George med Liemannen bakom axeln

Kvacksalvare tar nya tag!

Posted in survivaL by georgeschottl on maj 2, 2011

Jag påpekar med jämna mellanrum om de kvacksalvare som försöker utnyttja det sista hoppet och viljan hos svårt sjuka cancerpatienter med alternativa behandlingar såsom C-vitaminbehandling, avkok på tistel som injiceras, syretält med magneter och lavemang med C-vitamin.
Getpissad bark från ett speciellt träd skall visst vara extra bra på att bota cancer!!
Enligt dessa kvacksalvare så botas cancern, dessa bedragare har alltså två saker gemensamt: att ta betalt för behandlingarna och att behandlingarna leder patienterna närmare dödens omfamning!
Ofta krävs det många många behandlingar innan effekt märks, dock hinner ibland patienten avlida innan behandlingen är klar, nooo refunds här inte!

Branschen med alternativa naturläkemedel i Sverige  omsätter ca 4 Miljarder per år.
Ca en miljard i försäljning av dessa preparat kommer från direkt kriminella organisationer!
Det finns flera  organisationer och föreningar som arbetar med olika typer av medicin, exempelvis Antroposofisk medicin….smaka bara på ordet antroposofisk……som egentligen inte betyder något alls.

Antroposofisk medicin: Antroposofin är den ockulta filosofi som skapades av Rudolf Steiner (1861-1925). Antroposofer anser att människan har fyra ”väsensled”: en materiell kropp, en vegetal ”eterkropp”, en animal ”astralkropp” och ”jaget” eller den odödliga själen. Den antroposofiska medicinen har många drag gemensamma med homeopatin och bygger i många stycken på signaturläran. Dess terapier avser att påverka förhållandet mellan människans olika organsystem, vilka i varierande utsträckning förutsätts stå under kontroll av de olika väsensleden.

Antropologi finns och är en vedertagen lära, men Antroposofisk  är bara dravel som låter fint för att lura folk.
De läkare som är aktiva inom de organisationer som säljer humbugbehandlingar har blivit fråntagna sina läkarlegitimationer och har blivit åtalade för bedäger.

Varför jag tar upp ämnet idag, just nu är ett mail som landade i min inbox idag….
Läs mailkonversationen här:

Mail 1
Hej!
Gå in på  www.savenaturalhealth.eu  och underteckna protestlista mot tänkta förbud gällande örtmediciner! Läkemedelsföretagen lobbar för fullt..
Tack för Ditt stöd! Vi måste bevara vår frihet att fritt kunna välja!
Ha en skön vår!

/lena

Mail 2

Vad är det här är det seriöst?

Hälsningar Ewa Lxxxxx

Mail 3 (mitt svar) (som gick ut till alla de personer som stod på mail-mottagarlistan)

Hej, mitt namn är George

Jag är själv cancerpatient, jag lider utav en cancerform som heter Malignt Mesoteliom och den cancerformen är till 100% dödlig, jag kommer alltså inte att överleva denna närkontakt med cancer.
Därför blir jag så oerhört ledsen över att se så här flagranta försök att stötta en kriminell verksamhet som har tagit otaliga liv och skapat ett osannolikt lidande hos cancerpatienter.
Varje år så kontaktas jag kontinuerligt utav kvacksalvare som menar att de kan bota cancer med hjälp utav C-vitamin, tistelextrakt, fräkenplantan, vitlök eller vatten!!! eller att ligga i syrgastält med magneter under mig. Getpissad bark har jag fått som alternativ en gång!
Gemensamt för alla dessa personer är att de vill att jag skall betala en enorm summa pengar för att bli botad från denna cancer.
När jag kontrollerat dessa personers namn och information på nätet finner jag att de ofta kommer från samma eller gemensamma organisationer där vissa av personerna i styrelsen har blivit åtalade för bedrägeri eller åtalade eller fällda för vållande till annans död.

Jag vill bara varna för denna form av bedräger, att på något sätt försöka göra organisationerna ”fina” på samma sätt som ”reclaim the streets” är ett direkt hån mot oss terminalt sjuka!
Att stötta denna organisation är att stötta personer som drar nytta av de svagas och sjukas hopp!

Jag ber Er att var försiktiga när och om Ni skulle ha kontakt med dessa kvacksalvare, mycket av botemedlen eller medicinerna som används idag kommer från naturen, de produceras enklare, säkrare och mer effektivt i ett laboratorium, men vi måste komma ihåg att de kommer från naturen.
Dock skall kvacksalvare inte dra nytta av detta faktum!

Cancerpatient, krönikör Cancerfonden och Anhörigfonden, Rådgivare sjukvårdsrådgivningen och RCC.
Deltagare i TV-serien ”Himlen kan Vänta”
Med vänliga hälsningar

https://georgeschottl.wordpress.com/

George Schottl
18 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Kajsa/Spenatmamman said, on maj 2, 2011 at 22:22

    Ja det är för bedrövligt :(.

