George med Liemannen bakom axeln

Collectum AB är bedragare! De har blåst mig på 176 000:-

Posted in survivaL by georgeschottl on maj 15, 2011

Innan jag blev sjuk var jag faktiskt ganska lugn gällande min ekonomiska situation om jag skulle bli allvarligt sjuk…
Jag trodde ju aldrig heller att jag faktiskt skulle bli allvarligt sjuk, jag var ju näst intill osårbar.

Genom min firma hade jag en försäkring via Collectum som skulle ge mig 2542 kronor i månaden de första 91 till 360 dagarna jag var sjuk.
Likaså skulle jag få 4115 kronor i månaden om jag mot all förmodan skulle bli förtidspensionerad och få sjukersättning, jag hade nämligen fått en bekräftelse på denna trygghet utav Collectum.
Ungefär 4 miljoner arbetande Svenskar har denna försäkringen via AFA som går till Collectum och via Fora!
Jag satsade inte på en just specifik extra dyr sjukförsäkring i och med att jag var ganska bra grundförsäkrad.
Trodde jag….
Men å andra sidan så kunde jag aldrig föreställa mig att vara sjuk, jag arbetade precis med mitt nystartade företag, jag hade byggt upp en verksamhet från 0 kronor i omsättning till att nå 30 miljoner i omsättning på bara två år.

I starten fick jag som företagare ofta leva på Saras inkomst, det var viktigare att ge medarbetare lön istället och investera de få pengarna som var över i företaget istället, jag arbetade för framtiden!
Nu visade det sig att framtiden inte skulle tillåta mig att vara frisk, men å andra sidan skulle jag få sjuklön plus pengarna från Collectum.

Den senaste bekräftelsen jag fick från Collectum om att jag hade ITP var 2006-12, då hade jag redan legat på sjukhus i 2 månader.
När jag ber Peter, min kollega i firman se till att pengarna kommer ut får jag chocken!
Collectum har dragit tillbaka ITP:n för mig eftersom jag äger 20% för mycket utav företaget!
Hade jag bara ägt 30% utav företaget hade jag fått ITP-försäkringen men eftersom jag hade 50% fick  jag 0 kronor!

Detta beskedet fick jag i årsskiftet 2006-2007, jag svor men eftersom jag lovat Sara att bara kämpa för att överleva och  att prognosen för min överlevnad var så dålig, jag hade ju egentligen bara månader kvar att leva enligt läkarna så struntade jag att jag hade blivit grundlurad utav Collectum.
Som döende har man inte kraften eller orken att slåss mot ett jätteföretag som Collectum!
Så jag gav upp gällande pengarna, jag insåg att det ligger något i talesättet att man blir blåst av vissa försäkringsbolag!

Nu i förrgår så rensade jag ut gamla pärmar med räkningar, på fel plats, bland räkningarna låg det en bekräftelse från Collectum från årskiftet 2006-2007!
Mycket riktigt står det att jag har rätt till pengarna, både de  2542 kronor i månaden de första 91 till 360 dagarna jag var sjuk samt de  4115 kronor i månaden om jag skulle bli förtidspensionerad!
Jag hittade beviset, jag har det i min hand!
Det står svart på vitt vad jag har rätt till!

Så jag scannade in dokumentet och skickade in det till Collectums kundservice, svaret blev standardsvar 1 A.
De beklagade att det hade blivit fel, men några pengar får jag inte eftersom jag ägde för många procent utav firman.

Det som skär mest i min situation som lurad är att Collectum skickade ett dokument till min kollega Peter att skriva på att han skulle ändra på mitt och hans medlemskap i Collectum att vi INTE skulle ha ITP, detta eftersom vi var sk frikretsare. detta dokument skickade de till Peter 2006-12.
Vilket Peter gjorde, han litade ju på Collectum att detta var rätt!
Jag låg ju på sjukhus med en slang kopplad till min lunga! Jag kunde ju inte påverka!
Det som också skär i mig är att vi har ingått i ITP:n sedan 2003-10! Och betalat för den!

Så enkelt är det…
Hur många andra sjuka får avslag från sina försäkringsbolag?
Hur många andra sjuka får sin ekonomi förstörd för att de försäkringar manhar bekräftelse på gäller ej?

