George med Liemannen bakom axeln

Överbelastat smärtcentra

Posted in survivaL by georgeschottl on mars 11, 2011

De senaste två veckorna har mina smärt-nivåer både blivit underbart mycket bättre men också katastrofalt mycket sämre.
Vissa dagar kan jag röra mig klart godkänt under ett par till tre timmar och dessa dagar är helt underbara men jag har även fått dagar som är ovanligt kraftfulla smärtdagar.
Idag är en sådan dag, planen var att umgås med familjen och Saras föräldrar skulle komma på besök, men jag klättrade så pass högt på smärtskalan att jag inte längre kunde hantera smärtan på att ”vanligt” sätt, alltså medicinering samt andningsteknik samt en sorts fokusering på andra ämnen.
Jag mer eller mindre låser in den smärtan i skallen som tränger igenom mina mediciner, men som sagt idag har det inte fungerat alls, till slut när jag bara satt och hade ryckningar i hela kroppen av den otroliga smärtan insåg jag att det bara finns en väg och det är att ”söva mig själv”.
Jag ökade helt enkelt min Oxynorm och Oxycontindos med det tredubbla och så fort dåsigheten kom så stapplade jag iväg till sängen…
Fyra timmar senare vaknade jag med smärtor som åtminstone halkat ned till en 6:a på smärtskalan  från den där outhärdliga högre nivåerna.
Jösses vad jag längtar efter kallelsen från neurologen som skall göra de där testerna, jag hoppas verkligen att de hittar något som är behandlingsbart, något som gör att de säger: här, ta dessa piller så slipper du använda så mycket smärtstillande…
Jag har så ont, så fruktansvärt ont att jag bara sitter med ryckningar och konstiga ”hopp” i soffan när det hugger till.
Ronny, min cancerläkare har skickat en remiss till Neurologen på SUS Lund och jag har fått ett förhandsbesked att jag skall bli kallad till en undersökning inom två månader….jag hoppas att det inte dröjer så pass länge, jag har lite svårt att hantera smärtan på bästa möjliga konstruktiva sätt.

På något sätt så måste det finnas en lösning…

Det finns saker som hjälper bra och sedan finns det saker som hjälper ofantligt mycket, en av de saker som hjälper bäst är ju Freya, trots att jag inte kan hålla henne dessa dagar när jag har en säker plats på de höga smärtnivåerna.
Men här kommer den senaste favoritbilden:

26 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Yvonne said, on mars 11, 2011 at 20:03

    Så söt!

  2. Mia said, on mars 11, 2011 at 20:30

    Vilken sötis!
    Hoppas du snart får ordning på de där smärtorna så du kan hålla i henne när
    helst du vill!

  3. Marie said, on mars 11, 2011 at 20:51

    Vilken liten sötnos, tror hon har glimten i ögat;)
    Va rädd om dig och din familj, kram

  4. Kerstin said, on mars 11, 2011 at 21:31

    Det enda jag kan göra är att skicka en varm tanke och en kram, då gör jag det! Till er alla.

  5. ingegerd said, on mars 11, 2011 at 21:50

    Åh man smälter ju,underbart söt liten tös!
    Hoppas du ska få bukt med din smärta!

  6. Madde said, on mars 11, 2011 at 23:01

    Hon är så underbart söt din Freya !

    Hoppas att du får hjälp snart mot din smärta och kan ”nästan enbart” ( för du tar väl ngt mot cancern har jag för mig ?) ha Freya, Sara o Ewok som dina mediciner !!!

    Önskar dig en trevlig och smärtfri helg med de dina !
    Kram Madde

  7. Siss said, on mars 11, 2011 at 23:07

    Läste en artikel om er i en veckotidning idag…ni är så fina allihop…men speciellt Freya förstås….:))
    Hoppas verkligen att du kan få ngt som hjälper mot dina svåra smärtor…är det nervsmärtor tror du? Eftersom dina tumörer inte växer så borde det ju vara ngt annat.
    Håller tummarna för er…kramar!

  8. Helena said, on mars 11, 2011 at 23:16

    Du har en fullständigt bedårande dotter och tack vare såna fantastiska föräldrar kommer hon växa upp till en stark och tuff tjej med mycket hjärta.
    Håll ut lite till! Du kommer helt säkert få hjälp med smärtan, även om man blir frustrerad och tycker att du borde få hjälp NU.
    Du imponerar och inspirerar.

  9. ulla said, on mars 11, 2011 at 23:22

    Förstår att denna lilla flicka lindrar smärtan, underbar…..ni SKA ha många år tillsammans, det har jag bestämt…..Varma kramar till Er alla från Ulla i Sthlm

  10. Tess said, on mars 11, 2011 at 23:34

    Vilket härligt barn! Barn är verkligen ljuset i ens liv och hjälper när man har ont. Hoppas du snart får komma nånstans och få hjälp!

  11. Tezz said, on mars 12, 2011 at 01:02

    Åhh hon e ju bara sååå underbart söt

  12. Tuvan said, on mars 12, 2011 at 03:10

    Store mannen stora familjen….

    Vilken underbart söt dotter ni har, hon är sååååå fin 🙂
    Har hon ”vuxit” ur koliken? Hon ser så nöjd o glad ut.

    Önskar dig o familjen sköna dagar utan att smärtan lägger sig i……

    Varma-smärtstillande-kramar till dig o familjen

  13. Maria J said, on mars 12, 2011 at 04:20

    Sänder all världens goda och smärtstillande tankar din väg och hoppas att du får komma till neurologen snart. Ni har en underbart söt dotter 🙂
    Många kramar!

