George med Liemannen bakom axeln

Flera sitter i skammens högsäte

Posted in survivaL by georgeschottl on augusti 6, 2011

Jag har just sett uppdrag granskning om Eternitfabriken i Lomma och hanteringen, den fruktansvärda inhumana hanteringen av de mesoteliom och asbestlungedrabbade anställda från den arbetsplatsen.
Jag ryser av obehag och äckel över de beslutsfattare inom företaget och inom facket som så marginaliserar de drabbade människornas värde.

En god vän var en av de drabbade, en man som sommararbetade på Eternitfabriken i Lomma, en frisk ung vital man med massor av utstrålning och ett finurligt intellekt, en ung man som senare blev make och pappa till en fantastisk familj.
Denna unga man, Hans Malmberg lastade av säckar med asbestfiber, säckar som inte var täta utan gjorda utav juteväv, ibland var säckarna sönder och  då skrapade man ihop asbesten med händerna, asbesten knarrade precis som snö och ibland använde man precis asbesten som snö, man gjorde snöbollar som man hade snöbollskrig med!

Hans Malmberg levde länge med sin asbest-cancer, från diagnosen så maximerade Hans livet, han utnyttjade varje dag till att leva så maximalt han kunde, att leva med så många upplevelser som möjligt.

Nu när jag sett programmet om hur chefer inom företaget och inom facket undandra sig sitt ansvar och sticka huvudet i sanden för att komma undan sitt ansvar för de liv som gått till spillo skäms jag.

Jag har sett i mitt yrkesverksamma liv många otäcka saker, jag har sett hur fackförbund tagit emot mutor och hur fackförbund fifflat med information för egen räkning.
Jag har sett chefer inom fackförbund skratta hånfullt och berätta om alla ”töntar” (han menade medlemmar) som betalade in medlemsavgifter så att dessa fack-chefer kunde åka på spritresor mellan Finland och Sverige eller till fackförbundens lyxiga  chefs-villor i Italien
Jag har sett fackförbund ta emot mutor för att blunda för vissa saker (kommunal i Malmö och HRF)
Jag har sett fackförbund kräva och ta emot mutor (Metall i Helsingborg) och jag har sett fackförbund kräva och ta emot mutor på högsta ledningsnivå (HRF och HTF)

Men när det gäller allvarliga händelser som medlemmars liv har jag räknat med att facket INTE skall blunda, jag har räknat med att facket som är den anställdes sista bastion mot kriminella företag som Lomma Eternit inte ger upp och själv gör sig rika.
Men även denna illusion har nu gett vika efter Janne Josefsson avsnitt utav Uppdrag Granskning.
I detta får man lära sig att företagets ledning lurar och bedrar de drabbade, ja alla anställda för besked att asbest inte är farligt, vi får även se hur ledningen bedrar sig själva och sin omgivning genom att blunda för sina egna beslut och ställningstagande i hur de förnekar ansvaret.

Vi får även se hur facket försöker dölja hur de har gett efter och därmed överger sina medlemmar till den enda omfamning som är garanterad, nämligen dödens omfamning utav cancern.

Det sitter många individer i skammens högsäte.
Låt ingen glömma vad som skett i Lomma!
Låt ingen glömma att de tre år som var Hans sista år var fyllda av kamp och livsvilja, en vilja som inte asbestcancern kunde övervinna utan en massiv kamp, en giganternas kamp!

George

 

Eternitfabriken i Lomma var igång i 70 år och lades ned 1977. I programmet försöker Janne Josefsson ta reda på hur det var möjligt att man kunde fortsätta att utsätta så många anställda för fara för liv och hälsa.

Flera av dem blev sjuka och fick svårt att andas. En av dem var Gunnar Nilsson som kvävdes ihjäl 1979.

En förklaring till att det kunde fortgå så länge var att arbeterna var lojala och litade länge på företagets garantier om att det inte var farligt. Så sent som två år innan fabriken stängdes sattes meddelanden upp på anslagstavlan i fabriken där det stod att det inte var någon fara med arbetsmiljön.

I en intern rapport talades det om ”asbestpsykosen” som kunde hota företagets framtid.

8 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Nilla said, on augusti 6, 2011 at 13:22

    Människors maktbegär och girighet slår aldrig fel. Kan man utrota detta. Se på kvaliteten på skolorna (ssk de privata)! Se på byggare. Man kan inte lita på någon längre. Hederskänslan har försvunnit och det blir bara värre och värre. Hur ska samhället orka ta itu med något så gigantiskt!

    Hoppas du mår bättre nu!

    Kram till dig och familjen.

  2. Ingrid said, on augusti 6, 2011 at 16:14

    Hej! George. Min man arbetade på ”Götaverken” när han var 15 år i(Göteborg) Sprutade isolering (asbest)
    inne i båten. Detta var 1960. År 2000 dog min man i Malignt Mesoteliom” arbetsskada fick 36:ooo i ersättning.
    Fanns en eternit fabrik i Varberg också. Idag måste du ha speciella skyddskläder o mask när man hanterar
    asbest. Fy Fan säger jag bara.
    Mvh: Hallandskusten.

  3. tiptip said, on augusti 6, 2011 at 23:02

    Jag minns väl att facket fullständigt struntade i asbestriskerna på SJ på 80-talet. Jag har för mig att det var bromsar som hade asbest och de skulle ju bytas på verkstaden.

  4. Lisbet Lindell said, on augusti 7, 2011 at 10:47

    Det finns inga ord…. man blir bara ledsen över hur ”höjdarna” behandlar andras liv..

    Hoppas du mår bättre och att ni njuter av varandra.

  5. eli rombach said, on augusti 7, 2011 at 17:52

    bra talat, brorsan!

  6. Anders Malmberg said, on augusti 8, 2011 at 08:25

    Hej George! Tack för att du uppmärksammar Uppdrag Gransknings avsnitt om Lomma Eternit. Pappa berättade nog lika mycket för dig som för oss, men att se bilderna och höra berättelserna var skrämmande. Och som du säger, det är trångt i skammens högborg.

    Kram på dig!!

  7. J said, on augusti 8, 2011 at 10:22

    Lägg ner fackförbunden, de har för länge sedan spelat ut sin roll.

  8. Krille said, on augusti 11, 2011 at 10:01

    Precis som du skriver är detta skrämmande och det har säkerligen förekommit mutor mm i fackföreningsvärlden som du nämner. Men att ta bort fackförbunden som ”J” skriver tror jag inte ett dugg på. Vad kan vi då sätta emot. Det är fortfarande arbetsgivaren som är största problemet även i denna historia och liknande händelser har säkerligen hänt i övriga delar av landet. Men om vi tar bort fackföreningarna hur skulle det se ut då? Bra mycket värre är min gissning med tanke på allt gott fackföreningarna ändå tillför, däribland när det kommer till arbetsmiljö.

    Men det är en tragisk händelse och en händelse vi måste komma ihåg.


Kommentera

