George med Liemannen bakom axeln

Hon har BAAAAAAAJSAAAAAT!!!! JIPPPPPPEEEEEEYYYYY

Posted in survivaL by georgeschottl on maj 10, 2011

Oroliga föräldrar har vi varit!
Hysteriska  föräldrar har vi varit!
Bajsfixerade föräldrar har vi varit!

Nu skriver jag om bajs på en blogg som i läsarantal slåss med vår utrikesministers egen blogg, jag skriver om bajs på min blogg som legat bland 5 i topp på wordpressbloggar i Sverige i över ett år!
Men bajs är viktigt!
Väääldigt viktigt, speciellt om man är förstagångsförälder till en liten 5 månaders tös.
Det är ännu viktigare om denna tös inte bajsat på 15 dagar!! Ni läser rätt, det står 15 dagar!

Vår älskade lilla Freya har en mage som är lite ovanlig, som oroliga föräldrar har vi frågat och ringt vår BVC-sköterska om just bajsrutinerna eftersom Freya går över hela skalan…

Normalt är det lite granna varje dag i blöjan men så i perioder så går det precis som en klocka, på dag SJU är det dags att stinka av sig rejält!
Första gången hon började med sitt vecko-schema så  hängde vi i telefonluren till BVC och blev väldigt lugnade när sköterskan berättade att 7 dagars intervall är helt ofarligt, vi blev ännu lugnare när hon berättade om att hon under sin långa erfarenhet haft ett barn som väntade i hela 11 dagar!!!

Då kan Ni tänka Er vilken oro Sara och jag har haft når Freya passerade dag 11 med helt rena, men något gula blöjor!
VI VAR HYSTERISKA!  Dagarna 12 till och med idag (nr 15)  har varit direkt fokuserade på blöjornas innehåll!

Hela tiden har Freya mått bra, inte varit påverkad utav problemet med ”tomma blöjan syndromet”
Att Freya varit lugn är det enda skälet till att vi inte brutit ner dörren på barnakuten i Lund…..

Idag så tyckte sköterskan efter ny läkarkonsultation att vi drämmer till med stora släggan, Microlax!
Vi slängde oss i bilen och åkte iväg till apoteket i Lund för att inhandla dessa droppar utav guld (ungefär så såg vi på situationen)
Hela tiden stirrade Freya på oss och undrade varför mamma o pappa var så stirriga o konstiga, Freya mår ju bra!
Freya tänkte nog att man kan aldrig vara tillräckligt noga i valet av föräldrar…

Väl hemma så glurpade tuben till och det tog nog inte mer än 2 minuter (det står 5 till 15 minuter på förpackningen) förrän Freya sade hooooiiiii med en förvånad men ändå stolt blick och vips så var blöja ett helt fylld, inom 10 minuter var blöja två fylld och nu ser Freya väääldigt lugn ut!

Jag skall ha en rejäl förhandling med Freya och begära en avföringsperiod som mest utdraget var femte dag och inte en minut längre!
Jag har en känsla av att jag redan som spädbarnsförälder kommer att förlora denna förhandlingen!

I Sjuksverige har det hänt en väldigt viktig sak!
Det har kommit fram ett nytt test för screening för Prostatacancer!
Man söker istället efter Prostasomer i blodet  vilket verkar ge en säkrare indikering än det kända PSA testet som ger massor av felsvar och därmed också en hel del oro, onödiga ingrepp och ångest hos de personer som INTE har prostatacancer.
Screening är ett av de heliga Graal-lösningarna på  den ökande cancerproblematiken, tänk om man kunde ta prover på alla människor för att se om de har tendens till cancer elelr om de är på väg att utveckla cancer…
Jag tycker att det är helt fantastiskt att man satsar stort på screeningens väg, att forska på olika cancertypers markörer har min röst!
Bra jobbat!

George

11 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Agneta said, on maj 10, 2011 at 19:52

    Att bajsa är skiiitviktigt!

  2. anette said, on maj 10, 2011 at 20:07

    Ja, med första barnet är man konstant orolig, första året. E hon hungrig, får hon tillräkligt med mat, har hon ont, när bajsade hon sist…. osv
    Mina pojkar har båda haft problem med bajseriet tills dom släppte blöjan, sen har det inte varit några problem där.

    En barnmorska sa till oss på bb med första pojken ”man skulle få andra barnet direkt”
    Man har ett helt annat lugn andra barnet.

