George med Liemannen bakom axeln

Skanska AB har slarvat bort våra Jul-pengar, 25 000:- borta!

Posted in survivaL by georgeschottl on december 12, 2012

Nu är jag inne på 7 dagen efter min tredje behandling.
Denna gången har behandlingen verkligen varit ytterligare lite mer annorlunda än förväntat.
Yrseln har definitivt inte varit lika påtaglig och det betyder ju att cytostatikan inte gett sig på hörseln lika hårt.
Jag verkar också höra lika bra som innan behandlingen.
Däremot har neuropatin, (nervskador) varit mycket tydligare.
Flera nätter har sömnen uteblivit totalt för att jag har haft så ont i mina muskler att jag legat och skakat av smärta.
Smärtan börjar i de stora lårmusklerna och sprider sig därefter till rygg och andningsmuskler, jösses vad det är problematiskt att hosta eller andas när varje andetag känns smärtsamt
Det är ganska intressant med neuropati hur den påverkar musklerna och hur man som människa försöker låsa in smärtan i något rum i hjärnan.
Det mänskliga psyket är så ofantligt tåligt och starkt och smärtan går att lära sig att på något sätt att acceptera, (trots att det låter korkat)

Det som dock inte jag har lärt mig att hantera är byggföretaget Skanskas dumhet, de har verkligen ställt till det för oss.
När Freya skulle födas i november 2010 så fick vi pengar utav Saras föräldrar att renovera vårt badrum som var ytterst skadat och fult.
När Skanska fick jobbet (eftersom svärfar arbetat åt Skanska i 40 år) så var vi jättenoga med att påpeka att det var viktigt att rotavdraget skulle dras 2010 eftersom 2011 skulle ju Sara vara mammaledig och då finns det ingen inkomst att dra hela summan för rotavdraget på på. Som mammaledig minskas möjligheten för rotavdrag rejält
Varje gång vi påpekade att det var viktigt att rotavdraget skulle dras 2010 så fick vi svaret att: Oroa Er inte, lita på oss, vi fixar det.
Ni skall ju inte oroa Er, nu som nu är småbarnsföräldrar.
Vi lovar att det blir som Ni önskar…..
När jobbet väl var klart så kom det aldrig någon faktura, vi väntade och väntade……

Det tog fyra och en halv månad innan fakturan kom efter att byggarna gått hem, i April 2011 kom fakturan!
Först och främst så var summan på ca 95 000:- högre än utlovat och Skanskas arbetsledare visade sig ha sagt upp sig i protest eftersom Platschefen i Lund hade ”saltat” fakturan för att nå utlovade budgetmål!
Skanskas arbetsledare sade till mig att han inte kunde arbeta kvar i ett företag med sådana etiska och moraliska brister!
Arbetsledaren träffade jag i Lund på hans sista arbetsdag och han bad mig om ursäkt att han inte hade haft kraft nog att stoppa ”saltningen” utav fakturan.
Utöver detta så var ju självklart rotavdraget gjort på 2011!!!!! Trots att vänliga röster som sade: Oroa er inte, detta fixar vi!

Hade jag bara inte litat på ett så stort och anrikt företag som Skanska!!!
Nu när Saras och min slutskattesedel kommer visar det sig att Skanskas miss att lägga rotavdraget på 2011 (som de lovade att INTE göra) har kostat oss alla våra Julpengar och mer därtill, hela 25 300:- har detta kostat oss.

Cytostatikan har sina skador på mig, mitt humör ligger ändå starkt och inriktat mot framtiden.
Skadorna på kroppen är något som går över.
Men att bli lurad ger större sår, att bli lurad utav ett stort företag som Skanska gör väldigt ont!

Jag var väldigt arg när jag upptäckte tidigt i våras att Skanska hade lagt rotavdraget på 2011 istället för det utlovade och begärda 2010 så jag tog faktiskt kontakt med Skanskas chef i Malmö, Magnus Persson och berättade för honom om missen som de gjort med det begärda rotavdraget och den saltade fakturan.
Det var ingen upplyftande träff, så liten jag kände mig vid träffen, jag fick skylla mig själv var ungefär budskapet jag fick, han till och med höjde rösten mot mig när han sade att jag var dum……
Däremot lovade Magnus mig att återkomma direkt efter sommaren, jag skulle räkna med att han skulle återkomma.
Men precis som de andra löftena har han uteblivit med sin kontakt, nu är det December och min besvikelse är total!

