George med Liemannen bakom axeln

En stats främsta skyldighet

Posted in survivaL by georgeschottl on februari 27, 2011

Man kan definiera en stats engagemang för sitt lands medborgare genom att titta på en enda faktor, statens främsta skyldighet!
Denna främsta skyldighet är den självklara:  att skydda och värna om sitt lands medborgare!

Vi ser gång på gång hur länder som inte tar denna skyldighet att värna om sina medborgares liv som en självklarhet.
Vi ser det i Egypten.
Vi ser det i Oman
Vi ser det i Tunisien
Vi ser det i Kina där man årligen avrättar ca 3000 medborgare och man använder stridsvagnar för att köra över studenter.
Vi ser det i Nordkorea där över 2 miljoner invånare avlidit sedan -70 talet.
Och vi ser det absolut tydligast i Egypten där man till och med använder jaktplan och stridshelikoptrar mot sin egen obeväpnade demonstrerande befolkning.

Det land som inte ger sitt yttersta för sin medborgare  måste ha andra motiv, andra ”driv” som leder fram till att den egna befolkningen attackeras. Ofta är det rent monetära driv, det handlar om pengar, mycket pengar!
Vi i världen som betraktar detta rop på frihet, vi som betraktar detta försök till att resa sig från ett förtryckets ok, vi som betraktar  dessa modiga och rättvise-törstande  individer göra sin röst hörd vi VET att de gör rätt.
Men hade vi själva vågat ta steget att med vetskapen att min röst kan bemötas av eldkraften från en stridshelikopter, jag vet inte?
Jag tror att man måste uppleva förtryckets ok, att man måste leva i en diktatur och uppleva att en röst inte har rätten att alltid få lov att framföra sin åsikt, att tystnaden köper dig din säkerhet ……allt detta måste man uppleva innan man vågar ta steget till att riskera sitt liv, sin familjs liv och risken att uppleva otrolig tortyr bara för att verkligen få uppleva verklig frihet!

De modiga som reser sina nävar mot förtrycket, de modiga som höjer sina röster för att det är det RÄTTA att göra, de modiga har inte bara min respekt, de har min totala beundran!

Jag har blivit lite tagen på sängen av vissa beslut, läs här om sköterskorna som lämnar sina jobb på grund av försämringar på jobbet.
Man har lurat sköterskorna att gå med på ett löneavtal som sänker deras löner med upp till 6000 i månaden.
Jag har sett vilka fruktansvärda påfrestningar sköterskor upplever i vården, jag har sett hur de sliter och vrider och vänder sig för att göra sitt absolut bästa för oss patienter.
Dessa sköterskor lider med oss, dessa sköterskor gråter med oss, de ser oss avlida, dessa sköterskor ser oss kämpa!
Det måste vara ofantligt mycket tyngre för sinnet att arbeta med sjuka barn, det måste vara tusenfalt mycket svårare att lämna arbetet och inte ”ta jobbet med sig hem” i tankarna!
Dessa sköterskor skall nu få en ytterliga försämrad arbetsmiljö genom sänkta löner, precis som mödravårdssköterskor i Skåne skall tillhöra vårdcentraler istället för att tillhöra kvinnoklinikerna….
Jag gjorde en liten räkneövning, jag tog de ”berömda sex” de där generaldirektörerna som får lön i några år innan de kan få sparken, ni vet hon som tyckte att man kan ge bygglov till rika strandtomsägare eller diskrimeringsombudsmannen som precis ”fick lämna sin tjänst”
Dessa sex personer får nämligen behålla sin lön, trots deras totala inkapacitet att sköta sitt arbete..
Jag tog den högsta lönen och delade den med den lägsta lönen och hamnade på en månadslön på fantastiska 96 000:- samt gångade denna summa med de sex personer som innehar denna genomsnittslön.
Jag kom fram till att HELA 96 st sköterskor skulle kunna få den maximala löneersättningen VARJE månad på ynka 6000 ÅRET runt om vi bara fördelat lönerna rätt!
Personer som fått sparken skall inte få lov att behålla sin generaldirektörslön när medborgare i detta land behöver hjälp för att rädda liv eller sköta sjuka!
Det är en stats främsta skyldighet att skydda sitt lands medborgare, landet Sverige är superduktiga på detta, Sverige är ett fantastiskt land vars ledning gör sitt yttersta för att möta denna främsta skyldighet!
Men inget är perfekt!

Dessa barn behöver sköterskorna, dessa barn behöver tryggheten!
Dessa barn behöver tryggheten av vården mer än en sparkad generaldirektör som inte kan sköta sitt jobb behöver behålla sin lön!

George

9 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Kathleen Holm said, on februari 27, 2011 at 21:50

    George, jag håller fullständigt med dig – det var inte det här samhället jag ”stod på barrikaderna” för när jag var ung och ideell. Nu gör det mig mest bara sjuk.
    Dessutom blev jag nu sjuk av dåligt samvete – här skriver jag om örtkryddor när du står på barrikaderna för ett bättre samhälle!!

  2. Ingrid said, on februari 27, 2011 at 22:27

    Bra skrivet kanske även de som beslutar om de orimliga lönerna läser din blogg och tänker efter. Fast det är kanske för mycket att hoppas på.

  3. kominken said, on februari 27, 2011 at 23:16

    Word!

  4. Susanne said, on februari 28, 2011 at 10:22

    Detta är så otroligt bra skrivet att det borde nå fram till regeringen! Jag skriver gärna under och stödjer!

  5. Inga-Britt Ekblad said, on februari 28, 2011 at 10:33

    Bravo George!
    Här har du verkligen en point, men hur katten nå fram till ”dom som bestämmer”?
    Verkar som om dom är helt i sin egen värld och bara mal sina inlärda fraser gång på gång när dom ska uttala sig.
    Så frågan är: när är det dags för revolution i folkhemmet??

  6. Desiree said, on februari 28, 2011 at 19:50

    Tack för dina fina ord om oss Sjuksköterskor som verkligen brinner för våra patienter och arbete. Du skriver så fantastiskt klokt, dessa ord och meningar borde verkligen gå upp till regeringen! Ta hand om dig o familjen. Kram D

  7. Inkan o Ligan said, on mars 1, 2011 at 07:33

    Otroligt bra skrivet !

  8. Anna L said, on mars 1, 2011 at 10:10

    Hej George! Är så glad att jag funnit din blogg, du är en fantastisk skribent!! Och tack för att du skriver dessa värmande ord om min yrkeskår – sjuksköterskorna!! Alltför ofta känner man sig underskattad…. Speciellt när en sådan sak som att avtal sägs upp eller ändras till det sämre…. Ibland undrar jag vart vårt samhälle är på väg? Det blir allt mer sköt dig själv och skit i andra, se om ditt eget hus och roffa åt dig allt du kan! Men jag undrar om du skulle kunna benämna oss det vi faktiskt är? Dvs sjuksköterskor, ibland upplever jag att alla som inte är läkare på ett sjukhus ses som en homogen massa och ingen vet riktigt skillnaden på sjuksköterskor och våra ytterst hedervärda kollegor undersköterskorna. Detta skulle betyda mycket liksom det betyder mycket för undersköterskorna att bli kallade just undersköterskor.
    Blev en lång kommentar det här!
    Ha en underbar dag!! All styrka till dig och din familj!

  9. Maria Assarsjö said, on mars 1, 2011 at 22:10

    Bra skrivit. Hoppas allt är bra med dig och familjen.


Kommentera

