George med Liemannen bakom axeln

Kontrasterna pekar på …liv! Som Pappa till en liten flicka är livet ljuvligt!

Posted in survivaL by georgeschottl on augusti 8, 2011

Det är verkligen kontrasterna som pekar på att livet är händelser, att livet råder runt omkring oss även med svår sjukdom och problem.
Jag ser hur min älskade dotter, min underbara söta lilla Freya utvecklas varje dag, det är något nytt ljud, en ny sorts blick eller en längre pruttning varje dag.
Att se henne utvecklas med dessa små microsteg varje dag mitt i cancerns värld gör att jag mer och mer börjar nonchalera cancern.
Att sitta här med Malignt Mesotheliom sedan 2006 är de facto ett underverk, speciellt med antalet tumörer i min kropp och var de sitter så borde jag INTE vara här.
Jag har precis läst min journal och inser för första gången att jag har en tumör bredvid hjärtat….så här länge skulle jag inte ha överlevt! Orden i journalen verkar vara fel, det kan ju inte stämma…
Istället så är livet fyllt utav nappflaskor som skall diskas innan de skall fyllas igen, leksaker som skall placeras i Freyas synfält och sop-påsar överfulla med blöjor som skall ut i soptunnan.
Varje tanke har något med Freya att göra, oro, övervägande, kärlek, hopp, framtidstro och ren full obefläckad glädje!
I morse flög jag in i sovrummet eftersom jag inte hört ett endaste ljud ifrån Freya på över två timmar, min enda tanke var att hon slutat andas…jag visste logiskt att jag bara var dum och orationell och jag tvingade mig själv att stanna i stolen och fortsätta läsa…men till slut tog hjärnan och dumpade alla logiska resonemang i avloppet och med några snabba kliv är jag inne i sovrummet och ……
möts utav ett gooogggooo och ett gaga och ett ljuvligt leende!

Faaan vad jag är lycklig!

George

34 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. SaraH said, on augusti 8, 2011 at 20:54

    Visst är det helt underbart med barn…men de växer fort…vips så är de stora… så ta tillvara på varje ögonblick för det är unikt….
    Kram SaraH

  2. mimi said, on augusti 8, 2011 at 21:00

    Faaen vad glad jag er för at duer lycklig George 🙂

  3. pennylanesHelén said, on augusti 8, 2011 at 21:17

    Läser din ”vem är jag Georg?” och er… så himla underbart att läsa om din livslust och glädje till livet som trots allt varit ganska orättvist mot dig. Samtidigt glädjer det mig att du hyllar forskningen eftersom jag själv jobbar med kliniska prövningar inom läkemdelsindustrin och vet viket arbete och oerhörda resurser det ligger bakom ett framgångsrikt projekt och hur tacksam vi är för hängivna patienter som går in med sitt frivilliga deltagande.
    Jag kanske gissar vilt men jag skulle tro att den Mesotheliom studien du deltog i var den som MSD hade, jag började nämligen arbeta i den men avslutade då jag slutade min tjänst på MSD efter 10 år och gick till nya utmaningar.
    Nu lever jag själv i cancerbubblan, med en väldigt elakartad bröstcancer, HER2 pos, och har till dags datum blivit opererad och fått min femte dos cytostatika, fortsätter med den sjätte och sista dosen den här månaden, därefter väntar strålning i fem veckor, Herceptin (antikropp för just den här tumörtypen) i infusion var tredje vecka, klar i juli 2012 och sedan hormonbehandling i fem år med Tamoxifen. Lång resa men för mig finns inget annat alternativ än överlevnad. Jag håller alla tummar jag kan för dig, det känns ju mycket lovande….(lägger till dig på min blogglista om det är ok?), jag kommer att fortsätta läsa här.

