George med Liemannen bakom axeln

Så vad har hänt under min frånvaro?

Posted in survivaL by georgeschottl on februari 3, 2012

Ja, det har ju självklart hänt massor men med min cancer och min kropp är det två större punkter som måste avhandlas…..
Dessa två områden utav intresse påverkar mig definitivt i tanke och i vardag.

Den ena är cancerns framfart i min kropp,  en av de större och mer exakta CT-röntgen har genomförts nu i början på Januari och svaret (efter några frågetecken och adrenalinkickar utav skräck) är att tumörerna står stilla.
Och det är alltså en mätning mot en föregående röntgen som skedde i Maj.
Det fanns ett moment som verkligen skrämde mig och det var mätningen utav den största tumören som sitter längst ner på lungspetsen, när min läkare mätte den tumören så visade den dagens mätning på nästan en 40% förtjockning utav min  lungsäcksvägg…..men det berodde mer på mätplatsen i lungan än på någon förändring.
de andra tumörena visade på en total stillastående situation….
Med andra ord så infann sig lugnet till slut och glädjen över livet blev åter fysiskt påtaglig!

PUUUHHHHST!

Det andra är mer rörigt…..
Min allergi som blir mer  och mer frekvent och som verkligen sätter käppar i hjulet för mig…

Senast idag fick jag en kraftig allergisk reaktion som påverkade hela kroppen och som inte lindrades på över 30 minuter trots Kortison och Antihistamin i dubbla doser…
JAg var lätt stressad över denna dagens allergireaktion eftersom det var Freyas inskolningsdag på dagis idag, om jag tvingades ta mig in till sjukhuset med svullna läppar och illröda blokålsöron, röda kliande ögon som inte ser många meter så skulle både Sara och Freya vara fast på dagis Skalman (ja, det var ett bra namn på ett dagis)…

Min läkare har gjort en kvalificerad gissning nu efter så många allergitillfällen att det är mina tumörer som spökar.
Mina tumörer ger ifrån sig små mängder ämnen som kroppen tolkar som gift när tumören har sin nedbrytnigsperiod.

Detta gör att jag ibland får reaktioner trots att jag inte ätit eller druckit något överhuvudtaget, att det sker när jag konsumerat en dryck eller mat beror på en sort kors-reaktion…
Sammanfattningsvis är jag alltså som vanligt allergisk mot mig själv!
Så utomordentligt korkat, eller hur?
Det är bara att inse, mitt liv är ett stort skämt!

Vad har hänt mer?
Jag och Familjen har tagit en liten semstertripp ner till norra Tyskland till ett hotell med Michelin-restaurang.
Hotellet låg långt borta från större städer, inne i en fantastisk by med anor från 1100-talet idet vackraste utav tyska distrikt nämligen Schaumberg.

När vi började vår biltur till  hotellet så råkade vi självklart ut för något osannolikt, som vanligt!
När vi svänger av på avfarten vid Lund mot yttre ringvägen mot Köpenhamn  så möter vi en JÄTTE-lastbil som BACKAR PÅ MOTORVÄGEN!
Att se en sådan massiv 18 hjulig släplastad bil som backar mot en på motorvägen gjorde att båda jag och Sara fick börja med blöjor precis som Freya
Vi sket på oss utav skräck! (egentligen inte men det är en rolig vinkling med att vi också behövde blöjor)
Vi insäg att det måste vara :
A) en full chaufför som backar på en motorväg för att backa över en motorvägspåfart.
eller
B) en galen chaufför som backar på en motorväg för att backa över en motorvägspåfart.
Vi bestämde oss för att ringa polisen direkt och slog för en gångs skull 112 på telefonen.
Vi kom fram direkt till SOS alarm och vi berättade för operatören vad vi just upplevt och var galenpannan fanns….
……

Svaret som vi fick tillbaka utav SOS – operatören var häpnadsväckande: ”vad vill du att jag skall göra åt det?”  var svaret.
Tankarna som jag ville svara den här personen var många, blanda annat att han kunde kanske baka en kaka och bjuda lite vänner på, eller han kanske kunde skriva en bok om sitt liv som SOS-operatör…eller han kanske kunde

KOPPLA MIG TILL POLISENS LEDNINGSCENTRAL INNAn FOLK BÖRJADE DÖ UTAV NÄRKONTAKT UTAV TREDJE GRADEN MED EN BACKANDE  LASTBIL!!!!

