George med Liemannen bakom axeln

Hur man ser världen…

Posted in survivaL by georgeschottl on augusti 18, 2012

Tankarna går ibland till hur jag ser på världen, på hur jag skapar och bygger min egen realitet.
Att man kan påverka sin egen världsbild är nog något alla gör, att man ibland hamnar mer i världsbildens centrum i sin egen betraktelse  än i andras syn på verkligheten är nog standard.
Nog speciellt innan man blir sjuk och att man då var både odödlig och osårbar.
För vissa av oss revs den självbilden ned på ett brutalt och kort ögonblick, för mig revs den ned i ett skräckblandat ögonblick 2006 i ett litet klaustrofobiskt läkarrum med pärmar från tak till golv

Min bild av världen är ju klart påverkad av att jag är sjuk.
Att min bild är påverkad utav att det inte finns någon som kan bota mig från min cancer har skapat en världsbild som nog många inte vill se världen.
Jag sitter mitt uppe i denna världen, denna plats som jag egentligen skapar åt mig själv, denna plats som är figursydd enkom för mig.

Här kan jag hantera att jag lider under min sjukdom.
Här i denna skapade bild utav världen kan jag må bättre trots cancern.
Här kan jag skratta cancern rätt i ansiktet och skrika hatfullt till den förbannade cancern att jag är onåbar!
Här kan jag plocka undan det verkliga lidandet och ge livet mening, jag kan ge livet lycka!
Jag kan skapa en värld, en riktig verklighet som tar hänsyn till Mesotheliomet och dess kapacitet att förkorta mitt levnadsspann till en reell verklighet där jag lever så lyckligt det är möjligt!
Jag skapar min bild av världen där jag faktiskt har en möjlighet att hjälpa andra människor i min situation och därigenom ge mig själv en sorts värde, att vara en bidragande del utav samhället.

Jag tror att alla sjuka, skadade måste justera sin världsbild till att ta mer hänsyn till sjukdomens negativa sidor och bygga upp starka motvapen till de negativa sidorna.
Motvapen som ger personen styrka, kraft, lycka, livsglädje och hopp, massor utav hopp!

Att ändra sin världsbild är inte att ljuga för sig själv, att ändra sin världsbild är att vara brutalt sanningsenlig och ta hänsyn till alla äckliga pinsamma och vedervärdiga effekter utav sjukdomen och bygga bort dessa negativa effekter.
Kvar är en vacker stark person, en DU som är fulländad trots bristerna.
En du som är stark och en DU som är lycklig!

George

5 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Peggy Bell of Sweden said, on augusti 18, 2012 at 12:22

    Tack, George.
    Precis så är det..

  2. Maggan said, on augusti 19, 2012 at 09:45

    Underbart formulerat. Att ha den styrkan att kunna ”se” bortom sin sjukdom och uppfatta det friska jaget som finns där inuti, det önskar jag alla sjuka och sårade människor. Tack för det du förmedlar. Viktiga saker….
    Stor Kram tilll dig Maggan

  3. Annika said, on augusti 20, 2012 at 12:22

    Tack för dina fina och sanna inlägg!
    Ja, visst är det så, att åtminstone den filosofiska sidan säger, att den som är lycklig och kan se ett ljus mitt uppe i eländet, lever längre och har mycket roligare också:))
    Annars vore jag dö för länge sedan….

    Varm kram!

  4. ingrid Henriksen Popvski said, on september 5, 2012 at 22:57

    Mycket bra skrivit. Har alltid tyckt att det är sååå svårt att beskriva hur det är att leva det nya livet- MED cancer. Själv kallar jag det för att leva två paralella liv- ett ” normalt”- där man kan vara glad och leva det ” normala ” vardagslivet. Dock – alltid finns oron, ångesten- cancertankarna där- skräcken. Parallellt med det normala livet finns cancerlivet. Att hitta en balans mellan de två är en KONST.
    Men det sättet du beskriver det på var orden jag har saknat- mycket vackert och riktig skrivit- tack ! Krysser fingre oc tär for dig- som vi säger på norska ,
    Ingrid

    • Peggy Bell of Sweden said, on september 6, 2012 at 02:30

      Så bra skrivet, Ingrid!
      Det parallella livet. Precis så är det. Du har lyckats beskriva precis hur jag känner utan att jag kunnat sätta ord på det.
      Kram från Malmö:)


Kommentera