  4. Johanna- En mamma på Limhamn said, on augusti 8, 2011 at 21:30

    O som du förtjänar att vara just det!! =)

  5. Ossie said, on augusti 8, 2011 at 21:33

    Visst är det enkelt ibland… man blir så glad att hjärtat hotar brista!
    Njut av dagarna, omfamna det goda och vägra det dåliga!
    Du är en fighter och levnadskonstnär av rang!
    Allt gott till dej och dina flickor!
    Största kramen Åsa ❤

  6. Allice said, on augusti 8, 2011 at 21:41

    Känner SÅ igen mig med att springa o kolla varför det är tyst. Stor KRAM till dig o familjen<3

  7. Helén said, on augusti 8, 2011 at 21:43

    Georg, skrev en lång kommentar här tidigare men den tycks ha blivit lost.
    Jag gillar dina texter väldigt mycket och tycker om att du hyllar läkemedelsindustrins forskning om nya läkemedel eftersom jag själv arbetar med kliniska prövningar inom industrin som klinisk prövningsledare. Arbetade för övrigt med Mesotheliom studien för MSD för några år sedan med slutade med den väldigt tidigt då jag började på ett annat företag. Kanske var den den du deltog i? Just nu befinner jag mig själv i cancerbubblan då jag fick en aggressiv bröstcancer diagnos i feb 2011, HER2 pos, och fram till nu är jag opererad och har genomgått fem cytostatika kurer, en kvar. Därefter väntar strålning, och fortsatt Herceptin behandling (antikroppinfusion var tredje vecka) fram till juli 2012 och som topping på det fem års hormombehandling med Tamoxifen….
    Jag följer gärna din blogg som jag nyss upptäckt och lägger till dig på min lista om det är ok.
    Jag känner hopp för dig….du verkar verkligen vara en överlevare…:)

  8. Majsan said, on augusti 8, 2011 at 21:58

    Underbart!!!

  9. Sister Moonshine said, on augusti 8, 2011 at 22:03

    Det är bara så jäkla underbart skönt att höra! Grattis!

    Kram

    /Åsa

  10. Therése said, on augusti 8, 2011 at 22:21

    Godkväll!

    Man kan inte annat än bli obeskrivligt överlycklig av ett sådant inlägg som det här. Orden är så otroligt välfyllda av kärlek och tilltro till livet – trots allt och fastän..

    Jag skickar än mer kraft och kämpaglöd till dig och hoppas att du får många härliga dagar fyllda med kärlek tillsammans med din älskade fru och dotter. Vips så är hösten här och sedan firar ni 1 år som föräldrar! 🙂 Kan inte säga annat än att jag är innerligt glad för att du fick förmånen att bli pappa till Freya. Du är värld henne och Freya är värd just dig. ❤

    Så som du älskar livet, det är enastående med dina förutsättningar! Fortsätt kämpa för både dig själv och andra så länge du förmår. Du gör skillnad och du gör avtryck! Viktiga sådana!!

  11. Inga said, on augusti 8, 2011 at 22:45

    Vilken lycka!

    Inga

  12. Tess said, on augusti 8, 2011 at 23:45

    Det är härligt med barn! 🙂

  13. Maria Söderström said, on augusti 9, 2011 at 00:07

    Kikade in här för ett bra tag sen efter att ha sett ”himlen kan vänta” och jag hörde introlåten till det programmet idag till ett annat program och började berätta för min sambo om alla deltagare och fick lov att kolla hur du har det och blir full av glädjetårar i ögonen att du fortfarande kämpar och har livsglädjen! Och att din lilla dotter mår bra och att du får se henne utvecklas och göra alla otroliga saker som bebisar gör!!

    Keep it going strong, i’m thinking of you!

  14. Helen said, on augusti 9, 2011 at 01:10

    Så underbart, tror alla föräldrar känner igen sig i din oro.
    Jag blev så lycklig när jag läste ditt inlägg, att du trots alla odds fixar detta, att du fick bli pappa, att Sara får ha dig, att du lever och är lycklig.
    Det gör mig lycklig……

    Ta väl hand om er!
    Kramar Helen

  15. maria said, on augusti 9, 2011 at 02:20

    Livet. När det är som bäst. ❤

  16. Mia said, on augusti 9, 2011 at 07:02

    Önskar dig all lycka med din familj, underbar läsning!

  17. Josef Boberg said, on augusti 9, 2011 at 12:24

    ”Faaan vad jag är lycklig!”

    Fantastiskt ❗ – George.

