George med Liemannen bakom axeln

Tårar i mina ögon, tårar av stolthet!

Posted in survivaL by georgeschottl on juli 30, 2011

Jamboree!
Ett konstigt ord som betyder mycket  för många människor.
Just nu så pågår det en Jamboree i Kristianstad med 38 000 scouter från alla världens hörn, utöver detta så tillkommer det  23 000 dagsbesökare som löser entrébiljett.

Min far har en speciell relation till scouterna, en relation som bokstavligen handlar om liv och död för honom.
Läs dessa ord så kan ni få en bild varför döden blev en följd utav scouternas okorrumperade heder och ofläckade moral:
På min heder, lovar jag
Att göra min plikt mot Gud och mitt land,
Att i alla lägen hjälpa andra,
och att följa scoutlagen som lyder som så:
En scout är ärlig och pålitlig.
En scout är vänlig och hjälpsam.
En scout visar hänsyn och är en god kamrat.
En scout möter svårigheter med gott humör.
En scout lär känna och vårdar naturen.
En scout känner ansvar för sig själv och andra.

Min far var ung och en brinnande humanist och kämpe för demokrati.
Han hade sett tyskarna invadera landet och han hade sett strider och krigets offer ligga i hans eget hem och i högar runt om byn han växte upp i.
När han lämnade barnaåren blev han en medlem i scouterna och eftersom scouternas löfte och lag inte stämmer överens med det kommunistiska partiets regler och lagar förbjöds hela scoutorganisationen.
Partiet kunde inte tillåta en organisation som med sin heder lovar att göra sitt bästa för landet, landet är INTE viktigare än partiet och partiets medlemmar!
Min far som den eviga rebell han är skrev några väl valda ord om demokrati och om kommunister i den lokala scout-tidningen och några dagar senare fick han av en vänligt inställd bekant besked på att han skulle i praktiken dömas till döden…..
Som en 19-årig yngling fick han söka sig ut i världen genom att fly från partiets bödels-apparat!
På nätterna vandrade han genom landet och tre dagar tog det att smyga över gränsen eftersom ryska soldater fanns överallt!

Scout-verksamheten i det land som pappa kommer ifrån har alltså inte existerat sedan kommunisterna förbjöd scouterna fram till att landet åter blev fritt 1989.
Nu ville pappa besöka Jamboreen, en väldigt speciell och ovanlig sammankomst av scouter för att besöka den Tjeckiska kontingenten och bara prata med dem….
Sara och jag erbjöd att köra honom till Kristianstad, han är ju redan 81 år gammal, fyller 82 år imorgon, Måndag och ser lite dåligt….annars ser han ut som en 60-åring…

Sagt och gjort, vi körde honom till Jamboreen och vi kom ganska snabbt i kontakt med den Tjeckiska kontingenten som reagerade ungefär likadant som om man kört ner en pinne i en myrstack!
Vilken frenetisk aktivitet, vilken uppståndelse och jag såg att pappa blev rörd av dessa unga män och kvinnors genuina respekt och nyfikenhet!
Det verkade som om en rockstjärna hade landat i deras utställning, helt plötsligt fanns där fotografer och en journalist från Radio 1 som intervjuade pappa.
Jag tittade på mina far som var fullständigt omringad av beundrare och jag kände att regnet hade gjort mina kinder blöta, det var inget regn, det var tårar av stolthet och glädje för min far.
I timmar pratade de med far, i timmar haglade frågor om livet under de försvunna åren, hur han överlevde och om hur det var på den tiden innan han flydde.
För varje minut kom bilden av min pappa tillbaka, mitt minne av den gigant som han alltid varit för mig.

Ytterligare en kontingent av olika städers scouter mötte oss (pappa) på Jamboreen och det skulle skrivas autografer och ges presenter samt gruppfotografering med pappa mitten av grupperna.
Många timmar senare var det vår tur att åka hem, tack pappa för att vi fick se denna sidan av dig, att vi fick se den delen av ditt liv som vi hört så mycket om.

Det var med glädje jag såg stålet i mun fars ögon, det var med stolthet som jag förstod att han var fullt medveten om att scouteden om hur man med heder och plikt mot landet formade orden i pappret han skrev.
Han var fullt medveten om att hans frihet och liv skulle förändras av hans ord, att orden skulle väcka den onda besten, att den onda vargen skulle trakta efter hans liv!

Jag är så fantastiskt stolt över min far!

 

George

 

17 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Tommy Fridén said, on juli 30, 2011 at 21:40

    Kul att du är stolt över din far, det hedrar dig.
    George, har varit i kontakt med Dig tidigare angående min cancer där Du bad mig återkomma med vilken typ av cancer jag lider av. Cancer coli lunga står det i min journal. Jag opererades januari 2007 har sedan fått cellgifter via port a cat vilket gått bra. Nu tycker man att eftersom det inte tar bort min cancer helt har man slutat med cellgifterna. Det har minskat och legat stilla vilket varit positivt för mig men när nu behandlingen upphört tycker jag mig känna en väsentlig försämring. När jag fick cellgifterna mådde jag oförskämt bra vilket jag inte kan säga att jag gör nu. Vore en skänk från ovan om det fanns ngn form av studie som jag event skulle kunna få ingå i. Som Du nog förstår med all Din erfarenhet är jag beredd att göra allt. Avslutningsvis önskar jag Dig och Din familj och speciellt lilla Freja allt gott.
    Vänligen
    Tommy Fridén

  2. Ewa Larsson said, on juli 30, 2011 at 23:01

    Vad kul att din pappa svurit ungefär samma ed som jag gjorde när jag var ung.Vad roligt för din pappa att få uppleva så mycket roligt och uppmärksamhet.För dig o din familj med.Sov gott! Eller God morgon hälsningar Ewa

  3. Åhus / skåne said, on juli 31, 2011 at 00:12

    Fantastisk historia. Och vilken unnest att få vara med om detta. !

