George med Liemannen bakom axeln

Händelsefylld dag, resa till Stockholm samt TV4

Posted in survivaL by georgeschottl on november 18, 2011

Nu är hela familjen hemma från Stockholm, Svea Rikes Hufvudstad!
Vi har kört upp med bil på onsdagen för att vara med i ”Efter 10” med Malou von Sivers på torsdagen.
Nätterna har vi tillbringat på Rica hotell Kungsgatan och idag torsdag har vi kört hela vägen hem…
Sara har dragit ett otroligt pass, hon har tagit hand om en hellycklig Freya och en sjuk man och ändå varit fantastisk i TV-rutan!
Freya har njutit av alla intryck och upplevelser, hon har verkligen varit i centrum hela tiden och hon njuter i fulla drag!
Gällande Intervjun i TV4 har det varit två centrala frågor, först och främst informationen från en överväldigande majoritet utav mina första 12 läkare vara  11 st läkare inte ansåg att jag skulle köpa hus eftersom jag inte skulle få leva så länge att jag skulle kunna flyttan in i huset…

Jag måste verkligen säga att så trevliga människor som vi mötte är ovanligt, Malou, studiepersonalen, greenroomfolket, deltagarna, ja hela gänget var så otroligt trevliga och snälla att vi nästan blev förlägna.
Hade alla människor varit så här trevliga hade vi haft en underbar värld!

Den andra frågan gällde resonemanget om varför en dödssjuk person som mig skaffar en liten underbar dotter….
Svaret på denna frågan är ganska enkel, det handlar ju inte om rättigheter, det handlar inte om vad jag inte bör göra utan det handlar om vilka mina skyldigheter är som äkta make, som medmänniska och som älskande partner till Sara.
Jag har ett enormt ansvar även gentemot Sara, jag har skyldigheten att ge henne ett barn, att förvägra henne ett barn på grund utav min sjukdom vore ett hån mot livet och en acceptans att döden har segrat i alla moraliska och etiska aspekter.
Därför blev vårt uppdrag och livsuppgift att skaffa Freya, TROTS cancern
Livet MÅSTE segra!

Ta gärna en titt på inslaget med Intervjun där ni även får se små skymtar av Freya 

Jag har haft fantastiskt kul i TV4:as greenroom (den lokal där vi deltagare samlas innan vi går in i studion, en av de största belöningarna var att Hanna Graf Karyd var en av gästerna och hennes make Peter Karyd dök för att ta hand om dottern Liv.
Jag har träffat Peter i andra sammanhang tidigare och jag är ytterst imponerad av denna entreprenör, denna obändiga kraft att skapa verksamheter med nästan tomma händer, Peter Karyd är en av de få personerna som imponerar på mig och det var jättekul att träffa honom igen

( jag har nu fått det bekräftat av Sara att Rica Kungsgatan är helt otroligt gällande Service, hon har UTAN mig närvarande fått otrolig service som hon ALDRIG upplevt på något annat hotel! Och jag lovar dyrt och heligt att jag inte tar emot pengar från Rica eller har något sorts reklamprogram för Rica, mina åsikter om Rica Kungsgatan är personliga reflektioner utan ekonomisk relation än till något annat än min egen plånbok, jag tycker det är extremt roligt att även kräsna Sara anser att  Rica Kungsgatan är exceptionellt bra gällande service, som hon sade denna gången och förra gången vi bodde på det hotellet: här känner jag mig hemma! )

George

24 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Tina said, on november 18, 2011 at 20:21

    Såg programmet och imponeras av dig och din ofattbara styrka. Lilla Freja är så söt och jag förstår att hon är er lilla prinsessa, glädjen i en annars så tuff vardag!

    Kram till er alla!

  2. Yvonne said, on november 18, 2011 at 21:16

    Per aspera ad astra.

    Kram från Vassvägen 6

  3. Yvonne said, on november 18, 2011 at 21:18

    Genom svårigheter mot stjärnorna!

    Per aspera ad astra.

  4. Inkan o Ligan said, on november 18, 2011 at 21:58

    Nu har jag läst ikapp på inläggen.
    Ha en underbar helg och Många Kramar till er alla !

  5. Binos Bonaris said, on november 18, 2011 at 22:21

    Hej George! Jag undrar en sak, har du diabetes eller insulinresistens?

