George med Liemannen bakom axeln

Osannolikt hjälpsamma vänner!…och inbrott!

Posted in survivaL by georgeschottl on augusti 4, 2012

Igår hände det mycket!

Jag har ju som jag nämnt tidigare en Land Rover Defender som var ett skrotprojekt en gång i tiden.
När jag var färdig med min 18 veckors cellgifts-behandling var jag så pass dålig i kroppen att jag inte kunde hålla i saker med händerna, jag kom inte ut på gatan från huset under de första 5 månaderna, jag kunde bara stapplande gå några meter i taget.

Jag funderade på hur jag skulle motiveras att komma igång med att träna upp kroppen och så slog det mig!
Jag skulle skaffa mig min gamla drömbil, en Defender!
Det letades och letades, till slut hittade jag en annons om en bil som ägts utav Halmstad Kommun och som de använt för att köra ut till behövande på svårtillgängliga ställen när vädret varit uruselt.
Problemet var också att bilen hade blivit ”lånad” av några ungar och de hade lyckats köra ner den i vattnet på stranden i Halmstad.
Det fanns sand och mögel i bilen, sand fanns hela vägen upp till nackstöden och den var i riktigt risigt skick!

Bilen inköptes och jag började med att arbeta med bilen i 5 – minuters intervaller.
Det var ofta jag bara orkade 5 minuter på hela dagen.
Men resultatet började visa sig, jag kunde börja hålla i saker såsom gaffel och kaffekopp utan att tappa dem.
Jag kunde gå till gatan utan att Sara stöttade mig, jag kunde gå själv…..TJOHOOOO
Jag kunde hålla i dammsugarslangen och faktiskt dammsuga ut sanden (kanske 50% av sanden) från bilen.
Det tog ju tid, ibland rörde jag inte bilen på månader för att jag var för dålig.
Det tog nog två år innan bilen var i rullande skick och då hade den varit på verkstad flera gånger och kostat oheliga summor, men den rullar!

Men nu, nu är bilen i rullande skick, den har rosthål, den har fläckar, den har oxideringsfläckar men den är helt underbar, och jag med Familjen skulle åka till SLRK, Sveriges Landrover Rover Klubbs 25-års jubileum som av en ren slump hölls i just Halmstad!

Familjen packade in sig i bilen igår morse, Freya skrattade och vi mådde bra.
Bilen rullade i 90 minuter hela vägen till Gullbranna där 180 bilar med mångdubbelt fler deltagare befann sig, många andra LR-förare fanns på plats även från andra länder.
Precis när vi kör in på området och ser alla fina roliga gamla härliga bilar ringer telefonen…..

Jag ser på skärmen att det är dolt nummer…..
Jag tryckte på svarsknappen och får en röst i luren att jag skall uppge lösenordet för Larm-centralen…..
Auuhh Näääh tänkte jag tyst, inte inbrott igen!
Rösten säger  att vi har ett pågående inbrottslarm och undrade om vi var i närheten…
Morrande svarade jag att vi var långt ifrån hemmet och att de fick skicka ut en väktare…..
(Jag hade inte ens hunnit stänga av motorn så rent tekniskt så hade vi inte slutfört vår resa till SLRK:s 25 årsjubileum)

Det var bara att vända bilen, jag stannade vid SLRK-receptionen och berättade att vi precis kommit men var tvungna att åka igen på grund utav inbrottslarmet, de snälla funktionärerna tyckte synd om oss och gav oss vatten och godis som res-humörhöjare!
Tack snälla NI! Det verkligen behövdes!

Hemresan påbörjades och en grinig Freya som såg stranden och som såg massor utav ”pappas” bilar protesterade väääldigt högljutt.
Efter bara några minuter ringde väktaren och undrade lite om varningsskyltarna om hundar och vi förklarade att hunden satt i bilen med oss och att huset var hundfritt.
Väktaren hade gått tre rundor kring huset och inte sett en enda påverkan på huset eller öppna fönster eller dörrar…
Larmet hade gått utav någon annan orsak, antagligen på att någon tittat in genom glasrutan i dörren på baksidan av huset.
Sensorn (rörelsesensorn) är riktad mot alla fönster och dörrar i den delen av huset och antagligen är någon som tittat in genom glasrutan och så PANG, eftersom solen skymdes löst ut larmet…..

Jag var grinig som fan i bilen på väg hem, jag trodde ju inte att huset var orört och så hade jag missat SLRK-träffen.
Jag missar ju så mycket eftersom kroppen inte alltid funkar, jag missar fester , middagar, bröllop och annat roligt.
Nu hade jag missat ett 25-årsjubileum och jag muttrade i skägget….

Sara märkte (som den kloka och underbara fru hon är) att här behövdes det stark medicin!
Hon undrade om hon skulle bjuda in några vänner på middag…skulle hon ringa Martina & Anders?
Med mjäkigt men ändå mutter-fritt mumlande kröp det fram ett svagt ja! ( jag var ju fortfarande muttrig)

Men efter detta vände dagen….och kvällen.
Jösses vad trevligt det var! Anders till och med hjälpte mig med ett läckande tak och han lade minst en och en halv timme på att täta en dörrgenomföring så att det inte regnade genom regnskyddet på dörren!!!! (ja, ni läser rätt)
Det finns verkligen vänliga själar och jag gläder mig och att ha så vänliga och snälla vänner!
Det blev en supertrevlig middag!
Tack Anders, verkligen tack för att du lade tid på vårt lilla tak trots att du var heligt bakfull!

Jag säger bara att vi skall vara tacksamma för en trevlig biltur med familjen, vi skall vara tacksamma för att det INTE blev ett inbrott och att larmet fungerat som det skulle!
Vi skall vara tacksamma för hjälpsamma vänner, vi skall vara tacksamma för trevliga vänner!

George

4 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Sister Moonshine said, on augusti 4, 2012 at 17:10

    Ja, vi har mycket att vara tacksamma för. Tänk om vi skulle påminna oss det lite oftare, för vi glömmer så lätt när vardagen smyger sig på.

  2. Inga-lill Lellky said, on augusti 5, 2012 at 20:48

    Vilken dag, en motgång som blev till en framgång🙂

  3. Anne-Marie Klevebäck said, on augusti 5, 2012 at 21:25

    Härligt George, ja vi har väl alla något att vara tacksamma för – att DET ska vara så himla svårt. Vi tar alldeles för mycket för givet och är alltid snabba på att klaga, men tacksamma – näe det sitter långt inne.
    Fortsätt i samma anda – kramar Ammi

  4. inkan88 said, on augusti 10, 2012 at 19:29

    Fy vad trist att ni inte fick vara med om jubileet.😦
    Tazz&Kram i massor


Kommentera

