George med Liemannen bakom axeln

Besök av ren glädje och förbättring, PS LUNGCANCERDAGEN PÅ TISDAG

Posted in survivaL by georgeschottl on november 3, 2012

Igår hade vi besök här hemma.

Det var Susanne och Henrik, de goa vännerna från TV-serien Himlen kan vänta.
Det var verkligen underbart att träffa dem, de hann inte komma in genom dörren förrän kacklandet och snackandet och skratten började…..och det tog inte slut.
Det skrattades och garvades och samtalen flöt bara på en rasande takt, fantastiskt!
Det är verkligen förunderligt att man kan bli så goda vänner, hur man kan få en sådan fantastiskt enastående kontakt av att sammanföras av våra svåra livsöden!

Normalt känner jag ett enormt behov av att visa upp mig som om jag är i bättre skick fysiskt än vad jag egentligen är, men med dessa vänner finns inte det behovet, jag visade mina smärtor och mina problem utan att reflektera över det ändrade beteendet.

Något som gjorde mig extremt glad (det kommer låta konstigt) är att SUS Malmö har ökat rapporteringen utav risker och fel begångna på sjukhuset med 41%!
Detta har bara en enda effekt och ett enda resultat, att manhar insett värdet att leta upp vartenda fel och misstag, hur litet och obetydligt det än är!
För om man börjar använda den metoden att eliminera riskbilder från verksamheten precis som militären och de mer avancerade polisavdelningarna gör så börjar det ge resultat väldigt snabbt!

Så det är med glädje att jag får höra att incidentrapporteringen ökat med 41%, det  är en så pass stor ökning att medvetenheten om att detta är viktigt för verksamhetens kvalitet och i slutändan patientens väl är tydlig!

Så jag vill bara säga tack till SUS Malmö!

Lungcancerdagen 2012!
Jag vill bara påminna alla att det är dags för Lungcancerdagen nu igen!
Det går av stapeln som vanligt på Oscarsteatern i  Stockholm
nu på Tisdagen den 6:e.

Här har Ni länken till Programmet samt hur man anmäler sig till att komma, tänk på att det är kostnadsfritt och att du är supervälkommen!

George

8 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ingalill Lellky said, on november 3, 2012 at 15:06

    Äntligen ett livstecken. Visst är vänner viktiga. Min man Björn finns inte mer och till hans minne har jag och min dotter startat en nätverk för oss anhöriga; http://www.cancerkompisar.se
    Ha en bra helg!
    Mvh Inga-Lill Lellky

  2. Ewa Larsson said, on november 3, 2012 at 16:13

    Härligt att träffa vänner som vi kan vara precis som vi är.En kommentar som jag hör ofta;hur kan mitt barn vara så medgörlig och snälla med er.det brukar jag bemöta med ;hur är ni själva när ni träffar främmande el. har gäster.Väl mött på tisdag.

  3. Maria said, on november 4, 2012 at 08:35

    Så härligt med vänner som man förstår så lätt, även om man inte känt varandra så länge….Som har ett hum om hur livet ser ut just nu och kan förstå……Då kommer också det riktiga hjärtliga skratten…
    Har tidigare skrivit om min väninna med lungcancer och peppar peppar så mår hon ännu riktigt bra-fast det var kroniskt. Nu i veckan ska vi ta en sväng på stan-det fungerar så perfekt-vi är båda lite skraltiga och att sätta sig på en bänk ibland är bara helt naturligt…. Hoppas ni får njuta av en underbart klar höstdag!

  4. Sara said, on november 4, 2012 at 12:25

    Jag måste bara slänga in en hälsning;
    WOW, vilket energiknippe du är, utan dess like! Jag har fascinerats av din humor och syn på livet ända sedan jag såg dig i ”Himlen kan vänta” (ett helt fantastiskt program där tårar blandades med ett leende på mina läppar). Som sagt, du verkar vara en helt fantastisk person, och du inspirerar många!
    Kämpa på, och fortsätt hålla det goda humöret uppe!
    Kramar
    Sara

  5. funkyswede said, on november 4, 2012 at 16:37

    Fick denna länken till dej av en vän! Vilken otrolig människa du är!! Jag tackar dej för att du visar vägen till kraften vi alla har men inte tror att vi kan nå! All kärlek o styrka till dej!!!❤

  6. Sandra said, on november 4, 2012 at 19:06

    Skratt är balsam för själen! Fortsätt skratta och GE INTE UPP!

  7. Mia said, on november 5, 2012 at 12:41

    Undrade just hur det är med Susanne – vi är ju ”medsystrar” i sjukdomen så det blir väl att man funderar lite extra… Härligt att höra att hon är på benen!
    Ha det bra i Stockholm tillsammans med din fantastiska fru!
    Kram

  8. Annika said, on november 6, 2012 at 13:10

    Så gott att höra både om skratt och förbättring! Det är väl inte förutan som det sägs att skratt förlänger livet så fortsätt med det!
    Kram!


Kommentera