  6. Sister Moonshine said, on november 18, 2011 at 22:35

    Såg dig såklart i TV och du var precis som jag hade väntat mig att du skulle vara. En klok och lugn man som på allra bästa sätt berättade om vad sjukdom innebär men även vad hopp, tro och kärlek är.

    Angående frågan om varför du skaffat dig barn när du vet att du är sjuk, så är den frågan bara så DUM! Det är klart att du ska. Varför inte liksom?

    Stor kram till dig och din fina familj

    /Åsa

  7. Pia said, on november 18, 2011 at 22:57

    Fick tårar i ögonen när jag såg er FINA familj och lilla Freya var så söt ❤ Vår ena Mastiff heter Freja så namnet diggar jag… Ni verkar vara en stark familj, blir så imponerad av er styrka, er kärlek till varann,,,
    Vet liksom inte vad jag ska skriva, har snart läst igenom hela din blogg oc jag kommer fortsätta läsa hos er.

    Stora kramar till hela er familj,

    Från en som ska bli följeslagare här nu… Å hålleralla tummar för er.Synd man inte bor där nere längre, hade varit så kul att få träffa er,,,, GGoa människorsom ni!!!!

    Sov gott

    //Bulldays /Pia Besök min sida, där finns det mååånga goa frallor att titta på….

  8. //Gina said, on november 18, 2011 at 23:45

    Ett alldeles fantastiskt medverkande av hela familjen Schottl. Vilken visdom och glädje ni visar upp, enastående.

  9. Ann svensson said, on november 19, 2011 at 07:50

    När jag hör er tala, om livet då blir jag glad,så klart det är rätt, att skaffa barn, ingen vet, hur länge livet varar, skall då inga skaffa barn?
    Lycka till med livet.
    MVH Ann.

  10. Annika said, on november 19, 2011 at 09:59

    Såg programmet och mycket kloka ord sades av dig/er och flera. Så underbart söt Freya är!
    Ni är en fantastisk familj och självklart ska du, här och nu, säga ja till livet genom att skaffa barn.
    Hoppas och önskar att du ska få vara kvar här länge till, du har så mycket klokt att säga till många!

    Kram till hela goa familjen!

  11. Wiktor said, on november 19, 2011 at 10:15

    Har nu sett klippet, väldigt starkt och många tankar väcktes i huvudet på mig. tack återigen för att du skriver.

  12. S said, on november 19, 2011 at 10:52

    Har sagt det förr och upphör aldrig att förundras över er styrka och livsglädje – ni är helt otroligt fantastiska!!Jag hade inte fattat förrän nu att du fått placebo… och vad än det är som gör att du lever så är det helt, som Malou sa, förbryllande! Magisk är du och jag önskar er all lycka och håller tummarna för ytterligare ett barn för er! Total jävla lycka är precis rätt uttryck! ❤

  13. Gunilla said, on november 19, 2011 at 18:02

    Du är en vardagsidol med ditt lugn, din envishet och din livserfarenhet. Än större idol är din fru Sara som ger ett så underbart svar om framtiden ”vi tänker på imorgon” …. det är det enda som betyder ngt. Dottern är en kopia av sarah 🙂 därmed otroligt söt men jag tror hon kan ha viljan efter pappa

    Kram från en av alla beundrare
    Gunillla

  14. tiptip said, on november 19, 2011 at 22:26

    Finfint program.

  15. Karlavagnen said, on november 19, 2011 at 23:31

    Gott att allt gick bra. Men jag fattar inte varför det ska tjatas om ert föräldraskap? Det är väl ert egna, absolut privata beslut och lycka. Varför skulle inte ni kunna få bli föräldrar? Galet och oförskämt tycker jag.
    Det finns inte en enda människa som kommer att ha evigt liv, så varför inte satsa på att bli föräldrar om det är det man känner att man vill och har ett socialt nätverk som stöttar en?

  16. Ewa Larsson said, on november 20, 2011 at 12:14

    Fint program!
    Läste i gårdagens Express att Skåne SUS ska ev. införa remiss till akuten.Trots att de sett att de inte funkar i Örebro.
    Kanske något nytt att bita i.Kram och fira nu nästa vecka så det står hejdundrande till`. Hälsningar ewa

  17. ninni1960 said, on november 20, 2011 at 15:27

    Jag hade ju tänkt se programmet men mitt minne är så kort så naturligtvis så glömde jag av det. Tack för att du la ut länken så jag kunde få se inslaget där ni var med. Vilken underbar familj ni verkar vara. Jag är full av beundran av er, hur ni tacklar cancern och framtiden.
    En stor kram till er alla!

