George med Liemannen bakom axeln

Bra samtal och sämre hälsa inatt

Posted in survivaL by georgeschottl on juli 20, 2012

Igår hade jag ett samtal med en vän till en nybliven diagnostiserad Mesoteliompatient.
Jag verkligen beundrar denna vän till patienten som drivet, engagerat och intresserat ville veta ALLT om sjukdomen och hur det påverkar fysiskt och hur det påverkar livet i allmänhet.
Jag känner att jag passar in som en förlängd överlevare i Mesoteliomvärlden, jag har haft min Maligna Mesoteliom sedan 2004-03 då det i efterhand dykt upp röntgenbilder på tumörer.

Jag kände att när jag blev sjuk att jag och Sara var tvungna att ”uppfinna hjulet själva” och därför känns det extra bra att jag kan ge viktiga och avgörande tips på hur man skall hantera sin diagnos och behandling och ur det påverkar sig själv och familj!

Det känns verkligen rätt att kunna hjälpa trots att erfarenheten inte är av positiv art.

Att min mardröm kan lindra andras mardröm är inte illa!

Ja, gällande min egen hälsa så är det ju inte cancern jag slåss mot just nu, inatt vaknade jag skakande som en vibratorplatta, jag insåg att det var läge att ringa ambulansen precis som jag lovade läkaren som hade varit här hemma och undersökt mig.
Eftersom jag lovat att ringa ambulans om febern stack iväg till närmare 39-40 försökte jag med skakande händer ta reda på vilken temperatur jag hade…hutter hutter och skak skak.

Displayen fick fram en siffra som jag definitivt inte gillade…..39,8…

Det kändes viktigt att jag lugnade ner hjärnan och börja tänka logiskt så efter några lugna hostande andetag bestämde jag mig för att ta två st Citodon och vänta 30 minuter för att sedan mäta tempen igen.
Vid nästa tempmätning med mycket mindre skakande händer hade tempen sjunkit till 38,8 och ambulanssamtalet var lite mer avlägset!
Skönt!

Så inatt har jag tittat på filmer , serier och slumrat om vartannat för att hålla koll på min hälsa, temperatur och hostningar och att göra bedömningen att slippa ringa ambulans.

Nu sitter hela familjen i soffan och jag njuter, Sara och jag dricker vårt goda kaffe och Freya slurpar sin andra välling!
Livet är på rätt plats igen!

George

9 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Carina Abrahamsson said, on juli 20, 2012 at 09:05

    Måste bara säga, att Du är en helt fantastisk människa. Du bara ger och ger till oss andra,allt av din erfarenhet, kärlek, familj mm. Jag hoppas innerligt att om/när jag drabbas kan ta till mig din livsglädje och leta fram det positiva i allt. Du kommer att finnas någonstans i mitt hjärta hela livet, tack. Många kramar Carina

  2. Ewa Larsson said, on juli 20, 2012 at 18:38

    Du är helt otrolig,vad skönt att du slapp åka in.hoppas att det blir bättre o bättre dag för dag.Bra att du kan hjälpa din frände måste kännas tryggt att ha dig bakom ryggen.
    Just nu är vi så upprörda här i Uppsala.En läkare har öppnat privatklinik och UAS kan inte skriva remisser dit för att det är en maktkonflikt.Vi Uppsalabor ska sitta och titta på medan unga människor dör i cancer och finnas oss i det.Allas vår Roger Henriksson konstaterade i vår tidning UNT att han är den enda som kan göra den här op. i Skandinavien.Starkt gjort att kritisera sina kolleger.Metoden heter Sugarbakermetoden,nu flyr all personal som varit runt honom på UAS till hans privata klinik.Kvinnan i fråga erbjuds nu vård i Danmark…..
    Tack vare George och andra eldsjälar kan vi ge uppmärksamhet och försöka nå lösningar på det som går att lösa.Tack att du finns för oss alla.
    Bra att kaffemaskinen är lagad,kommer snart och smakar.
    Önskar en snabb bättring.Kram.

    • Tony said, on juli 20, 2012 at 19:48

      Det där var ju intressant. Kan sugarbaker-metoden användas mot mesoteliom och vanlig lungcancer?

      • Ewa Larsson said, on juli 20, 2012 at 21:46

        Allt kanske inte behöver handla om de diagnoserna men cancervård i allmänhet.Själv är jag lungcancerpatient men tycker all vård är lika viktig.

      • Tony said, on juli 22, 2012 at 13:48

        Visst är det så. Jag var bara mest nyfiken för jag fick uppfattningen till att sugarbaker var kopplad till lungcancer. Men den ska visst bara gälla tumörer i peritoneum och cirka 3 av 10 ingrepp ska vara framgångsrika.

  3. Ingrid. said, on juli 20, 2012 at 19:33

    Ja,det kan man undra vart har sommaren tagit vägen????
    Många kramar till dig& din familj.

  4. Anne-Marie Klevebäck said, on juli 20, 2012 at 21:09

    Förundrad över din positiva inställning till livet. Du ingjuter hopp och förtröstan i andra med svåra diagnoser. Tack för din generositet.

    Kärlek till dig o familjen

  5. inkan88 said, on juli 20, 2012 at 21:48

    Hoppas det nu håller sig på rätt sida.
    Krya på dig och
    Tazz&Kram till hela familjen

  6. lisa said, on augusti 14, 2012 at 16:49

    Tack för en underbar blogg.
    Kämpa på , kram lisa


Kommentera

