George med Liemannen bakom axeln

Inbrott, Trygga Hems larm och kärlek…

Posted in survivaL by georgeschottl on mars 28, 2012

Ja, nu är det dags för att komma igång igen, jag har haft otroligt hektiska veckor nu och det enda som händer på kvällstid när jag normalt har tid för bloggande är att jag ligger och snarkar av utmattning redan klockan 19,30…

Lunginflammationen har verkligen sugit musten ur mig och jag är svag som en kattunge ….

 

I alla fall, idag när vi hämtade Freya på dagis (jag säger vi eftersom både jag och Sara har feber, hosta, kli i lungorna och sand i ögonen utav någon förbannad bakterietyp)
Återigen tillbaka till i alla fall…
Vi körde från huset vid  14.58 och för ovanlighetens skull lämnade vi inte Ewok hemma utan tog med vovven i bilen.
På väg tillbaka till hemmet så ringde telefonen kl 15,27 och det var Trygga Hem som sade att vi hade ett pågående larm i vårt hus, då var vi redan på vägen i hembyn, alltså ca 50 sekunder från ytterdörren!

När jag svänger in bilen på uppfarten så ser jag att grinden som ALLTID är stängd på grund utav hund står öppen och att ett fönster är uppbrutet och hänger lite elegant och lojt.
Som en flåsande blåsbälg öppnar jag dörren till verktygsskjulet, hämtar den hårdaste och vassaste spaden jag har i samlingen samtidigt som jag ringer 112 och berättar att vi har ett pågående inbrott i huset och att jag bevakar två av dörrarna.

Jösses vilket pådrag det blev!

7 polisbilar varav tre hundar med tillhörande hundförare mer eller mindre sätter Gårdstånga i karantän! Inom två minuter var första bilen på plats, därefter var Gårdstånga i ett järngrepp!
De går igenom huset med två otroligt gigantiska vovvar med (jag gissar att tänderna var utbytta till slipade titantänder)
samt att de söker igenom trädgård och gata samt grannens tomt efter luktspår.

Så snabb utryckning samt en sådan massiv utryckning är ju bara för att de nu hade chansen att plocka ett möjligt bus!
Men tyvärr så visade det sig att killen hade blivit skrämd utav larmet som började tjuta när han klivit ut i hallen så han hade låst upp ytterdörren och stuckit fort sam faan….

Men jag blev som sagt väldigt imponerad utav poliserna, otroligt effektiva och så otroligt sugna på att fånga buset, deras situation är ju svår med att lyckas fånga folk som har handskar och som kan gömma sig precis var som helst.
Jag vill bara säga att jag är stolt över våra poliser! Väldigt stolt!

Det visade sig att grannar åkte fast i poliskontroller och var tvungna att förklara vem de var och vems bil de körde samt att de var tvungna att bevisa att de bodde i byn.

Inget blev stulet, inget alls och vi står här nu med ett fönster vi inte kan stänga, men vi har en snickare på väg som skall byta ut fönstret åt oss.

Det som är lite som en smolk i bägare och som stör mig lite, rättare sagt en hel del är Trygga Hem.
Polisen kollade när larmet hade löst ut för första gången….vilket var klockan 15.20.
Först 7 minuter senare så ringer larmcentralen till oss för att rapportera att vi har ett pågående larm!
Det här är INTE vad vi förväntar oss utav ett företag som skall hjälpa polis och samhälle att hålla brottsligheten nere genom att vara effektiva!
Hade Trygga Hem ringt direkt hade vi kunnat vara på plats inom 120 sekunder och polisen hade fått ett vackert hundtuggat paket i form utav inbrottstjuv  i present.

 

George

11 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Johan Olsson said, on mars 28, 2012 at 18:24

    Ni skall vara otroligt tacksamma över att ni inte blev av med något. Men att man får påhälsning i sitt egna hem är bland det värsta man kan vara med om. Det känns bara inte bra att bi i ett hus dom har vart och huserat i. Vi hade påhälsning i källaren hösten 2010 och vi blev av med en hel verktygslåda. Men där var det något konstigt eftersom dom hade gått direkt till skåpet där den fanns och detta utan att röra omkring. Dom hade bara flyttat på två burkdrickor av någon konstig anledning. Både låset och resterna av hänglås beslaget hade dom lagt på en hylla, mycket konstigt. Vi fick ut flera tusen av försäkringsbolaget vilket i sig kändes bra. Men tryggheten får sig en törn.

    Frågan är om larmen är så effektiva när dom ändå larmar så lång tid efteråt? Och det som skrämmer mig är att dom gör inbrott mitt på dagen. Dom står säkert att vakar någonstans tills dom slår till och även detta känns jobbigt! Tanken slår ju en hur man reagerar om man stöter på tjuven inne i huset? Man får ju knappt göra någonting så man åker dit istället för den rätta!

    Men jag lider med er! Och jag är även glad att du lever! Ni ÄR bäst!

    Kramar Johan.

  2. SaraH said, on mars 28, 2012 at 20:48

    Jag hoppas att du skriver en bok, eller liknande. Du skriver fantastiskt!!

