George med Liemannen bakom axeln

Tack och lov för ovanlig upplevelse

Posted in survivaL by georgeschottl on november 21, 2012

Jag råkade ut för något som är ytterst ovanligt på SUS Lund.
Läkare har varit en stor del av min vardag sedan 2006, vården är en del av den värld jag lever i.
Och jag har upptäckt en faktor som ger mig trygghet, nämligen att 99,9% av ALLA läkare gör sitt yttersta för att hjälpa patienterna.
99,9% av alla läkare bränner sitt ljus i båda ändar för att göra sitt yttersta för patienten.
99,9% av alla läkare försakar sitt familjeliv, sin fritid och sina vänner för sitt yrke och patienterna.

Därför var det en så ovanlig känsla att råka ut för en läkare som var så övertygad om sin förträfflighet att han inte lyssnade  på bakgrundsfakta och därför kom till en slutsats som inte är trovärdig och som var så pass korkad att den inte kan ge en logisk förklaring till skadan på min Port a Cath.
Till och med läkarens assistent/sköterska försökte diplomatiskt få läkaren att fortsätta undersökningen men blev kortfattat tillrättavisad.

Som den mottagande parten i vårdkedjan kan jag fokusera på att hålla tankar på livet uppe.
Jag kan fokusera på att verkligen leva livet fullt ut tack vare vården.
Men när jag råkar ut för folk som så tydligt inte lyssnar på patienten, speciellt när det leder till felaktiga beslut blir jag grinig.
Jag är så ofantligt trygg med vården här på SUS Lund, alla deltagande i vårdkedjan är så målinriktade och gör sitt yttersta, det gäller sköterskor, undersköterskor, administratörer, lokalvårdare och läkare.
När till och med Läkare och sköterskor vågar stå upp för patienter och uttalar sina farhågor att besparingar och sammanslagningar hotar patientsäkerheten ser vi deras engagemang.
Jag är stolt över Er!

Men denna röntgenläkaren har försvårat för mig som patient och utöver detta gjort mig förvånad över att möta en sådan attityd på ett sådant ypperligt sjukhus som SUS Lund (trots de svårigheter som sammanslagningen och besparingskraven innebär)

Tack och lov så uppvägs detta tillfälliga hinder i min behandling utav alla andra läkare som lyssnar, tänker efter, resonerar en extra gång och återigen gör sitt yttersta för patienten.

Som det ser ut så är nog min Port förlorad, allt som sprutas in läcker ut i vävnaden i axeln istället och jag behöver en fungerande port inför min nästa cellgiftsbehandling.

Gällande nuvarande status så hoppas jag att mina vita blodkroppar stiger snabbt för att vara isolerad i detta lilla rum med en TV och bara se mask-klädda sköterskors och läkares ögon ovanför masken är lite frustrerande.

Jag vill bara hem, jag vill lukta på Freya, jag vill luta mitt huvud på Saras axel, jag vill bara hålla dem båda och höra deras kvittrande skratt och se deras leenden.
Jag vill vara en vanlig kille, jag vill bara njuta utav normalitetens underbara smak, att bara vara en frisk normal knegare.
Detta är inte min lott, därför är min familj extra viktig, att få ge kärleken till dem båda, att få kärleken av dem båda!
Att säga till Freya att pappa älskar henne och få ett ja och en kraftull nickning som svar innan kramen kommer.

Det är det bästa!

George

13 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. anki said, on november 21, 2012 at 10:48

    jag som började läsa bloggar när min vän fick lungcancer,har lärt mig massor.framförallt att vara nöjd och glad över mitt ibland lite fjuttiga liv.jag förstår nu att man ska vara så glad för det man har,framför allt att man är frisk. min vän går nu igenom samma sort behandling,eller samma sort cyto.. som du. tänker på din fru och barn som står bredvid,känner med dom. hoppas du snart får komma hem. fy för denna hemska sjukdom. ta hand om dej och kämpa på.

  2. Mia said, on november 21, 2012 at 11:30

    Tänk att man egentligen önskar sig så ”lite”, det som är så självklart för de flesta, att kunna leva ett ”normalt” liv att bara vara… Håller tummarna för att dina värden snart ska vara så pass bra att du får komma hem! En kram till er alla!

  3. En nadra eva said, on november 21, 2012 at 12:10

    Kram och Tack.

  4. Maria said, on november 21, 2012 at 12:22

    Hoppas du slipper personal som inte har ”förmågan” att lyssna och förstå…. Tyvärr finns det även inom vården en del som inte borde vara där…..Min man är sk multisjuk och förstås ständigt i kontakt med vården. Hans läkare är så klok-han lyssnar även på mig som anhörig och brukar kommentera en del av mina åsikter med: intressant tanke-den ska jag diskutera med mina kollegor!! Det är trygga kunniga läkare som klarar av att säga så och sen tom testa de mediciner jag ibland föreslår…underbart, för det är ju jag som ser hur min livskamrat reagerar på olika saker…. Så fortsätt och säg din åsikt, den är viktig för dig och även för vården i stort…..Krya nu på dig, så du får åka hem snart och lukta lite på lilla Freya!

