George med Liemannen bakom axeln

Hej Tommy

Posted in survivaL by georgeschottl on augusti 3, 2011

Hej Tommy

Jag har skickat mitt telefonnummer till dig angående  dina frågor om dina tumörer, jag har även gått igenom vilka aktiva studier det finns och vad du skall säga till din läkare att göra!
Jag har en hel del svar, tyvärr inget sådan supersvar som botar dig direkt utan det är ungefär som med mig, man får dras med cancern och göra det bästa av sitautionen!

Hör av dig så tar vi ett snack om vad som är nästa steg i din behandling .

Om du är kunnig i engelska så har jag klistrat in DET ABSOLUT SENASTE i behandlingsväg i den formen av cancer som du har. Där finns nya behandlingsmetoder och nya mediciner som har avhandlats på den senaste internationella konferensen.

George

Inlägg från Tommy

Kul att du är stolt över din far, det hedrar dig.
George, har varit i kontakt med Dig tidigare angående min cancer där Du bad mig återkomma med vilken typ av cancer jag lider av. Cancer coli lunga står det i min journal. Jag opererades januari 2007 har sedan fått cellgifter via port a cat vilket gått bra. Nu tycker man att eftersom det inte tar bort min cancer helt har man slutat med cellgifterna. Det har minskat och legat stilla vilket varit positivt för mig men när nu behandlingen upphört tycker jag mig känna en väsentlig försämring. När jag fick cellgifterna mådde jag oförskämt bra vilket jag inte kan säga att jag gör nu. Vore en skänk från ovan om det fanns ngn form av studie som jag event skulle kunna få ingå i. Som Du nog förstår med all Din erfarenhet är jag beredd att göra allt. Avslutningsvis önskar jag Dig och Din familj och speciellt lilla Freja allt gott.
Vänligen
Tommy XXXX

 

We have talked a little bit about adjuvant therapy. I want to talk about metastatic disease and some of the progress that has been made. You already know that a new VEGF [vascular endothelial growth factor] Trap drug in second-line therapy has shown some benefit and is going to be filed by Sanofi Aventis for approval. We may have another medicine with a similar mechanism of action for metastatic colon cancer.

Other glimmers of hope are different from last year — glimmers of hope of medicines that may be helpful in metastatic colon cancer. A very clever global study was presented by Cathy Eng[1] at both the American Society of Clinical Oncology meeting and at the World Congress involving a combination of panitumumab with several other medicines. One of the drugs combined with panitumamab was an HGF [hepatocyte growth factor] c-Met inhibitor. Panitumumab plus the HCF c-Met inhibitor actually demonstrated some improvement in refractory colon cancer in a randomized phase 2 clinical trial. Of course, this caused a lot of buzz and excitement because of the novelty of the combination.

Another clinical trial that was presented was actually done at our center here by one of our great researchers named Michael Pishvaian,[2] a rising star in GI cancer and drug development. He combined a PARP [poly ADP ribose polymerase] inhibitor, ABT-888, with the DNA-damaging agent temozolomide. This phase 2 single-arm study demonstrated that about one third of patients with metastatic, highly refractory colon cancer have disease stabilization with a couple of partial responses. You might say, ”well, big deal,” but in refractory colon cancer, it has been very difficult to find patients who will respond or find combinations to which they will respond.

Both of these combination trials achieved this in slightly different ways; one was a randomized phase 2 and the other a straight phase 2. In both situations, however, we are seeing a shift. Instead of getting all excited and going off and doing a big randomized phase 3 clinical trial in the hopes that the combination works, we are actually doing more enrichment. Who were the patients who responded to the treatment, and who did not?

We are expanding these activities to try to understand the molecular phenotype and predict who will respond and who will not. Biopsies are important, and more and more patients are willing to undergo biopsies and understand that the biopsies that we take are important and informative. The old theory that we shouldn’t be doing biopsies because patients won’t accept them or because they slow down our clinical trials is being undermined.

