George med Liemannen bakom axeln

Ett land skall utav lagar byggas och……(KISS) & (Dyra mediciner)

Posted in survivaL by georgeschottl on juli 12, 2012

Ett land skall utav lagar byggas, så byggs den första delen utav en nation!
Den andra delen är: En Nation har sitt ansvar mot medborgaren i första hand och Nationen i andra hand!

Så ser ett bra Nationsbyggande ut!

Jag har under de senaste månaderna frågat människor inom vården och inom samhälle och kommun om en medicin skall kunna nekas en patient för att den är för dyr?

Svaret från alla de människor som har kontakt eller som har varit i kontakt med patienter svarade ungefär på samma sätt men med olika formuleringar, jag har försökt sammanställa svaret i ett kort men exakt svar.
Svaret är ju självklart att man visst kan neka en patient men att man i samma sekund som nekandet utförs brister i ansvaret mot den nation man lever i, man brister i ansvaret man har mot medborgaren som lever i Nationen!

Man ingår i ett sorts kontrakt med Nationen när man blir medborgare i ett land att följa regler, sköta sig, betala skatter och avgifter och att vara en bidragande del utav den Nation man stolt ingår i!
Man till och med går med på att villigt offra sitt eget liv om det skulle behövas om en annan Nation  utför aggressiva handlingar (läs Krig).
I utbyte mot denna överenskommelse skall man känna trygghet och vara omhändertagen utav Nationen, bryter man mot reglerna straffas man och behöver man extra hjälp får man den hjälpen utav Nationen.

Så är det att vara medborgare i en demokratisk Nation!
Så enkelt är det att vara medborgare i en demokratisk Nation!
Mer komplicerat än så här är det egentligen inte att vara medborgare i en demokratisk Nation!

Men nu har man komplicerat saker och budskapet som sänds från Nationen till medborgaren och vice versa är för komplicerat samt att det inte följer reglerna, denna gången är det Nationen som bryter mot reglerna!
Besluten och komplikationerna är inte till medborgarens fördel, inte heller är den till Nationens fördel!

Vad jag skriver om är hanteringen utav läkemedelskostnader och specifikt om de nyare medicinerna.
Jag kan skriva spaltkilometer om vad som är fel, jag kan skriva spaltkilometer om vad som har gått snett men som Ni vet så vill jag gärna endast kritisera om jag samtidigt kan ge förslag hur man lösa problematiken!

Först och främst gällande kostnader för de nya medicinerna som alla stirrar sig blinda på och hysterisk skriker i högan sky om att det är för dyrt!
Den sammantagna kostnader för alla mediciner är faktiskt lite lägre just nu än vad det brukar vara, patient har gått ut, nya behandlingsmetoder har ersatt mediciner.
Kostnader för läkemedel måste ses som en sinuskurva, beroende på var nya patent har kommit in i systemet  och när patenten går ut och därmed billigare mediciner introduceras!
Jag säger att läkemedelsbolagen DEFINITIVT skall få bra betalt, rimligt betalt för sina nya mediciner, jag vet ju själv att det är forskningen som räddar liv, det är de nya medicinerna som ändrar överlevnadssiffrorna!
Men låt RCC som faktiskt har kunskapen om onkologi och cancermediciner sköta inköpen för just Cancermedicinerna, låt motsvarande organisationer för hjärt/kärl, ortopedi, ja ni förstår respektive område MÅSTE göra NATIONELLA inköp.
Att på lokala landstingsförhandlingar kunna förhandla mot internationella företag är inte logiskt!
Priser måste upphandlas först och främst Nationellt, nästa steg är att upphandla med de skandinaviska länderna gemensamt!
Gemensamma krafter och samverkan är viktigt i upphandlingar, UPPHANDLA GEMENSAMT!
Behandling, patientgruppering och forskning är nästan snarlikt inom de skandinaviska länderna med små men intressanta skillnader!

Tid från klinisk studie som ligger till grund för vilka mediciner som skall upphandlas till att patienten får ta del utav medicinen MÅSTE kortas ned.
Det kan ta ett år från att den kliniska studien är fördig och resultatet är presenterat till att medicinen når första patienten.

Att gå från TLV till NLT-gruppen är för mig inte riktigt korrekt i Nationens sanvar gentemot medborgaren!

Det finns ett ordspråk som jag alltid använt i mina verksamheter och uppdrag!
KISS!!
Keep It Simple, Stupid!

Att försvåra, att komplicera ett förfarande som faktiskt kan rädda människoliv vore klart kriminellt!

Jag gillar att vara en del utav en bra och fantastisk Nation, jag hoppas bara att Nationen gillar mig när nya mediciner kanske kan bota Malignt Mesotehliom.

Och kom ihåg att KISS gäller alla delar utav vår kontakt med samhället!

George

Det var mina synpunkter på hur vi löser en del av frågorna med de nya dyrare medicinkostnaderna!

(1 dag senare kom denna artikeln i DN)
http://www.dn.se/debatt/ojamlik-behandling-av-cancersjuka-i-sverige

2 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Tony said, on juli 12, 2012 at 20:29

    Nu är du delvis inne på mitt revir och stövlar runt🙂

    Du borde kolla in lagen (1977:265) om statligt personskadeskydd. Den är upphävd men gällde vid visandetidpunkten för din sjukdom.

  2. Gunilla said, on juli 13, 2012 at 10:08

    Gett mig nytt favorituttryck KISS
    Du är så klok så man blir så glad och samtidigt så upprörd varför det inte kan vara mera KISS


Kommentera

