George med Liemannen bakom axeln

SEB har tagit mina pengar

Posted in survivaL by georgeschottl on oktober 19, 2011

Jag har ju som alla andra Svenskar pensionssparat. …..just det, även jag inser nu att jag är korkad som litat på vackra ord!
Trots att jag har haft en tidigare vända med cancer så har jag för min älskade Saras skull Pensionssparat för mina efterlevande, inte för min egen skull.
Så har mitt resonemang varit och jag har haft denna dialogen med min kontakt på SEB Triangeln i Malmö när jag bokade mitt pensionssparande.
Min önskan var ju att jag skulle ge mina efterlevande bästa möjliga kapital när jag väl trillar av pinn.
Jag kommer ihåg att det var en ganska makaber dialog att ha med min bankman  att prata om vem som skall få pengarna när man väl dött och att jag blev lovad att just denna lösningen var den absolut bästa formen att spara för mig och för förmånstagaren Sara.

Men jag inser att den som verkligen har haft mitt pensionssparande som det bästa valet är inte jag, utan det är Skandinaviska Enskilda Banken, SEB.

Nu med fler års facit  och fler otroliga börsuppgångar så ser jag fortfarande att jag har betalt in ca
270 000:-

Det är ganska mycket pengar, jag tycker att det är vääldigt mycket pengar!
Det är pengar jag aldrig kommer att få se eftersom de är spärrade, de går ej att röra förrän jag blir ca 60 år gammal!
Hehe, jag kommer inte bli så gammal, det kommer min cancer att se till!
I alla fall!
Värdet på de pengarna jag har betalt in som pensionssparande år numera:
196 000:- 
Det är alltså en värdeförsämring med 74 000:- och där SEB tagit ca 12 000:- i avgifter på inbetalt kapital!
Det SEB lockar med och faktiskt även då lockade med är ju minst  4% ökning av kapitalet.
Värdet skulle enligt min bankman på SEB Triangeln SEB minst ha varit 356 000:- om man följt det som var deras ”lägsta avkastning”
Men inte ETT ENDA år har jag haft någon ökning av kapitalet, jag har under varje år bara sett minskning utav kapitalet!
Det här känns ju som om det är årets sämsta affär man kunde göra!
Jag trodde SEB skulle vara stolt över att göra ett bra jobb.

Men det blir bara ett enda stort nej!
Att en bank lyckas ge ett sådant uruselt resultat till sin kund när vinsterna ramlar in i miljardklasser visar bara att något behövs göras för att reglera upp banksfären.
Avkastning och bonusar måste stå i paritet mot vad effektiviteten mot kunden är!

För mig som kund i SEB har jag nu insett att jag har blivit grundlurad!
Och det är för mina efterlevande som jag blir arg, som jag blir ledsen.
SEB har först och främst lurat dem! Mina älskade!

George

24 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Lisbeth said, on oktober 19, 2011 at 22:11

    Hej
    Det är bättre att lägga pengarna i madrassen:)
    Jo du kan sluta spara på en gång och då får du ta ut pengarna om 10 år!
    Du kan begära hos skatteverket att få ta ut dem, de går ju nu bara minus och kommer väl att fortsätta så
    jag tar ut mina i december:)
    Kram på dig
    och Fy till alla banker
    Lisbeth

  2. Johan C said, on oktober 19, 2011 at 22:15

    Låter som falsk marknadsföring på gränsen till bedrägeri. Jag tycker du ska gå vidare med det hela.
    Tycker faktiskt att du ska ta kontakt med en konsumentvägledare eller t.o.m. konsumentverket för att reda ut om du gå vidare på något sätt.

  3. eva said, on oktober 19, 2011 at 22:25

    George, läs på om vad du tjänar genom att spara dina pengar på ica-kortet. Juste ränta btw. Myyycket bättre än att betala till ”rådgivare” på banken. Ändra till det så fort du bara kan.
    Eva

  4. Anders B said, on oktober 19, 2011 at 22:32

    Jo du, där känner jag och många igen sig. Alla pengar vi lockats att stoppa i fonder och pensionsförsäkringar som bara rasat i värde sedan dess och som bankerna ändå fortsätter att locka till! (Orsaken är givetvis dom vinster dom själva kan stoppa i sina fickor, oavsett hur illa dom handskats med kundernas insatser.) Det är vidrigt, och det enda det kan jämföras med är elbolagen, som så frikostigt delar ut sina kunders pengar till sig själva.