There was a lot of talk about the size of clinical trials. Conducting these smaller informative clinical trials and then enriching that data has become a new standard. Instead of the more traditional phase 1, 2, and 3, we are seeing a lot more early-phase development before going on to phase 3. My recommendation is still, ”don’t do phase 3 clinical trials until you are sure you are going to win.” That’s good advice.

One other point that everyone needs to know about is this ”K-ras thing” in colon cancer. We talk about K-ras as if it’s black and white — eg, if the patient has the mutation, the drugs won’t work, and if the patient doesn’t have the mutation, the drugs might work. However, this is getting grayer.

A nice retrospective analysis by Dr. Tejpar,[3] presented by Eric Van Cutsem, showed that K-ras 12 is different. The K-ras mutation in codon 12 is pretty black and white so far. The drugs don’t work with a K-ras 12 mutation, but the K-ras 13 mutations might be different. It looks like we might have enough evidence to say that if the patient has a K-ras 13 mutation, the drugs might still work.

The ”interim advice” is that if a mutation is present, we are still not enthusiastic about using these drugs. We want to at least put out there that we are learning as we go. Hopefully, for the colon cancer community, it will become less black and white.

The glimmers of hope in the world of metastatic colorectal cancers are some new drugs, some new targets, and some new ways of thinking about clinical trial designs.

5 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Birthe said, on augusti 4, 2011 at 12:32

    Hej George! Måste fråga om en sak jag undrar över efter att ha sett ”Uppdrag granskning” igår om Lomma Eternit. I programmet säger författaren Mary Andersson att arbetarna på fabriken drabbades av Mesotheliom och att man endast kan få den cancerformen av asbets. Har du också varit utsatt för det eller har forskningen kommit fram till att man kan få det av andra orsaker också?

    Kramar till dig och familjen

    • georgeschottl said, on augusti 4, 2011 at 14:41

      Hej Birthe! Ja det stämmer att jag blivit utsatt för asbest. Min exponering av asbest har enligt Yrkes & Miljömedicinska instutionen gett mig mesotelioma men även den klarcelliga njurcancer som jag blev opererad för 1996. Det är intressant med nya forskningsrön som förklarar varför det har blivit två cancerupplevelser för mig. Min exponering av asbest kommer från min tid på örlogsfartyg där vi hade asbest på ett flertal platser på fartygen. Som tur så gällde det gamla fartyg som ej längre är i drift.

      George

      Skickat från min iPad

      • Birthe said, on augusti 4, 2011 at 14:48

        Tack för ditt svar! Det är så tragiskt att man ska behöva drabbas av sådan sjukdommar genom sitt arbete. Vet inte om du såg programmet, det var oerhört gripande.

        Jag önskar dig all lycka i framtiden tillsammans med din fina familj! Och George, du är en stor kämpe!!

  2. Helén said, on augusti 8, 2011 at 21:30

    Hej Georg, om Tommys läkare inte kan informera honom om tänkbara prövningar att vara med i så kan han altid ta kontakt med läkemedelbolaget direkt, den medicinska/kliniska prövnings avdelningen och be att få prata med den projektledare som har ansvaret för onkologistudierna. På MSD som just nu bedriver en hel del prövningar kan han försöka kontakta Christina Alm. Även om det pågår prövningar för fullt så är det inte säkert att just hans sjukhus är med bland de center i Sverige som deltar och då kan man, om inte patientgrupperna är full, få gå med i annat landstings regi och få sina resor för besök etc betalda. Han kan alltså få information om han ev skulle kunna vara en passande pat för att delta och få hjälp information til sin egen läkare. Läkarna brukar dock vara välinformerade om pågående prövningar inom onklogivärlden. Om du har kontakt med Tommy och han behöver hjälp med kontakt eller annan info så hjälper jag gärna till…

  3. Sandra said, on november 25, 2011 at 03:12

    Hej.har en snab fråga en bolag va hemma hos mig och rev bort min kakel i köket de va asbest jag viste inte att man inte fick gå in .så jag gick in efter 3-4 timmar efter att han slipade gick in för att hemta en välling tog kanske 20-30 sekunder e det farligt.


Kommentera