Jag har lovat att fixa detta med cancern, detta omöjliga projekt! Att överleva en garanterat dödlig cancer såsom Mesoteliom.
Jag har lovat Sara att vi skall jaga varandra på ålderdomshemmet i våra rullstolar med vattenpistoler.
Jag klarar av skadorna och problemen med cytostatikan, men jag har svårt att klara av att bli nonchalerad, utnyttjad och lurad!

 

Men, vi löser detta också, vi klarar denna smällen också på något sätt, vi får bara dra ner ytterligare på jul och presenter.
Att spara har vi lärt oss, att få restskatt på grund av någon annans slarv som Skanskas känns surt, men kärleken klarar detta också!

George

27 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. moonshinesister said, on december 12, 2012 at 12:38

    Jag är glad att höra att behandlingarna fortsätter och att du tycker att du kan hantera smärtorna. Men nog låter det jobbigt. Det är tur att du hämtar kraft från familjen och inifrån. Jäkla skit är det däremot att avtal inte tycks gälla när det passar. Skanska ska skämmas och det hoppas jag att de gör. Men Skanska är ju ett företag och nån människa måste ta ansvar här. Hoppas att det ordnar sig och att ni alla ändå kan njuta av varandra och julen. Sköt om dig.

  2. Anna said, on december 12, 2012 at 13:51

    Jag tyckder du ska tipsa sydsvenskan och/eller kvälls tidning om detta….. Om det är ngt som företag inte gillar så är det att strul ”SYNS”…….. ta du till det batteri du har:du ska inte behöva stå med kepsen i handen. För om detta kommer ut: för varje misstag de gör så förlorar de 10 potentiella kunder. Det vet de mkt väl!!!
    ( Jag menar: om jag köper t ex vitvaror av företag X o sedan visar det sig vara skit/strul o noll samarbete vad gäller reparation/nya varor osv osv… det blir ju så att man tipsar andra att köp INTE vitvaror från företag X – de håller inte vad de lovar/varorna är inte bra ……)

    Gällande företaget i din artikel här ovan: är inte förvånad: maken har jobbat på detta företag som tjänsteman, men slutade så snart han fick annat jobb:dålig ledning, uselt arbetsklimat och jaaa, lite av det där du upplevt.
    Så stå på dig!

  3. Karine Tveiten said, on december 12, 2012 at 14:36

    Det här är lågvatten och mycket dålig reklam för Skanska. Har twittrat och lagt in ett inlägg på deras FB sida. Blir spännande och se om det ger resultat. Skickar dig en styrkekram och varma tankar till dig och din familj.

  4. Anne-Marie Klevebäck said, on december 12, 2012 at 15:03

    Härlig inställning George ”vi klarar detta också” men tänk att det nästan alltid är den ”lilla” människan som förlorar mot dess giriga ”jättar” . Önskar hela din familj en rikigt skön jul, trots mindre julklappar!

  5. killer76 said, on december 12, 2012 at 15:13

    Hang in there! Ni är starka tillsammans.. Ska vi mejlbomba Skanska? / ny läsare sen igår! Kram Jessica

  6. Mariab said, on december 12, 2012 at 15:28

    Kan mycket väl förstå din irritation! Att man sen har mage att behandla en kund illa är mer än förfärligt! Du behöver faktiskt din kraft till annat!

  7. Lena said, on december 12, 2012 at 16:27

    Ja innan jag lästa dessa inlägg mejlade jag Skanska med länk till din blogg George!
    Ytterst dålig reklam. Men heder åt mannen som sa upp sig i protest.

  8. Lena said, on december 12, 2012 at 16:29

    Komplettering till förra inlägget – ja – vi mejlbombar Skanska!

  9. Gunnbritt said, on december 12, 2012 at 18:00

    Du får avdraget för det år man betalat räkningen

    kul att det går framåt för dig
    kram

  10. Ann said, on december 12, 2012 at 19:01

    Jag har också lagt in en länk på deras FB-sida. Hoppas verkligen någon tar kontakt och försöker reda ut detta!

