George med Liemannen bakom axeln

Nu räcker det!! Jag vill ha svar!

Posted in survivaL by georgeschottl on januari 24, 2013

Jag är ingen människa som brukar gnälla, jag är ingen människa som brukar kräva saker!
Men nu ändras det läget eftersom jag är orolig över hur våra folkvalda politiker förstör och raserar det som en gång hette Universitetssjukhuset i Lund!
Det var ett väl fungerande sjukhus med bra resultat, hög överlevnad och patienter som var nöjda och stolta över sitt sjukhus!
Nu har ett projekt pågått en längre tid med att slå samman UMAS (Malmös sjukhus) samt Universitetssjukhuset i Lund.
Det finns en hel del studier som har granskat sammanslagningar utav andra större sjukhus i andra länder än Sverige som dessa faktiskt är och resultatet är förvånade,  när man slår samman sjukhus av denna storleken är resultatet genomgående en rejäl kostnadsökning och en rejäl kvalitetsförsämring.

Jag har nu under en längre tid frågat olika företrädare som arbetar på Universitetssjukhuset i Lund om det finns något exempel på en förbättring eller besparing tack vare försöket till sammanslagning utav de båda sjukhusen.
Svaret är alltid ett konsekvent Nej på frågan om besparing och på frågan om förbättring är svaret att tyvärr har kvaliteten och patientsäkerheten försämrats radikalt!

Nu kräver jag svar på följande:
Vems idé att genomföra en sammanslagning utav två stycken fungerande sjukhus var det, vem är den eller de ansvariga inom Region Skåne att utföra och fullfölja en sådan sammanslagning utav dessa sjukhus?

Jag vill ha namn på dessa personer som hanterar folkets vilja genom sitt folkvalda uppdrag!

När kommer dessa personer att lägga ned försöket att slå samman sjukhusen?
Kostnaderna för sammanslagningen kommer att skena iväg rejält och det krävs att man inser att plånboken har ett hål som pengarna rinner ut igenom, och på patienternas och skattebetalarnas bekostnad!

Om en tillverkare utav bilar eller exempelvis mobiltelefoner inte lyckas med ett projekt som visar sig ha ett felaktigt utfall och ett katastrofalt resultat för budgeten så LÄGGER MAN NED PROJEKTET och återgår till det som bevisligen fungerar!

Jag vill åter se två stycken fungerande sjukhus, jag vill se två stycken sjukhus som arbetar interna med att förbättras och utvecklas till två stycken separata sjukhus som konkurrerar om att ge den bästa vården!

Planekonomilösningen som vi idag ser politikerna försöka genomföra på dessa båda sjukhus med katastrofalt resultat behöver stoppas nu!

Så jag ber Er läsare att hjälpa mig hitta bakgrunden och personerna bakom dessa beslut.

Jag ber er även skriva starta ett upprop att stoppa denna sammanslagning utav sjukhusen!

Det behövs två stycken separata sjukhus som kan slåss om att vara bäst, två sjukhus som kan konkurrera med varandra om att ge patienterna den bästa vården, den bästa tryggheten och till den lägsta kostnaden!
Nu är det snabbt på väg att bli en härsken sjukhusgröt som varken gynnar anställda eller patienter!

Jag vill stoppa sammanslagningen utav de båda sjukhusen!
George Schottl!

16 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ann Svensson said, on januari 24, 2013 at 10:40

    Jag vill ha kvar Lund i Lund och Malmö i Malmö.

  2. Sofia said, on januari 24, 2013 at 10:59

    Hej George!
    Jag är inte insatt i just era sjukhus men min åsikt är att det är ju den här politiken en stor del av svenska befolkningen röstat fram två mandatperioder!!
    Vi andra som är av en annan uppfattning kan ju bara se på eländet och vänta på valet nästa år och hoppas att folket tänkt om.
    Mvh Sofia

  3. Mia S said, on januari 24, 2013 at 11:20

    Förmodligen är det en rejäl kostnadsökning i starten men så småningom en rejäl kostnadsbesparing eftersom man självklart kommer att minska på personal i och med en sammanslagning. Att det därmed också i slutändan innebär rejält försämrad vård för patienterna är inget som man i besparingsivern vill kännas vid. Tror jag.

  4. Challe said, on januari 24, 2013 at 12:58

    Det finns ett nätverk ; Här är en annan grupp som kämpar för vår skånska sjukvård !!!
    https://www.facebook.com/NatverketRaddaVardenMalmoLund.
    De arbetar utifrån samma utgångspunkt som du vad jag förstår!

  5. Malin said, on januari 24, 2013 at 15:20

    Ett sådant upprop finns redan. På facebook finns gruppen ”Rädda universitetssjukhuset i Lund” som är av precis samma åsikt. Där finns också mycket info från diverse insatta medarbetare.
    https://www.facebook.com/groups/210994018914737/
    Vi är många som har varit emot detta från dag 1. Själv är jag från Gbg och har sett vilken katastrof det orsakade göteborgs sjukvård efter sjukhussammanslagningen.

  6. Madde said, on januari 24, 2013 at 15:41

    Jag skickade dig ett meddelande via FB, ang det här med vården i Lund/Malmö. Du kanske har sett det ?