    Dock – inte för att jag är nån anhängare av antroposofin ändå, men jag bor mitt i antroposofland (Järna och västerut ;)) och känner till lite om dem. Inom den antroposofiska vården arbetar utbildade läkare och sjuksköterskor. Det man varit i blåsväder om där är medicinerna som inte är kliniskt testade har jag för mig. Men läkarlegitimationerna får de behålla hur som helst.

    Jag tycker det verkar rätt flummigt på det stora hela, men jag tror det finns värre kvacksalvare än just antroposoferna ändå.

    Ha det gott!

    • Ingela said, on maj 3, 2011 at 07:04

      Det jag känner till om Antroposoferna och Vidarkliniken i Järna är att:
      De antroposofiska medicinerna är ett komplement till de akuktoriserade medicinerna inom vården.
      Antroposofiska läkare har först en grundutbildning inom vanlig skolmedicin och sen en påbyggnad i antroposofisk läkekonst.
      Många, många patienter lovordar den antroposofiska medicinen, där man ser hela människan som kropp, själ och ande.
      Medan inom skolmedicinen ses människan som ett objekt, typ, lunga, knä, buk..etc…etc…

  2. Tess said, on maj 2, 2011 at 23:05

    Det är hemskt vad en del försöker göra egen vinning på andras sjukdom och lidande. Jag har själv fått erbjudande om att testa ett antal skumma grejer. Nu har jag inget sådant allvarligt, men lider ändå av kronisk värk. Det är vattendroppar med blomextrakt i (man ska ha ”rätt” blomma för ”rätt” åkomma), helande av kroppen utan beröring och så vidare. Jag har testat en del för jag har varit desperat på att få bukt med min värk för att kunna leva som en vanlig människa, men jag har till slut insett fakta.

  3. tommyhjalmarsson said, on maj 2, 2011 at 23:39

    På något sätt så är människan fortfarande primitiv. Liknar en blommas blad en njure så är växten naturligvis bra mot njurproblem. Att de enda bevisen på att det funkar är att “någon” blivit bättre och det ställs inte mot att “någon” har också blivit bättre utan någon medicin. Påminner om “bevisen” på att bön fungerar. Naturlig, är ett mantra på allas läppar, framställt på konstlad väg är farligt är vårt tankesätt. Sen måste man nog på något sätt vara konspiratorisk om man tror på trollmedicin och att läkemedelsindustrin mörkar och förtalar naturmedicinen. Som om botemedlet för cancer redan finns, men det blir inga rubriker för läkemedelsindustrin styr vad som är rätt och fel.

  4. tommyhjalmarsson said, on maj 2, 2011 at 23:42

    Jag har tidigare gjort två bilder som berör ämnet.

    http://tommyhjalmarsson.wordpress.com/category/homeopati/

  5. Mamma Johanna- Livet på Limhamn said, on maj 3, 2011 at 07:58

    Jättebra skrivet! Håller helt med dig!

  6. Eva said, on maj 3, 2011 at 12:26

    Hej Georg
    Vi får inte lov att ge råd angående naturläkemedel i vårt jobb och folk som ringer ibland blir jättesura men vi säger alltid ni får kontakta tillverkarna och fråga dem vi kan inte ge råd kring detta då det inte finns vedertagna vetenskapliga bevis om det finns effekt eller inte Kram Eva (1177)

  7. Kajsa said, on maj 3, 2011 at 13:27

    Vilket brandtal! Bra skrivet. Även om alla får bli saliga på sin tro, är det ju inte rätt att man ska bli salig i förtid. I synnerhet inte om ens tid är knapp som den är. Det finns massor av kvackare där ute. Skoningslösa människor som som bara ser pengar. Psykopater, med andra ord. Det är å andra sidan inget nytt i mänsklighetens historia. Tyvärr.

    Man ska ju inte önska död och olycka för andra, men ibland önskar man att de fick smaka på sin egen medicin. Eller rättare sagt det som deras medicin BORDE hjälpa mot.

    Å andra sidan kan man fråga sig om folk skulle låta en slaktare operera dem… Slaktaren har ju viss, begränsad anatomikunskap. Ungefär som en kvackare har viss begränsad medicinsk kunskap.

    Jag har sett dig referera till pågående studier m.m. när folk frågar dig. Vilket fantastiskt jobb du gör! All heder åt dig. På riktigt. Du måste ha ett oerhört fullt karmakonto 🙂

    Hälsa din underbara och ge en grattiskram och en grattiskram till dig med (för ditt fantastiska jobb.

    /Kajsa

  8. Henrik said, on maj 3, 2011 at 14:00

    Bra rutet George, bara kläm åt dom!

  9. Sofie said, on maj 3, 2011 at 14:06

    Heja heja!

    Du är så bra. Ge dem vad de tål!!!!!

  10. eija said, on maj 3, 2011 at 16:48

    På dom bara. Jag fattar att man tar till alla halmstrån om man är svårt sjuk och tester märkliga hemmatuggade örter. Det fräcka är ju att erbjuda dom. Däremot är jag övertygad om att Vidarkliniken är en underbar plats att vara på och att det finns betydligt värre kvacksalvare.

