George med Liemannen bakom axeln

Något bättre andning och vem faan har ställt in sommaren

Posted in survivaL by georgeschottl on juli 17, 2012

Är det någon som har kontak tmed han den skäggige killen i vitt  med lång stav där uppe?

Någonstans måste det finnas en blankett med ansökan om att ställa in sommaren år 2012.
Jag vill ha tag på den ansökan och vill se vem som ansökt och signerat ansökan!
Jag vet inte vad själva blanketten har för nummer eller vad den kallas men jag kan tänka mig att det är ”No sun and pre-flavour of Noahs Flood”!
Den djäveln vill jag ha tag på som ansökt!

 

Gällande min hälsa är jag något bättre.
Inte mycket men ändå bättre, jag kan inte gå mer än 10-12 meter utan att andningen försvinner, det piper och rosslar, det knakar, gnisslar och klickar och jag kan sälja slem till ett gäng sniglar…Containermängder!

Jag hoppas att jag kan få tillbaka andningkapaciteten som jag hade innan årsskiftet för den senaste infektionen jag hade i lungor och luftvägar har verkligen påverkat min förmåga att få luft.
Det har isolerat mig i form utav att jag inte kan ta mig överallt…..

 

George

16 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Linda said, on juli 17, 2012 at 10:49

    Hej

    Har du koll på hur din dotters dagis jobbar med hygien o smittskydd? 2009 gjorde socialstyrelsen en stor undersökning på förskolor dvs dagis.

    3 564 förskolor har besökts i den nationella tillsynen.
    På 1 836 av förskolorna utbildas inte personalen alls i hygien eller smittskydd.

    Endast 1 373 förskolor bedömdes ha en egenkontroll inom hygien och smittskydd som motsvarar lagens krav.

    1 066 kände inte ens till lagens krav på egenkontroll, som innebär att förskolorna ska ha ett system för att identifiera, förebygga och åtgärda smittorisker.

    Detta gör att många barn blir sjuka. Du borde kanske ta o kolla med din dotters dagis o ev be en hygiensjuksöterska komma o utbilda personalen. I förlängningen blir barnen mindre sjuka o även du.

    Här är länken till hela undersökningen;
    http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2010/2010-8-1

    • georgeschottl said, on juli 17, 2012 at 11:24

      Tack Linda fr tipset. Vi r vldigt njda med hur Freyas dagis arbetar med prevention och hantering utav smittkllor. De har verkligen koll p hur smittor sprids och hur man som frlder och anstlld kan maximera hygien och minimera risk-kllor. Tyvrr r ju inte detta en heltckande lsning eftersom barn de facto leker med varandra och man inte kan se nr barn r under incubations-perioder.

      Likas s behver Freya, precis som alla andra barn utsttas fr olika bakterier och virus s att hennes eget immunfrsvar utvecklas p rtt stt. S det r en balansgng p att skydda men samtidigt utstta barn fr smittor.

      George

      • Linda said, on juli 17, 2012 at 16:04

        Hej igen

        Har haft ett barn på svenskt dagis och ett på dagis här i usa. Ser tydliga skillnader. Här i usa är det mycket nogrannare med hygienen på dagisen. Barnen får ex tvätta händerna oftare, personalen ”spritar” borden ofta, tvättar golvet med bleach, fröknar har plasthandskar när de byter blöjor och plasthandskar när de serverar mat, sjukdomsepidimier existerar inte. Har aldrig sett att ”halva avd:s”. barn är hemma o är sjuka, inga varningar att nu går det ex halsfluss etc. Har haft gossen på två olika dagis här o de har varit det samma. Inget snack som i sverige att man ”måste” utsättas för ett visst antal infektioner/förkylniingar för att stärka immunförsvaret. I sverige var det garanterat med infektioner o förkylningar på dagis i sep&okt då alla barn träffades efter semestern. Har funderat mycket över dessa skillnader. Hur kommer det sig att barnen på svenska dagis är så sjuka så ofta? Här blir barn också sjuka men känns som det är minimalt. Har inte hört talas om någon som har haft vinterkräksjukan här under 3 år. Ingen! I sverige hade man själv det minst 1-2 ggr per år. Jag är bara facinerad av skillnaderna.