  18. Elisabeth said, on november 20, 2011 at 22:10

    Ni är så ljuvliga alla 3 så hjärtat vibrerar till lite extra, lite svullstigt uttryckt kanske – men jag har svårt för lagomuttryck när jag just tittat på er!

  19. Sunniva Fallan Röd said, on november 21, 2011 at 08:45

    Hej George och Sara,

    Tusen tack för, återigen, värmande ord om hotellet. Det är så trevligt att höra att ni har det bra hos oss.

    Varmt välkomna tillbaka.

    Mvh,
    Sunniva fallan Röd
    Hotelldirektör
    Rica hotel Kungsgatan

  20. Sofia said, on november 21, 2011 at 14:57

    Hej !

    Jag har följt dig och din blogg länge nu, ända sedan Himlen kan vänta. Just när den programserien gick hade vi precis fått beskedet att min mamma hade obotlig cancer.
    Vad jag vill säga är att den serien och din blogg har hjälpt mig väldigt mycket, både under min mammas sjukdomstid, hennes bortgång och hela sorgeprocessen. För även om hon inte finns mer vill jag fortfarande vara kvar i den här ”cancervärlden” för där har jag mina sista minnen av henne och jag är intresserad av alla andra som fortfarande kämpar med sin sjukdom.
    Du och din familj berör mig mycket , fortsätt kämpa på och njut av livet!
    Hälsningar Sofia

  21. Malin said, on november 22, 2011 at 22:02

    Såg programmet på tv4-play nu i em. Mycket spännande!

    Läste återigen ditt inlägg om akutbyggnaden i Malmö och länkade till ditt inlägg på Facebookgruppen ”Rädda universitetssjukhuset i Lund” Kanske är du intresserad av att vara med i gruppen där vi nu är 3900 personer (anställda, studenter, patienter, politiker mfl) som ffa motsätter sig Proluma/SUS och på vilket sätt fusionen urholkat sjukhuset i Lund. Mycket spännande för alla som är intresserade av att få senaste info från golvet och facket mfl.
    https://www.facebook.com/groups/210994018914737/

  22. maja said, on november 22, 2011 at 22:56

    Jag såg på efter 10 och tyckte ni var en sån fin familj. Klart att det är helt rätt att skaffa Freya!! Vilken otrolig livsvilja du har också, bra kämpat!!

  23. Inkan o Ligan said, on november 24, 2011 at 23:11

    Nu har jag även sett programmet.
    Superbra
    *Tazz&Kram*

  24. Lili said, on november 25, 2011 at 22:41

    Vilket sjukt resonemang vi omger oss med… George, du har så rätt, så rätt. Det är ju precis så att LIVET måste prioriteras. Sekunden man slutar att leva och planerar för att dö – då dör man.

    Jag har cancer i USA och jag funderar nu på om det resoneras annorlunda här? Jag tror att det beror på den läkare man har, men generellt sett så tycker jag nog att Sverige är mer av ett ”nej, det går inte” eller ”nej, men så kan man ju inte göra”-land. Jag älskar Sverige, det är inte det, men efter att ha levt på annan plats i 11 år så känns det på en gång när jag kommer ”hem”: Det blir så lätt ett negativt och ibland riktigt bakvänt resonemang. Detta görs så klart oftast med bästa tänkbara resultat i åtanke, men ibland blir man bara så trött! ALLT är liksom omöjligt, för svårt, för konstigt, för farligt, eller fel på nåt sätt.
    Visst kan man klaga mycket på USA, det är ett tokigt samhälle på många sätt, men här får man ganska sällan ”nej”. För det mesta känns det ”möjligt” då dörren hålls öppen för allra minst en diskussion om saker och ting – och ofta mer än så. Och det ligger något i det.

    I alla fall…det är fint att svensk TV uppmärksammar dig då du har mycket att lära människor i allmänhet, även folk som inte är sjuka. Det är människor, hjältar, som du som inspirerar mig att ALDRIG låta den här skitsjukdomen definiera mig som person. Jag är jag och mitt liv går vidare – OCH ÄR VÄRT ATT LEVAS – vad som än händer.

    KRAM på dig och din vackra familj. Din fru är en hjältinna, din dotter strålar som solen 🙂


Kommentera