  11. lena bjarme said, on maj 3, 2011 at 18:56

    Det verkar som det lever kvar en viss häxjakt fortfarande i Sverige.

    Vidarkliniken som drivs med antroposofisk metoder, är godkända av den svenska sjukvården.- se gärna Ingelas inlägg tidigare-. Jag har själv i två omgångar varit på Vidarkliniken i Järna, godkänt och understött av Region Skåne. I mitt tycke en helt förträfflig omvårdnad.

    Jag tycker att du plockar fram verkliga avarter av alternativ medicin och en skum definition om vad antroposoferna står för.

    Det är klart att det finns mindre seriösa utövare inom alla yrkeskategorier. Så är det bland hantverkare, advokater, läkare och alla andra yrkesgrupper också. Samtidigt som det också finns många kunniga och engagerade uttövare.

    till Ewa:

    Det är klart att jag tycker mailet jag skickade till dig är seriöst.

    Protestlistan jag skickade dig handlar om valfrihet. Jag är glad att vi nu kan välja det bästa från olika håll. Att välja fritt som vi nu kan, mellan naturläkemedel och traditionell medicin eller använda båda i vissa fall. Förslaget som jag vill protestera emot är, att alternativ medicin, vissa mineraler och vitaminer förbjuds. Ett förbud som borde göra alla mörkrädda…att inte få välja själva.

    Att ha valfrihet= Demokrati

    /lena

    • Kerstin said, on maj 5, 2011 at 01:37

      Lena: Saken är väl just den du själv nämner. Det finns mindre seriösa yrkesutövare inom alla yrkeskategorier.

      Men t ex hantverkare eller advokater håller väl aldrig dödssjuka människors liv i sin hand!!

      Läkare har såå mycket större etiskt ansvar! Det ingår som bekant i yrket, helt enkelt.

      Därför tycker jag George gör helt rätt i att ge på t ex Vidarkliniken. Vete sjutton om inte Iscador, det overksamma (mot cancer), medlet inte har funnits i över 10 år och gett människor falskt hopp. Inte har jag hört om någon som levt längre med hjälp av Iscador? Finns någon studie på hur många som överlevt cancer med hjälp av Iscador? Finns någon som helst pålitlig studie om Iscadors positiva verkningar?

  12. Mats said, on maj 3, 2011 at 19:59

    Det finns garanterat många som försöker tjäna pengar på svårt sjuka vilket är synd och skam. Just antroposoferna tror jag dock är ett undantag då jag vet flera som blivit remitterade dit från olika landsting i Sverige och med positiva erfarenheter, så visst fyller de en funktion.

    • Per said, on maj 4, 2011 at 09:08

      Funktion i form av tröst och falskt hopp har säkert en funktion, men det är fortfarande kvacksalveri. Om detta tvista inte de lärde.

  13. Mange said, on maj 3, 2011 at 22:59

    Förslaget handlar inte om att förbjuda naturmedel eller vitaminer. Det som det går ut på är att göra det olagligt att kalla obevisade kurer för läkemedel. Substanserna kommer fortfarande att finnas att köpa som kosttillskott, och om några bevisas ha effekt så kan så klart få läkemedelsstatus. Dessutom så ska kontrollerna bli noggrannare så att inte preparaten är kontaminerade (det har förekommit slarv under tillverkning så att preparat blivit hälsofarliga, men också att tillverkare smusslat i farliga mängder riktiga läkemedel i bl a örtmedicin), vilket snarast skulle vara bra för oss konsumenter. Många i alternativ-intresset har fallit för denna skrämselkampanj helt i onödan, och jag misstänker att den ursprungligen kommer från försäljare utan rent mjöl i påsen, så som de som nämns i bloggposten.

  14. Kattis said, on maj 4, 2011 at 00:24

    Det där med valfrihet inom vården låter så fint. En svårt sjuk patient som inte har medicinsk utbildning eller ens känner till Baloney Detection Kit, väljer nog det som känns bäst. Det är inte alltid som den mest effektiva vården är den som känns trevligast.
    Vi som har anhöriga som valt antroposofi iställer för skolmedicin, som till 85% i min anhörigs falll hade kunnat skänkta en lång överlevnad, och istället fått se en långsam och plågsam död, vi är nog mindre benägna att gilla alternativmedicinen. Det är såklart bias…sedan kan den döde ha tyckt att antropsoferna var väldigt trevliga ändå, och vara nöjda med det personliga bemötandet. Jag kommer dock att hellre välja en Doctor House typ än en trevlig alternativare om jag blir svårt sjuk! Att ha en läkare som tror på att andesyner har något att säga den medicinska vetenskapen skulle kännas mycket obehagligt hur trevlig denne än är.

  15. bitchtrollet said, on maj 4, 2011 at 18:18

    Tycker du gör ett riktigt bra och viktigt jobb på denna blogg. och håller med dig om att det är många som utan minsta samvetskval sparkar på de som redan ligger.
    Nog för att man säger att skratt är den bästa medicinen men man behöver ju inte använda sig av det ordagrant. vist behöver man skratta och vist behöver de sjuka få synas på sitt sätt, men inte fan botar det någon.


Kommentera

