George med Liemannen bakom axeln

Ta en titt på TV 4 samt ändrat fokus

Posted in survivaL by georgeschottl on november 15, 2011

Nu är det dags att vi får mer stöd, nu är det dags att vi som arbetar mot cancer och för patienterna får fler som ideellt engagerar sig.

För nu börjar det brinna rejält i knutarna….
Det har hänt något som är klart sämre för kvinnor i Sverige.
Lungcancern har gått om bröstcancer i antal döda kvinnor per år vilket är direkt skrämmande.
Fler kvinnor röker, fler unga kvinnor röker vilket ger en möjlig orsak till trendbrottet.
Likaså så ökar kvaliteten och effektiviteten i behandling mot bröstcancer så det kan också vara en bidragande faktor.
Men det skrämmande resultatet kvarstår, Lungcancer är den form som dödar flest kvinnor i Sverige idag, vi måste angripa med alla till buds stående medel den cancer som sliter våra kära och älskade från oss.
Vi måste samordna kampen mot cancern speciellt nu den lungcancer som skördar flest kvinnoliv utav alla cancerformer.
Jag känner att samordning saknas…..
Non smoking generation kör sitt race….
Cancerfonden kör sitt race….
BRO kör sitt race…
Nya fantastiska organisationer poppar upp såsom Ung Cancer som verkligen syns på barrikaderna.

Jag tror att vi måste slå samman våra krafter, att vi måste tvingas inse att ensam är svag och att förenade krafter ger resultat.
Samordna forskningen
Samordna patientföreningarnas kamp
Samordna preventions-organisationerna

När vi står enade mot cancern tror jag att vi kan nå längre och nå dit snabbare!!

En annan grej är att ni kan ta en titt på TV 4 på ” efter 10 med Malou von Sivers” nu på Torsdagen den 17:e
Då kommer ni träffa bland annat mig och lite annat kul folk…..
Det kommer att bli väldigt intressant och givande att ha en dialog med Malou…..

 

George

13 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Tina said, on november 15, 2011 at 19:52

    Hej George!

    Bara som en liten parentes så får inte alla som röker lungcancer.

    Det finns många exempel på detta. Min farfar var ett av dem, som dog av ”ålder” nästan 92 år gammal, rökt sedan unga tonår och arbetat med ganska hårda villkor, miljömässigt sett. Perfekta lungor. Jag, snart 41 har heller inte utvecklat lungcancer men rökte tidigare i 24 år.

    Risken må öka om man är rökare men det är inte ett faktum att alla rökare får lungcancer.

    Hoppas du är klok nog att uppmärksamma detta faktum i ditt medverkande i TV med Malou von Sivers – för oss andra som har lung-/cancer och har nära och kära som dött av lung/cancer utan att ha rökt eller som har rökt i hela sitt liv – men som inte får chansen att sitta i mys-soffan i TV 4 med Malou.

    Mvh Tina

  2. tina said, on november 16, 2011 at 18:11

    ..du tar upp en viktig fråga i din blogg . Allt fler unga tjejer röker – inte bra. Som du säger samordning är en bra idé och se till att verkligen nå ut till den här målgruppen.

    Förstår inte kommentaren innan, vem påstår att alla rökare får lungcancer? Läs innantill, hur svårt kan det vara? ”Risken må öka” fakta är att den är betydligt större om du är rökare. Det känns tryggt att det inte är du som sitter i tv soffan iaf.

    • Tina said, on november 17, 2011 at 00:17

      Hej ”tina”,

      undrar vad du har med mitt meddelande till George att göra?

      Min blog handlar om min kamp och mitt liv efter en Stroke, GIST, Grav Endometrios, Hjärtsvikt och efter elva operationer p.g.a. Endometrios och GIST – inte om rökning.

      Det är inte ett faktum att alla rökare får lungcancer – självklart ökar risken men vad ger inte cancer idag? Världens sundaste människa kan helt plötsligt gå bort i cancer!!!

      Var ska jag läsa innantill tycker Du när jag lever och har levt mitt i cancervärldens helvete sedan många år tillbaka själv?

      Kanske Du kan få sitta i TV-soffan och berätta det för mig?!

      • Rolf said, on november 17, 2011 at 09:14

        Poängen med ett sånt här kommentatorsfält är att man diskuterar och kommenterar inlägg och kommentarer. Ska vi börja med att vara överens om det?

  3. Jon Wingård said, on november 17, 2011 at 10:26

    Hej George! Ser ”efter tio” just nu och blev mycket berörd av din historia; din tidigare och fortsatta kamp, din och din frus relation. Tack som delar med dig!

  4. J-M said, on november 17, 2011 at 10:41

    Såg dig och din familj på tv4 alldeles nyss. Ville bara säga tack. Har en pappa diagnoserad med blåscancer och som anhörig känner man sig ofta ganska ensam. Din humor när du talade om din sjukdom fick mig att skratta och känna hopp. Det var ett tag sedan sist jag gjorde det.
    Ni verkar vara en fantastisk familj. Fortsätt ta hand om varandra.

  5. Christel said, on november 17, 2011 at 11:08

    Ni var så BRA och så kloka. Jisse vilken vacker fru du har!

  6. Nonna said, on november 17, 2011 at 15:35

    Så bra ni var hos Malou George o Sara, och lilla vackra Freya som skötte sig som en som var van att vistas i TV-miljö – tack för att ni finns och berättar!
    Kram Nonna

  7. Pammen said, on november 17, 2011 at 19:10

    Hej! Jag tittade på er idag! Du är en kämpe. Och Freya är så söööt. Hoppas du får många många år med din underbara familj.

  8. Sophie said, on november 17, 2011 at 20:20

    Hej George!
    Såg dig och familjen på Malou. Tur tv4play finns.
    Med tanke på vad jag själv går igenom nu så tände du många lampor av hopp hos mig.

    Du har verkligen en fantastisk familj och hur söt kan man bli! Bra jobbat 🙂

    /Sophie (Särimner)

  9. Johan Olsson said, on november 18, 2011 at 11:10

    Jag spelade in den stunden ni var hos Malou och detta skall sparas! Ni är verkligen så himla fina hela familjen. Man ser verkligen hur snälla ni är. Och vilken fin liten dotter ni har! ÅÅÅÅÅ vad jag tycker om er!

    Stora kramar till er alla!

    Johan

  10. blogtweeter1 said, on november 18, 2011 at 12:34

    Väldigt intressant tv-intervju.
    Kämpa på George!

  11. Ingrid said, on november 18, 2011 at 14:37

    Tittade på TV4 Play igårkväll Tyckte programmet var intressant
    med Einhorn Malue och din fina familj.
    Kram:Ingrid


Kommentera

