George med Liemannen bakom axeln

Sämre, blod från luftrören men trygg med 1177

Posted in survivaL by georgeschottl on juli 10, 2012

Inatt har jag suttit upp sedan 23,50, då vaknade jag utav att det saknades luft och hur jag än gjorde så kom det inte ner luft i lungorna.
Slemmiga lungor och luftvägar gör sitt till nu för att ge mig lite stress när luften tar slut, hostningarna smakar blod och jag inser att jag behöver hjälp….

Men det tar lite tid att få min hjärna att inse att jag faktiskt kan behöva hjälp, klockan 01,19 på natten ringer jag 1177 och får som vanligt fantastisk hjälp utav dem, deras önskemål är att jag tar mig in till akuten men jag vägrar.

Jag ville först pröva med slemlösande preparat i kombination med alla mina andra mediciner men icke sade nicke, ytterligare sämre är visan!

Så nu på morgonen är resultatet av slemlösande att jag får tänka om….

Det var bara att ringa 1177 igen, och där hade jag fantastisk tur, jag fick prata med samma rådgivare som i natt, hon hade full koll på min sjukdom (hon berättade faktiskt att hon följde min blogg) och jag kände mig så otroligt trygg.
Jag anser att jag inte skall ta upp en vårdplats och bli inlagd över natten vilket kommer att ske med 100% garanti, det jag behöver är att bli behandlad profylaktiskt med antibiotika så att en eventuell lunginflammation stoppas i tid.

Så jag frågade rådgivaren om det är möjligt att få besök utav en av de ambulerande läkarna som jag läst om och som visst skall finnas här i Skåne.
Men självklart blev svaret från rådgivaren, det kommer en bil hem till mig när de kan placera in mig i planeringen, det kan ta några timmar…men hellre vänta några två tre timmar hemma istället för att vänta 7 eller 8 timmar på akuten……
Så jag blev superglad!

Nu sitter jag här, mina svärföräldrar har kommit hit akut och på studs för att hjälpa mig med Freya…..jag är så dålig att jag inte ens kan lyfta upp henne utan risk att svimma….
De har kört 60 kilometer bara för att lämna Freya på dagis!
Fy faan vad jag är tacksam till dem båda!

Så, det var väl en bra uppdatering, jag är på benen om två till tre dagar igen om allt går som det brukar.
Så då får ni passa er!
George

19 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Douglas 'bro Lindström said, on juli 10, 2012 at 08:12

    Se till och vara på benen snart brorsan, vi kommer gärna förbi nästa vecka. Vi hinner leka v.30 och 31 också. Krama prinsessan och din underbara…

  2. Maria Johansson said, on juli 10, 2012 at 08:38

    Det är länge sen jag kommenterade, men har prenumererat på dina inlägg sen några år tillbaka och jag förundras fortfarande över all positiv energi som du delar med dig av. Jag har aldrig haft idoler, jag har tre nu – du, Sara (som jag haft förmånen att jobba med) och Freya. Kärlek och all världens goda tankar till dig/er!

  3. Ada said, on juli 10, 2012 at 09:56

    Var rädd om dig George. Be farbror doktorn att få ett gäng munskydd som du kan använda när Freya är förkyld. Dagisbaciller är inget att leka med.
    Kram
    Ada

  4. Nonna said, on juli 10, 2012 at 10:12

    Heja dig George! Kom igen du har så mycket fint framför dig..håller med Ada att det är små giftpilar som flyger ur munnen på dagisfolket – gärna munskydd det tar emot en hel del. Försök att HWILA!
    Kram Nonna

  5. Lena Moberg said, on juli 10, 2012 at 12:07

    Krya på dej ….ja dagispussar är livsfarliga !

  6. Johan Olsson said, on juli 10, 2012 at 12:53

    Krya på dig stackarn! Du är snart bra igen och då skall du allt busa:)

    Kramar Johan

  7. Marie Ivarsson said, on juli 10, 2012 at 15:14

    Men kära nån! Håller tummarna att du piggnar till fort och får njuta av familjen och sommaren! Vilken fantastisk familj du har, men en fantastisk person som du förtjänar en underbar familj som din! Kram från mig i Tyresö.

  8. Ingrid. said, on juli 10, 2012 at 15:30

    Oh,jag önskar dig all god bättring.

  9. Eva said, on juli 10, 2012 at 16:26

    Tack för dem goda orden vi på 1177 är tacksamma det vet du det är inte alla som gillar oss, men vi är glada för ditt förtroende och mina kolleger är fantastiska och (jag med) och vi gör allt för patienterna. Kram och krya på dig igen. Än behöver det finnas en stor och stark George här i världen KRam Eva

    • Ewa Larsson said, on juli 11, 2012 at 21:46

      Svar till Eva:Vad är det för folk som inte gillar 117.se? Det är en livlina som vi kan ringa och ger oss goda råd och bra hjälp.Tack för att ni finns.

      • Eva said, on juli 12, 2012 at 23:47

        Överlag är folk nöjda men det finns folk som beter sig väldigt dåligt mot oss också men det är klart det positiva överväger. Tack för det positiva betyget

  10. Mona said, on juli 10, 2012 at 16:59

    Hej G.
    Du vet väl att om man är snäll o god själv, så är andra snälla o goda mot en….
    Blöta pussa från Fraya är farlig, farlig men härligt,härlig……

  11. Sussiande@.com said, on juli 10, 2012 at 19:29

    Hoppas att allt löser sig. Vilka underbara svärföräldrar du har:). Krya på dig.

