08

    Det gjorde ont att läsa idag.. Det är ju själve FAEN att du ska behöva må sådär!!!!! Förstår att orken och motivationen ibland sviker dig, men vila tryggt i förvissningen om att INGEN kommer nånsin att kunna kalla dig för svag. Du är en krigare i kärlekens och livsglädjens namn!!! Tack för att du påminner oss alla om hur dyrbart livet är. Varma kramar.

  35. Sandra said, on mars 7, 2013 at 23:40

    Kära George!
    Vilken strid du utkämpar! Här går man och gnäller över mensvärk, ibs-mage och en massa fåniga ilandsproblem som att datorn krånglar t ex. Jag beundrar dig stort. Inte bara för att du kämpar mot fucking cancer utan för att du som är MAN pallar med så mycket smärtor. Många män hade nog redan gett upp vid det här laget. Jag menar är man halvdöende vid lite snorig näsa och hosta som många män är så är det fantastiskt att det finns män som bevisar motsatsen också. Hejja dig!!! Massa styrkekramar till dig och Sara och Freja.

  36. Märta said, on mars 7, 2013 at 23:44

    Det låter helt jävla urjävligt det du tvingas uthärda! Jag vill skriva något för att ge tröst eller lite styrka men inga ord kommer. DET beundrar jag så enormt hos dig, detta att du hittar orden och meningarna, hur du lyckas förmedla så mycket. Din kropp må vara alldeles ”ur funktion” men din hjärna verkar funka som vanligt, tack och lov.

  37. lili said, on mars 8, 2013 at 00:26

    Kära George med familj… Så ont det gör att höra om ditt helvete. Jag, som alla andra här ovan, klickar in varje dag och hoppas på ett bra besked. Verkligheten är för jävlig. Nu sänder jag med alla andra så mycket styrka och värme och ljus som jag kan till er alla. En till, en till, en till…bara en till. STOR försiktig KRAM!!!

  38. Monica said, on mars 8, 2013 at 08:48

    Å vad jag lider med dig även om jag aldrig kan förstå vad du går igenom eftersom jag inte varit där. Men jag skickar dig alla mina styrkekramar och önskar dig all tid och lycka du kan få tillsammans med din underbara familj!

  39. Maria said, on mars 8, 2013 at 09:22

    Kämpa, kämpa, kämpa! Du klarar det! Alla mina styrkekramar till dig!

  40. maggan från götet said, on mars 8, 2013 at 11:38

    Det gör mig så ont att läsa o jag blir så ledsen: Vill vill , vill att du ska få må bra utan smärta. Tänker mycke på dej o din fina familj. Stora stora styrkekramar till dej George. En sån kämpe du är. Hoppas du snart mår bättre,

  41. Eva said, on mars 8, 2013 at 19:32

    Stor kärleksfull kämparkram till dig ❤❤❤

  42. Kärran said, on mars 8, 2013 at 19:35

    George, jag har skrivit det tidigare och gör det igen. Din och din frus inställning till livet och styrka i er situation är otrolig. Ni är fantastiska förebilder!! Tänk vilken framtid er Freya har med två så fantastiska föräldrar att brås på.

    Kram!

    Och! Smärta – ge fan i George nu din jävel! Cancerjävlar – Ge er för helvete iväg! Basta!!

  43. Marianne Ljungberg said, on mars 8, 2013 at 20:32

    All min styrka till dig/er George!!

  44. Lena Ehrling said, on mars 8, 2013 at 21:31

    Har följt dig och din familj på avstånd via din blogg. Tack för att du delar med dig, det ger mig en styrka att förstå värdet av livet.

  45. tiptip said, on mars 9, 2013 at 00:53

    All styrka dig till ju

  46. Mia said, on mars 9, 2013 at 05:55

    Läser din blogg, men har aldrig skrivit. Vill bara att du ska veta att jag tänker p DIG och din familj, Hoppas styrkan kommer snart! Cyber kram/ Mia

  47. Lena Moberg said, on mars 9, 2013 at 10:22

    Du är en av de starkaste mänskor ja vet känner dej ju inte men har följt dej sedan programmet Himmlen kan vänta ……livet är inte rättvist på något sätt ….du kämpar o nu önskar ja dig styrka o att den JÄVLA CANCERN ska dö ……Kram Lena

  48. Biggan said, on mars 9, 2013 at 20:59

    Du är en kämpe! Du kämpar för att få vara med din familj länge till.
    All kärlek till dig och din familj.

  49. Kim said, on mars 10, 2013 at 09:22

    Fy fan rent ut sagt! Så fel att du ska behöva uthärda detta! Jag vet inte vad jag ska säga!
    Hoppas du mår bättre snarast.

    Kramar

  50. anna said, on mars 10, 2013 at 11:02

    Känner en sådan respekt för din kamp, Har själv haft en älskad man och pappa till mina barn som kämpat samma kamp, SKickar dig kärlek, respekt och tro på livet.

  51. maria said, on mars 10, 2013 at 14:27

    Hoppas nu att ni alla får en ljus och trevlig vår…..att cancer spökena ger upp och att du slipper all smärta-det är liksom tid för det nu…

  52. Katarina said, on mars 10, 2013 at 20:50

  53. Anne said, on mars 10, 2013 at 22:56

    Önskar och hoppas jag kommer att ha din styrka ,när jag kommer så långt i min cancersjukdom som du. Med skelettet fullt av metastaser ,kämpar jag hela tiden med att inte låta ångesten ta över. Jag hoppas du fixar sista omgången och sedan får njuta av livet ännu ett tag!!!!

  54. Annika said, on mars 11, 2013 at 17:36

    Denna vidriga cancer borde det finnas reklamationsrätt på!
    Vi anhöriga önskar ofta att vi kunde ta, om så bara en uns av smärta, oro och ångest. Tyvärr kan vi bara finnas vid er sida och sorgset se er lida. Kampen är din egen.
    Kärlek och styrka till dig och din familj och alla ni andra som är i denna kamp om att få leva!

  55. Jessica said, on mars 11, 2013 at 21:45

    Jag ville bara säga att jag tänker så på dig och din familj. Jag förstår vad ni går igenom. Jag är Michaelas syster och vi pratade om dig, George. Hon var så full av beundran av dig och att du är så stark. Jag tycker att du är fantastisk.

  56. Birgitta Carström said, on mars 11, 2013 at 22:01

    Fy fan vad livet är orättvist, lider med dig starke man, hoppas ditt lidande ger resultat i ett längre liv, förstår ej hur man uthärdar så mycket smärta, önskar av hela mitt hjärta att du får vara med en lång tid ännu.

  57. Helena said, on mars 11, 2013 at 23:59

    Skickar en kram från Sundsvall!

  58. sara said, on mars 12, 2013 at 07:16

    Läser vad du har skrivit och tårarna rinner, vet ej vad jag ska säga…

  59. Ann Svensson said, on mars 12, 2013 at 11:31

    Jag önskar dig styrka att hålla ut din behandling och att den gör att du får mer tid med din familj..

  60. Ewa Larsson said, on mars 12, 2013 at 20:34

    Idag är en bra dag att skriva till dig hela Sverige flaggar för Viktoria och min dotter.Viktoria betyder seger. Sverige flaggar för seger över det onda.Såklart att det goda segrar och hela Sverige flaggar för dig och din fam. Skriver med en dåres envishet att det ska gå bra, det finns inget annat för oss, runt i kring dig och din fam. Kram till er alla,Ewok också.


Kommentera