  18. ingamaj nogersund said, on augusti 9, 2011 at 13:50

    Gläd dig åt att familjen o du har det gott kan inte köpas för pengar stor kramizz till er ingamaj

  19. Berit said, on augusti 9, 2011 at 15:55

    Bubblande glädje och svällande lycka!! Den glädje du förmedlar smittar! 🙂
    Tack!!

  20. inger forsblom said, on augusti 9, 2011 at 16:09

    Du är ju så fantastiskt underbar mitt i allt elände. Mitt ansikte klövs i ett enda stort innerligt leende när jag läste dagens inlägg.
    Kära George – du är en överlevare!
    Många, många kramar till dig och din härliga familj!
    Inger

  21. Bitty said, on augusti 10, 2011 at 01:15

    Vet du att jag vet att du kommer att få leva så länge med din familj, som du aldrig har trott , men som jag vet!
    Så bara njut o så gott det går med din optimist ( det verkar inte finnas nå EGENGNÄLL, hos dej) inte många på denna jord skulle gnälla så lite med så mycke besvär, men det är säkert så att dom som klarar av det dom blir långlivade (hoppas ingen tolkar detta som något dåligt) Kan vi inte alla se det fina i TEX. din familj, o vi läsare, som får hopp från er! Kramar o Kärlek.

  22. maria Harrysson said, on augusti 10, 2011 at 11:02

    Härligt att livet leker!
    Barn och hundar är så underbara.
    Kram.

    • Åsiktsmaskinen said, on augusti 10, 2011 at 22:54

      Varför detta intresse för fisar/pruttar oavsett det gäller barn eller hundar? Som läsare av bloggen har jag noterat ett påfallande intresse för såväl Ewoks gasbildningar sm dotterns. Det anala stadiet lämnar de flesta långt tidigare än i fyrtioårsåldern. Nog måste det väl finnas andra utvecklingsfenomen inte minst hos Freya att notera?

      • Margit said, on augusti 13, 2011 at 20:59

        Vad är det för gnäll?

  23. Görel Jonsson said, on augusti 10, 2011 at 19:42

    Jag blir så glad och lycklig varje gång jag läser din blogg – tänker ofta på dig
    underbart med sån familj
    Kramar
    Görel Jonsson
    numera pensionerad fd SVT Umeå

    • georgeschottl said, on augusti 10, 2011 at 21:55

      Jättegigantkram tillbaka till dig Görel, vi kommer ihåg dig med!
      George

  24. Annica said, on augusti 10, 2011 at 20:27

    Så härligt att läsa det du skriver!

  25. Elisabeth said, on augusti 10, 2011 at 22:58

    Både du och Freja är MIRAKEL!! Fortsätt LEVA.
    (Själv har jag lite panik inför hjärnröntgen i morgon bitti… men tills dess ska jag sätta mig i soffan med alla mina grabbar:))
    Nattikramen,
    Elisabeth

  26. Inkan o Ligan said, on augusti 11, 2011 at 13:50

    NJUT i stora drag.
    Kram i massor tilll era alla !

  27. Yvonne said, on augusti 11, 2011 at 14:11

    Har skrivit det förr till dig men måste bara skriva det igen: du är så jäkla härlig!

  28. S said, on augusti 12, 2011 at 10:00

    Tack George – du är så värd att vara lycklig och att du ”smittar av dig” på oss är ju ingen negativ bieffekt 😉 KRAM

  29. Kristina said, on augusti 13, 2011 at 00:27

    Fina du!
    Följde ”Himlen kan vänta” och ser nu när jag hittat din blogg att din och Saras önskan att bli föräldrar gått i uppfyllelse. Blir varm i hjärtat och tårögd! Grattis till er fina Freya och vad kan man säga mer än att du är helt fantastisk!!

    Stor kram till dig och familjen.

    Kristina

  30. Tuvan said, on augusti 14, 2011 at 09:28

    Store fine Geoge…

    Gläds så innerligt med dig….. detta är du så väl unnad…
    Kärleken är störst….även mitt i blöj o nappflaskservicen…..

    Varma-stora-kramar till dig o tjejerna


Kommentera