  7. Ingrid said, on januari 24, 2013 at 18:19

    Håller fullständigt med dig. Det är sorgligt hur Regionpolitikerna försämrar sjukvården. De som styr verkar inte ta någon som helst notis om vad de som arbetar i vården har för åsikt. Regionpolitikerna borde delta i vården under en tid så de kanske insett hur fel beslut de tar.

  8. Helene i Sumpan said, on januari 24, 2013 at 20:40

    Själv slutade jag självmant när man slagit ihop Karolinska Universitetssjukhuset med Huddinge sjukhus. Det kom inte mycket gott ut av det inte. Milt uttryckt.

  9. Caroline Wester said, on januari 24, 2013 at 22:21

    Vet du George! Jag önskar att fler vore lika modiga som du. Du konfronterar, utmanar och strider för vår sjukvård i Sverige trots att du är så sjuk. De flesta som kommer till sjukhus ställer inga frågor eller krav och litar blint på de läkare man träffar. Jag önskar att ditt jävlaranamma finns kvar i dig och att du får vara tillsammans med din familj! Caroline W.

  10. Hele said, on januari 25, 2013 at 00:19

    Beslutet att slå ihop Lund och Malmö lär ha fattats i ett slutet rum där Jerker Swansten ordf i regionstyrelsen samt Sören Olofsson regiondirektör befann sig. Båda två har nu fått sparken men trots det består sammanslagningen.

  11. Bodil Jönsson said, on januari 25, 2013 at 17:10

    Hej! Mycket bra skrivit George.Blir beröd över att du som är sjuk och har ont orka bry dej. Du är en beundransvärd människa. Håller med ovan stående. Många varma kramar till dej och din familj.

  12. Marie Granlund said, on januari 25, 2013 at 20:54

    Hej George! Ja, situationen med sjukvården är verkligen katastrofal i Skåne. Det är den borgerliga regionledningen tillsammans med Miljöpartiet som beslutat om sammanslagningen. Vansinne enligt min uppfattning, precis som du skriver visar erfarenheterna att sådana här åtgärder bara leder till en dyrare och mindre effektiv vård. Hälsningar från Marie, Socialdemokrat från Malmö som själv haft bröstcancer

  13. tiptip said, on januari 26, 2013 at 00:53

    Ja att slå ihop två storsjukhus är en helt sjuk idé. Inget blir billigare eller enklare eller bättre. De slog ju ihop KS och HS med samma katastrofresultat. Läkarna hatar det och patienterna lider. Det var samma kille som utredde och föreslog det där som gjorde det i Skåne också.
    Det finns inget att vinna på det överhuvudtaget. Bara massa extra administration och byråkratandelen kommer att öka ännu mer även om man tror det är omöjligt.
    Dubbelarbete, rörigt, otryggt, extremt mycket dyrare och helt vansinnigt. Antagligen handlar det väl om att byråkrater och politiker egentligen inser att de egentligen inte gör någon nytta men för att på något sätt berättiga sin existens så drar man igång jätteprojekt som låter potenta.

  14. Maria said, on januari 26, 2013 at 10:31

    Många gånger har jag funderat på vilken ”värld” våra beslutsfattare lever i????
    Har de inte någon gammal eller sjuk i sin närhet??? Kan de förstå hur många behöver en kvalitativt mycket bra vård som de litar på?? Minns hur allra helst min syster ( jag bodde på annan ort på den tiden) ringde sjukhusen där pappa vårdades-för att berätta om hur han fungerade vid tex sövning….De proffsen var riktigt irriterade på henne och frågade om hon var dr??? Nej men hon kunde vår pappa……. Minns att han många gånger sa att han fick 10 år extra för att vi vågade ifrågasätta…..Idag har jag kontakt med min multisjuke mans dr och han är så bra-när jag kommer med mina ”käcka” ideer och tankar-så säger han intressant tanke, vi testar och jag ska prata med mina kollegor om det……Hoppas alla i er region kämpar för att få en bra sjukvård nära er-där man lyssnar på patienter och sätter deras hälsa i första hand.

    All styrka och kärlek till dig och din familj!! Hoppas 2013 kan bli ett dunderbra år för er alla….

  15. Alexandra Rönnängsgård said, on februari 5, 2013 at 09:31

    Hej! Jag arbetar som sjuksköterska på onkologen i Lund. Läget på min klinik har varit ytterst kritiskt och trots att vi till viss del lyckades avstyra diverse neddragningar genom att skrika högt och vända oss till media, har vi ett hot över oss hela tiden! Anders Åkesson och C-J Sonesson hävdar att det inte finns några hot mot patientsäkerheten och Pia Kinhult säger att hon inte uppfattat som läget på sus är upprört… Till dem kan jag bara säga: välkommen att besöka verkligheten! Vi vet att patientsäkerheten är drabbad, vi vet att vi inte längre kan göra vårt bästa för patienterna, vi vet att all den tid som lägga på att leta platser på sjukhusen borde få läggas på våra patienter!
    Vi slåss för detta varje dag, vi stångar oss blodiga, vi måste göra något!!!!
    16/3 planerar vi en demonstration i Lund och en samma dag i Malmö! Vi hoppas på stor uppslutning som kan tydliggöra för våra politiker att vi faktiskt har ett problem i vården i Skåne, ett mycket stort och farligt problem! Vill man vara med och ta del av allt som händer så vill jag rekommendera två grupper på Facebook: Rädda universitetssjukhuset i Lund & Rädda vården!
    Välkomna in i ledet!


Kommentera