    KRAM på´re och ge inte upp!

    /Ann

  11. Annika said, on december 12, 2012 at 19:01

    Okej då vet vi att vi inte ska anlita Skanska och lägg nu istället energin på dig och de dina!
    För oss andra är det bara bonus om du fortsätter dina steg här på jorden.
    Styrkekramar i mängder!

  12. Gabriella said, on december 12, 2012 at 19:27

    Men jösses hur de beter sig ?!?!?! Är det lagligt det de gör ?!? förstår verkligen att du är förbannad! Är inte detta något media borde granska ? ( eller har de redan gjort det ?, bor utomlands så har inte 100 procent koll, sorry)

    Hoppas neuropatin blir bättre, och massor av styrkekramar till dig George!

  13. Ingalill Lellky said, on december 12, 2012 at 21:23

    Skanska borde skämmas!!! Kräv kompensation!

  14. annsa13 said, on december 12, 2012 at 22:59

    jag blev sa ledsen nar jag laste detta, Ni behover allt annat an detta. Faktum ar att jag har skickat detta vidare till Aftonbladet. Hoppas att du inte tar illa upp vill bara att ratt ska vara ratt. Kram till hela familjen fran Manchester

  15. Andy said, on december 13, 2012 at 02:09

    In Italy we have a saying, loosely translated in the ”the law of the tins: who has the money wins”, that is:
    1. do not pay them if they invoice incorrectly
    2. demand for a credit note for 2011 and a correct invoice with competence or dated 2010, otherwise you won’t pay, as you’ll lose tax deductions.
    3. if they sue, you are right and I think have a right to demand the invoice in the agreed period. not sure they want the publicity.
    4. I’m in India where there is nice stuff and quite cheap, I can buy the Xmas presents! Don’t tell the gurrls…
    Take care
    Andy

  16. Tony said, on december 13, 2012 at 02:26

    Usch, vilket elände det är med byggfirmorna ibland. Men gällande saltade räkningar kan det vara värt för dig att läsa konsumenttjänstlagen på http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19850716.HTM.

    Huvudregeln enligt 36 § 2 st KtjL är att näringsidkaren (Skanska) inte har rätt att lägga på mer än 15 procent på det ursprungliga anbudet.

    Pristillägg därutöver gäller endast vid tilläggsarbeten och det utrymmet är smalt.

    Standardkontraktet ABS 05 gäller endast vid ny- och tillbyggnad (http://publikationer.bygg.org/UserFiles/Standardavtal/ABS_05.pdf). Istället gäller RO-formuläret som finns på t.ex. http://www.elegantahem.se/Includes/ro_formular_05_version_lb2%5B1%5D.pdf.

    Principerna är i stort sett likadana här, att huvudregeln är maximalt 15 procents tillägg. TIlläggsarbete ska normalt också diskuteras med uppdragsgivaren innan arbetet fortsätter.

    Att ensidigt salta fakturan med mer än 15 procent kan alltså i ett fall som detta vara oskäligt.

    Gunbritt skrev:

    ”Du får avdraget för det år man betalat räkningen”

    Man får avdraget under det beskattningsår som man betalar för renoveringen,

    Slutligen till George!

    Du har livets ådra i dig och jag hoppas verkligen att du reder dig. Ha en skön jul och ett gott nytt år, du och hela familjen och ta väl hand om varandra. Världen behöver eldsjälar som dig, George!

    Bästa hälsningar

    Tony

  17. Lili said, on december 13, 2012 at 06:35

    Ja herregud… Många bäckar små gör en hel å. Ni om några förtjänar verkligen en lugn och fin jul, på alla plan. Håller med alla föregående talare, detta ska ut i medierna! Håller tummarna för att det reder ut sig för er. Styrkekramar och varma tankar, en alldeles strålande kärleksfull jul önskar jag er.