  5. beritdias said, on oktober 19, 2011 at 23:11

    Just nu ligger det lågt och tjänstemännen på gräsrotsnivå sitter inte inne med så mycket kunskap, åtminstone får de inte påskina det. Men kapitalismen fungerar så att det går upp och det går ner, för att när kurserna är låga de som har myckt pengar ska kunna köpa upp sig på en massa billiga aktier, det kallas investering, för att sedan vänta in uppgången och sälja och tjäna.
    Jag köpte IT-aktier när de låg som högst, då även bankfolk trodde att det skulle fortsätta gå upp, men det rasade ju och de har inte återhämtat sig ännu efter många år. Den stora skulden till förfallet har den borgerliga regeringen 1991, Bildtregeringen, som förändrade pensionssystemet och gjorde hela svenska folket till spelare på en gungande marknad. För det första är det omoraliskt att luckra upp basen som samhället står på, kasta våra pengar i gapet på de glupande ulvarna. Raset, amoralen, har ju fortsatt med nästa borgerliga seger 2006 och nu har vi kvar parasiterna ännu en mandatperiod om vi inte lyckas fälla regeringen innan dess. De har ju fått en hel del protester mot sjukförsäkringen, a-kassan, arbetslösheten, rasismen (1991 drabbades vi av Ny Demokrati och 2010 drabbades vi av SD – som amen i kyrkan med en borgerlig regering) när det gäler invandrarfrågan, kpitalöverföringen från fattiga till rika, utförsäljningen av skolor,vård och allmännyttan, ja, hela bostadsplaneringen som är rakt igenom en skandal. De har inte respekt för kultur. Det är mycket som gör att man önskar dem dit pepparn växer.
    Efter raset, bankkrisen, 400%-iga räntan under Bildtregeringen är det mer än märkligt hur en sån klåpare som Carl Bildt kan komma tillbaka in i politiken och bli utrikesminister, en av de absolut viktigaste postern i ett lands regering!? Vem lyder Reinfeldtregeringen under, internationellt menar jag? Vilket internationellt nätverk som har nytta av Carl Bildt? Man kan ju ta sig en funderare på det…. kanske får man någon aha-upplevelse.
    Efter att svenska folket ratade den makabra borgerliga politiken 1995 kom socialdemokraterna tillbaka och det blev en verkligt stor utmaning för Göran Persson att bygga Sverige stabilt igen. Vi var som jag förstått det på randen till att bli en bananrepublik och IMF erbjöd Sverige samma hjälp som man idag erbjudit Portugal. Men Göran Persson menade att vi inte skulle bli beroende av den ”fattigvårdshjälpen” som skulle göra oss beroende, vi skulle förlora vårt oberoende, vår neutralitet. Men moderaterna är ju agenter för vissa krafter i den här världen så de gav sig inte…. de satsade stenhårt på att manipulera fram en valseger igen, med hjälp av ett enormt stort kapital som investerades i hjärntvätt och propaganda och så kom de tillbaka. Nu är Sverige inte neutralt, nu har vi hamnat i samma rävsax igen!!!! Borg yvs över statsfinanserna som enbart är Göran Perssons förtjänst och svenska folket är naiva nog att tro på teatern! De är ett gäng skådespelare som Annika Lantz så slagfärdigt anspelade på i senaste pratshowen med Hübinette. Reinfeldt och hans fru Fiippa, Borg, Bildt och hela gänget, de har bara fasad och yta, spelar sina roller förträffligt. Grundlurar många varje dag. .

    • Rolf said, on oktober 20, 2011 at 11:15

      Ja, det här inlägget var det okunnigaste och mest korkade jag läst på länge. Orkar inte korrigera eller bemöta allt som är felaktigt utan vi nöjer oss med tre punkter. För övrigt anser jag att detta är fel forum för att skicka in politiska budskap.