  2. Jeanette said, on juli 17, 2012 at 12:05

    Åkej.

    Jag erkänner.
    Det är jag som skrivit ansökan om inställd sommar.

    Med kroppen full av kortison som gör en jättevarm och en annan medicin som gör att jag inte får vara ute i solen, så är skitväder perfekt väder.

    Fast lite dåligt samvete får jag ju nu.
    Ska se vad jag kan göra.😉

    Hälsningar från Norr.

    • georgeschottl said, on juli 17, 2012 at 13:13

      superlol och asgarv!

  3. evigoptimist said, on juli 17, 2012 at 13:46

    Sommaren verkar ha hittat sig till Norrland :-P…

  4. Inga-Lill said, on juli 17, 2012 at 19:23

    Jag läser och jag minns hur det var. Du kämpar och orkar skriva och dela med dig, du behövs!

  5. Karlavagnen said, on juli 17, 2012 at 19:27

    Du, jag kör upp till helgen. Ska försöka få med lite sol och värme. Åminstone till södra Sverige!

  6. Karin Svensson said, on juli 17, 2012 at 20:14

    Juli månad är inatälld vi får mars en gång till istället

  7. Mia Johansson said, on juli 18, 2012 at 00:00

    om luften tryter illa så be om en bärbar syrgastub du kan ha med dig o en att ha hemma….det är ytterligare ett handikapp men kan det ge mer luft/ork så… Kram Mia

  8. Gunnbritt said, on juli 18, 2012 at 11:04

    Jag har också ställt in sommaren men bara över mig själv var önskemålet, jag bad om att den skulle få lysa över alla som ville🙂
    Prova silvervatten, det tar en massa bakterier
    Ha det bra resten v sommaren och må solen lysa över dig och din familj
    Kram

  9. Ewa Larsson said, on juli 18, 2012 at 19:03

    Det är jobbigt att bli förkyld på sommaren det vill aldrig ta slut.Tommy var dålig igen.Tråkigt att båda ni skulle råka så iolla ut.Förstår att det tar på krafterna hoppas att det snart vänder.Här regnar det varje dag just nu öser det ner hållt på en timma.Tala med Jämjö idag de saknar regn men det verkar inte ni göra och inte vi heller.Släpärtor som ska vara så goda blir beska för att de växer för sakta.
    Hoppas att allting tar en annan riktning och blir bra för oss alla.
    Skicka regnet till Blekinge, förkylningen vet jag inte var du ska göra av gräva ner kanske?
    Kram vi ses.

  10. Madlene said, on juli 18, 2012 at 22:09

    Jag har lite kontakt med Han däruppe. Man blir frälst av att tro att Jesus dog för oss. Konstigt men sant. (Läs gärna Bibeln, det blir något magiskt då.Kram M

  11. lena said, on juli 18, 2012 at 22:47

    Ni borde haft barnet i en mindre grupp med färre smittorisker typ dagmamma. även om hon nu är inskolad och trivs så skulle hon säkert trivas hos en dagmamma också. På ett dagis byts också både barn och personal ut emellanåt och det skulle inte vara så stor skillnad att istället byta till något mindre. För din skull och därmed också för Freyas. Hon har större glädje av dej om du är friskare. En dagmamma kan bli som en extra liten familj och små barn gillar ofta att ha större att härma. Eller ur och skur dagis där barnen lär vara friskare. Hur som helstvar rädd om dig. För allas skull. varma häslningar från trogen läsare

  12. max ( MaMo) said, on juli 19, 2012 at 06:25

    sommaren är inte inställt, bara flyttad upp till Norrland,
    det kommer tillbaka när vi resa hem igen…
    Man vill ha sol på sin semester, och nu var det min tur att ha
    sol på semester, det är bra med en stor släpkärra bakom bilen…

  13. Malin said, on juli 20, 2012 at 23:22

    Sören Olofsson kanske har gått vidare till nya uppdrag?😉


Kommentera