  4. Mia said, on juli 31, 2011 at 02:36

    Rörande bara läsa om det så förstår det var rörande för dig och fullt förståeligt att du är stolt!
    Det jag direkt tänker på när jag läser detta är ju att din dotter kommer vara minst lika stolt över dig! 🙂
    En annan typ av dödshot, men du har fortsatt kämpa och inte bara för ditt eget mående utan med
    som jag fattat det, på en massa olika sätt gällande cancervård och info, som stöd till andra sjuka och anhöriga osv osv.

  5. annika said, on juli 31, 2011 at 10:56

    Din far är en sån människa som man verkligen ska vara stolt över!! Vilka öden det finns, även du är en hjälte som kämpar så bra mot din cancer!! Annika

  6. Majsan said, on juli 31, 2011 at 11:51

    Endel av din styrka kommer kanske från din fantastiska pappa!

  7. Fröken Sik said, on juli 31, 2011 at 17:22

    All styrka o kärlek till dig!

    Jag trillar in som ny läsare, men följde dig genom tv-rutan..
    Tack för en varm o ärlig blogg…

    Tack för att du orkar blogga, o ditt mod!
    Kärlek o kram till dig o dina vackra flickor ❤

  8. Åsa said, on juli 31, 2011 at 18:43

    Vilket civilkurage! Vilken integritet! En härlig människa som världen behöver fler av. Jag blir så glad när jag läser om din pappa.

  9. Jan Undén said, on juli 31, 2011 at 19:59

    Kul att träffas ”live”, frundera på Hallandsträffen så ses vi garaterat igen.
    Du kommer inte att ångra det besöket.

    LR hälsningar
    Jan U

  10. Inkan o Ligan said, on juli 31, 2011 at 20:35

    Klart du ska vara stolt över din pappa.
    Kram

  11. Charlotte said, on juli 31, 2011 at 23:11

    Vilken fantastisk historia! Min pappa vurmade för scoutrörelsen i hela sitt liv och jag vet att han i sin himmel befinner sig på Rinkabyfältet!

  12. Ana_Lista said, on augusti 1, 2011 at 11:52

    En härlig scoutberättelse! Och det är ju just det som scouting handlar om – respekt, möten och ansvar. Kolla upp var du har närmsta scoutkår och avvakta i cirka 7 år tills lilla Freja är 8 – hon har alla förutsättningar att göra lika stort och positivt avtryck som sin far och farfar :-).
    Ana_Lista

  13. Hild said, on augusti 3, 2011 at 05:55

    Tack! Väldigt intressant!

  14. Helena said, on augusti 3, 2011 at 17:32

    Hej George, jag brukar gå in och läsa din Blogg i mellanåt och tycker du är helt fantastisk.
    Det sista nu med SUS Malmö/Lund är så bra skrivet att jag tycker du bör sända över det till en tidning så dom kan publicera det, då kanske en dabatt kommer igång i alla fall…..

    Jag såg dig första gången i Himlen kan vänta och vill så hjärtligt gratulera att du nu också är far 🙂

    mvh
    Helena

  15. Kristina said, on augusti 3, 2011 at 17:52

    Härligt att läsa dina inlägg.
    Jag inspireras av din oerhörda livsenergi.
    På återseende

  16. Maria Hansson said, on augusti 9, 2011 at 15:30

    Härligt att vårt fantastiska läger berör även dig och din familj. Jag har haft ynnesten att jobba på lägret i 15 dagar, och fått se ungdomarnas glädje över att få träffa alla dessa andra scouter från hela världen. Att tillsammans med okända få arbeta, leka, umgås och FIKA (det ordet har vi lärt ut till alla 39 000!) och få vänner och upptäcka att vi alla är lika. Scouting – changing the world! Alla är välkomna, man kan inte bli för gammal för att börja hos oss. Och vet du vad – vi har ingen avbytarbänk. Alla duger.

  17. Annika said, on september 18, 2011 at 19:31

    En helt fantastisk historia får tårarna att rinna. Stolhet, överlevnad och en helt sjutusan till VILJA att LEVA! Både du och din far har en historia som på så sätt kan likna varandra. Såg dig första gången i Himlen kan vänta och det kan den verkligen göra ett tag till. Övertygad om att din far kände sig värdefull över att få vara delaktig igen, på sitt sätt. Tillhörigheten har ett stort värde.
    Deltog själv som funktionär vid den stora Jamboreen i Värmland på -90-talet. Med stolthet inför hundratals deltagare, visade jag platser där mina förfäder finnarna byggde upp sina Finngårdar och berättade hur de levde sitt liv. Och kul hade vi!

    Grattis till din och Saras goding Freja, så värdefull!

    Önskar er allt gott!

    Annika


Kommentera