  5. maggan från götet said, on november 21, 2012 at 12:44

    Kan bara säga en sak Du är en fantastisk människa. Läser din blogg hela tiden, beundrar dej för din styrka. Kommenterar inte så ofta, vet inte riktigt va jag ska skriva. Hade önskat jag haft den styrka o kraft du har: Än en gång tack för dina fantastiska mail du skriver. En stor kram till dej o din underbara familj. Oj jösses va söt eran dotter är. Ta hand om varann.
    maggan från götet.

  6. Mia said, on november 21, 2012 at 12:45

    Vi har isf haft oturen att råka på de 0,1% läkare som inte är som de ska…gång på gång (så i vår värld så är det kanske 50/50..av bra och rent usla läkare.
    Har dock samma upplevelse vid flertal tillfällen, att annan personal då försökt fixa det tillrätta!
    Samtidigt har detta gjort att varken jag eller mina söner längre litar på läkarna..
    Ibland har det varit tvärtom också..att annan personal varit som bromsklossar på olika sätt och
    dessutom haft någon form av missriktad respekt för läkaren.

    Hoppas du får ordning på blodkroppar och portar så att du snart får komma hem till familjen igen!
    Kämpa vidare!

  7. Christina Falk said, on november 21, 2012 at 13:50

    Så bra skrivet! Ja, tyvärr finns det rötägg, men dom borde inte finnas inom vården och heller inte ha kontakt med människor i sitt dagliga jobb.
    Tårarna trillade när jag läste sista delen av ditt inlägg om Sara och Freja.
    Jag vill också bara vara en vanlig kvinna och göra allt det jag vill, men cancern har kommit tillbaka för 3:e gången sedan 2008. Har precis legat inne på Östersunds sjukhus och blivit opererad för tarmvred, som jag haft sedan hösten 2010, pga en tumör som är i vägen. Nu ska jag vila upp hemma och jag ska googla och kolla vilken behandling som är bäst mot tumörer på levern, utanför levern och i buken. Sen blir det till att köra racet igen. Hoppas kunna få bort, eller i alla fall minska eller stoppa upp växandet.
    Ha det riktigt gott! Hoppas du snart kommer hem till familjen!
    Glömde skriva att personalen på Gyn avd i Östersund är helt underbar, likaså operationsteamet som förklarade varenda liten sak de gjorde med mig innan jag fick narkosen.

  8. carina axelsson said, on november 21, 2012 at 17:37

    Hej. vill bara skicka ngra kmpartankar. Har fljt din blogg frn och till en tid tillbaka. trodde inte kanske att den skulle f s stor betydelse som den har ftt nu. Ja r en 42 rig med tv barn 18 & 20 r (har aldrig rkt). Fick sjlv diagonosen lungcancer (icke smcellig, grad 4,med vtska i lungscken och cancerceller i lymfan) fr ngra veckor sen. Gjorde min frsta cellgiftsbehandling(tror att vi fick samma) fr tv veckor sen och ska gra min andra nsta vecka. Min planering innebr att ja ska genomg 4 st. Sen fick ja reda p frra veckan att ja matchar in p ngot cellgifter som finns i tabletter. tydligen bara 3 % som gr detta. Vet inte s mycket om detta. Min frga och chansar p att frga dig om du vet ntt om detta. Du verkar ju ha stenkoll p allt som hnder runt lungcancer. Jag har fullt frselse om du inte kommer svara p detta mail, men ja chansar. Mnga styrkekramar carina axelsson Date: Wed, 21 Nov 2012 09:31:25 +0000 To: carinaaba@hotmail.com

  9. Imia said, on november 21, 2012 at 18:14

    Önskar dig allt gott och all styrka till dig och din familj! Kämpa på!

  10. Lena Moberg said, on november 21, 2012 at 19:08

    Ja din önskan är ju att ha en vanlig dag ….de hoppas ja du får snart !

  11. Maria Hermansson said, on november 21, 2012 at 20:16

    Håll ut George! Snart är du hemma igen. Varma Kramar Maria

  12. Linda said, on november 21, 2012 at 22:30

    tänker på dig. Hoppas du kommer ur isoleringen snart. Är så fint att läsa om din djupa kärlek för din familj.

  13. Karin said, on november 21, 2012 at 23:05

    Styrkekramar, hoppas du snart kan få en ny port så du får in din medicin där den ska vara. Förjäkligt med läkare som inte lyssnar. Tur de är få men ett rötägg räcker. Kämpa på!
    Vilken fin dotter du har.


Kommentera