Jag förbannar sättet jag blivit lurad på, jag känner mig så överkörd…

Så jag hoppas att jag når ut till Er, mina läsare, mina ca 10 000 dagliga läsare och ber er att kontrollera Era försäkringar och att kanske till och med undvika Collectum på något sätt, kan de lura mig, kan de lura Er!
Så till att ni är trygga i Era försäkringar, olyckan kommer oftast från en klar himmel utan förvarning!

George

14 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Eva said, on maj 15, 2011 at 08:52

    Tack för informationen!

  2. eija said, on maj 15, 2011 at 09:48

    Jag är också helt förundrad över hur rättslös man verkar vara gentemot försäkringsbolagen.

  3. daphna levin said, on maj 15, 2011 at 10:10

    Vilka viktiga frågor du tar upp! Under min syster tid som sjuk i glioblastom förde jag å hennes vägnar en nästan daglig kamp mot försäkringskassan samt mot de privata försäkringar hon tecknat i tron att det skulle ge henne en trygg inkomst om hon blev sjuk. I nästa samtliga fall hade dom någon underlig förklaring på varför pengarna inte kunde betalas ut. Från FK fick hon 0 kronor i sjukpenning eftersom hon var egen företagare och hade deklarerat underskott, däremot kunde FK lätt räkna ut från den inkomsten som hon i det fallet hade hur mycket pengar hon skulle betala ut i underhåll till sin son. Nu är det tydligen nya regeler så egna företagare skall alltid kunna få åtminstone ett grundbelopp i sjukpenning hur deklarationen än ser ut. Men min syster fick 0 kronor.

  4. Petra said, on maj 15, 2011 at 12:38

    Hej! Finns det något sätt att få tag på avsnitten från himlen kan vänta igen?

    • georgeschottl said, on maj 15, 2011 at 13:01

      Hej Petra.
      Jag vet att intresset är stort för det är många som undrar hur mankan få tag på TV-serien samt uppföljningsavsnitten igen.
      Som mest var det 1,2 miljoner tittare….
      Tyvärr så är det upp till SVT att sända serien i repris igen, vilket jag tror sker igen.
      Jag tycker man borde kunna köpa DVD:n via någon firma….

      Ha det bäst
      George

  5. Mia said, on maj 15, 2011 at 12:46

    Jag anser ju att du ska ha dina pengar när du betalt försäkringen, men om de menar på att du inte har rätt till den försäkringen pga det ena eller det andra, så bör de ju iaf betala tbx den avgift du betalat på den! Annars är det ju ren stöld!
    Gällde detta Fora också alltså? Isf blir jag nervös för där har jag min försäkring…

    • georgeschottl said, on maj 15, 2011 at 12:58

      Hej Mia, det är olika bolag men de är tätt sammankopplade beroende på vem som skall administreras, AFA är själva försäkringe, Collectum och Fora administrerar för näringsliv och kommuner.
      Kolla verkligen upp vad som gäller för dig, det var när jag behövde pengarna (som jag hade bekräftelse på) som avslaget kom, jag letade i tre dagar efter det finstilta på den tiden men fann inget som visade på att jag gjort fel.
      Ändå får man ju lyda försäkringsbolaget, vi har ju inget rättsskydd eller rättshjälp gentemot dem!

      • Mahlin said, on maj 15, 2011 at 15:57

        Hej George!

        Jag följer din blogg men har aldrig skrivit någon kommentar. Det är beklagligt hur Collectum behandlar sina kunder. Som konsument kan man alltid få sina ärenden prövade. Om Collectum brustit i sin information borde du kunna överklaga deras beslut. Ett alternativ är att skriva till ITP-nämnden eller ARN. Jag arbetar som oberoende försäkringsförmedlare och det är mitt ansvar och min skyldighet att ge bra råd till mina kunder. Bevisbördan är hos mig vid eventuella klagomål och därför måste jag dokumentera noga min rådgivning. Tyvärr har Alecta och Collectum inte samma skyldigheter 😦

        Kram på dig!

        Mahlin

  6. Tina said, on maj 15, 2011 at 16:44

    Har följt din blogg länge och du verkar till att vara den mest lurade personen…hela tiden något nytt…hur är det möjligt?
    Tina

    • georgeschottl said, on maj 15, 2011 at 17:30

      jag tror gott om alla! tyvrr!

  7. Kajsa/Spenatmamman said, on maj 15, 2011 at 20:39

    Så här har det varit för mig.

