George med Liemannen bakom axeln

Vad är ett värdigt pris?

Posted in survivaL by georgeschottl on oktober 6, 2011

Min pappa hamnade ju som bekant på akuten i Malmö för några veckor sedan när han hade lite problem med ett skenande hjärta, förmaksflimmer samt en puls på 200 är inte så väldans bra eller roligt för en bra karl i sina bästa år (pappa är 82)!

För Er som inte varit på akuten i Malmö (och jag hoppas verkligen att ni slipper ha skäl att åka dit)  så är byggnaden en fantastiskt vacker byggnad som är helt rund med loftgångar runt hela huset och med yttre glasväggar för att skydda loftgångarna.
Likaså så ser det ut som en regnbåge slagit sig ner på huset.
Med andra ord, en riktigt vacker byggnad!

I alla fall, tillbaka till kvällen när jag satt i väntrummet och väntade på att få besked om min far och hur han mådde. Denna kvällen var vacker och trivsam, och hade det bara varit friska människor i väntrummet hade livet varit en sång och en dans men akutmottagningar är ju till sin natur till för enbart…just det sjuka personer!

När jag satt i väntrummet kom jag att prata med sonen till en väääldigt gammal dam som behövde akut hjälp, sonen som jag konverserade med var i 65 års åldern och han hade bara för någon vecka tillbaka gått i pension, han var väl tatuerad och hade en klart frisk och muskulös kropp.
Jag gissade i mitt stilla sinne att han säkert var en byggnadsarbetare, ni vet en som inger förtroende och som kan trolla fram ett hus bara genom att såga ner ett träd.

Den här kille bekräftade att han varit byggnadsarbetare i hela sitt liv och att han faktiskt varit inblandad i just denna akutens byggnad, denna nya runda fastighet som var så vacker.

Jag gjorde ju självklart misstaget att fråga om hur dyrt det var att bygga denna kåken….och killen gick igång, han kom med uppgifter som fick håren på mina armar att resa sig och att jag antagligen blev högröd i ansiktet utav ilska!

Den numera pensionerade byggaren började berättelsen med att fråga mig om jag trodde det var billigt att bygga en rund byggnad.
Jag svarade självklart, Nej eftersom vi isåfall haft en massa runda byggnader i varje stad.

Precis tyckte byggaren, och så berättade han att det är ungefär tre gånger dyrare att ha ett hisschakt i en rund byggnad!
det är ungefär tre gånger dyrare att ha en dörr i en rund byggnad, det är ungefär tre gånger dyrare att bygga en trappa i en rund byggnad.
Sedan poängterade han att det är även vanligare med brister och fel i en rund byggnad för att (som jag nämnt) att det är ovanligt med runda byggnader.
Det som den här byggaren störde sig mest på var utrymmet och avsaknaden på plats.
En rund byggnad kan med samma marktäckning inte ge tillbaka lika många kvadratmeter yta som en kvadratisk byggnad!

Så här sitter vi med en rund byggnad  som antagligen kostat tre gånger mer än en kvadratisk byggnad och det har inte genererat tillräckligt många kvadratmeter yta!

Så då undrade jag varför?

Varför bygger man en rund byggnad?

Men lille påg (det är nog den enda människan som kallat mig för liten påg) det handlar ju om priset som arkitektens skall få!
Allt handlar om arkitektpriser, hur dålig en byggnad än är så sitter där nog en liten arkitekt med ett pris i näven för utseendet!

Nu hade jag egentligen haft skyldigheten att hålla käften om denna byggnaden, men nu kommer själva poängen som gör mig arg!
Det saknas läkare till att bemanna denna akutbyggnad!
Det finns inte tillräckligt med sängplatser för alla Malmös sjuka som uppsöker eller hamnar på akuten!
Det saknas själva grundfunktionen  (läkare och sängplatser) i en byggnad som är tre gånger så dyr som en normal byggnad!

Hur tänker de i sjukhusledningen?
Ojdå…vi behöver en ny akutbyggnad, vi bygger en som är på tok för dyr och som inte rymmer alla patienter och sedan är pengarna slut så vi har inte råd att anställa de läkare som borde ha arbetat i denna byggnaden..
(tror ni att de tänkte så här?)

Jag har faktiskt ställt frågan hur det går till och varför man klarar av att få fram dyra byggnader men att man inte klarar av att få fram läkare till patienterna?
Svaret är att det är olika budgetar….

Här kommer definitionen utav budget, jag tar för säkerhets skull både den på svenska och på engelska!:
Engelsk version:

budget (from old French bougette, purse) is a list of all planned expenses and revenues. It is a plan for saving, borrowing and spending.[1] A budget is an important concept inmicroeconomics, which uses a budget line to illustrate the trade-offs between two or more goods. In other terms, a budget is an organizational plan stated in monetary terms.