  12. Malin said, on juli 11, 2012 at 09:10

    Skickar massa positiv energi till dig för varje gång jag tittar in här ger du mig så mycket positiv energi!!! Stor kram!

  13. Tony said, on juli 11, 2012 at 16:08

    En till som får passa sig, men han slår dig ännu i alla fall. Steffen Christensen blev intervjuad åtta år efter sin mm-diagnos:

    http://forsiden.3f.dk/article/20071011/XL_TEMA/310110002/2140

    Fler och fler kommer att leva längre och längre med obotliga cancersjukdomar.

    Krya på dig så länge …..

    • georgeschottl said, on juli 11, 2012 at 16:48

      Hej Tony det r verkligen spnnande med en s otroligt plst och medveten lsare som dig! Jag uppskattar verkligen dina inlgg men undrar nyfiket vad du arbetar med, jag gissar att du r lkare inom just lung-sektorn…

      Gllande tiden fr min MM s har det dykt upp bilder i efterhand frn frsta kvartalet 2004 p rntgenbilder utav mina tumrer. Tyvrr antog rntgenlkaren att dessa frndringar inte kunde vara cancer s man gick inte vidare, men det var just tre av mina tumrer som ”fastnade p bild” S frn 2004 till 2012 r inte illa pinkat fr att hlla sig vid liv, 8 r r en ganska bra envishet eller hur?

      Ha det bst och fortstt grna skriva George

      • Tony said, on juli 12, 2012 at 00:00

        Hej George

        Du var mig en seg rackare faktiskt. Åtta år är otroligt måste jag erkänna, fantastikt. Och med de olika angreppsvägar som står runt hörnet vågar jag räkna med att du ska klara det. Låt oss hoppas det. Ingen förtjänar ett sådant öde rent generellt, men speciellt inte i unga år.

        Angående din gissning: nej, jag är inte läkare. Skulle läst medicin, men valde något helt annat på universitetet. Jag är annars bara en vanlig bloggläsare som utnyttjar internet som en enorm informationskälla, men jag har personliga skäl att hålla koll på några sjukdomar, varav cancer är en av dem.

        Angående cancer i lunga och lungsäck ingår dessa cancertyper i en RSS-länksamling som jag skapat, så nyheterna på de olika cancerområdena är förhoppningsvis alltid uppdaterade. Dessutom har danska cancerfondens hemsida ett par bra länkar till kliniska försök utomlands: http://www.cancer.dk/forsoeg/udland/. Där finns två mycket viktiga länkar:

        Den ena gäller kliniska försök i Europa: https://www.clinicaltrialsregister.eu/.

        Den andra gäller kliniska försök i 174 länder: http://www.clinicaltrials.gov/

        På den europeiska siten kan man också söka på försök utanför EU, men man kan framförallt göra specifika sökningar efter sina egna förutsättningar, t.ex. utifrån den typ av cancer man lider av och sen få sökningen som ett RSS-flöde. På det sättet missar man förhoppningsvis inte något som är livsnödvändigt och relevant för ens specifika diagnos. Jag sökte t.ex. på mesoteliom och med sökvillkoren alla länder, vuxna, alla prövningsfaser, pågående, vilket i dagsläget ger 34 sökträffar, däribland Sorafenib som jag nämnde i en annan kommentar. Sorafenibprövningen i Italien har pågått i lite över 4,5 år nu och är inne i fas II. En eller två faser till och kanske lite modifieringar i behandlingsmetoden så kan mycket väl en ny effektiv medicin finnas mot mesoteliom inom några år. Så hoppet är inte ute, inte på långa vägar. Den amerikanska siten har jag inte testat än, men dessa sajter är mycket relevanta för hårt drabbade patienter och man kan söka på specifika åldersgrupper också i den europeiska databasen.

        Jag kanske inte skriver så ofta på olika sajter, utan det är tillfälligheter stom styr, men jag har följt din fantastiska och inspirerande blogg några månader nu och det hela började med Eterniten i Lomma och företagets och fackets skandalösa behandling av de anställda.

        1177 är en otroligt bra resurs. Visst kan saker gå snett, men så är det när den mänskliga faktorn gör sig gällande. Överlag har jag själv gott förtroende för 1177.

        Såg du har min syrra i vänlistan på FB, så jag tänkte du kunde stå ut med mig också. Vår pappa dog i bindvävscancer 1989 och utförsåkningen gick snabbt. Men man kan själv drabbas för ingen är immun mot denna sjukdom, utom de med Lareds syndrom, som visades på Vetenskapens värld för ett par månader sen. Att följa de relevanta parametrarna omkring cancer är mycket intressant och varför inte vara hyfsat förberedd om man själv drabbas framöver?

        Ha det godis så länge!

        Bästa hälsningar

        Tony

  14. Ewa Larsson said, on juli 11, 2012 at 21:51

    Oj vad jag hatar att du ska drabbas så illa varje gång det är virus ar ute och flyger.Hoppas att det snart går tillnaka och att ni får semester snart och slipper virusarna.Visst är det tryggt med 1177.se.Hälsa sara att hon är fantastisk som håller ångan uppe hela tiden och sköter om er.Kram till er alla.

  15. Ingrid Holmqvist said, on juli 12, 2012 at 14:51

    Krya på Dig ! Kram


Kommentera

