George med Liemannen bakom axeln

Jättekul (Saras födelsedag) och mindre kul (inget resultat)

Posted in survivaL by georgeschottl on maj 4, 2011

Sara har fyllt år och det serverades frukost på sängen och en hel drös med presenter.
Freya var ju självklart huvudpersonen och stjärnan trots att det vara Saras dag, Freya tyckte det absolut bästa var allt presentpapper, ända fram till att hon inte hittade ut ur alla högarna med papper .
Det är så skönt med födelsedagar, just för att livets fortsättning på något sätt bekräftas med en kul dag, men det viktigtaste är just fortsättningens bekräftelse.
Grattis till min älskling, du är ljuset i mitt liv, du är min pelare, du är min kraft när jag vacklar!

Min oro och rädsla bekräftades idag, det som mitt hopp har byggts upp på och väntat på har nu gått i kras.
Jag hade en stor förhoppning att man kunde finna orsaken till att min kropp ”lägger av” och gör ont dag som natt.
Men resultatet av undersökningen var ju preliminärt och svaret är att jag och läkarkåren får fortsätta leta efter själva systemfelet i min kropp.
Att det är orsakat utav cellgiftsbehandlingen är det ingen tvekan om, men att misstanken att det var själva signalsubstansen i muskelsystemet som var ”felinställt” stämde inte.

Mitt muskel-signalsystem fungerar utan märkbara felaktigheter, problemet ligger alltså någon annanstans.

Jag klagar inte, märk väl!
Cellgifts-behandlingen höll mig vid liv, det förlängde mitt liv så pass mycket till att jag skulle kunna ingå i studien som vände upp och ner på allt, studien som håller mig vid liv idag….. så jag är tacksam för cellgifts-behandlingen!
Att skador kommer som ett brev på posten är bara att acceptera tycker jag.

Idag träffade jag en bloggläsare som också är ofantligt viktigt för södra Sveriges cancerpatienter.
En mycket trevlig och leende kvinna som arbetar med PET-scan.
Det händer mycket inom cancerdiagnostiken och viktigast är att vården får rätt verktyg att arbeta med, för att kunna fatta rätt beslut om behandling måste man få rätt fakta.
Att bara få en DT räcker inte långt för att ge ett beslutsunderlag, det krävs en PET-scan för att hitta alla små busiga metastaser och småtumörer vilket en DT inte gör tillräckligt bra.
Nu har vården i södra Sverige fått ytterligare en PET-scan maskin vilket är ofantligt viktigt för oss cancerpatienter!
Tack för att Ni arbetar i rätt riktning!
Tack!

We must delve into some high-level physics. On the utmost granular level, the PET machine picks up a pair of photons travelling in opposing directions produced by an 'annihation event'. That event is specifically an electron hitting a travelling positron (the positively charged antimatter compliment to the electron) emitted by the radiotracer as it decays (the decaying process is called positive beta, or positron emission, decay). The collection of paired photons is picked up by scintillator material in the machine, creating bursts of light detected by photomultiplier tubes or silicon avalanche photodiodes also inside the machine. The PET technique only counts paired photons that hit the scintillator simultaneously; photons which do not arrive in pairs within nanoseconds are ignored.

We must delve into some high-level physics. On the utmost granular level, the PET machine picks up a pair of photons travelling in opposing directions produced by an 'annihation event'. That event is specifically an electron hitting a travelling positron (the positively charged antimatter compliment to the electron) emitted by the radiotracer as it decays (the decaying process is called positive beta, or positron emission, decay). The collection of paired photons is picked up by scintillator material in the machine, creating bursts of light detected by photomultiplier tubes or silicon avalanche photodiodes also inside the machine. The PET technique only counts paired photons that hit the scintillator simultaneously; photons which do not arrive in pairs within nanoseconds are ignored.

George

8 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. ulla said, on maj 4, 2011 at 23:04

    Fin bild av Er båda…Gratulationer till Din söta fru…Hälsn. från ett KALLT Sthlm

  2. Elisabeth said, on maj 5, 2011 at 10:42

    Jag vet inte om du redan får nervmedicin Lyrica men jag inbillar mig att det har hjälpt mig. Jag har ju också drabbats av smärtor fram och tillbaka och de hittar inte att några nerver eller dylikt ligger i kläm. Visst har jag metastaser överallt men de ser inte att något skulle störa och att ha normal smärta får man ”räkna” med men just när kroppen ”lägger av” undrar man ju. Nu har du det hundra resor värre än mig men jag har ju också varit inne akut och från ena dagen till den andra inte kunna gå, och hämnat i rullstol något dygn för att sedan kunna röra mig i stort sett som vanligt någon dag senare.
    Vet inte om detta ger dig något men jag håller hårt fast vid min Lyrica (och oxycontinet självklart)
    Härligt att se dig och Sara tillsammans. Hon verkar vara HELT ENASTÅENDE!! Jag tror jag har blivit ett litet fan till henne. Det är svårt att stå på sidan också.
    KRAM från Elisabeth

  3. Kari said, on maj 5, 2011 at 13:44

    Hei, og grattis til fruen!
    Vil bare tipse deg om to norske blogger som tar opp temaet alternativ behandling i dag:
    http://www.arachne.no/ og http://www.arachne.no/. Særlig førstnevnte er opptatt av dette og skriver noen fine innlegg, synest jeg.
    Lykke til videre i livet med din vakre kone og hel-skjønne datter!
    Klem fra Norge

  4. Kari said, on maj 5, 2011 at 13:45

    Unnskyld, den andre bloggen er: http://www.gunnhildcorwin.blogspot.com/.

    Kari fra Norge

  5. Oscar said, on maj 5, 2011 at 20:35

    Gratulationer till din fru och även till dig.

    Följde serien på Svt och det glädjer mig att du kämpar vidare än idag.

    Cancern har drabbat min pappa och fler talet andra närstående personer i mitt liv.

    Tänker följa din kamp!

  6. mimi said, on maj 6, 2011 at 03:34

    Herlig bild 🙂

  7. Inkan o Ligan said, on maj 6, 2011 at 07:27

    STORT Grattis till Sara så här i efterskott.
    Tazz&Kram

  8. Lisbeth said, on maj 7, 2011 at 09:27

    Hej George!
    Var mycket trevligt att träffa dej och prata med dej. Önskar dej, Sara och Freja en underbar sommar.


Kommentera

