George med Liemannen bakom axeln

Intressant med åsikter samt Freya är skadad

Posted in survivaL by georgeschottl on maj 1, 2012

Vi har precis kommit tillbaka från två olika akutmottagningar i Lund

Freya hade så kul idag med sin nya barnvagn att hon smet ut i 30 obevakade sekunder och klättrade upp i barnvagnen, hon klättrade åt ”fel håll” och lyckades välta ut sig själv ut barnvagnen med resultat att hon höll hårdare i vagnen så att den följde med henne rätt ner i stenläggningen på framsidan av huset.

Freya föll med pannan först och slog in en rejäl bula med skrapsår, lite märken på näsan och ett litet streck på hakan.
Det stora problemet är långfingret på höger hand, hon har spräckt nagel OCH finger på längden och vi har int elyckats lista ut hur djupt sprickan går.
Det var mycket blod i Freyas ansikte och på kläderna och innan vi insåg att det enbart kom från det lilla fingret, innan vi kunde tro att så mycket blod kunde komma från ett sådant litet finger så var vi på väg att slänga Freya i bilen och köra henne till akuten i Lund.

Men efter en närmare besiktning utav Freya och reaktionerna på skadorna är vi ganska lugna med huvudskadorna men fingret fick oss att undra….

Vi ringde 1177 som man bör göra  och berättade hur Freya var skadad och hur fingret såg ut och rådet vi fick av sköterskan var att åka in till barnakuten i Lund.

Vi packade för en ”helkväll” på akuten och satte oss i bilen…..
Väl framme på barnakuten fanns det ingen handikapp-parkering utan vi parkerade på vanlig plats och betalade för våra 30 kronor, därefter gick vi in till den överfulla och fullständigt  barnfyllda barnakuten och fick beskedet att vi var på fel akut…..
Vårt skadade barn skulle inte vara på barnakuten utan hon skulle vara på vanliga akuten istället.
Vi satte oss i bilen och åkte iväg till vanliga akuten, ny betalning av parkeringsplats eftersom den parkeringen vi hade betalat för på andra sidan utav huset inte var giltig här….grrrr, hur faaaen tänker folk?

Vi går in och möter folk med kräkpåsar, ulkande ljud och folk som ser ut att vara mer döda än levande och Sara inser att detta stället inte är bra för en man med dåligt immunförsvar.
Min fru Sara mer eller mindre slänger ut mig från akuten eftersom allt jag andas in i lungan har en tendens att fastna där, speciellt orolig är hon över första patienten i entrén som spyr oavbrutet på grund av sin misstänkta hjärnhinne-inflammation.
Det kommer ut en Triage-sköterska och tittar på Freyas manglade gigantiska och tvådelade finger och säger, det är väldigt högt tryck här nu, vill ni sitta här i några timmar eller vill ni komma tillbaka imorgon, vi funderade snabbt ut att vänta på röntgentid inatt på en full akutmottagning på en RÖD DAG eller vänta på röntgentid på dagtid på en normal dag så är det bäst att välja en normal dag utan en överfull akutmottagning, Freyas finger blir varken bättre eller sämre utav att vänta en natt och smärtstillande medel till Freya för natten har vi redan hemma…

 

Det hör nämligen till saken att jag själv har fått ett återfall utav kräkningar i de tre senaste dagarna, jag har tillbringat två av nätterna med en spypåse som min bästa vän i TV-soffan, sedanhar jag slumrat resten av de tre dygnen…
Något har kommit tillbaka i ”må illa som faen i virus/bakterievärlden”

Freya med tillhörande familj återvände hem igen för att ta tag i fingerhistorien på en normal Onsdag itället….

Det var verkligen spännande och givande med alla SSK, USK och vårdadministratörer som hade synpunkter på inlägget om sjuksköterskelönerna, det var viktiga och givande synpunkter.
Tack

George

8 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Anette Wikström said, on maj 1, 2012 at 23:11

    Hej Georges!
    Jag har läst din blogg nu ett längre tag, jag undrar om du inte skulle kunna äta aktimel ellerakriva för att få tillbaka lite av dina magbakterier så du oxå får var piggelin nu och slippa ha spysjukan längre.. jag åt det när vi hade krummelurer i vårat vatten ( jag bor i östersund) och det hjälpte mig att må bättre iaf..
    Jag hoppas att det inte förvärrar Feryas skada på fingret att hon får vänta tills i morgon alltså Onsdag den 2/5-12
    Ha det så gott nu hela familjen.. från Anette

  2. tiptip said, on maj 2, 2012 at 14:03

    Jag hoppas dotterns finger röntgas det här året i alla fall. Barnakuten verkar vara en war zone för att inte tala om vuxenakuten.
    singnaturen bitter

  3. Gunnbritt said, on maj 2, 2012 at 14:07

    Hej
    Den vagnen du har är livsfarlig just så som det gick när din dotter använde den
    har lätt för att tippa, livsfarligt
    Gunnbritt

  4. Ingrid. said, on maj 2, 2012 at 15:48

    Stackars lilla Freya,hoppas att hon får hjälp idag med sitt finger.
    Önskar dig George god bättring ifrån spysjukan.

  5. blogtweeter1 said, on maj 2, 2012 at 22:06

    Hoppas det går bra för Freya, hoppas du kryar på dig snart.
    Om du vill ha bra tidsfördriv, får du väldigt gärna läsa min blogg,
    samt bli medlem på den och även prenumerera.

    Varma hälsningar från Halland.

  6. Ewa Larsson said, on maj 2, 2012 at 22:17

    Jaha är det inte det ena så är det andra med fam.Jag tycker det räcker så bra med allt som varit.Hoppas nu Freya fått hjälp och du stopp.Tur att sara är på benen.Kram till er alla

  7. Therese Olsson said, on maj 2, 2012 at 23:46

    Åh fy! Att de tillåter att smittsamma patienter sitter i samma väntrum??? När vi var till akuten med vårt barn då han blev uttorkad av långvarig spysjuka så fick vi vänta i bilen tills de kallade in oss och då fick vi gå genom en särskild entré till ett eget smittskyddat rum.

  8. Gunnbritt said, on maj 3, 2012 at 07:59

    Hej igen
    Förlåt, naturligtvis så hoppas jag att det inte är allvarligt med Freja!
    Jag tycker inte om denna typ av vagn just för att de är farliga i mina ögon för den här typen av olycka
    De är inte stabila utan tippar lätt, gillar inte framhjulen, där på sidorna till bakhjulen där barn gärna vill klättra är faran
    Hände mitt barn, händer på ett ögonblick
    Hoppas det är bra med henne igen:)
    Gunnbritt


Kommentera

