George med Liemannen bakom axeln

Den abstrakta synen på sin egen cancer

Posted in survivaL by georgeschottl on oktober 4, 2012

Jag har fått ett inlägg som jag både funderat mycket över samt som jag oerhört tacksam över att få, märk väl, jag är oerhört tacksam över alla kommentarer som verkligen fyller mina energinivåer med alla vänliga ord och hälsningar.
Men denna kommentaren representerar en person som visar en förändring i sjukvården, en person som genom sitt sätt och sina val hamnar i min fanklubb där jag har personer som jag beundrar!

I min klubb där jag beundrar olika människor finns de som lindrar, hjälper, förändrar till det bättre och utvecklar, de som är snälla och de som är föredömen.
Under mina år som sjuk så har jag sprungit på fler och fler människor som verkligen platsar i min fan-klubb.
De själva som ingår i den klubben som jag beundrar vet inte ens ofta om sina kvaliteter eller är för ödmjuka för att inse att de hjälper så många med sina ord.

En av de absolut första som hamnade i min fanklubb är en man som ger hopp genom sitt yrke, han har vänt upp och ner på sin relation till patienten och det verkar som om  han sätter patienten i ett sorts högsäte, som en sorts viktig kund man måste vara extra hjälpsam mot.

I alla fall, denna man som heter Olle var den första personen som gav mig hopp förutom Sara, han var den som hjälpte mig att ta steget från döende till levande och vilja kämpa för livet!
Han var den som tände ljuset och gav mig den första strimman av ljus så att kunde i min fantasi se en potentiell framtid som INTE innebar en kista.
Detta gjorde han inte med mediciner eller operationer, han gjorde inte detta med något annat hjälpmedel!
Han gjorde detta med något så enkelt och ändå kraftfullt som sina ord!
Hans ord och specifikt de ord som kom från hans sätt att resonera gav mig startkraften att logiskt och kallt bedöma hur jag skulle kunna  bemöta min Mesoteliom-cancer och få fler hoppfulla glimtar av en vacker framtid.

Tack Olle.

Här kommer fler ord från Olle i ett inlägg som han skrev igår!

Efter att ha följt dej från dag 0, i början aktivt därefter med beundran på distans, är det dags för support!
George! Vi vet att du som alla andra är unik, men jag vill påstå att du är lite mer unik än många andra eftersom du är en osannolik överlevare. Jag vet att du är en fighter i din personlighet vilket i sin tur ger många cancerpatienter ett mentalt redskap och hopp om en framtid, även om tråden är skör. Jag vet också att du har en underbar familj, även om jag bara sett din underbara dotter och busig hund på bild, någon gång filmsnutt med ditt bullriga och samtidigt fnittriga skratt i bakgrunden.
Fortsätt att leva George! Vi är så många som behöver dej och din attityd.
Ta hand om dej och fokusera på vad som är viktigt just nu!
Tveka aldrig på din inre kraft och ge din cancer vad den inte tål.
Jag har lärt mej såå mycket av dej och brukar använda dej som exempel i olika utbildningssammanhang.

Lev väl George!

Dr Olle S

Jag börjar känna nu kamplustens hårdhet, jag börjar glida in i det där läget med ett snävare emotionellt spektrum och en snabbare reaktionstid på skitsnack.
Jag sluter mig mer från allt som inte har med kärlek till min familj att göra och jag känner att jag börjar ta steget, det första steget till att genomgå ytterligare 18 veckor igen!

Jag skall återigen sparka cancern på kulorna!
Jag skall sparka superhårt!

George

Tagged with:

27 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Mia said, on oktober 4, 2012 at 10:25

    Sparka hårt, George, sparka så att kulorna krossas!!! Fuck cancer!!!!

  2. Maria said, on oktober 4, 2012 at 10:41

    Beundrar dig för din mentala styrka och jag är övertygad om att du kommer att vinna igen! Keep Fighting!

  3. mamo mamo ( max ) said, on oktober 4, 2012 at 10:52

    Tack för ett bra inlägg, och att jag kan ser att där finns människor som bryr sig ( heja DR Olle ).. jag själv fick höra av en läkare ” Björn ” i före veckan att om jag inte skulle ta en operation jag inte mer hade att leva mer än 2 till 3 dagar… vad en bullshit, allt som var fel var att tarmen stoppade sig med fel medicinering, och är nu på rätt väg igen,, jag lovar att den läkare ”Björn ” kommer att få ett helvete med social styrelse !!! men jag tänker som dig ” nu tar vi skitet i egen handen och sparka cancern till helvete… Vi har väl ingen val om man vill leva och vara med sin Kära, Familjen och vänner… dom är värd att leva för !! 😉

  4. Barbro Bäcker said, on oktober 4, 2012 at 12:00

    Kör på! Du är unik!!! Du coachar SÅ många andra, inte bara som har cancer.En fighter som Du borde det finnas många av! Vi behöver Dig! kram

  5. Laila Falk said, on oktober 4, 2012 at 13:10

    Det finns läkare som bryr sig och som är värda all uppmuntran och beundran. Jag har själv en sådan läkare för min cancer och honom kan jag alltid ringa när jag behöver stöd.

