George med Liemannen bakom axeln

Hårda beslut ingen vågar ta för att rädda liv….

Posted in survivaL by georgeschottl on april 19, 2011

100 miljarder kronor….tänk på den summan…..
52 veckor per år gånger 58 personers liv som släcks blir ca 3000 personer per år.
Två klart kunniga och vård-bevandrade personer,
Ulf Ljungblad, direktör Helse Sör-Öst RHF,fd chefläkare och sjukhusdirektör, Östra sjukhuset Göteborg samt
Christer Enkvist, tidigare landstingsöverläkare och medicinsk rådgivare i Västra Götalands-regionen har skrivit en artikel som belyser i Göteborgs-posten det jag har sagt några gånger tidigare här på bloggen.
Jag har påtalat att det finns massor med liv att spara  men jag kunde inte sätta en direkt summa på hur mycket vården skulle spara på att minska antalet felbehandlingar och missar i vården.
det är ganska viktigt att peka på summan samt antalet förlorade liv, att bara nämna sorgen och de krossade familjerna eller lidandet hos patienter eller anhöriga har ju inte betytt något för de som leder kvalitetsarbetet i vården.
Dessa två har satt en summa på ca 100 miljarder kronor per år i kostnad för dessa dödliga misstag i vården .
Det är skrämmande att värdera liv, det är skrämmande att tala om siffror som dessa, 3000 döda per år…hade det handlat om antalet döda i trafiken eller antalet döda utav getingstick per år så hade ju man börjat utrota hotet direkt….men inte när det handlar om vården…

Detta är viktigt att prata om!
Det är viktigt att vi lyfter fram historier om de som har avlidit på grund utav vården, vi lär oss utav historien, vi lär oss utav misstagen.
Det är nämligen viktigt oerhört viktigt att veta att våra läkare, våra sköterskor (oavsett om de är undersköterskor eller undersköterskor) gör allt för att rädda våra liv.
De slår knut på sig själva för att lindra, bota och kurera!

Det är inte som så att vi har ett gäng seriemördare som tar livet av oss patienter utan mördarna är inga personer, de  är trötthet, missade rutiner, bristande personal, bristande resurser, överbeläggning, överarbete.
Främsta mördaren utav dessa 3000 årliga patienter är systemproblem i att lära sig utav felen och avsaknaden av återkopplingar.

Utav alla patienter jag träffar, mailar, pratar eller chattar med är antalet som råkat ut för misstag ofantligt många fler än dessa siffror.
Mörkerantalet är antagligen gigantiskt!
Problemet måste belysas på ett konstruktivt sätt, felåtgärder och felrapporteringar måste belönas, felnivåer måste sänkas och sänkningar måste belönas.

Det är bra att vi pratar om det nu!
Det kommer en dag då vi på allvar börjar reda upp problemet med fel-eliminering, för INGEN sjukhuschef och INGEN politiker tackar nej till 100 miljarder per år!
(den samlade statsskulden är 1035 miljarder, så på 10 år med total fel-eliminering hade vi arbetat bort hela statsskulden samt räddat 30 000 liv!)

Det är en liten stad!

George

Annars är allt bra med lilla familjen, Freya mår som en princessa, Ewok äslkar livet och Sara är fantastisk.
Livet är vackert att leva och vi struntar i att bilar går sönder och hus måste repareras…
TICNET har retat upp mig enormt, de har satt i system att blåsa oss sjuka på pengar, det kommer jag att skriva lite mer om framöver.
Jag har nämligen köpt flera biljetter i present till Claes och Irene men i och med att Claes är sängbunden i 2 månader framöver är jag tvungen att avbeställa biljetterna igen.
Som tur är så köpte jag avbeställningsförsäkring…trodde jag…med tanke på min egen cancer köper jag alltid avbeställningsskydd…..men nu har jag upptäckt att den inte fungerar så biljetter OCH avbeställningsförsäkringen är inte värd någonting, jag har bara hällt pengarna i Ticnets ficka……
Jag retar mig på att ARENAN i Malmö har hamnat i klorna på en sådan organisation som blåser folk, Arenan i Malmö är jätteviktig för regionen och att få en buffel & båg-samarbetspartner är inte bra så här i början…..