  18. Annika Leo said, on december 13, 2012 at 08:11

    Hej Georg
    Hoppas att ni efter alla motgångar och mindre julklappspengar i plånboken kan ha en fin jul.
    Du är modig som går emot jätten Skanska och namnger personer som behandlat dig illa där. Jag vet att svärfar i alla fall var en väldigt lojal ”skansking” imånga år. Det var även jag. Men har liksom du insett att Skanska inte är gud själv. Jag har fortfarande kontakt med mina ”gamla” kolleger och vet att ledningen är en klubb för inbördes beundrare och att respekt för människan inte finns i någon av de fina teser någon beteendevetare har satt upp som riktlinjer och mål. För min del avslutades min 10-åriga anställning pga att en nyanställd chef (som inte längre är kvar) inte klarade av att jag var omtyckt ute bland yrkesarbetare och lägre chefer. Fackets klubb förhandlade ”för” mig. Fast den klubben ingår också den för inbördes beundrare. Chefen blev nöjd och jag blev ledsen. Nu har man anställt nya medarbetare för att utföra det jag gjorde trots att motiveringen till mig var att mina arbetsuppgifter helt skulle upphöra. Usch nu fick jag också lite adrenelin. Stå på dig!!!
    Och ge din familj en så fin och minnesvärd jul som du bara kan. Du får säkert många fina ”julklappar” även om Skanska snott dina pengar.

  19. Magnus Persson said, on december 13, 2012 at 09:38

    Hej George
    Jag får be om ursäkt för att jag inte har återkommit till dig. Det finns ingen bättre förklaring till det än att hösten har varit hektisk. Däremot har jag, som utlovat, gått igenom ärendet för att säkerställa att inga fel har begåtts från vår sida och min slutsats är inte densamma som din. Jag har inte kunnat finna belägg för att vi ska ha betett oss felaktigt i det här ärendet eller att det ska ha förekommit oegentligheter vid faktureringen. Uppgiften om en saltad faktura reagerade jag särskilt starkt på eftersom vi i Skanska har nolltolerans mot etiska övertramp. Det gör mig ledsen att att du fick intrycket av att vara väldigt liten när du besökte oss. Jag fick ett mycket positivt intryck av dig och kommer att kontakta dig innan jul så att vi kan reda ut ärendet ordentligt.

    Mvh
    Magnus Persson, regionchef, Skanska Sverige AB

  20. Lena Moberg said, on december 13, 2012 at 10:49

    Skönt att behandlingen går enligt planen ..
    Dedär med hantverkare e ju ett elände ….du får anmäla dem !
    Lycka till ! Lena

  21. Anna K said, on december 13, 2012 at 20:09

    Magnus Persson och Skanska borde skämmas.
    Skall definitivt ringa ett samtal till dem imorgon…. Skandal!

    • Anna K said, on december 13, 2012 at 20:14

      Förresten vad roligt att Magnus ”upptagna” höst ”slutar” när folk kritiserar dem vis Twitter och Facebook. Har tipsat en journalist om detta George, vi hoppas på reaktion!

  22. INGAMAJ NOGERSUND said, on december 13, 2012 at 22:00

    UPPDRAG GRANSKNING!!!KVÄLLSPOSTEN JAG TROR PÅ DIG!!!!
    HUVUDSAKEN ÄR GEMENSKAP I JULEN
    SAMLA STUNDER INTE PRYLAR
    STYRKEKRAMAR O JULKRAMAR INGAMAJ

  23. anneli said, on december 16, 2012 at 09:54

    Blir tårögd, du är en sån kämpe, klarar det omöjliga, all min omtanke och kärlek till dej❤ och familjen!

  24. Tina said, on december 19, 2012 at 21:01

    Bra att jag vet, kommer aldrig att anlita ett företag som SKANSKA! Tycker de ska få mer negativ reklam, jag sprider vidare hur de betett sig mot er.

  25. tiina lindholm said, on januari 13, 2013 at 18:56

    Haloi där:-) stämmer in med Benita.Saknar ditt bloggande.Minst tre gånger per dygn tittar jag efter om du har orkat säga några ord.
    Du vet väl om att Du är värdefull för ingen annan är som Du! Vi ses:-) Jo kram till Sara o Freja oxå!

    • tiina lindholm said, on januari 13, 2013 at 19:01

      Nemen mitt inlägg hamnade på fel ställe nu:-(


Kommentera