  6. Tony said, on oktober 4, 2012 at 13:17

    Palliativ vård kanske inte är avgörande, det är jag inte insatt i, men jag får ej sällan intrycket av att man inte ska underskatta den alltför mycket.

    Jag hoppas att du vinner denna matchen också. Du har redan ett mentalt övertag mot cancerskiten. Släpp inte det övertaget nu …..

  7. Lena Moberg said, on oktober 4, 2012 at 13:30

    Ja positiva ord hjälper men du är ju en otroligt stark person o kan sätta ord på dina känslor ….följer dej kämpa på ! lena

  8. Anne-Marie Klevebäck said, on oktober 4, 2012 at 15:04

    Ja, jag kan bara hålla med dig George. Inspirerande och hoppingivande ord från Dr Olle. Vilken support! Det är dig väl unnat efter allt vad du stöttat andra. Lycka till !!!!!!!

  9. ulla andersson said, on oktober 4, 2012 at 17:12

    Fin kommentar Du fick där……Jag ”håller på Dig” …..Du är unik…önskar Dig o fam. många fina år…Ulla

  10. Nonna said, on oktober 4, 2012 at 18:04

    Kloka ord från två kloka män..så klart ska du vinna kriget – finns ingen värdigare vinnare än du!! Massa kram Nonna

  11. Maria Ulvesten said, on oktober 4, 2012 at 18:57

    Hej du fantastiska kämpe!
    Läser givetvis varenda ord du skriver i din blogg och blir lika berörd varje gång. Vill på alla sätt hjälpa dig att sparka skiten ur cancern så att den en gång för alla förstår att den har hamnat i fel kropp. GE aldrig upp din underbara kämparglöd!!! Maria

  12. Hockeysmurf - Ja det ÄR jag! said, on oktober 4, 2012 at 19:24

    De två sista meningarna får mig att le, sååå härligt! Underbar fajtingspirit! Du inspirerar!
    Jag håller alla tummar och tår att du sparkar sönder de där kulorna också! Kääämpa!

  13. INGAMAJ NOGERSUND said, on oktober 4, 2012 at 19:43

    KÄMPA PÅ VI ÄR HEJJARKLACK!!!!!!!!!!!!!!!!

  14. lili said, on oktober 4, 2012 at 19:56

    Kära George – Ja! Ja! Ja!
    Precis som Dr. Olle säger så inspirerar du nåt enormt. Att inte bli ett offer för omständigheterna. Att ta kontroll över sin situation, i den mån man kan. Att som patient utbilda sig, hålla sig uppdaterad, ifrågasätta, förstå.
    Nu när det är dags att återigen möta detta monster så sänder jag dig all styrka i världen. Det är dags för dig att tänka på dig och dina. Vi som flyter runt i etern och följer din berättelse finns här och tänker på dig.

  15. Ewa Larsson said, on oktober 4, 2012 at 22:04

    Vi är många som beundrar dig för din styrka att slåss mot sjukdomen,att göra så mycket för andra, att du alltid reser dig.Att du orkar med allt du gåt igenom.Du visar att vi som varit och är sjuka kan mycket trots allt.Det förmeddlar så mycket till oss här.Förstår att Dr. Olle använder dig som ex.Måste också berömma Sara för allt hon gör hon gör en stor insats för dig o Freya.Kram till er alla.

  16. Mård said, on oktober 4, 2012 at 22:04

    Hej, jag har följt din blogg sedan ”himlen kan vänta” men aldrig kommenterat din blogg.
    Jag ger dig en stor ”styrkekram” i din kamp mot cancermonstret.🙂. Du är liksom din fru beundransvärda och härliga människor.