    Jag hade en Bo Kvar-försäkring via SEB. Tydligen var jag då försäkrad i ett bolag som heter Genworth. Denna försäkring kostade 400 kr för mig och är en liv- arbestlös och sjukförsäkring som skulle betala bolånet under ett år efter man insjuknat (med en månads karens).

    Tyvärr fanns det en hake, eftersom jag hade ett vikariat och inte en fast anställning gällde inte försäkringen. Jag blev galen kan jag säga, fick till sist kontakt med kundansvariga på SEB och de betalade tillbaka alla premier och så fick jag dessutom plåster på såren och lite ränta. Men det blev ju ändå hälften av det jag trodde jag hade rätt till.

    Det värsta var att i både Genworths och SEBs kundtjänster var folk så oerhört respektlösa. ”Jag förstår hur du känner dig” hade de tydligen lärt sig att säga. Eller hur. Tror inte det va.

    Nästa roliga grej var att i den försäkring jag har genom facket bestämde man att alla som drabbas av några specificerade diagnoser, bland annat cancer, skulle få knappt 50 000 i ett engångsbelopp. Om man fått diagnosen efter 1/1 2011. Så där blev det ju inte heller några pengar *sucka*

    Nu försöker jag lista ut om jag kan få några pengar från SPV. Det finns ett litet litet hopp men jag gör mig inga direkta förhoppningar. Man ska ha fast anställning för att det ska funka har jag insett…

  8. SaraH said, on maj 15, 2011 at 22:47

    Hej, jag önskar Dig allt gott och önskar att du inte skulle behöva hamna i en sån här situation. Din kraft och energi behövs till annat!!

    Det minsta de kan göra är väl att betala tillbaka den premie du betalat in till dem då de brustit i sin information genom att delge dig vad du hade rätt till när du inte hade det.

    Hur kan de ha mage till att ta emot dina pengar, meddela dig vad du ska få (som du inte får) och ändå behålla dina pengar som du betalt in när du inte får utbetalt det du fått information om att du ska få?

    Det är på ren svenska att LURAS. Fy….

    Jag ser det som mitt ansvar att varna mina nära och kära för detta försäkringsbolag och hoppas att ingen av dem har valt dessa. Jag ska också kolla upp mina egna försäkringar, tack och lov inte hos dom, så att man inte behöver hamna i samma situation.

    Kan det vara så att du hamnat hos fel handläggare?? Testa att ta kontakt med dem igen, för det är väl inte så här det ska vara!!! Vill inte tro det iallafall…

    Det ni betalt från 2003-10 till 2006-12 SKA ni får tillbaka…innan de ändrade förutsättningarna för er genom att ”lura” din kollega…DET ÄR BARA SÅ!!!! Sen ska man väl inte behöva ”slåss” för det man har rätt till? Tyvärr är det alldeles för ofta det är på det viset….

    Lycka till!!!

  9. Sven Lindh said, on maj 17, 2011 at 18:40

    Jodå-jag har själv just blivit blåst på en försäkring kallad olycksfallsförsäkring 60+ hos Länsförsäkringar. Jag faller på en isfläck och slår ut en rejäl bit ur en tand och enligt allt förstånd så är detta en olycka och olyckan har orsakat att en bit av tanden ramlar ut. Men väl hos tandläkaren så ser han via röntgen att det också finns en karies i roten. Därför får jag ingen ersättning av LF. Jag begär BARA ersättning för reparation av den utslagna tande och inte den del som avser rotfyllningen men icke. Eftersom det fanns ett angrepp i roten så bedömer man tydligen att den INTE var en olycka att jag föll eller hur man tänker. Ska man slå ut en tand i ett olycksfall hos LF så ska det vara en helt frisk tand kom ihåg det annars betecknar man det inte som ett olycksfall…???
    Ett struntbelopp jämfört med George´s men ändå ett bevis för hur försäkringsbolag beter sig när man behöver dem. Jag flyttade allt mina försäkringar från LF vilket innebär att det ”tappar” cirka 6000 kr per år av mina pengar.
    Sven Lindh i Mora med glada tillrop till George

  10. Carina said, on maj 22, 2011 at 18:11

    Kan inte Anne Lundberg hjälpa dig med ett granskningsprogram om detta????
    Kram
    CArina


Kommentera