      1. Förändringen av pensionssystemet var en bred parlamentarisk uppgörelse över blockgränserna från vänster till höger.
      2. Det är inte regeringens fel att SD kommit in i riksdagen.
      3. Räntan var 500% och Sossarna kom tillbaka 1994. IMF-påståendet är fel och resten tyder på en viss förvirring.

      vänligen Rolf

      • beritdias said, on oktober 20, 2011 at 15:12

        Rolf@ Jaha, så det som George Liemannen tar upp på sin blogg har inte med politik att göra? Var drar du gränsen? Min egen make dog i år i cancer efter att ha slitit ut sig, exploaterats av en giriga arbetsgivare. Han arbetade ihjäl sig p g a oacceptabla arbetsvillkor, som var meningslöst att protestera emot om han inte ville gå arbetslös. Politiken skär in i alla områden. Tänker inte ge någon utförligare förklaring eftersom nyliberalismens härjningar ju inte är någon hemlighet direkt. Det framgår tydligt av kommentarerna.
        Det du påstår är felaktigheter och korkat måste jag tyvärr göra dig besvken angående och säga att
        1. Förändringen av pensionssystemet var en uppgörelse mellan de borgerliga partierna och S. MP fanns då ännu inte i riksdagen och V och ND var emot. Du kan läsa mer om det i ”Som en skänk från ovan” av Ulla Hoffman http://redplanet.se/webbshoppen/bocker/som-en-skank-fran-ovan-politiken-bakom-pensionssveket/
        2. Jo, det är indirekt det som högerpolitik leder till. Dagens samhällsutveckling kommer med all sannolikhet leda till att vi kommer få ett trasproletariat att tala om igen. Människor som lever ”från hand till mun” och när såna motsättningar skapas i samhället växer protesterna bland outbildade, som inte helt sällar sig till ”smarta ledare” som slussar in dem i högerns undertrupper, såna som SD. Titta på hur SD röstar i riksdagen så vet du.
        3. Ja, det talas t o m om 500%, så där kan jag ge dig rätt. Och det var visst så ja, att Bildtreformen om att förlänga mandatperioden till 4 år inte gick igenom förrän nästa mandatperiod. Rätt igen!
        Annars är jag mer av den åsikten att det råder en allmän förvirring!

      • beritdias said, on oktober 20, 2011 at 15:31

        Rolf@ Här har du också en indikation på det jag sa om IMF http://blog-pfm.imf.org/pfmblog/2009/07/successful-fiscal-retrenchment-a-view-from-the-top.html

  6. Magdalena Marklund said, on oktober 19, 2011 at 23:50

    Avskyvärt. Driv det vidare. Börja med att byta bank. Asjobbigt men det enda vapen vi har. Jag har själv såväl miljonlån som allt annat på SEB. Reagerade starkt på inslagen om Nordea-fonderna i Svt i dagarna. Nöjd direktör som snackar mediatränad skit och allt har liksom förlorat i proportioner och vett och sant och sunt bondförnuft är liksom omodernt och fel. Etik och hederlig moral likaså.

    Nåt måste göras. Det sjuder i mig och jag tror vi börjar bli flera, även i en slags bildad medelklass med löner långt över medel Marknadsekonomin har på nåt sätt gått över någon slags gräns, bankerna finns inte för kunderna (som inte har några val) längre. Bara för kvartalsrapporter så det blir finsiffror och finbonus.

    Jag hoppas att Occupy Wall Street-rörelsen bara är början mot något nytt.

    /Magdalena

    som Hoppas det finns en tredje ideologi som ingen har formulerat ännu.

  7. Lillith said, on oktober 20, 2011 at 08:13

    Jag blir så arg att läsa detta, men är det inte ett uttryck för allt i vårat samhälle.Alla som kan skor sig för att ha pengar att leva på vid tex. pensionen, för att detta ska kunna fortgå måste vi betala mera och mera så dessa får mera pengar, detta har vi godtagit, ingen gör något, allt accepteras. Titta bara på löneökningarna, vi ”vanliga” har en ökning i hundralappar, de andra i tusenlappar, just för att täcka upp de skenande priserna. Nej detta var väntat och det lär inte bli bättre.

    Ha en bra dag

  8. tiptip said, on oktober 20, 2011 at 09:36

    Jag tror att man i alla lägen ska undvika banker och deras dottersvulster fondmäklare mm. Det är bättre att lägga pengarna i frysfacket eller om man har mycket pengar köpa guld eller fastigheter.