In summary, the purpose of budgeting is to:

  1. Provide a forecast of revenues and expenditures, that is, construct a model of how our business might perform financially if certain strategies, events and plans are carried out.
  2. Enable the actual financial operation of the business to be measured against the forecast.

Och så tar vi den svenska versionen:

En budget är mest allmänt en prognos över framtida planerade ekonomiska händelser.

Inom redovisningen och ekonomistyrningen är budget en prognos för framtida:

Ofta är det bara resultat- och finansräkningens konton som prognostiseras; därav är förändringen i balanserna givna, men de individuella kontona är inte uppskattade och budgeten är bara en grov bild över förändringen av nettotillgångar och nettoskulder.

Man budgeterar även ofta för enskilda projekt, och för företagets olika avdelningar, så att man har en lagerbudget, marknadsföringsbudget, produktionsbudget etcetera.

Budgeten är ett viktigt verktyg i arbetet att styra företagets ekonomi, det vill säga att stämma av verkligt ekonomiskt utfall med det planerade utfallet och därifrån fatta relevanta beslut. Man kan då få större kontroll över hur man ska göra inköp, anställa personal, fördela de ekonomiska resurserna med mera.
Som Ni ser så är en budget ett verktyg för att guida penningflödet i verksamheten:

Så nästa gång jag får höra att budgeten för byggnaderna är OK men att budgeten och pengarna för att anställa läkare är slut kommer jag att göra följande!
Jag kommer tydligt förklara att det finns bara EN ENDA KÄLLA till de separata budgetarna, nämligen skattefinanserna!
Nästa steg är att jag kommer att ansöka till skattekontoret om att enbart vilja betala skatt till den budgeten som täcker löner och kostnader som har med personal/läkare att göra.
I samma ansökan kommer jag begära att INTE betala till den budgeten som täcker nya byggnader, speciellt om de har för avsikt att vinna ett arkitektpris!

George

PS

Kostnaden för denna nya runda vackra byggnad som saknar läkare var 860 000 000 Sek (860 miljoner kr)

Som jämförelse skall vi ta denna uppgiften:
Akutdivisionen fick i början av året en ökad budget på 37 miljoner kr. Dessa skall nu bekosta personalsatsningen.

11 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Lagerstedt said, on oktober 7, 2011 at 09:45

    Ja, alltstå man kan bli arg för väldigt mycket mindre! Det är precis sånt här som gör mig förbannad – orättvisor! Jättebra att du tar upp detta och hoppas verkligen att många andra fattar galoppen. Skulle varit bra att få in det som en insändare i tidningarna. Problemet är att de allra flesta tiger och biter ihop och snällt betalar.

    Själv har jag precis börjat blogga http://lagerstedt.wordpress.com/ och förmodligen kommer bloggen att handla om saker som jag upplever som orättvisa eller på annat vis känns som viktiga att förmedla.

    Tack för ett himla bra inlägg!

  2. Sara said, on oktober 7, 2011 at 11:28

    Hej George,

    Man blir ju förbannad! Människor får inte den vård man behöver, och är man sjuk och sitter på akuten i flera timmar – då lär man ju inte bry sig om byggnaden är rund eller…

    Kram från en bloggläsare

  3. Anette said, on oktober 7, 2011 at 14:22

    Underbart!
    Det är sådant här som måste fram, du är fantastisk som vänder upp och ner på saker!
    Vem fan bryr sig om ett runt hus när man är sjuk? Inte annars heller för den delen.
    Njut helgen kram