När jag gav honom dessa alternativ svarade han surt att han skulle koppla mig till ledningscentralen.
Polisen som svarade och tog emot ärendet belv tacksam och de skulle skicka ut fler bilar till platsen och få bort lastbilen.
Polisen tackade och kommenterade att detta var för djävligt att en chaufför kunde få för sig att backa på en motorväg, han tackade återigen och vi avslutade samtalet och fortsatte vår resa till Tyskland.
I våra tankar snurrade fortfarande svaret från SOS-operatören…vad vill du att jag skall göra åt det? 

 

George
 

15 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Nina said, on februari 3, 2012 at 19:05

    Helt underbart att dina tumörer står stilla utan behandling!

    Kram Nina (Rattys änka)

  2. Karlavagnen said, on februari 3, 2012 at 19:10

    I love it… Alltså backande Lastbilschaufför, sånt som mycket väl kan hända här i Italien. Jo, det finns ett annat nr att ringa för saker som inte är omedelbart akut (ja och man kan diskutera nivån av akut och livsfara)…. 114 14 är det! Mest effektivt hade nog varit att ringa lokal-radion!!!

    Gött att höra att du mår hyfsat bra men det där med allergichocken låter inte bra. Har du fått en sån där adrenalinpenna med antihistamin vid anafylaktisk chock??

    Kör försiktigt! Å hur mår svärfar efter sina äventyr (det är iofs några månader sedan nu) i Italien?

  3. ninni1960 said, on februari 3, 2012 at 19:34

    Kul att ”se” dig igen! 🙂 Har saknat dina finurliga, underfundiga, intelligenta och trevliga bloggar.

    Vad skönt för dig att dina tumörer håller sig i schack och låter bli att växa! Men otrevligt med dina allvarliga allergiska reaktioner som sätter käppar i hjulen för dig och familjen. Att bli allergisk mot sig själv är väl inte det vanligaste och inte så lätt heller då du aldrig vet när din kropp får för sig att den är allergisk mot dig.

    Backande lastbilar på motorväg måste vara en fasa! Och vilket fruktansvärt korkat svar av den på SOS! Sån arrogans borde anmälas. Bäst ni utrustar er med blöjor nästa gång ni ska ut och åka på långresa. 😉
    Jag hoppas ni hade en underbar semester i Tyskland för det är ni verkligen värda.
    Kram.

  4. Karlavagnen said, on februari 3, 2012 at 19:58

    PS: Jag kan varmt rekommendera tvättmedlet Ocean i komb med deras blekmedel för tvätt av underkläder! 😉 Köpes genom ombud eller via Granngården. Allergitestat och miljövänligt.

  5. Lena Moberg said, on februari 3, 2012 at 20:47

    Hej ! Har saknat din blogg …. undrat va som hänt o hoppats att du bara haft semester . Skönt att de håller sej de är ju fantastiskt ….men dagarna att vänta på provsvar är ju så vidriga de hinner flyga många tankar i huvet !
    Ha de gott hoppas allergin ger med sej !

  6. Tess said, on februari 3, 2012 at 21:34

    Hur kan en del få jobb som SOS-operatör egentligen?

    • blogtweeter1 said, on februari 3, 2012 at 21:38

      Ja,det kan man verkligen undra! Man drar sig ju för den dagen man måste ringa dit själv. Vem vet hur det kommer att sluta? Det bästa är nog att,om man kan, åka till sjukhuset själv.

      Jag undrar om du vill prenumerera på min blogg via mail?
      Du hittar den på.

      http://www.blogtweeter1.blogspot.com

      P.S. Jag prenumererar tillbaka såklart; bra om du vill ha fler läsare.

    • Pär said, on februari 4, 2012 at 09:08

      Ja, SOS är ett intressant kapitel.

      Jag tycker att det skulle vara mycket intressant att granska ambulansverksamheten. Jag har faktiskt gjort ett försök att gräva lite, men den svenska öppenheten (offentlighetsprincipen) till trots så är det i praktiken omöjligt att få ut den information som behövs.