    Jag skulle anmäla banken till konsumentombudsmannen om det nu fortfarande finns en sådan.

  9. ninni1960 said, on oktober 20, 2011 at 12:16

    Det är bedrövligt hur bankerna skor sig på vanligt folks pensionssparande! Och andra penningplaceringar också för den delen.
    När mina föräldrar sålde sitt bondhemman, för drygt 20 år sedan, hjälpte banken dem att placera pengar i fonder. Det innebar att deras pengavärde halverades då dessa fonder inte alls gick så bra som bankpersonalen påstod att de skulle göra. Bedrövligt även det.
    Om det kunde gå att komma åt dessa penningsugare på något sätt. De borde få stå för det de säger och gör på något sätt. Som det är nu kommer de undan (med vinst) medan spararna mister massor av pengar.
    Fortsätt krya på dig!
    Kram.

  10. Anna said, on oktober 20, 2011 at 14:37

    Bankerna är värdlösa på pensionsparande. Läs boken ”Bankbluffen” http://blogg.bokus.com/bankbluffen-av-joel-dahlberg/ så förstår du varför dina pengar har minskat i värde. Banken har nämligen ingen aktiv förvaltning och höga avgifter. Banker ljuger, undanhåller information och säljer tjänster som de vet är dåliga trots att det finns bättre och billigare alternativ. Vänd dig till ett försäkringsbolag iställlet. De kan mer och sköter fonderna bättre.

  11. Linda said, on oktober 20, 2011 at 15:06

    SEB har glömt bort att själva affärsidén och grunden till hela deras verksamhet är att vi lånar ut våra pengar till dem. Alltså är det vi som ska ha ränta på våra utlån. Inte ägarna som ska ha avkastning. Själv hade jag 300000 på ett konto där de lovade 3% ränta x 3 år. Och fick noll kronor i ränta. De hade inte ”lovat något” och det hade ju varit finanskris……. byt bank! Eller lägg pengarna i madrassen där inte SEB kan komma åt dem 🙂

  12. Annika said, on oktober 20, 2011 at 16:58

    Jag tillhör en av dessa som förtidspensionerats enligt de nya hårda reglerna, så min framtid är inte ljus fast jag bara är strax under de 50. Däremot hade jag innan jag skadades tagit försäkringar och det är nu jag vill skryta lite om Skandia. De betalar förutom en sjukersättning varje månad även min pensionsförsäkring (i deras bolag förstås). Precis som George tror jag inte att jag uppnår någon pensionsålder, men jag hoppas innerligt att mina barn ska få ta del av dessa pengar en dag.

    Ps. Vi bytte bank för flera år sedan pga av en fruktansvärt dålig rådgivare på Föreningssparbanken dvs Swedbank. Nu har vi en superbra service.

  13. Carina Moss, SEB said, on oktober 20, 2011 at 17:31

    Hej!

    Det är oerhört tråkigt att läsa om din upplevelse av SEB och det är verkligen inte vår mening att du ska känna dig lurad.

    Tanken med att träffa våra rådgivare är att du ska få en så bra lösning som möjligt. Vi utgår från dig, både vad du har för förväntningar av ditt sparande och vilken risk du är villig att ta.

    Jag skulle vilja titta på ditt fall närmre och skulle uppskatta om du tar kontakt med mig. Jag lovar att undersöka detta så fort jag kan.

    Med vänliga hälsningar

    Carina Moss
    Chef,
    SEB Trygg Liv
    Kundrelationer
    SergelsTorg 2
    106 40 Stockholm

    Telefon 08-785 15 94

  14. Ewa Larsson said, on oktober 20, 2011 at 19:18

    Det har på senare tid varnats för pensionssparande i alla banker för att vi förlorar på det.
    En bagatell i sammanhanget ringde och fråga om det var uttagsavgift i Ungern nej det var det inte, men hur såg det ut när jag kom hem, 35 kr på varje uttag jag undrar hur mycket avgifter betalar jag till banken och vad får jag för det?
    Skulle önska att det blev bankuppror i Sverige med.

