George med Liemannen bakom axeln

Ett beslut som räddar liv, många liv!

Posted in survivaL by georgeschottl on april 29, 2011

Det enskilt största skälet till att jag lever är inte min obändiga vilja.
Det är inte min massiva kärlek till Sara som räddat mitt liv.
Det är inte min inställning till livet och min kärlek till det goda.
Det är så krasst att det är forskningen som räddat mitt liv, det är framstående forskare, enastående kemister,  anonyma labb-assistenter, okända lab-tekniker och  lika anonyma administratörer som ligger bakom denna test/forskningsmedicin som förlängt mitt liv med flera år.

Forskningen som är så osannolikt viktigt för mig, för dig som läser denna texten, för dina och mina barn, för oss alla är i faro-zonen!
Forskningen har minskat i Sverige med 45%, forskningen hotas av trångsynta religösa fundamentalister och byråkratins förespråkare.

En del forskare inom ALS-området säger att man är ca 8 år från att lösa ALS gåta och kunna bota framtidens ALS patienter, dock har forskningen legat på is i 8 år i USA under Bush-regimen.
Så fort Obama avgett president-eden så godkändes åter stamcellcforskningen i USA framt ill att att den åter stoppades utav kristna grupper på högerkanten.
Jag undrar om dessa personer inte drabbas utav samma sjukdomar som resten av världen befolkning?
Är dessa personer som är emot stamcellsforskning helt fria från Diabetes, Cancer, Alzheimers, Ryggmärgsskador eller Parkinsons sjukdom?
Är dessa personer hela familjer immuna, är deras barn helt immuna mot Diabetes, Cancer, Alzheimers, Ryggmärgsskador eller Parkinsons sjukdom?

I alla fall!
Efter ytterligare en tragiskt och fruktansvärt stopp är forskningen igång igen, även den forskningen som gäller de stamceller som kommer från foster, normalt tar man stamceller från huden och odlar fram.
Men det verkar inte vara samma resultat beroende på var instutionerna fått stamceller från.
Tack Obama, Tack för att Ni åter leder, tack för att Ni åter hjälper framtidens sjuka genom att ge dem en chans att botas, Ni ger dem en chans att få ett botemedel genom forskningen!

Här hemma är det annorlunda, här forskas det i barnskrik och snyftningar, idag har Freya fått havgregrynsmjölgröt, något som sklal vara väldigt milt och skonsamt mot magen…men icke, nu har hon skrikit i en hel timme….
Jag tror att vi väntar några veckor med att mata henne med Havregröt igen…kanske väntar vi i tio år!

George

3 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Christina Cammerö said, on april 29, 2011 at 22:18

    Hej!!
    Är en mamma till en 21 årig flicka med glioblastom…. Fick för några dagar sen reda på att hennes tumörer krymper men att det i hjärnbalken finns förändringar som cellgifterna inte biter på och cellgifterna gör också att hennes värden på immunförsvarsproverna och trombocyterna sjunker hela tiden, så de kan inte ge henne cellgifter mer då det gör att hon i såfall kan bli ännu sjukare… Hoppet står nu till den Avastinstudie hon varit med i och som vi nu avbrutit… Har hon inte fått Avastin, så kan vi ge henne det, annars om hon fått det så har det ju inte hjälpt och då finns inget mer att göra…. Läste om dig i en veckotidning idag och att du fått något som hjälpt dig… Kan det vara Avastin eller är det något annat?? Har du någon erfarenhet av andra behandlingar?? Tar tacksamt emot alla tips som finns… Malin behandlas i Lund precis som du och hennes läkare är Sara Kinhult om du känner till henne…?? Är mest helt tom just nu och så fruktansvärt maktlös…
    Kram Christina Cammerö

  2. Christine said, on april 30, 2011 at 14:08

    Hej!
    Tack för detta inlägg och tack för att du är så öppen och delar med dig av vad forskningen betyder för dig!
    Javisst är det viktigt med stamcellsforskning, och jag är chockad över att det finns människor som motsätter sig detta. Jag tror att inlägg som det du skrev här ovan spelar roll, eftersom jag tror att människor är mindre benägna att motsätta sig livräddande forskning när de får ett ansikte på de som drabbas.
    Jag önskar dig allt gott!
    /Christine

  3. […] TV-programmet Himlen kan vänta har skrivit rörande om varför denna typ av forskning är viktig, här. Det här inlägget postades i Vetenskap. Bokmärk permalänken. ← Barn och integritet […]


Kommentera