    Tror ni e riktiga 10 poängare som Freyas mamma o pappa, bäst helt enkelt

  3. Sister Moonshine said, on maj 10, 2011 at 20:07

    Den söta lilla! Vilken tur att hon ändå mått bra genom alla de 15 dagarna. Själv hamnade jag på sjukhus av samma orsak efter lika lång tid …

    Ja, tänk om man genom ett enkelt blodprov kunde få veta om man kommer att bli sjuk eller om man är det och på ett tidigt stadium påbörja sin behandling. Heja, alla forskare! Forska mera och rädda fler människor!

    Kram

    /Åsa

  4. Maria said, on maj 10, 2011 at 20:48

    Nu sitter jag här med ett stort leende på läpparna. Din frånvaro några dagar här på bloggen gör mig mest orolig för hur du själv mår och så handlar det om lilla Freya 🙂

    Hoppas att hennes mage ”växer till sig” och krånglar allt mindre, det är verkligen inget roligt att vara förälder när det är något som inte står rätt till med de små liven…

  5. Inkan o Ligan said, on maj 10, 2011 at 21:10

    fnissar skönt inlägg
    Tazz&Kram

  6. Ewa Larsson said, on maj 11, 2011 at 08:56

    Förr var det lite messmör i vällingen till alla bebisar men så enkla saker kanske inte gäller idag men vi brukar föreslå det för våra föräldrar.Eller på en sked om hon gillar det.Men oj vilken oro innan det blev dags.Konstigt att barn kan ”hålla” sig så länge utan att bli sjuka.
    Kram till er alla.

  7. Ragnhild said, on maj 11, 2011 at 09:04

    Hej George!

    Jag har följt din blogg länge – den och du är fantastisk! Jag har aldrig kommenterat förut men nu kom rätt tillfälle för mig: barnmorska och 5-barns mamma som jag är. BAJS, det är mitt område 😉 När jag fick mitt första barn för 18 år sedan var BVC sköterskan som min andra mamma – ”hej, det är bara jag, du jag undrar en sak: skall det vara såhär….?” Det kunde handla om vad som helst. Det viktigastehon lärde mig var att lita på sig själv och sin känsla – om barnet verkar må bra så mår det troligtvis det också – när det kommer till bajs fick jag veta att det var lika vanligt att barnet bajsade 10 gånger om dagen som var 10:e dag! (detta gäller när barnet ammas, nu vet jag ju inte om er lilla docka fullammas, men….) Mina barn har haft alla varianter – och 15 dagar har jag också varit med om! Kroppen tar hand om allt och det blir bara inte så mycket över 🙂

    Det jag vill förmedla till dig är: du och Sara är världens bästa föräldrar till er prinsessa, oro hör till men lita på er känsla!

    Kram Ragnhild

  8. Linda said, on maj 11, 2011 at 14:41

    Vår gosse var likadan. Han bajsade jätte sällan. Men ibörjan var vi oroliga men sedan vande man sig vid det. Men gott för lilltösen att hon känner sig näjd

  9. Kerstin said, on maj 12, 2011 at 00:13

    Ang bajseriet så märkte jag på vårt andra barn, en kille, att han började bajsa alltmer sällan. Sen gick han inte upp lika mycket i vikt som han hade gjort tidigare, men ingen varning från BVC. Han var nöjd och glad verkade inte hungrig men bajsade väldigt sällan.

    Det visade sig vartefter att jag hade lite för lite käk åt honom i tuttarna. Det var därför han behöll resterna så länge inom sig. Han sög ut allt han kunde av dem.

    Han var då ganska precis 5,5 månader och det var ändå dags att börja äta annat.

    Håll koll på Freyas vikt. Följer hon sin kurva perfekt har ni inte ”problem” med det vi hade.

    Ge sessan en ordentlig kram från bloggläsare Tant Kerstin 🙂

  10. Annica said, on maj 28, 2011 at 21:44

    Ha ha, jag läste precis ”Bajsfesten” av Alex Schulman för min lillkille och det är (nästan) precis som du beskrev ovan… En härligt bok som man kan skratta till samtidigt som man känner igen sin ”föräldraoro”. Rekommenderas!

  11. alleballe said, on april 18, 2014 at 22:03

    Min dotter är på sin 11 dag!!! Fyyyyyyyyyy… Microlax är bra, fick man råd av bvc?


Kommentera