  4. eva said, on oktober 7, 2011 at 15:42

    Georg jag kan berätta en annan historia för dig som har med akuten och vården att göra. När man byggde akuten hade man i tanke att Jourläkarcentralen och Barnakuten skulle ligga i samma lokaler dvs man projekterade för rum för dessa plus hela infektionskliniken. Men under byggets gång bestämde man sig för att avveckla jourläkarcentralen på ahlmansgatan som man byggde om för ca 2-3 år sedan och detta kostade en massa pengar och flytta till Grangatan och ha något som heter Kväll och Helgmottagning. Men för att detta skulle låta göras så var man tvungen att bygga om Grangatan för att (Jourläkarcentralen) Kvällsmottagningen skulle få plats. När man u gjort detta har man dragit ner öppettiderna så att nu har man bara öppet 18-21.30 istället för innan 17-22 bara öppet på fredagar klockan 18-21.30 och på helgen 10-21.30 innan hade man öppet från 8-22. Man byggde även om hela Barnakuten för ca 5-6 år sedan och nu ska /skulle man flytta igen till nya akuten men den blir mycket mindre och avdelningarna får ändå ligga kvar borta på Flensburg /Barnkliniken och detta ställer till det för det var det som var dilemmat, innan att, det finns bara en läkare som tjänstgör på kvällen/natten och han har hela förlossningen,neonantal,barnkauten och två avdelningar. Man tänkte det var bättre att komma nämre stora akuten men som doktor får han ändå springa eller cykla ev köra bil över till andra sidan om han ska till avdelningen. Barn som är sjuka får fraktas från barnakuten till avdelningen med bil, kulvert vågar man inte gå i på kväll eller natt. Som du ser så är det rörigt. Jourläkarcentralen avvecklades för att vårdcentralerna skulle ha öppet längre på kvällarna men det är fortfarande bara 2-3 som har det i Malmö. Man har dessutom avvecklat jourläkarcentralen i Hässleholm och Kristianstad och Trelleborg på vardagskvällar och har en begränsad öppetid på helgen med dessa. Därför får akuten ta mer och mer men så var det ju inte tänkt från början. Vilka politker är det som har bestämt detta jo sjukvårdspolitkerna i region skåne. Idag kan man inte bli sjuk så är det bara. Kram på dig

  5. asda said, on oktober 8, 2011 at 00:46

    För att ytterligare göra saken roligare…
    Infektionskliniken som ligger ovanför akuten, och egentligen är väl huset byggt mest för deras skull då byggnade är världsledande gällande ventilation och isoleringsmöjligheter, har inte råd att bemanna de tre våningarna. Vilket resulterat i att en avdelning i princip fått stänga och istället har njurmedicin flyttat in vilket innebär att numera delar njurtransplanterade (som är mkt infektionskänsliga) avdelning med infektionspatienter. Lyckat!

  6. Ossie said, on oktober 8, 2011 at 09:17

    Jag blir så trött… vart tog vanligt folkvett vägen?!
    Återigen… hade jag skött min ekonomi och ansvar för familjen som stat och kommun sköter sitt hade jag först hamnat hos kronofogde och slutligen i fängelse…
    Kram till George & familj ❤

  7. tina said, on oktober 8, 2011 at 11:47

    hur kan estetiken gå före funktionen, så fiffigt anordnat att när någon tycker (jag då) ta pengar från försvaret och ge till skola o sjukvård nä se det går inte för det är olika pottar. Man blir så besviken när man får det presenterat för sig, hur tänker egentligen politiker, eller rättare sagt vad tänker dom med….

  8. tiptip said, on oktober 8, 2011 at 13:18

    Det finns verkligen en kategori man kan skära på: landstingsbyråkrater. Det mesta är deras fel. Omorganisationer, idiotidén att slå ihop HS med KS och nu också Malmö och Lund, utredningar och kalkyler. Jag läste någonstans att det nu är fler pappersvändare än sjukvårdspersonal. I am not surprised. De brukar ju liksom föröka sig med delning.

  9. Eva said, on oktober 10, 2011 at 20:20

    Har varit där åtskilliga gånger. En kär väninna låg där (i den tjusiga byggnaden, med väldigt smutsiga fönster), hade cancer och fick ett sår på foten som gjorde att hon sedan fick amputera halva benet! Inte nog med cancern utan vanvården av såret medförde fullständigt onödigt lidande! Hon avled i juli.

  10. Tali said, on oktober 10, 2011 at 22:09

    Oh kära nån! Jag håller hellt och hållet med dig.
    Det är tyvärr så sjukt här i Sverige. (men jag gissar att det inteär bara här)
    I UPpsala län harman också många problem inom vården. Just som du beskriver om Malmö: Personalbrist, platsbrist och även mera problem. Mina metastaser beror på nedskärningar inom vården. Ett PAD svar kan vara klar för bedömning inom 3-4 dagar, istället så tar det 3-4 vecor pga brist på patologer. Jag fick vänta i 3 månader till operation för att avlägsna tumören… Den hann sända metsraser…
    Om man kan bestämma vad man ska betala skatt för vet jag inte men det skulle bara bra om man kan.

  11. En nadra eva said, on november 22, 2011 at 21:40

    En anledning till att man bygger för att få pris istället för att bygga efter behov kan vara Malmöpolitikernas Hybris att föra fram Malmö som mer fantastiskt än det är. Läs avhandlingen från Veselinka Möllerström http://www.lu.se/o.o.i.s?id=708&news_item=7420
    Repaluu och andra glömmer bort ”kockumiterna” och deras behov så länge man kan presentera byggnader som visar att Malmö är framgångsrikt. Och visst gillar vi Turning Torso och Västa hamnen och är lite stolta? Men vad är våra behov?
    Även om det är Regionpolitikerna som man trodde bestämmer över vården så inser man att lobbyism kan leda till mycket.


Kommentera