  14. tuija said, on mars 12, 2011 at 04:53

    Tack att du finns!Läser din blogg varje dag och du har hjälp mig mycket med dina ord!
    Tuija

  15. deleines said, on mars 12, 2011 at 08:24

    Vilken underbart vacker ungen… Jag förstår att hon får dig att må lite bättre!

  16. Inkan o Ligan said, on mars 12, 2011 at 10:27

    Åh vad jag lider med dig. Även om jag haft otroliga smärtor kommer dom inte upp till dina nivåer. Känslan känner jag dock igen till viss del.
    Förstår att en av dom sakerna som får smärtan att vara outhärdlig är er fina Freya.
    Gud så söt hon är.
    STOR kram och massa STYRKA från oss.

  17. Therése said, on mars 12, 2011 at 11:04

    Sänder en hälsning till dig och din underbara lilla familj. Hoppas innerligt att du kommer att få besked om att dina fruktansvärda smärtor går att lindra på något sätt. Förstår att det känns outhärdligt för dig just nu.

  18. Inga Wrede said, on mars 12, 2011 at 14:07

    Förstår att hon är solstrålen och trösten i ditt liv. Vilken glädjespridare. Barn lever i nuet

  19. Sven Lindh said, on mars 12, 2011 at 14:26

    Hej George!

    Jag heter Sven och är 60 år och bor i Mora i vackra Dalarna. Nästan lika vackert som din fina dotter. jag kom in på din sida först för någon vecka sedan för jag visste inte att du hade en blogg, eller vad man ska kalla det. Känner ju till dej från Tv.
    Du gjorde ett starkt intryck redan då och gör det även nu. Jag vet inte vilka ord ja gska ta till men jag gör det enkelt för mej och säger att jag ”gillar2 dej och ditt sätt, din härliga attityd, ditt fighterhjärta och dina finurliga fantastiska formuleringar.
    Själv är jag också en ”smärthanterare” Jag har ryggproblem från diskar som inte kan opereras då de ligger när nerver som har med urinering att göra , m.m. Så jag smärthanterar som det ibland kallas. Är dessutom reumatiker och diabetiker…ständig värk och smärta i kroppen.
    http://gossom.blogspot.com/
    På adressen ovan hittar du Göstas sida där han skriver en dagbok varje dag, något han gjort ända sedan han fick beskedet att han hade ett år att leva….Nu har han levt ett år längre än ”utgångsdatum” som läkarna gav. Gösta är en fighter som du George

    Jag kände att jag vill skriva i alla fall en gång till dej och ge dej mina tankar

    Allt gott till Er, din familj och din fina lilla dotter

    Sven Lindh i Mora
    Jag kan alltså ana hur du har det, ana men naturligtvis inte känna för din smärta är än djäv……Detta med att ”somna bort från…” att ”söva sig bort från….” känner jag till. Många gånger är det precis så jag gör för att kroppen ska få ”vila från smärtan” en stund.

    Min vän Gösta i Svenstavik med prostatacancern och jag har kopplat upp oss via Skype och sitter på nätterna och ”språkar” och peppar varandra när vi mår som sämst. Både Gösta och jag lever ju ensamma så vi stör ingen om vi ”gaggar” på nätterna. Alltid glömmer vi bort några smärtminuter.

  20. Ingrid said, on mars 12, 2011 at 20:18

    God Kväll i Skåne. Har precis läst reportaget i Allas Veckotidning.
    Underbar liten dotter ni har.
    Mvh: Hallandskusten.

  21. Boris Zetterlund said, on mars 12, 2011 at 21:31

    Underbar undderbar flicka, Georg! Önskar dig bästa möjliga och familjen allt gott!/Boris

  22. liv said, on mars 12, 2011 at 22:58

    Jag ska göra något jag aldrig gör, eftersom jag inte är troende sedan min älskade man gick bort.
    Jag ska be till Gud om smärtlindring och hjälp för dig.

  23. angeluscustos said, on mars 13, 2011 at 00:17

    Hej George!

    Besvärligt med dina smärt-spasmer – som jag kallar dem – mot min smärta och mina magspasmer och tarmkramper hjälper Spasmofen+morfintabletterna och ibland även Citodon kombinerat med Stesolid som också är kramphävande – inte bara ett ”psykopat-preparat” som många verkar tro att man tar för att bli hög.

    De enda som blir höga av smärtstillande är de som inte har ont…

    Går även på BK – Basal kroppskännedom inriktat på andning, ta hand om sig själv och tillåtelse att bara vara i sin egen kropp, i mitt fall att överhuvudtaget få ha en mage där emellan någonstans, och att tillåta sig att ha ont. Att lära sig att möta, känna och förstå smärtan, som om det vore en människa (en djävul) som man skall besegra när det är som värst. Medveten närvaro utan minsta uns av flum o fjanteri.

    Men jag har ju iofs bara gist – det var bara en tanke om du ej provat.

    Jättesöt liten Freya har du i varje fall att njuta av var dag!

    Carpe Diem o Styrkekram

  24. angeluscustos said, on mars 13, 2011 at 00:20

    P.S. Min sjukgymnast har arbetat som neurolog-sjukgymnast i 22 år och det märks att hon vet vad hon talar om D.S.

  25. eija said, on mars 13, 2011 at 13:30

    Ljuvlig bild. Vad hon har vuxit lilla Freya.
    och jag tycker det är underligt med så lång väntetid till neurologen.

  26. mimi said, on mars 15, 2011 at 05:06

    Hoppas du snart vill må bättre George. Och Freya, saknar ord. Underbar bebis 🙂


Kommentera