  17. Maggie said, on oktober 4, 2012 at 22:13

    Jag fick syn på din blogg för ett halvår sedan. Då var jag nära att ge upp efter tre år med primär bröst- och tarmcancer samt spridning till skelettet, levern och lungorna. Otaliga behandlingsomgångar med olika kombinationer av cellgifter visar ingen förbättring av levermetastaserna. Levermetastaserna frodas och levern är kraftigt förstorad. Svårt att gå, ont litet här och där och ingen ork att göra någonting.
    Jag läste hela din blogg och tänkte då att varför skall jag ge upp när George orkar. Jag har nu lyckats tjata mig till den dyrbara behandlingen med Avastin. Enligt hörsägen så kostar en behandling mellan 40-50 tusen kronor och det verkar som om landstinget inte erbjuder den här typen av behandling utan vidare. Det måste bero på kostnaden antar jag.

    Så tack George

  18. Annika F said, on oktober 5, 2012 at 09:01

    Precis sparka det f@#%skapet på kulorna så det sjunger om det. För är det nån som klarar av det är det du ! Din fighting spirit är enorm o kärleken från familj o vänner gör dig starkare.
    Kärlek och styrka från Annika

  19. Eva i Malmö said, on oktober 5, 2012 at 10:36

    Hej George. Av en ren slump hamnade jag hos dig i morse och har nu sträckläst din blogg. Tankarna och känslorna far runt i kropp och själ och en varm beundransvärd omfamning skickar jag till dig, din fantastiske kämpe. Otroligt starkt skrivet, naket och inte tillgjort. Du är skapt till att skriva, det skall gudarna veta! Att jag nu sitter här och kommenterar är egentligen av många skäl. Du berör och det känns, tack George. Arbetar med något som för mig betyder allt i världen. Forskning. Läkemedelsforskning på människa. Kan tyckas vara hemskt, men det är det inte. Har sedan mitten på 80-talet tillhört den kliniska prövningsvärlden och sett många läkemedel födas men också krascha. Jag brinner för detta, att finna läkemedel som botar och lindrar och jag tackar min stjärna att jag valt denna väg. Jag hoppas och önskar och tror att du rider ut denna storm också. Kraften av att välja att leva, är enorm. Och tillsammans med nya läkemedel är chansen stor, mycket stor. Så George, sparka hårt denna gång, jäkligt hårt. Varma, varma kramar från Eva i Malmö

  20. Annika said, on oktober 5, 2012 at 11:36

    Nu är matchen i full gång och dina poäng haglar in till din fördel!
    Självklart är du viktig, inte bara för dig själv och dina kära, utan för många av oss här ute i cyberrymden som beundrar dig i din kamp och får styrka av din obotliga optimism. Jag vet att Freja, Sara och din bulldoser till hund ger dig en stor fördel i denna match. Härliga du, du anar inte hur många vi är som står på din sida!
    Så ge den sketans cancern en knock out, även om nu ronden kan bli otåligt lång!

    Många varma fina höstkramar till dig och din familj!

  21. Iréne Orrenskog said, on oktober 5, 2012 at 12:00

    Heja, heja, George! Jag tror du klarar dig den här gången också.

    Iréne

    • Babbi said, on oktober 6, 2012 at 12:02

      Helt rätt att strunta i allt ovidkommande och lägga fokus på familj och din behandling. Med rätt inställning och ”jävlaranamma” så är halva segern vunnen! Mirakler har hänt förr…jag hoppas du ingår i den kategorin. Det viktiga är att inte ge upp, att kämpa även om det är tufft. Men familjen ger dig säkert den kamplusten. Kram från mig som följer dig i det tysta…

  22. Linda & Olof said, on oktober 5, 2012 at 22:38

    Kör hårt G!! Dräp draken! Massor av kramar till Er❤

  23. Maria said, on oktober 9, 2012 at 10:09

    Fokusering och styrka verkar ju vara en del av dina strykor…….du fixar det mesta bara du bestämt dig och det har du ju…. Att fokusera på sin familj och kära är aldrig fel….
    Du är en vinnare-och kommer att fortsätta med det…..

  24. Magda said, on oktober 9, 2012 at 21:02

    Bara att du lyfter andra i det du kämpar med. All styrka starka man!

  25. Anna N said, on oktober 9, 2012 at 23:40

    Att få äran att följa inte bara din egen kamp utan även din kamp för andra gör mig ödmjuk för livet. Du är underbar! Du är fantastisk! Du är en enorm inspiration.
    Låt nu din kraft nyttjas av dig själv och sparka cancern hårdare än hårdast där det gör som ondast!

  26. Mathilda said, on oktober 12, 2012 at 15:02

    Mina tankar går till dig och din familj! Din och Saras styrka är enorm, fortsätt kämpa!


Kommentera