  15. Josef Boberg said, on oktober 20, 2011 at 22:31

    Tråkigt… – George – men över alltihopa ”lyser” den globala ränte- och penningbluffen, tyvärr tyvärr… 😥

  16. Therese said, on oktober 21, 2011 at 16:18

    Hej George! Jag förstår att du är ledsen och arg men det gjorde mig ledsen att du inte tror art du klarar dig längre? Vad har hänt? Du och Saras som ska jaga varandra på ålderdomshemmet? När ni bestämde det var ju oddsen för att det skulle inträffa lägre än idag! Jag tror på dig George! Själv är jag en 27 årig tvåbarns mor med kronisk bröstcancer och du är min förebild! Jag älskar dig! Du är grymm!!! Låt ingen ta din energi!!! Kram Therese

  17. […] SEB har tagit mina pengar Postat i survivaL av georgeschottl den oktober 19, 2011 […]

  18. meinfinity said, on oktober 23, 2011 at 22:06

    Fy f.n säger jag bara, tur jag själv inte pensionspar…Fast jag skulle kanske behöva 😦
    Jätte ledsen för din och dina käras skull!
    *värme*

  19. S said, on oktober 23, 2011 at 23:49

    Mmmm..och VARFÖR blir man inte förvånad…:(?!

  20. Åsa said, on oktober 24, 2011 at 17:45

    Hej George,

    Det kanske inte behöver sluta så illa som det ser ut nu. Jag tycker att du först och främst går igenom de dokument som du skrev under när du tecknade pensionsförsäkringen. Om du inte har dem kvar kan du begära ut dem från SEB, som måste ha dem sparade i sitt kundarkiv. Om det där står att pengarna skulle placeras i en s.k. traditionell försäkring med en garantiränta på 4 % och de nu inte har blivit placerade så, så kan du få ersättning från banken. Du kontaktar då bankens klagomålsavdelning och berättar vad du har blivit lovad och skrivit under på och sedan tittar de på dokumentationen och betalar ersättning om det har blivit fel. Om det är så att du har satt in pensionspengarna i olika fonder (aktiefonder t.ex.) så kommer ju de variera med börsutvecklingen. Detta kan inte SEB göra så mycket åt utan det beror på aktiemarknaden. Under de senaste 5 åren ligger de flesta aktiefonder på minus tyvärr pga. finanskris och skuldkris etc. Förr eller senare återhämtar sig börsen och säkert dina fonder, men det kan vara bra att se till att du har en risknivå som du är bekväm med för de pengarna som ligger i försäkringen idag. Sätt dig ner med en rådgivare du tycker verkar kunnig och prata igenom vad du kan göra för att det ska bli bättre framöver. Försök att inte ta några förhastade beslut (som att sälja allt vid fel tillfälle) utan tänk igenom allt noga och se till att du förstår vad det är du investerar i. Jag jobbar i branschen (dock inte på bank) och vet hur fel det kan bli när man har fått fel risk i sina investeringar. Det är för jävligt att förlora pengar och någonstans har någon gett dig fel råd eftersom du känner att du är lurad nu. Men, det bästa är att faktiskt försöka se vad du nu kan göra för att det ska bli så bra som möjligt framöver. Lycka till! // Åsa

  21. Anna said, on november 1, 2011 at 08:22

    Min pappa satte in 3000 kr på ett SEB-pensionskonto till mig, han ville att jag skulle fortsätta sätta in själv varje månad. Vilken tur att jag inte lyssnade på vad han sa. Varje år fick jag en avi med besked att pengarna minskat x antal kronor och att de hade dragit av förvaltningskostnaden. I våras fick jag kontobesked: 0 kr kvar på kontot. Men de ville ha pengar att förvalta mina andelar som nu var värda 0 kr. Jag ringde naturligtvis och frågade hur de kunde tro att jag skulle betala in? Sen sa jag som det var, att de hade bränt 3000 kr som pappa trodde skulle växa till sig. Jag meddelade också att nästa gång pappa får för sej att ge mej pengar så ska jag se till att han absolut inte sätter in några mer pengar hos er på SEB, utan han får köpa öl för pengarna, jag dricker upp den och pantar burkarna och får bättre utdelning.


Kommentera