      Om någon annan skulle vilja/orka ta upp tråden kan jag berätta vad jag gjort.

      SKL publicerar varje år en forskningsrapport, ”öppna jämförelser”, där olika indikatorer för vården redovisas. Det intressanta med hur ambulanssjukvården beskrivs är att det bara är medianvärden gällande responstider för olika län som anges. Det är väl bra med medianvärden, men de tyvärr säger absolut ingenting om hur ofta som ambulanstransporter blir så försenade att patienterna utsätts för för oacceptabla risker. Inom akutsjukvården gäller ”the golden hour”, dvs för många akuta tillstånd måste patienten ligga på operationsbordet inom en timma för att ha rimliga chanser att överleva. Och det blir förstås svårt om ambulansen försenas.

      Jag försökte på tag i datamaterialet bakom rapporten (”öppna jämförelser”) för att själv kunna undersöka hur ofta som ambulansen försenas på ett riskabelt sätt. Detta visade sig vara omöjligt! Sveriges kommuner och landsting (SKL) visade sig själva praktiskt nog inte ha data till den egna rapporten. För att få tag på data hänvisade SKL istället till SOS-alarm, som emellertid stenhårt vägrade lämna ut informationen.

      Eftersom SOS-alarm är ett bolag så är det tyvärr så att de får de hemlighålla informationen. Jag hörde dock av mig igen till SKL igen och bad dem rikta en förfrågan till SOS-alarm om att lämna ut informationen (SKL äger SOS-alarm), men nu svarar SKL inte ens på mejl.

      Så står det alltså till med den svenska öppenheten. Och därför har medborgarna heller ingen möjlighet att få veta hur stor risken faktiskt är att ambulansen inte kommer när den behövs.

      George eller någon annan driftig person här kanske har idéer om hur man skulle kunna gå vidare? Själv blir jag lite som en blodhund som har fått vittring. Jag är otroligt nyfiken på vad som kan finnas i materialet. Det finns antagligen skäl bakom varför man vägrar släppa materialet, men jag har kört slut på idéer om hur man skulle kunna göra.

  7. Pär said, on februari 4, 2012 at 08:27

    skönt att hör att du är ok, och att du är tillbaka!

  8. Marie said, on februari 4, 2012 at 09:16

    Åh vad jag är glad att du är tillbaka George och för att du har bestämt dig för att fortsätta blogga!!!
    Lycka för dina kära bloggläsare som är sååååå många, oj oj.
    Jag är också väldigt glad för att tumörerna står stilla men trist att de ger dig allergi, men är det inte det ena så är det det andra…har jag märkt i alla fall som cancerpatient.
    Ha en underbar helg! Stor kram Marie

  9. Anita T said, on februari 4, 2012 at 09:22

    Härligt att du är tillbaka igen! Hoppas att Freya får en fin start, men även fortsättning på sin dagisvistelse.
    Väldigt viktigt för både henne och er som föräldrar. Gläds med Er för alla positiva besked ni får!!
    Kram Anita T

  10. Linda said, on februari 4, 2012 at 15:31

    Härligt att du är tillbaka!

  11. Johan Olsson said, on februari 4, 2012 at 17:43

    Skönt att se att du lever trots skräckupplevelsen med lastbilen. Ja det där svaret var la inte det mest normala. Om den där typen var fult normal hade han inte frågat detta. Fattar bara inte detta. Är en ren förbannad självklarhet vad man skall göra utan fråga detta!

    Men som sagt, skönt att du lever…..det värmer mig massor!

  12. Annika said, on februari 4, 2012 at 20:48

    Välkommen tillbaka, var orolig för dig. Så kul att DU är här igen. Kram

  13. Louise said, on mars 4, 2012 at 15:43

    Ungefär det där svaret fick jag också en gång när jag såg en hjord dovhjortar som rymt från jordbodalen, en park här i Helsingborg. Hjortarna stod på en utfart till motorvägen precis innan Helsingborgs centrum. Jag gick inom polisstationen för att anmäla saken, men kvinnan på expeditionen gav mgh ungefär liknande svar som du fick…


Kommentera