    Tråkigt med inbrottet, men bra att höra det är effektiva poliser vi har i samhället.

    Nu är våren på intåg och ny energi fylls på…sänder MASSOR av energi till Dig!

    HEJA DIG

    Kram
    //SaraH

  3. marit said, on mars 28, 2012 at 22:10

    Tur i oturen…
    Trevligt att få läsa ett inlägg igen. Hoppas att era virus flyger sin kos snart!

  4. Catarina said, on mars 28, 2012 at 22:23

    Känner igen det där. Våran hund är hemma varje dag men när han låg på djursjukhuset två dagar så hade vi inbrott. Vi bor 3 tr upp på gaveln i lägenhet så det känns nästan som om dom hade koll på oss. Inbrottet var mitt på dagen och det värsta var att min son kom hem först. Vågar inte tänka på vad som kunde hänt om dom varit kvar hos oss:(
    Vi blev av med två datorer och alla smycken. Polisen tog fingeravtryck men ingen kunde gripas. Nu har vi säkerhetsdörr men jag blir lika rädd varje gång jag hör nån i trappen på dagen och min hund morrar.
    Hoppas ni slipper mera påhälsningar.

  5. Anne-Marie Klevebäck said, on mars 29, 2012 at 10:58

    Härligt att ha dig tillbaka! Vilket äventyr George och kul att du delar med dig. Ja, det där med larmet var ju inte så kul. Vårt bolag (Securitas) ringer direkt om nåt är på tok. Ha det gott

    Ammi

  6. Mio said, on mars 29, 2012 at 11:02

    Här i vårat villaområde hade vi inbrott förra året.
    Antagligen var det så här att ett par ungdomar hade skrivit
    på Facebook att dom skulle åka bort hela familjen.
    Ändå har vi grannsamverkan i området.
    Kram och krya på er.
    Mvh:Hallandskusten.

  7. Malin said, on mars 29, 2012 at 13:06

    Så jäkla trist med folk som inte kan skilja på ditt och mitt… Synd att vovven inte var hemma, såna människor förtjänar en rad fina hål i ändan!
    Instämmer med föregående kommentar angående Securitas, de ringer på studs. Har själv lyckats sätta igång larmet här hemma och det tar inte 30 sekunder innan telefonen ringer. Bra tycker jag! Hoppas genomslagskraften i din blogg får Trygga hem att skärpa sig!

  8. Bella said, on mars 29, 2012 at 16:56

    Så trist för Er…Ni har väl nog av allt elände ändå. Jag hade inbrott på dagtid för 3 år sedan och den känslan att någon varit in i ..Mitt lilla hem min borg….den obehagliga känslan av att obekanta rotat och letat och tömt ur alla lådor för att ta alla mina kära minnessaker,allt av värde av guld och pärlor..till och med min konfirmationsbibel med alla urklippta annonser på födda och döda….den obehagliga känslan kommer aldrig att gå ur men den bleknar..men jag vägrar att besegras att flytta från huset för sådana idioter.
    Jag satte in samma larm som Du men den är inte kopplad till någon larmcentral..eftersom jag bor långt ute på landet så är de ingen idé…polisen hinner inte ut förrän tjuvarna kommit 1 mil härifrån….Däremot har jag ett utomhuslarm inkopplat som gör så att grannarna hör….
    Råttor och tjuvar kan aldrig utestängas..man kan bara göra de svårare för dom att komma in.Krya på Er
    Kram Bella

  9. Gitte said, on mars 29, 2012 at 19:13

    Välkommen tillbaka.Nu önskar jag bara att du skulle kunna få må lite bättre.Eller mer rätt sagt, riktigt bra,så vi får ta del av dina härliga och underfundiga och allvarliga inlägg.Kram.

  10. Linda said, on mars 30, 2012 at 06:18

    Ibland åker tjuvar ut o kollar vissa hus vad de har o hur larmen fungerar för att sedan komma tillbaka o plocka saker. Så var på er vakt de närmsta veckorna o be alla grannar skriva upp reg nummer på okända bilar.

    Byt larmoperatör!

  11. Annika said, on april 6, 2012 at 16:59

    Vår granne har också larm, men det sket tjuvarna i och inbrottet fullbordades med smycken och datorer borta.
    Larmoperatören hade ringt till min granne som var på väg hem från jobbet och sagt att ert larm tjuter – Ja, sa grannen, men varför kör ni inte dit då, det ingår ju i avgiften? Men larmoperatören ringer alltid och kollar först och dyra minuter går till spillo = försent :((

    På ett område utanför stan hade ett tjuvgäng åkt runt och rekat och gjort en karta över vilka hus som hade hund, där gick de inte in!! De åkte fast ändå och då fann polisen kartan över hundägarhus :))

    Du har både larm och hund, men trist att de ska in ändå:( Lämna hunden hemma och sätt upp taggtråd runt huset…

    Hoppas du ska få må bättre nu!

    Glad Påsk till hela familjen!


Kommentera