8 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Linda said, on april 19, 2011 at 20:53

    Tycker det är skrämmande att det är så många som dör av felbehandlingar per år. I usa där jag bor så kan man gå in och läsa om läkare på nätetet vad patienter tycker om dem. Om det är duktiga samt om något har hänt patienter. Det står även om läkarens utbildning, vidareutbildningar och anställningar. Står hur många operationer de genomför och överlevadschanser och hur många patienter som fått komplikationer. Tycker det borde införas liknande sidor i sverige.

    Man vill ju veta vem man får vård av och hur duktig den läkaren är.

    Jag litar definitivt inte 100% på sjukvården varken här eller i sverige. 3000 om året som dör i onödan är fruktansvärt.

  2. Maria said, on april 19, 2011 at 21:07

    Oerhört viktigt och sorgligt ämne. Förutom alla som avlider pga felbehandlingar finns det antagligen massor med fall där lidandet hade kunnat minskas avsevärt. Min egen erfarenhet är bl.a. gällande barnsjukvården som tyvärr inte alls fungerar och där det saknas en god kommunikation, där journalskrivandet är bristfälligt och där många läkare inte lyssnar på föräldrar. (OBS! Detta är mitt perspektiv, mina erfarenheter jag skriver om.)

  3. Linda said, on april 19, 2011 at 21:28

    En skandinaviskt grannkvinna som bodde här i usa förut fick cancer. Alla sa attt hon borde åka hem och få behandling. Hon sa varför. Här kan jag välja den kliniken som har högst patientnöjdhet samt störst överlevninadsstatistik. Hon valde en klinik ca 1 timma härifrån. Hon blev fri från sin camcer och fick jätte bra vård. Hon vågade inte åka till sitt hemland och chansa på att få okej vård. Här visste hon vad hon fick för vård.

  4. Erik said, on april 19, 2011 at 22:19

    Vill önska dig och din familj en riktigt trevlig påsk! Njut! /Mvh Erik

  5. ulla said, on april 19, 2011 at 23:50

    Vår dotter avled i Feb. förra året, endast 36 år, lämnade man, 2 barn och oss föräldrar, blev feldiagnostiserad första ggn hon sökte för en knöl i bröstet, läkaren sa att det var en HELT ofarlig knöl. När hon 1,5 år senare sökte för samma knöl hade cancern spridit sig till lever och skelett och då är ju prognosen tyvärr ganska dålig, läkaren blev ”fälld” men vad hjälper det idag när vi blir tvungna att leva med saknaden och barnen utan sin mamma……Besviken Mamma o Mormor

  6. Catha said, on april 20, 2011 at 09:24

    Som sjuksköterska ser jag felen på nära håll, om inte dagligen så åtminstone varje vecka. Det är inte bara läkarna som begår misstag, det gör alla personalkategorier inom vården. Det finns en mycket enkel lösning på problemet – ÖKA PERSONALTÄTHETEN!!! Vi arbetar under ständig tidspress, för många patienter på varje läkar/ssk-team. Vi hinner inte ta rast, vi hinner knappt gå på toaletten. När man inte ens kan kan tillgodose sina primära behov kommer misstagen som ett brev på posten. Varje gång en kollega, läkare eller annan kategori, begår ett misstag väcks den egna oron för att missa ngt viktigt. Tro inte att det bara är de med lägst kompetens som gör misstagen – de största misstagen som har fått väldigt allvarliga följder inom min klinik har begåtts av oerhört kompetenta medarbetare.

  7. glad påsk said, on april 21, 2011 at 00:27

    Viktigt ämne du tar upp!
    Här är en kille som kan behöva peppande ord http://www.ikroppenmin.blogspot.com/

    Vill verkligen önska dig och dina fina familj en Glad Påsk!

  8. Ingrid said, on april 21, 2011 at 16:56

    Skickar här soliga hälsningar från Hallandskusten.
    Önskar dig George o din familj en Glad-Påsk.
    Mvh:Ingrid


Kommentera

